Nu hvor tiden for de hjemmeslagtede grise nærmer sig, kunne det måske være nyttigt for nogle at jeg løfter sløret for én af slagterens store hemmeligheder :
Hvordan laver man perfekte flæskesvære ?
Når grisen skæres samles sværene, jeg foretrækker sværene stort set uden fedt på, og går uden om de blødeste fra bugen.
Sværene skæres i passende bredde og stables oven på hinanden i ’klodser’. De lægges nu i køleskabet til dagen efter for at blive faste og lette at skære.
På denne måde kan jeg ligefrem skære dem på pålægsmaskinen, så de bliver helt ensartede.
De skårne svære skal nu saltes ca. 1 time i en kold saltlage af 175 g. køkkensalt pr. liter vand.
Man behøver ikke opvarme saltlage for at opløse saltet, det opløses ved simpel omrøring.
De saltede og afdryppede svære kommes i en plastpose og ligger på køl min. til næste dag, men de kan fint ligge længere før man fortsætter og steger dem.
Så er vi stegeklare, og ovnen sættes til alm. over- og undervarme på 165⁰C.
En passende portion svære bredes ud i bradepanden, jeg har 750 g. svære i min bradepande og har lige ’fugtet’ den med lidt fedtstof for at undgå at sværene hænger i. Bradepanden skal ikke stå for lavt i ovnen, midtpå er passende.
Nu steger sværene ved denne temperatur i ca. 90 min., og med mellemrum vender jeg dem lidt rundt så de steger ensartet og ikke klumper sammen.
Når sværene nu har taget farve og er blevet hårde er første etape overstået, og sværene tages ud, afdryppes og lægges på fedtsugende papir.
Steg dem hellere lidt for kort tid, fremfor for længe.
Nu skal de ligge uindpakkede i min. en time, men kan fint ligge længere, op til flere dage, men skal så i en tæt pose.
Steger du flere hold svære bør du adskille portionerne for senere at kunne færdig stege dem ensartet.
Nu kommer sidste etape og så bliver det sjovt. Ovnen sættes til 200 - 220⁰C og sværene sættes ind ligesom sidst.
Her skal du blive ved ovnen, efterstegningen varer kun 10 – 15 min., og sværene skal vendes rundt af og til undervejs for at blive ensartet stegt.
Nu bobler sværene op og tager farve, og pludselig står du med de herligste knasende sprøde flæskesvære.
God fornøjelse.