Ved et tilfælde kan jeg nu med ret stor sikkerhed kaste lys over HW’s problem, som også blev mit.
Det frikender også HW for at have begået fejl og det er næsten det bedste.Jeg håber at HW ikke endnu har lavet flere pølser i samme tarm.
hw-web skrev:jeg har brugt min normale tarm '' Walsroder FR amber '' - den skulle være anvendelig til alle '' rå '' pølser og til røget kogepølse
Jeg bruger selv Wallsroder tarme, og til spegepølser er det FR Novaton. Amber og Novaton er blot angivelse af farve.
Jeg har aldrig oplevet at ubrugte tarme som ikke har været fugtige og fået mugpletter er blevet for gamle.
hw-web skrev:det er ikke tarmen, men mængden af druesukker - normalt tilsætter man 2 gr. pr. kg. masse - der havde sneget sig en fejl ind i opskriften, så jeg havde brugt 5 gr. pr. kg. hvilket nok har været i overkanten . . . Så nu tør jeg godt prøve igen . . .
Nej – sukkeret kan ikke give den effekt vi ser. Tarmen til spegepølser skal jo være åndbar og altså tillade passage af fugt og luft/ilt.
Den 27.11. lavede jeg en portion spegepølser på 8 kg. Jeg har en mindre professionel slagteri maskine som kan rumme den mængde. Den har der ikke været grund til at vise herinde hvor vi hobbypølsemagere snakker pølsemageri på husholdnings maskiner.
Jeg stoppede et par pølser i en tarm af større kaliber end normalt, nemlig 70 mm. Tarmene har jeg haft liggende men endnu ikke brugt da jeg ellers fortrækker kaliber 60 mm.
Den 3.12. lavede jeg en vægt kontrol og undrede mig godt nok over at de to tykke næsten ikke var svundet, nærmest kun havde tabt hvad det kondensvand som sad på pølsen lige efter stopning vejede samt tarmens fugtighed, da jeg vejede startvægt.
Kort tid efter bemærkede jeg at fra afbindgen dryppede væske ud af de to pølser, og det kunne kun skyldes at tarmen var for tæt til at ’ånde’.
Jeg er i gang med at forfølge sagen og kan heldigvis dokumentere hvilket parti tarme jeg har problem med. Jeg køber hele bundter tarme, og de er forsynet med batch/parti nummer.
Min leverandør har fået tarmene og vil lade en anden slagter prøve på samme måde at stoppe et par pølser med de mistænkte tarme sammen med sine sædvanlige.
Jeg er helt sikker på han så erfarer det samme som jeg.
Jeg har også en grim mistanke om at de Højer pølser som blev tilbagekaldt har lidt af samme fejl.
Da jeg prikkede de to 'spændte' pølser skete der det at de revnede på langs, OG HVAD GØR MAN SÅ ?
Jo ....... jeg fjernede tarmen, og pølsen havde jo sat sig, så den kom i net og har det fint nu.