Røgning af bacon

Brugeravatar

Emneforfatter
Nancke
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Røgning af bacon

Indlæg#1 » 30. apr 2013, 15:49

Hej

Jeg skal røge bacon i de næste nætter, og så er mit spørgsmål:
Skal jeg lægge bacon i køleskabet mellem røgningerne?

De er saltet i 3 døgn og skyllet og ligget til tørring i køleskabet i 2½ døgn.

Mvh
Nancke
Søren Nancke
Nogle Webere (Gas og Kul/Briketter), Sundwind Gasgrill, En røgovn, Gryder, pander, drivhus og bålsted.

skuffen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Røgning af bacon

Indlæg#2 » 30. apr 2013, 15:52

Nancke skrev:Hej

Jeg skal røge bacon i de næste nætter, og så er mit spørgsmål:
Skal jeg lægge bacon i køleskabet mellem røgningerne?

De er saltet i 3 døgn og skyllet og ligget til tørring i køleskabet i 2½ døgn.

Mvh
Nancke

Ja du lægger dem på riste i køleskab eller lignende imellem røgning.

Brugeravatar

Emneforfatter
Nancke
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 30. apr 2013, 16:00

Tak :-)
Søren Nancke
Nogle Webere (Gas og Kul/Briketter), Sundwind Gasgrill, En røgovn, Gryder, pander, drivhus og bålsted.

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 30. apr 2013, 16:58

Hvor meget salt har du kommet i din lage? til hvor mange liter? Hvor længe regner du med at røge?

Jeg har selv lige røget bacon og det blev til den salte side. 2 døgn i en lage på 350g slat til 2 liter vand. Røgning på 2x 10 timer.
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#5 » 30. apr 2013, 17:10

BertramGT skrev:Hvor meget salt har du kommet i din lage? til hvor mange liter? Hvor længe regner du med at røge?

Jeg har selv lige røget bacon og det blev til den salte side. 2 døgn i en lage på 350g slat til 2 liter vand. Røgning på 2x 10 timer.

Gider du ikke smide et FOTO op af dinbacon , jeg røg det 12 timer og det var alt rigligt fik fin røgsmag

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 30. apr 2013, 17:31

Tibbil skrev:
BertramGT skrev:Hvor meget salt har du kommet i din lage? til hvor mange liter? Hvor længe regner du med at røge?

Gider du ikke smide et FOTO op af dinbacon , jeg røg det 12 timer og det var alt rigligt fik fin røgsmag

Det ligger ude i fryseren nu :oops: så billederne bliver nok ikke så gode. Jeg var ikke tilfreds efter de første 10 timer. selv med 2x 10 timer er røgsmagen ikke gennemtrængende. Brugte du nitritsalt? Jeg brugte kun almindelig salt i første forsøg.
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#7 » 30. apr 2013, 17:36

BertramGT skrev:
Tibbil skrev:

Det ligger ude i fryseren nu :oops: så billederne bliver nok ikke så gode. Jeg var ikke tilfreds efter de første 10 timer. selv med 2x 10 timer er røgsmagen ikke gennemtrængende. Brugte du nitritsalt? Jeg brugte kun almindelig salt i første forsøg.

Jeps det gør jeg , skal ha lavet en omgang bacon i aften det sidste blev til hamburryg

Brugeravatar

Emneforfatter
Nancke
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 30. apr 2013, 18:59

Jeg lavede en lage der hed: 170 gr salt 30 gr sukker pr liter.
Søren Nancke

Brugeravatar

soele
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#9 » 25. mar 2015, 12:12

Har i et ekstra køleskab til jeres røg ting eller bruger i bare "hverdags" skabet, her tænker jeg på om det er rent nok når man åbner og lukker det så tit og om ikke alt kommer til at lugte af røg(naturligvis ikke den værste duft, men fx mælk med røg tænker jeg ikke på som godt).

Er i gang med første gang saltning og senere røgning af bacon, er meget spændt og lidt nervøs for at lave fejl. :-? min plan er 3 døgn i salt lage, 3 dage modning på køl og 3 nætter med æble røg(hvis jeg kan finde noget æble smuld, ellers bøg) og så ved jeg ikke om det skal hænge et par dage og tørre.
Ned med vegetarer, de spiser kørenes mad.

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 25. mar 2015, 17:04

Jeg ligger det uindpakket i det daglige køleskab til det er kølet helt af.
Herefter pakker jeg det ind i bagepapir, hvor det så yderligere ligger på køl i 2 - 3 dage, inden det deles eller skæres op.

Syntes ikke de andre kølevarer har lidt "overlast"

Mvh. Ib M.

Brugeravatar

soele
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 25. mar 2015, 19:17

så der er ingen grund til at luft tørre det ude på en eller anden måde efter røgning?

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 25. mar 2015, 20:15

Den foregående behandling: saltning, modning, og røgning, er jo medvirkende til at kødet drænes for væske og tørre ud.
Luften i køleskabet er rimelig tør, og medvirkende til at kødet fortsat tørre ud.

Jeg syntes at baconen er som jeg vil ha' den efter max en uge i køleskabet, og opskærer den i stykker eller skiver og fryser den. Andre vælger at ha' baconen hængende mørkt og køligt, og tørre mere ud.

Hvilken fremgangsmåde man foretrækker er individuelt - men prøv da begge fremgangsmetoder hvis der er mulighed for det, og se hvad du foretrækker.

Brugeravatar

soele
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#13 » 25. mar 2015, 20:41

Tak for hjælpen.

Hvis det bliver bare halvt så godt som jeg håber, så bliver der rig mulighed for at teste forskellige metoder. :-D

Tilbage til "Om udskæring, fremstilling, saltning og røgning"