Grov leverpølse

Alt om pølsefremstilling, pålæg, saltning m.v.
Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Grov leverpølse

Indlæg#1 » 21. jan 2018, 12:50

Så fik jeg lavet grove leverpølser efter PBs opskrift som basis. 4 kg blev det til. De fik 2 gange kold røg og 1 døgn trækketid. Succes herhjemme, en hel pølse spist første dag...(Vi er kun 2 :lol: )...

leverpølse 1.JPG
leverpølse 2.JPG
leverpølse 3.JPG
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Grov leverpølse

Indlæg#2 » 21. jan 2018, 13:58

De ser gode ud.
Når I spiser en hel pølse første dag, er man ikke i tvivl om, at I synes smagen sidder lige i skabet.

Hvor længe røger du af gangen og hvilken røgeovn er det du bruger?
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#3 » 21. jan 2018, 17:21

Hvis misundelse er en grim ting, så er dette mig [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]
Where there's smoke... There's laughter.

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 21. jan 2018, 18:30

Den ser perfekt ud, jeg elsker leverpølse.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 22. jan 2018, 15:24

Treblach skrev:De ser gode ud.
Når I spiser en hel pølse første dag, er man ikke i tvivl om, at I synes smagen sidder lige i skabet.

Den store ovn er min koldrøgningsovn, Borniakken ved siden af bliver kun brugt til varmrøg, de står begge godt og tørt i røgehytten.
Leverpølserne fik 2 x røg a ca. 12 timer. Ovnen er så stor, at der ikke er massive mængder røg i den.

røg 2.JPG
røg 3.JPG
Røg 1.JPG
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 22. jan 2018, 18:54

Det ser super lækkert ud!! :-)

nicolai.k
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 22. jan 2018, 19:29

Det er godt nok en flot røgehytte du har .

Den passer godt til de flotte røgvarer du altid viser frem
Nicolai

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 23. jan 2018, 07:01

skaal-um skrev:
Treblach skrev:De ser gode ud.

Den store ovn er min koldrøgningsovn, Borniakken ved siden af bliver kun brugt til varmrøg, de står begge godt og tørt i røgehytten.
Leverpølserne fik 2 x røg a ca. 12 timer. Ovnen er så stor, at der ikke er massive mængder røg i den.

røg 2.JPG
røg 3.JPG
Røg 1.JPG

Tak for info. Det er brugbart.
Ja Borniak'en generer rigtig meget røg i røgeagregatet også med koldrøgningsadapteren i forhold til røgbakken. Men røgbakken bruger jeg også i Borniak'en når det ikke skal være for voldsom og det synes jeg er bedre til nogle ting. Jeg har prøvet et par rullepølser der har fået for meget eller længe i Borniak'en. Det er ikke helt så fornøjeligt.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

hw-web
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#9 » 28. jan 2018, 16:03

De ser helt rigtig ud - det er også' en fornuftig vaccumpakker du har ka' jeg se - jeg har selv en lidt mindre model - men som sagt, de ser fine ud . . .
i røg & damp
Henrik

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 28. jan 2018, 17:13

Tak for det, Henrik...
FINN

Stokholm1000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 3. feb 2018, 08:49

Hej Finn
Kan kun tilslutte mig koret og sige at det ser lækkert ud. Er det svinetarme du har brugt?
Hilsen Jens :bubble:

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 3. feb 2018, 11:02

Nej, tarmene er nogle, som er beregnet til røget medister (og leverpølse :P ). De bliver runde, når de bliver stoppet og så kan enderne bindes sammen. De hedder et eller andet med "skæver", mener jeg...
FINN

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#13 » 3. feb 2018, 14:31

skaal-um skrev:Nej, tarmene er nogle, som er beregnet til røget medister (og leverpølse ). De bliver runde, når de bliver stoppet og så kan enderne bindes sammen. De hedder et eller andet med "skæver", mener jeg...
Tarmene Finn bruger er jo kunsttarme, som naturtarme har vi to slags oksetarme til bl.a. kødpølser, leverpølser og så den røgede medister.
Til de to første bruges en okse skævtarm som er lidt lidt skæv i forløbet, men som ophænges udstrakt.
Til rg. medister bruges en okse krogtarm, som er spiralformet i forløbet, og derfor kan afbindes i hele cirkler. Den er typisk mindre i dimensionen end okse skævtarmen.

Begge slags pølser skal jo kunne røges så her kan ikke anvendes kunsttarme beregnet til kogepølser da de ikke er gennemtrængelige.
Vil man bruge kunsttarme til sine leverpølser må man i stedet bruge spegepølse tarmene. Her må man så være forberedt på at der kan trænge lidt fedt ud under kogningen som kan gøre overfladen en smule fedtet. Det bør skylles af inden røgning, men røgning før kogning går ikke an pg.a. holdbarheden.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Stokholm1000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 3. feb 2018, 16:16

Jeg har et par gange købt leverpølse hos min lokale slagter og de er stoppet i en eller anden form for "stof-tarme". Nogen der ved hvad det er nogle og hvor man kan få dem.
Hilsen Jens :bubble:

Tilbage til "Røgeri og delikatesser"