? vedr. Cold smoke generator

Brugeravatar

Emneforfatter
Luske
Grillguru mester
Grillguru mester

? vedr. Cold smoke generator

Indlæg#1 » 15. jul 2013, 00:37

Hejsa

Jeg har længe overvejet at købe en proQ cold smoke generator, men nåede så frem til at, sådan en kunne jeg da også lige prøve at lave selv, jeg blev så enig med mig selv om at den originale virkede lidt lille, så jeg lavede en der er dobbelt så stor, men, og nu nærmer vi os mine spørgsmål, jeg har lavet den i rustfrit "hel/tæt" plade, så vidt jeg kan se på billeder er den originale lavet i perforeret plade, jeg har lige nu gang i den i min WSM, men syntes at den er svær at holde gang i, er det fordi den ikke får luft nok, pga. at det er tæt plade??? jeg er ret sikker på at mit smuld er tørt.

Og mit andet spørgsmål, grunden til at jeg lavede en der er dobbelt så stor, er at jeg tænkte at så lille som den originale er, så kan den vel ikke levere røg nok til at f.eks. røge en fisk, eller bacon i 12 timer, så jeg tænkte, den skal den onde lyne mig bare kunne æde noget smuld, men er det overkill? er det rigeligt med den originale, jeg er efter min manglende succes nu nået et skridt nærmere, at hive læderet op og bestille en original, men kan den give røg nok i de 12 timer den siges at kunne ryge??? for en ting er at den kan ryge i 12 timer, men hvad med røg mængden, kan den levere det der skal til???

På forhånd tak for hjælpen, og god sommer til jer alle [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Vedhæftede filer
2013-07-14 19.48.52.jpg
Jeg tog lige et enkelt billede af min hjemmelavede cold smoke generator :-)
MVH
Claus

Primo oval XL
WSM 57
OTG 57 m. rotesserie
Go anywhere
Weber Spirit E-320
KEB-ON

En sand dyreven tilbereder dyrene med respekt

Brugeravatar

perklemme
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: ? vedr. Cold smoke generator

Indlæg#2 » 15. jul 2013, 00:53

Kan give dig Info om den "originale" i morgen tidlig omkring røg mængden. Den har nu stået i min WSM I 3 timer og har ikke brugt 2 hele sider endnu.

Mht din egen så vil jeg mene det er den manglende luft.
Med venlig hilsen

Per Klemme

har haft weber i en del år, men er stadigvæk nybegynder....................

2 stk. One-Touch Gold 57
1 stk. Smokey Joe Gold
1 stk. Smokey Moutain Cooker 47

kbh36
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#3 » 15. jul 2013, 09:02

Hvis du skifter bund pladen ud, med et fintmasket net, så tror jeg den kommer til at fungere efter hensigten.

Hvis du kigger her, så kan du se at de har brugt perforeret plade til at lave den af: http://www.amazenproducts.com/ProductDetails.asp?ProductCode=AMNPS5X8

Jeg har selv lavet min egen version af A-MAZE-N-TUBE-SMOKER, og den fungere fint med pellets, men jeg skal finde noget mere fin masket til smuld.
Mvh
Klaus

Brugeravatar

Emneforfatter
Luske
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Sv: ? vedr. Cold smoke generator

Indlæg#4 » 15. jul 2013, 10:13

kbh36 skrev:Hvis du skifter bund pladen ud, med et fintmasket net, så tror jeg den kommer til at fungere efter hensigten.

Hvis du kigger her, så kan du se at de har brugt perforeret plade til at lave den af: http://www.amazenproducts.com/ProductDetails.asp?ProductCode=AMNPS5X8

Jeg har selv lavet min egen version af A-MAZE-N-TUBE-SMOKER, og den fungere fint med pellets, men jeg skal finde noget mere fin masket til smuld.

Fin idé med at skifte bunden ud, tror faktisk at jeg vil prøve at lave en ny bund af et af de der stænkelåg til at lægge henover en stegepande

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
MVH
Claus

Primo oval XL
WSM 57
OTG 57 m. rotesserie
Go anywhere
Weber Spirit E-320
KEB-ON

Brugeravatar

perklemme
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#5 » 15. jul 2013, 10:16

Den originale giver en umiddelbart en ret go røgmængde og den har brændt i ca 10 timer.
Med venlig hilsen

Per Klemme

har haft weber i en del år, men er stadigvæk nybegynder....................

