Lidt Spegepølser

Alt om pølsefremstilling, pålæg, saltning m.v.
Brugeravatar

Emneforfatter
John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Lidt Spegepølser

Indlæg#1 » 12. okt 2020, 12:55

Så blev der stoppet lidt spegepølser.
9,2 kg Sønderjysk spegepølse & 3 kg Ungarsk salami. Efter PB´s opskrifter
Nu skal de lige tørre et par dage i køleskabet, inden de skal ha 3*8 timers røg i min Borniaken røgovn, også skal de modne videre i køleskabet de næste 4-6 uger

IMG_6424.jpg

IMG_6423.jpg

IMG_6447.jpg

IMG_6462.jpg

IMG_6457.jpg

IMG_6459.jpg
Hilsen
John
————————-
Old Truckers BBQ Hjemmeside Old Truckers BBQ Facebook Old Truckers BBQ Instagram Old Truckers BBQ Youtube

KCBS Certified BBQ Judge
WBQA Certified BBQ Judge

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Re: Lidt Spegepølser

Indlæg#2 » 15. okt 2020, 18:27

Lækre billeder (og pølser)...
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 18. okt 2020, 12:18

skaal-um skrev:Lækre billeder (og pølser)...

Tak Finn .1%¤
Hilsen
John
————————-
Old Truckers BBQ Hjemmeside Old Truckers BBQ Facebook Old Truckers BBQ Instagram Old Truckers BBQ Youtube

KCBS Certified BBQ Judge
WBQA Certified BBQ Judge

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#4 » 19. okt 2020, 15:54

Det kan jeg tilslutte mig. Du gør ikke noget halvt, John.

Jeg kan føje et par tips til mht. din opstilling. Måske du og andre som har pølsemageriet i køkkenet kan bruge dem:
Det meste foregår jo med drivvåde tarme, og for at styre hvor vandet havner har jeg en plastbakke stående under pølserøret. I den samler næsten alt vandet sig.
De brune kunsttarme, som kaldes Visko-tarme kan være drilagtige at åbne når de er opblødte, efter at man har trukket vandet ud af dem før stopning. Når du med hånden trækker vandet ud, så stop et par cm. før enden. Så går det let.

Jeg har et antal plastbakker jeg ikke gerne ville undvære. De er købt i IKEA og hedder TILLGÅNG, måler 37x29 cm. og passer lige ind i køleskabet. Varenummeret er 104.199.50 , og hold lige fast !! Prisen er netop nu kun kr. 12,oo pr. stk.

God arbejdslyst til dig John, og til alle andre hobbypølsemagere.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

Emneforfatter
John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 20. okt 2020, 09:58

PB Helsinge skrev:
Det kan jeg tilslutte mig. Du gør ikke noget halvt, John.

Jeg kan føje et par tips til mht. din opstilling. Måske du og andre som har pølsemageriet i køkkenet kan bruge dem:
Det meste foregår jo med drivvåde tarme, og for at styre hvor vandet havner har jeg en plastbakke stående under pølserøret. I den samler næsten alt vandet sig.
De brune kunsttarme, som kaldes Visko-tarme kan være drilagtige at åbne når de er opblødte, efter at man har trukket vandet ud af dem før stopning. Når du med hånden trækker vandet ud, så stop et par cm. før enden. Så går det let.

Jeg har et antal plastbakker jeg ikke gerne ville undvære. De er købt i IKEA og hedder TILLGÅNG, måler 37x29 cm. og passer lige ind i køleskabet. Varenummeret er 104.199.50 , og hold lige fast !! Prisen er netop nu kun kr. 12,oo pr. stk.

God arbejdslyst til dig John, og til alle andre hobbypølsemagere.

Mange tak for de pæne ord Per
Vi ligger bare plastik ud over bordet, så kan det lige krølles sammen og i skraldespanden bagefter. Men ellers super iden med de bakker.
Hilsen
John
————————-

KCBS Certified BBQ Judge
WBQA Certified BBQ Judge

Brugeravatar

Emneforfatter
John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 6. nov 2020, 07:16

Så blev de færdige og pakket :-D

IMG_6737.jpeg
Hilsen
John
————————-

KCBS Certified BBQ Judge
WBQA Certified BBQ Judge

trespasser
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 6. nov 2020, 07:46

Hej John
Det ser godt ud. Hvad mm tarm har du lavet dem i, 60mm?
Hvor meget vægt tænker du de har tabt siden de blev lavet?
Jeg kan selv godt lide de er faste / hårde og jeg anvender derfor en ca. 40mm tarm.

