Røgning af dyrekølle... Hvordan ?

Brugeravatar

Emneforfatter
danma
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Røgning af dyrekølle... Hvordan ?

Indlæg#1 » 21. maj 2015, 16:52

Hej GG

Jeg blev i dag stoppet af en kollega der spurgte mig om jeg ville røge en dyrekølle for ham.....
Jeg tænkte at det lyder da interessant, men jeg har kun prøvet at røge bacon og mørbrad og sådan.... det her er jo noget andet, og jeg synes egentligt at det lød spændene og kunne godt tænke mig og prøve....

Er der nogen der kan give mig en rimelig udførlig fremgangsmåde til sådan et projekt? jeg har ingen anelse om saltning af sådan et stykke kød, og heller ikke om hvor længe den skal have røg.... det skulle jo nødigt gå galt med sådan en dyrekølle....

må hellere lige sige at jeg har kun udstyr til kold røgning

håber der er nogen der kan hjælpe mig.
Mvh
Dan

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: Røgning af dyrekølle... Hvordan ?

Indlæg#2 » 21. maj 2015, 18:00

Jeg har flere gange lavet vildsvine og dyrekøller efter en og sammme fremgangsmåde, se dette indlæg: viewtopic.php?f=152&t=10013&hilit=vildsvinekølle

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Emneforfatter
danma
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#3 » 21. maj 2015, 21:06

tak... så kigger jeg den igennem :-)

jim
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 23. maj 2015, 23:11

En dyrekølle lyder som et spændende projekt.

For en måneds tid siden, var der nogle indlæg om ligevægtssaltning, equ...et eller andet. Det lød som en mere sikker vej til saltningen af kød. Jeg har også fået et ligende tilbud med dyre kølle. Men er indtil videre veget uden om, fordi saltningen er for stort et usikkerheds moment for mig. Men har efter indlægende om ligevægtssaltning, lagt en lammekølle til saltning, så den er inden for en uges tid, klar til røgning.

Prøv evt at kigge de indlæg igennem.

Lad os følge med i dine fremskridt med projektet.

Brugeravatar

Emneforfatter
danma
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#5 » 30. jun 2015, 11:59

hej tak for links og ideer jeg endte med at bruge denne viewtopic.php?f=126&t=2921
der gik lidt tid da ham jeg skulle lave det sammen med vidst har droppet ideen.... tilgengæld ringede min svigerfar den ene aften han havde noget dyrekød vi kunne prøve og røge, der var nogle fileter en kølle og nogle rygstykker.... så vi røgede det hele ca efter opskriften fra linket ovenover, han havde udbenet kølen helt så det endte med mindre stykker i stedet for store, jeg må sige at det smager bedre end jeg havde troet og har en meget dyb smag af kød :-)
her er lidt billeder
Vedhæftede filer
20150605_211340.jpg
20150614_164622.jpg
20150614_164642.jpg
20150616_155520.jpg
20150621_182838.jpg

Tilbage til "Om udskæring, fremstilling, saltning og røgning"