Mængde af røg ???

Brugeravatar

Emneforfatter
danma
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Mængde af røg ???

Indlæg#1 » 4. apr 2015, 18:02

hej allesammen...
Nu er jeg kommet igang med at røge mit bacon og mørbrad.... jeg fik med besvær fadt i noget fint smuld... mit problem er at jeg synes ikke det gir samme mængde røg som de andre 2 gange jeg har prøvet at koldrøge... hvis jeg er i tvivl kan jeg så bare røge varene en dag ekstra ???? smuldet jeg bruger er købt hos en rigtig slagterforretning. og de to første gange jeg røgede var smuldet fra danish outdoor.
Jeg regner med at det har en stor betydning hvor meget røg der genereres.
Mvh Dan

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Mængde af røg ???

Indlæg#2 » 4. apr 2015, 18:50

Røg bare løs - husk at smage på kødet inden du røger det for meget.
Rent visuelt ser det måske ikke ud af så meget, men det kan godt være det optager mere røg end det ser ud til.

Brugeravatar

Emneforfatter
danma
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#3 » 4. apr 2015, 19:34

Super tak for det hurtige svar. Jeg vil lige tjekke det inden det får mere end de andre gange så. :-D

Brugeravatar

Emneforfatter
danma
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#4 » 5. apr 2015, 23:11

mørbraderne har nu fået 3 x 12 timer ca. og en er fin, en er meget Rå i midten og en er en mellemting.... mit bacon (temmeligt tykt) har fået 2 x 12 timer og det ser ikke meget ud af røg.... så der venter nok 12 timers røgning mere i morgen for 1 mørbrad og 1 bacon.... og 1 mørbrad halvdelen af tiden.... håber det kan rette op på den bløde rå fornemmelse der er i mørbrad og bacon.

Balzan
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 6. apr 2015, 00:10

Hejsa

Uden kendskab til din fremgangsmåde overhovedet, så er det vigtigt at kødet, efter saltning får masser af tid til at tørre, gerne 2 døgn længere end fruen mener er passende :lol:
jeg er ikke stolt af at være Nordjyde, jeg er taknemmelig.

Brugeravatar

Emneforfatter
danma
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#6 » 6. apr 2015, 10:45

Vil det sige at kødet ikke er råt men at det bare ikke er tørt nok ? Er mest nervøs for mørbraden da den jo ikke bliver yderligere tilberedt

Tilbage til "Om udskæring, fremstilling, saltning og røgning"