Mvh
Brian

Brugeravatar

Emneforfatter
John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 6. nov 2020, 08:57

trespasser skrev:Hej John
Det ser godt ud. Hvad mm tarm har du lavet dem i, 60mm?
Hvor meget vægt tænker du de har tabt siden de blev lavet?
Jeg kan selv godt lide de er faste / hårde og jeg anvender derfor en ca. 40mm tarm.

Mvh
Brian

Hej Brian

De Sønderjysk spegepølse har jeg lavet i de 2 størrelser her
IMG_6744.jpg

De Ungarsk salami i stoftarme der kan jeg ikke huske størrelsen og har ikke posen mere da der ikke er flere tilbage

De her har tabt lige godt 25 % og der pakker jeg dem, så har de lidt længere tid når de bliver åbnet igen inden de er alt for hårde for vi vil gerne ha dem imens de ligger på et vægttab på 25-30 %

Har også haft lavet i mindre og større tarme og der bruger jeg samme % i tab af vægt nu mere de taber i vægt nu mere fast og hård bliver de.
Hilsen
John
————————-

KCBS Certified BBQ Judge
WBQA Certified BBQ Judge

trespasser
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 6. nov 2020, 20:21

Hej John

Tak for svaret.
Mht. vægttabet syntes jeg at mine salami plejer at skulle hænge i længere tid end de 30 dage som jeg gætter på at dine har hængt, for at tabe de 25-30% af vægten.

Mvh
Brian

Brugeravatar

Emneforfatter
John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 7. nov 2020, 09:50

trespasser skrev:Hej John

Tak for svaret.
Mht. vægttabet syntes jeg at mine salami plejer at skulle hænge i længere tid end de 30 dage som jeg gætter på at dine har hængt, for at tabe de 25-30% af vægten.

Mvh
Brian

Hej Brian
De her har tabt 22-23 % så pakkede dem da jeg skal bruge køleskabet til næste projekt (der er jo lidt der skal være færdigt til jul) så kan de få lov til at modne videre når der bliver åbnet for dem igen :-D
Hilsen
John
————————-

KCBS Certified BBQ Judge
WBQA Certified BBQ Judge

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 14. nov 2020, 17:37

Ser fandme lækkert ud.. Må se at komme igang med spegepølserne igen.. Vejret er lige til det.
Med venlig hilsen,
Thomas

trespasser
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 14. nov 2020, 19:40

@John ja det er en mulighed at lade dem gøre noget mere efterfølgende. Syntes selv det er nemmere at de tørrer helt færdigt inden jeg vakuumpakker dem.

Men som Techie skriver så skal vi igang igen. Der skal jo være noget til de "kedelige" dage :-)

Brugeravatar

Emneforfatter
John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#13 » 15. nov 2020, 09:43

techie skrev:Ser fandme lækkert ud.. Må se at komme igang med spegepølserne igen.. Vejret er lige til det.

Takker, Ja temperaturen er jo rimelig fornuftig, og vejret indbyder jo ikke til det større havearbejde :-)
Hilsen
John
————————-

KCBS Certified BBQ Judge
WBQA Certified BBQ Judge

Brugeravatar

Emneforfatter
John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#14 » 15. nov 2020, 09:46

trespasser skrev:@John ja det er en mulighed at lade dem gøre noget mere efterfølgende. Syntes selv det er nemmere at de tørrer helt færdigt inden jeg vakuumpakker dem.

Men som Techie skriver så skal vi igang igen. Der skal jo være noget til de "kedelige" dage :-)

Jeg lukkede dem af så jeg kunne få plads i køleskabet og samtidig så skal de deles lidt rundt i familien her op mod jul og nogle af dem kan godt lide dem lidt bløde i det så det passer ganske fint så kan de få deres pølser som de gerne vil de forskellige :-D

Normalt lukker jeg dem også først af når de har tabt 25-30 % og er færdige :-D
Hilsen
John
————————-

KCBS Certified BBQ Judge
WBQA Certified BBQ Judge

Tilbage til "Røgeri og delikatesser"