Første gang røgning med borniak røgeovn gik ikke godt

Emneforfatter
tjele88
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Første gang røgning med borniak røgeovn gik ikke godt

Indlæg#1 » 24. jul 2016, 13:14

Havde været ude at fange makreller. De blev lagt i salt lage 10l vand 850g salt 12 timer, de blev efterfølgende lavet i halvsider krydret med peber og hvidløg og tørret i 4 timer og røget ved 60-65 grader, efter 2 timer var de helt snasket i brunligt væske , spjældet i toppen var kun åben meget lidt, måske har den ikke kunne komme af med fugten. Eller måske har jeg gjort alt forkert i hele processen. Håber i kan hjælpe. Æv æv

Havde fyldt 2 hylder med halvsider, har den lille model

Gerne en opskrift og fremgangsmåde
Vedhæftede filer
20160723_165217.jpg
20160723_200240.jpg

Brugeravatar

Milei
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Første gang røgning med borniak røgeovn gik ikke godt

Indlæg#2 » 30. jul 2016, 13:25

Hej tjelle88

Har selv en Borniak (lille model) og har prøvet makrel (hele - ikke filleter) efter følgende fremgangsmåde, og de blev helt fantastiske:

Dag 1: Rensede fisken, lagde den i næsten samme lage du bruger (ca 60g salt pr l.) 12 timer i køleskab.

(Jeg har prøvet med 100g salt pr. l, men det bliver ALT for salt efter vores smag, og helt generelt er det min erfaring, at specielt (fed) fisk let bliver meget salt ved røgning, så jeg er gået meget ned fra de ca +100g pr. l jeg har set anbefalet.)

Dag 2: Fiskene op af lagen, skylle godt under koldt vand. Aftørring med køkkenrulle (husk bughulen), derefter ca 1½ time i Borniak ved 40c og blæseren sat til (altså INGEN røg) så fisken blev HELT tør - Skindet skal slippe helt når man rør ved det. Et trick kan være at sætte et par tandstikkere af træ ind på tværs i bugen så siderne holdes fra hinanden og de kan blive tørre indeni og få røg der også. Så røg og 1 time ved 80c, 1½ time ved 60c og til sidst 1½ time ved 50c. De blev helt perfekte. Gyldne og faste i kødet med en utrolig smag.

Mht. til tiderne skal/kan den formentlig justeres efter størrelse på fisken. Jeg kunne forestille mig at en fillet muligvis skal have lidt mindre.

Held og lykke med det. Jeg er sikker på at med lidt øvelse vil du blive MEGET glad for den røgovn - jeg er i hvert fald .1%¤
Primo Kamado Rund
Primo XL Oval
DanCook 1400 kugle
DanCook box 7200
Borniak UW-70 med koldrøgnings forsats

Emneforfatter
tjele88
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Første gang røgning med borniak røgeovn gik ikke godt

Indlæg#3 » 30. jul 2016, 13:28

Fantastisk mange tak for det fine indlæg [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]