Spegepølser

Alt om pølsefremstilling, pålæg, saltning m.v.

Emneforfatter
reincke
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Spegepølser

Indlæg#1 » 23. feb 2020, 15:18

Hej alle sammen..

Jeg lavede 4 kilo spegepølser den 13/2 med en alm.Salamiblanding med gdl
De var i køleskab i ca 4 dage, hvorefter jeg røg dem i ca 22 timer.. Nu har jeg smagt en skive og jeg syntes godt de kan tåle lidt mere røg.. Kan man godt røge videre på dem selvom det er omkring 4-5 dage siden de sidst fik røg?

Mvh Thomas

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Re: Spegepølser

Indlæg#2 » 23. feb 2020, 17:27

Ja det kan du. Mine spegepølser får mellem 30 og 40 timers røg med tilfældige pauser mellem røgningerne. Smagen vil også ændre sig ved yderligere lagring, 10 dage er ikke meget. Jeg lagrer til et svind på små 30 %, dvs. mellem 8 og 10 uger.
Held med det...
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Emneforfatter
reincke
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 23. feb 2020, 20:39

Hej Skaal-um

Tak for dit svar.. Så får de en tur mere i røgeovnen..
Planen er at de skal hænge i hvert fald 6 uger mere.

Mvh Thomas

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#4 » 24. feb 2020, 22:56

reincke skrev:Så får de en tur mere i røgeovnen..
Planen er at de skal hænge i hvert fald 6 uger mere.

Tørretiden er jo ret afhængig af luftfugtighed og lagringstemperatur. Derfor bør du sætte vægt på et par pølser og derefter følge svindet tillige. Jeg synes bestemt ikke om en for tør og hård spegepølse, og stopper allerede ved 20% svind. Derefter vakuumpakker jeg og pølser fremstillet med nitrit+køkkensalt, saltindhold 1:2 - 40-45 g. pr. kg. kød og spæk kan holde sig i op til et år ved kølig opbevaring (men det gør de nu aldrig).

Antal røgninger er et skøn, men jeg røger sædvanligvis 3-4 gange. Intervallet mellem røgningerne er ikke så vigtigt, men røgning i vådt vejr er ikke godt.
Jeg røger på gammeldags facon med bøgesmuld, og regner ikke i røgetid men mængde smuld til en koldrøgning ( max. 25⁰C ) . Min røgning varer omkring 16-18 timer, alt efter vejr og vind.

Herunder får interesserede lidt anvisninger fra min opskriftsamling HOBBYPØLSEMAGEREN.

Info om røgning.pdf
(24.86 KiB) Downloadet 84 gange

Fremstilling spegepølser med GDL.pdf
(39.38 KiB) Downloadet 98 gange

Som noget helt nyt kan HOBBYPØLSEMAGEREN nu købes på et micro SD kort med USB- og SD kort adapter. Du behøver altså ikke længere et CD drev, men blot en USB indgang eller indgang til SD kort.
På kortet har du yderligere ca. 100 Mb fri plads så du kan oprette ekstra mapper med dine egne notater og opskrifter.
CD image 3-07.jpg
CD image 3-07.jpg (53.26 KiB) Vist 1795 gange

Prisen er Kr. 75.- incl. brevporto. Posttid 3-5 hverdage. Betaling via MobilPay ell. NetBank.

Interesserede kan kontakte mig på pb@grillark.dk

BEMÆRK jeg ser kun sjældent PrivateBeskeder så kontakter er til min mail adresse !!
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 25. feb 2020, 10:58

Supergodt, Per. Sådan en må jeg have...
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

træhatten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#6 » 2. mar 2020, 12:58

Det er bare dejligt. Helt klart en der er langt over 'vil være rart at have' men det er en 'må eje'.

Hans Jørn
Hans Jørn

Tilbage til "Røgeri og delikatesser"