Flæskesvære / Grisebolcher

Brugeravatar

Emneforfatter
PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Flæskesvære / Grisebolcher

Indlæg#1 » 12. sep 2014, 13:20

Nu hvor tiden for de hjemmeslagtede grise nærmer sig, kunne det måske være nyttigt for nogle at jeg løfter sløret for én af slagterens store hemmeligheder :
Hvordan laver man perfekte flæskesvære ?

Når grisen skæres samles sværene, jeg foretrækker sværene stort set uden fedt på, og går uden om de blødeste fra bugen.

Sværene skæres i passende bredde og stables oven på hinanden i ’klodser’. De lægges nu i køleskabet til dagen efter for at blive faste og lette at skære.
På denne måde kan jeg ligefrem skære dem på pålægsmaskinen, så de bliver helt ensartede.

De skårne svære skal nu saltes ca. 1 time i en kold saltlage af 175 g. køkkensalt pr. liter vand.
Man behøver ikke opvarme saltlage for at opløse saltet, det opløses ved simpel omrøring.

De saltede og afdryppede svære kommes i en plastpose og ligger på køl min. til næste dag, men de kan fint ligge længere før man fortsætter og steger dem.

Så er vi stegeklare, og ovnen sættes til alm. over- og undervarme på 165⁰C.

En passende portion svære bredes ud i bradepanden, jeg har 750 g. svære i min bradepande og har lige ’fugtet’ den med lidt fedtstof for at undgå at sværene hænger i. Bradepanden skal ikke stå for lavt i ovnen, midtpå er passende.
IMG_1581.JPG

Nu steger sværene ved denne temperatur i ca. 90 min., og med mellemrum vender jeg dem lidt rundt så de steger ensartet og ikke klumper sammen.
IMG_1586.JPG

Når sværene nu har taget farve og er blevet hårde er første etape overstået, og sværene tages ud, afdryppes og lægges på fedtsugende papir.
Steg dem hellere lidt for kort tid, fremfor for længe.
IMG_1588.JPG
IMG_1590.JPG

Nu skal de ligge uindpakkede i min. en time, men kan fint ligge længere, op til flere dage, men skal så i en tæt pose.

Steger du flere hold svære bør du adskille portionerne for senere at kunne færdig stege dem ensartet.

Nu kommer sidste etape og så bliver det sjovt. Ovnen sættes til 200 - 220⁰C og sværene sættes ind ligesom sidst.
IMG_1592.JPG

Her skal du blive ved ovnen, efterstegningen varer kun 10 – 15 min., og sværene skal vendes rundt af og til undervejs for at blive ensartet stegt.
IMG_1593.JPG

Nu bobler sværene op og tager farve, og pludselig står du med de herligste knasende sprøde flæskesvære.
IMG_1595.JPG
IMG_1596.JPG

God fornøjelse.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

Nancke
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Flæskesvære / Grisebolcher

Indlæg#2 » 12. sep 2014, 13:57

BOGMÆRKET .1%¤

TAK FOR TIPS [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Søren Nancke
Nogle Webere (Gas og Kul/Briketter), Sundwind Gasgrill, En røgovn, Gryder, pander, drivhus og bålsted.

Moerkbak
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 12. sep 2014, 16:51

det ser lækkert ud, men kan anbefale ikke at bruge en avis som underlag. Ved ikke helt hvad de trykker i nu om dage, men de smitter stadig af så derfor må der uværgeligt også komme noget på de lækre grisebolcher
Weber Performer (med gas-starter)
OutdoorChef City

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 12. sep 2014, 18:02

Moerkbak skrev:det ser lækkert ud, men kan anbefale ikke at bruge en avis som underlag. Ved ikke helt hvad de trykker i nu om dage, men de smitter stadig af så derfor må der uværgeligt også komme noget på de lækre grisebolcher

Det tror jeg nu de fleste ernæringseksperter ser som det mindste problem ved "grisebolscher"

Ser iøvrigt rigtigt godt ud Per - det skal jeg huske.

Ib M

Kerovan
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 12. sep 2014, 20:33

Lækkert! Mums ;)

Nogen der ved om det er muligt at købe "huden" er til at købe løst hos slagterer ?

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#6 » 12. sep 2014, 21:10

Kerovan skrev:Lækkert! Mums ;)

Nogen der ved om det er muligt at købe "huden" er til at købe løst hos slagterer ?

Jeg har før købt hud i løs vægt hos min slagter, gør det gerne når familien kommer til flæske/ribbenssteg, da der aldrig er svær nok, så jeg laver altid en stribe mere.

.
Torp Hedehusene

Kerovan
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 12. sep 2014, 22:37

Torp Hedehusene skrev:
Kerovan skrev:Lækkert! Mums ;)

Jeg har før købt hud i løs vægt hos min slagter, gør det gerne når familien kommer til flæske/ribbenssteg, da der aldrig er svær nok, så jeg laver altid en stribe mere.

.

+1 .1%¤

claus
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#8 » 11. nov 2014, 22:33

Jeg plejer at få slagteren i bilka til at skære noget ekstra sværd til mig

Tilbage til "Opskrifter & billeder"