Varmrøget laks?

Emneforfatter
Moja
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Varmrøget laks?

Indlæg#1 » 21. maj 2015, 19:38

Skal varmrøge 2-3 hele laksesider næste fredag (ikke laksebøffer) Planen er at gøre det på min wsm57. Hvor mærkeligt det end lyder så har jeg aldrig varmrøget laks før så har lige et par spørgsmål.

Når man læser her på siden så bliver jeg meget i tvivl om tilberedningstiden. Planen er at køre ved ca 100 grader +\-. Men herinde kan jeg finde indlæg der siger alt fra 15 min til 1,5 time? Det er det man kalder et stort interval. tror nu mest jeg hælder til 45 min?

Et andet spørgsmål. Afskæller i fisken før tilberedning?

På forhånd tak.

Brugeravatar

binx
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Varmrøget laks?

Indlæg#2 » 22. maj 2015, 09:12

Når det kommer til røgning kan det jo gøres på tusind måder. Jeg tørsalter altid, prøver at holde temperaturen så lavt som muligt for at undgå udtræk af æggehvide stof og hvor lang tid den skal ha, kommer jo an på størrelsen af fisken. Mørk lugt og smag på den ;)
Charbroil T-47G

Brugeravatar

Bakmand
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 22. maj 2015, 13:03

Hej - jeg prøvede at røge en lille laks på 57'eren sidste weekend, som blev fileteret til 2 sider a ca. 30 cm. Jeg tændte 14 briketter op i starteren og havde prøvet at lave noget savsmuld ud af noget godt tørt æbletræ. Første problem var at temp. røg over 125 grader inden jeg lagde fisken på. Andet problem var at mit røgesmuld gik ud...... Nå, men - helt i med bundspjældet og topspjældet blev lukket så tæt at kun ledningen på temp.måleren gik fri uden at blive klemt. Det hjalp på temperaturen, men den lå stadig over de 70 grader som var mit mål. Jeg fandt derefter noget flis fra et frisk æbletræ jeg havde fældet ugen før. Det osede rigtig godt og fisken røg på, temp var omkring 85 grader på det tidspunkt. Jeg skulle selvfølgelig lige kigge til sagerne undervejs, med det resultat at der gik ild i fliset..........
Nå, på med noget mere vådt flis og så kørte det egentlig rimeligt. Jeg havde 5 små sildefileter med og de blev taget af efter ca. en time. Laksen ville jeg give 3 timer, men valgte at tage den af efter 2. Den føltes rigtig når jeg trykkede på den, lidt ligesom en go' bøf og smagte rigtigt godt. Dog havde den let forhøjede temperatur gjort at der var trukket en del protein ud af fisken.
Mit problem var, tror jeg, nogle alt for effektive briketter, eller for mange af dem, men det skal helt klart prøves igen. Min nabo er klar som mundskænk.....igen :-D

Rigtig go' fornøjelse.
I'm build for comfort, I ain't build for speed....

Brugeravatar

skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 23. maj 2015, 13:23

Du mangler da ikke gåpåmod. Det lyder som om du har klaret det godt... :P

Ang. protein, så trækker det ud, når fisken er omkring 40 grader.
Det er ikke nemt at undgå, bare se på fiskehandlerens laks.

Jeg har lavet et forsøg engang ved at lægge laksefiletten i bageovnen i 1 time ved 40 grader (med lågen på klem),
så var proteinet koaguleret og filetten blev lagt til røgning som sædvanlig. Og uden proteinudtræk.. :P
Men egentlig generer det ikke, synes jeg, så jeg gider ikke lave det på den langsomme måde mere...

Jeg skærer filetten i stykker ned til skindet, så ligger proteinet som regel der i snittet...

Fortsat god fornøjelse... .1%¤
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 23. maj 2015, 13:48

Hvis laksen lægges i en 10% saltlage 15 min. inden tilberedning syntes jeg ikke udtrækket er så udtalt, hvis man undgår at den bliver seriøst overdone.

Ib M

Brugeravatar

Madglad
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#6 » 23. maj 2015, 18:35

Ja, jeg er af den dovne type. :-D
Et lille stykke bøgebrænde, som altid ligger i indkørslen efter, at vi har fået leveret brænde, lagt i vand i en ½ times tid. Laksen eller ørreden drysses med salt og peber.
Nå, men fyr på briketterne og i grillen. Jeg lægger kun i "den éne side" og når de er klar, på med brændestykket. Øverste spjæld vendt væk fra kullene og alt efter størrelse, 15 min. til en time.
Er det skåret i stykker på 4-5 cm. 15 min, så regn selv ud.

Skinnet...????
Det skal da grilles PÅ laksen og spises sprødt. Skæl????
Ned med det hele. Smager herligt. :-D

Sådanne laksestykker rørt i en mayo og med lidt dild på ristet brød og ikke ét øje er tørt.
VH Per / Madglad

http://www.makril.dk

Tilbage til "Om udskæring, fremstilling, saltning og røgning"