Som overskriften angiver har jeg taget fat på rullepølsefremstillingen her hjemme.
Jeg har (som vanligt) gået og spekuleret og læst før jeg er gået i gang. Som nogle måske har lagt mærke til, så har jeg efterhånden er del gange benyttet mig at at salte og sous vide i samme omgang.
Målet med dette eksperiment er at se, om man kan skære ned på antallet af arbejdsgange når man laver rullepølse.
Til dette formål har jeg indkøbt en af PB Helsinges rullepølsepresser i rustfrit stål. Den kan koges sammen med rullepølsen og så er der allerede sparet et skridt.
Det med at snøre pølsen gider jeg heller ikke, for hvis man vakuumpakker den med det samme og propper den i pressen med pose og det hele, så må det holde sammen på den.
Sidst men ikke mindst benytter jeg mig af ligevægtssaltning (equlibriumssaltning) for at undgå saltlage, baumegrader og alt det halløj. Fordelen med ligevægtssaltning er, ud over at man ikke skal stå med saltlage, desuden at man kan opnå et mere ensartet produkt fra gang til gang fordi tiden ikke betyder noget når man ligevægtssalter. Med den almindelige metode betyder mængden af tørsalt der strøs på, tiden i saltlagen, antal baumegrader på saltlagen samt hvor meget man efterfølgende vasker af, alt sammen noget for den endelige saltning - det vil jeg gerne prøve at eliminere.
Hermed følger så første del af teknofetichistens lammerullepølse.
Jeg køber ofte et helt lam og dermed også 2 slag. De vejede begge 2 ret nøjagtigt 1100 g efter afpudsning.
Her er ingredienser til 2 lammeslag á 1100g.
Allehånde 6 g.
Sort peber 24 g.
Løgpulver 20 g.
Hvidløgspulver 5 g.
Tørret persille 20 g.
Almindeligt salt 22 g.
Nitritsalt 22 g.
Med 2200g kød og 44 g. salt er jeg dermed endt med at salte til et slutresultat på 2% salt - dette kan I justere efter jeres smag og behag. Jeg har tidligere lavet tunge med 1,5% og benytter 1% til eks. schweinhaxe, så jeg tror at 2% er passende udfra vores saltsmag.
Kryddermix: Allehånde, peber, løgpulver og hvidløgspulver blendes og de 2 slags salt tilsættes sammen med persillen.
Slagene pudses af.
Der drysses lidt gelatinepulver ud over hele slaget.
Kryddermix dryssses på 4/5 dele af slaget.
Slaget rulles sammen.
Vakuumpakkes.
Presses ned i rullepølseformen der lukkes og spændes godt til.
Tilberedes sous vide ved 70 grader i 5 timer.
Køler af i pressen.
Billeder af det endelige resultat følger i morgen når den er færdig.