2 stk. One-Touch Gold 57
1 stk. Smokey Joe Gold
1 stk. Smokey Moutain Cooker 47

Brugeravatar

Emneforfatter
Luske
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Sv: ? vedr. Cold smoke generator

Indlæg#6 » 15. jul 2013, 10:44

perklemme skrev:Den originale giver en umiddelbart en ret go røgmængde og den har brændt i ca 10 timer.

Ok tak for info

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
MVH
Claus

Primo oval XL
WSM 57
OTG 57 m. rotesserie
Go anywhere
Weber Spirit E-320
KEB-ON

Brugeravatar

The Smoker
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 15. jul 2013, 13:13

Det er helt sikkert manglende luft der er problemet. Jeg har gjort det samme som dig - lavet én af fast plade - og den brændte absolut ikke :oops: Så kom jeg til at se nærmere på billedet af den originale og kunne så det at den er bygget af perforeret rustfrit net. Jeg købte den originale hjem fra TBS og må sige den fungerer fremragende. Både som absolut røgkilde og som tilsats-røgkilde i forbindelse med grillning. Med hensyn til om den giver røg nok: Alt er jo relativt - men der er jo ikke noget i vejen med at fylde den mere end 1 gang. Det er jo faktisk sådan at langsom røgning er mere konserverende end den hurtige facon :-D
The Smoker
"Among my most powerful childhood memories is the seductive scent of sweetly-sauced ribs sizzling and crisping on Dad's grill."
citat Meathead's website: Amazing Ribs

Brugeravatar

Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 15. jul 2013, 13:22

Luske skrev:Og mit andet spørgsmål, grunden til at jeg lavede en der er dobbelt så stor, er at jeg tænkte at så lille som den originale er, så kan den vel ikke levere røg nok til at f.eks. røge en fisk, eller bacon i 12 timer, så jeg tænkte, den skal den onde lyne mig bare kunne æde noget smuld, men er det overkill? er det rigeligt med den originale, jeg er efter min manglende succes nu nået et skridt nærmere, at hive læderet op og bestille en original, men kan den give røg nok i de 12 timer den siges at kunne ryge??? for en ting er at den kan ryge i 12 timer, men hvad med røg mængden, kan den levere det der skal til???

På forhånd tak for hjælpen, og god sommer til jer alle [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Der er jo ingen der forbyder dig at tænde smuldet i begge ender på en gang, eller fra midten, eller at toppe over kanterne, så du får mere røg ad gangen. Til gengæld giver den nok mere varme og brænder kortere.

MVH
Jan - der bare laver et firkantet "U" af smulden
Hellere en grille i mit hoved end mit hoved i grillen ;-)

Brugeravatar

Emneforfatter
Luske
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#9 » 15. jul 2013, 21:22

Jeg har i dag skåret bunden af den jeg havde lavet i fast plade, og erstattet den med et par stænkelåg klippet til, som jeg luftede en idé om tidligere, lige nu giver den en pæn røg, så nu bliver det spændende at se hvor længe den ryger, det er nok det der lige nu er mest afgørende for, om jeg opgiver mit projekt, og køber en proQ, eller om jeg bare skal have fundet mig noget perforeret plade i ét stykke, i stedet for de 4 stykker stænklåg jeg har som bund nu :-)

Som det ses på billedet, giver den en rimelig kraftig røg, så jeg overvejer også lidt den mulighed, at den faktisk giver for meget røg, men det vil en smagsprøve i morgen jo fortælle mig.

Og forresten, tak for jeres indput allesammen .1%¤
Vedhæftede filer
2013-07-15 21.15.11.jpg
Hjemmelavet cold smoke generator v. 2
MVH
Claus

Primo oval XL
WSM 57
OTG 57 m. rotesserie
Go anywhere
Weber Spirit E-320
KEB-ON

Brugeravatar

Emneforfatter
Luske
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 16. jul 2013, 23:46

Man må nok siger at jeg her har mulighed for en lang røgning, jeg røg i ca. 12½ timer, og der var masser af røg, og masser af smuld tilbage, og som det ses brænder den smuldet helt af, der er stort set intet u-brændt tilbage, jeg målte temperaturen bare for sjov, og den var kun steget til ca. 22° ved en ude temperatur på ca. 16° så det synes jeg egentlig er rimelig ok
Vedhæftede filer
2013-07-16 08.35.13.jpg
Efter 12½ timers røg, er der stadig mulighed for masser af røgetid endnu
MVH
Claus

Primo oval XL
WSM 57
OTG 57 m. rotesserie
Go anywhere
Weber Spirit E-320
KEB-ON