BertramGT skrev:Smør, tomatpure og sukker kan erstattes af 1 dl barbecuesauce.
Jeg plejer at komme lidt mere whisky i, men det afhænger heldigvis af ens smagsløg
hoda skrev:Hjemmelavet Whiskysauce4 pers.
100 g Smør
70 g Tomatpuré
2 tsk. Stødt rosmarin
2 spsk. God whisky
2 tsk. Sukker
1/4 l. Piskefløde
Salt og Peber
Smelt smørret i en gryde ved middelhøj varme og tilsæt tomatpuré, rør rundt i det et par minutter til smør og tomat er godt blandet. Så skulle syrligheden fra tomatpuréen også været stegt væk. Tilsæt rosmarin, whisky og sukker, pisk let og lad alkoholen fordampe over de næste par minutter. Hæld piskefløden i og pisk igen, mens det blandes og bliver tyk og cremet. Skru ned på lav varme og lad det simre indtil saucen skal serveres. Smag til med salt, peber og evt lidt mere sukker.
Tibbil skrev:hoda skrev:Hjemmelavet Whiskysauce4 pers.
100 g Smør
70 g Tomatpuré
2 tsk. Stødt rosmarin
2 spsk. God whisky
2 tsk. Sukker
1/4 l. Piskefløde
Salt og Peber
Smelt smørret i en gryde ved middelhøj varme og tilsæt tomatpuré, rør rundt i det et par minutter til smør og tomat er godt blandet. Så skulle syrligheden fra tomatpuréen også været stegt væk. Tilsæt rosmarin, whisky og sukker, pisk let og lad alkoholen fordampe over de næste par minutter. Hæld piskefløden i og pisk igen, mens det blandes og bliver tyk og cremet. Skru ned på lav varme og lad det simre indtil saucen skal serveres. Smag til med salt, peber og evt lidt mere sukker.
Studenters whisky sovs hedder den og den er et sikkert hit til bøffer , bare husk ikke at tag for meget for så bliver den hurtigt kvalm
MagnusH skrev:Lavede selv samme sovs(fra studentermad) i sin tid, da jeg ikke var så god til at lave sovs - men umiddelbart har den en tendens til at blive for... industriagtig. For kunstig og direkte i sin smag.
Måske er det kun mig?
Torp Hedehusene skrev:Her er min, jeg synes at den er god.
.
RuneS skrev:plejer nu også at tilføje noget cayenne pepper, så den lige får lidt ekstra, som jeg ikke rigtig synes almindelig pepper giver.
Skal da prøve den fra Torp. Hvilken bbq sauce er det du bruger der?
Torp Hedehusene skrev:RuneS skrev:plejer nu også at tilføje noget cayenne pepper, så den lige får lidt ekstra, som jeg ikke rigtig synes almindelig pepper giver.
Jeg bruger min egen BBQ, som jeg vedhæfter.
.
hoda skrev:Torp Hedehusene skrev:RuneS skrev:plejer nu også at tilføje noget cayenne pepper, så den lige får lidt ekstra, som jeg ikke rigtig synes almindelig pepper giver.
Jeg bruger min egen BBQ, som jeg vedhæfter.
.
Bruger du en vægt til at afveje og hvis hvilken
RuneS skrev:plejer nu også at tilføje noget cayenne pepper, så den lige får lidt ekstra, som jeg ikke rigtig synes almindelig pepper giver.
Emil skrev:RuneS skrev:plejer nu også at tilføje noget cayenne pepper, så den lige får lidt ekstra, som jeg ikke rigtig synes almindelig pepper giver.
Der er stor forskel mellem de forskellige, såkaldt almindelige, pebre i handlen. Hvis du vil have en meget aromatisk (ikke kun stærk) peber, kan en økologisk Kerala peber (hele sorte peberkorn) anbefales.
Ved at udskifte de sædvanlige hele sorte pebre med frisk Kerala peber, kommer alle, gæster, børn og herboende, helt uopfordret, med posetive bemærkninger om den gode pebersmag.
Så selv om prisen er pebret, skal der bruges lidt mindre, så prøv det.
m.v.h. Emil
hoda skrev:Emil skrev:Der er stor forskel mellem de forskellige, såkaldt almindelige, pebre i handlen. Hvis du vil have en meget aromatisk (ikke kun stærk) peber, kan en økologisk Kerala peber (hele sorte peberkorn) anbefales.
Ved at udskifte de sædvanlige hele sorte pebre med frisk Kerala peber, kommer alle, gæster, børn og herboende, helt uopfordret, med posetive bemærkninger om den gode pebersmag.
Så selv om prisen er pebret, skal der bruges lidt mindre, så prøv det.
m.v.h. Emil
Hvor kan det peber købes henne.
Tilbage til "Opskrifter & billeder"
Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster