Hjemmelavet røgeovn vol. 1

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#1 » 25. mar 2014, 22:58

Halløj

Vil lige dele aftenens projekt. Hjemmelavet røgeovn.

Inden for den næste uge bliver den testet med bacon. Fortsættelse følger ..... :)

Ovnen er lavet af ovntørret spærtræ, og måler noget der ligner b:40 h: 120 d: 50. Der mangler lige at blive monteret termometer, og luftjustering i bund og top.

Dette er en testmodel, så hvis det bliver et hit, bliver den næste lavet med pænere finish :)

Den fik lige en tur med ukrudtsbrænderen for at give et patina look :)

Beklager billederne ligger ned, men tapatalk ville ikke uploade billederne, så dette opslag er lavet fra min telefon, gennem hjemmesiden.

God aften derude..
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Brugeravatar

Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Re: Hjemmelavet røgeovn vol. 1

Indlæg#2 » 26. mar 2014, 07:12

Spændende projekt.

Jeg går ud fra at der er tale om træ der ikke afgiver lugt af for eksempel harpiks? (Gran og fyr er no-go)?

Den skal vel kun anvendes til koldrøgning, da træ og varme ikke altid er en god kombination.

Jeg kan ikke se luftskruer/lemmene. Hvordan har du lavet dem?

Flot finish, men hvorfor fik den ikke en brænder på indersiden også?

MVH
Jan - der skal lave flere spegepølser i dag
Hellere en grille i mit hoved end mit hoved i grillen ;-)

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#3 » 26. mar 2014, 07:17

Dark Horse skrev:Jeg går ud fra at der er tale om træ der ikke afgiver lugt af for eksempel harpiks? (Gran og fyr er no-go)?

Det er faktisk lidt sjovt, mine svenske kollegaer / venner ryger kun med fyr. Jeg har fortalt dem at det har vi lært i danmark er pænt usundt. De mener så ikke de har taget skade.
Men nu er svenskere jo lidt underlige, så måske lidt af svaret til hvorfor er her :)
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 26. mar 2014, 08:56

Ja det er lige før man skulle tro jeg er halv svensker, men dog ikke :P

Det er helt sikkert fyr/gran den er lavet i, det var spærtrærester som lige passede i målene :)

Den skal primært bruges til koldrøgning med en ProQ Coldsmoke Generator, og vi vurderede at da det var det træ der lige var til rådighed en tirsdag aften, og fordi det primært er ved lave temperaturer den bliver brugt, så går det nok med fyr/gran.

Det næste er at hvis du skal til at lave en i hårdtræ, for at undgå harpiks osv. så tror jeg også prisen bliver en helt anden, og så tror jeg lige så godt man kan købe en i rustfri :)

Luftindtag manlger som sagt stadig, men der bliver borret et hul i top og bund, og lavet så man kan skyde noget for til at regulere luften.

Den kunne sikkert godt være blevet brændt indeni, og det bliver den sikkert også næste gang vi lige roder med den, men tiden stak lidt af fra os i aftes, men der er plads til forbedringer.

Udseendet bliver der ikke lagt så mange kræfter i, vi forsøger i første omgang at få lavet en løsning der virker, og for at få testet om det er noget der fænger.

Det hele startede en søndag eftermiddag. Inspirationen til ovnen kommer til dels fra en udsendelse fra "Frilandshaven" på dr2 (hedder det ikke sådan?) hvor Jørgen havde bygget en, og lavede røget Svinekam på en måde jeg nok ikke ville gøre :)

1 time på google og et opkald til min kammerat, som har et værksted, og aftalen om projektet blev tirsdag aften. Resultatet af ca. 2,5 times arbejde inkl. kage, kaffe og en hel del sjov. :P

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 26. mar 2014, 09:23

topgun skrev:
Dark Horse skrev:Jeg går ud fra at der er tale om træ der ikke afgiver lugt af for eksempel harpiks? (Gran og fyr er no-go)?

Det er faktisk lidt sjovt, mine svenske kollegaer / venner ryger kun med fyr. Jeg har fortalt dem at det har vi lært i danmark er pænt usundt. De mener så ikke de har taget skade.
Men nu er svenskere jo lidt underlige, så måske lidt af svaret til hvorfor er her :)

Jeg har også set et madprogram hvor der helt bevist blev røget med fyr, så måske man skulle prøve en dag.

Iøvrigt flot og hurtigt produkt du har fået ud af et par brædder.

image.jpg
image.jpg (147.89 KiB) Vist 3248 gange

image.jpg
image.jpg (125.84 KiB) Vist 3248 gange

image.jpg
image.jpg (155.14 KiB) Vist 3248 gange

Ib M

Brugeravatar

Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 26. mar 2014, 09:42

TOK skrev:J...Det er helt sikkert fyr/gran den er lavet i, det var spærtrærester som lige passede i målene :) :P

Her må jeg så sige: Flot fyr :D

TOK skrev:J...Resultatet af ca. 2,5 times arbejde inkl. kage, kaffe og en hel del sjov. :P

Åh; det var dér kæden hoppede af.... Hvad er der galt med Bjørnebryg? :D :D [smilie=pdt_aliboronz_37.gif] [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

MVH
Jan - der heller ikke drikker alkohol i arbejdstiden ;)
Hellere en grille i mit hoved end mit hoved i grillen ;-)

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 26. mar 2014, 11:23

Jeg har brugt en olietønde, der kan ca. være 25 kg. ørreder på ca. 2 kg stk. halveret til koldrøgning nemt og billigt.

Ser godt ud med det brændte og hvis testen ikke går godt, kan du jo få fat i en tønde :-D
Med Venlig Hilsen

Autokat.

"DEN NÆSTE PIZZA BLIVER DEN BEDSTE" [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#8 » 26. mar 2014, 12:22

Ja, hvis det bliver noget skrammel får den lidt kærlighed af motorsaven, og en tur i brændeovnen, så har den da gjort lidt nytte ;)

Hvis det hjælper havde vi drukket snaps forinden. Hjemmelavet solbær-, honning- og citronsnaps :)

Tilbage til "Om udskæring, fremstilling, saltning og røgning"