Køber du mælk ved stalddøren?
Benne skrev:Køber du mælk ved stalddøren?
Hej Albert,
Ja jeg er så heldig, at bo lige i nærheden af en Økologisk mælke bonde, så jeg kan få det lige fra kilden
skaal-um skrev:Det ser dejligt ud. Mit ostekøleskab bliver ledigt i week-enden, så der bliver købt græsmælk ind til brie i 1. omgang på mandag og derefter til "salatost". Det bliver så på naturmælk fra Øllinggaard...
Det er da en dejlig hobby, ikke sandt?
Treblach skrev:Godt du er igang igen Finn.
Min brie modner dag for dag og begynder så småt at blive blød mod midten. Jeg har købt en reference brie, der snart skal sammenlignes med. Og næste feta (+) begynder at presse på
Der er heller ikke langt til en fastost skal fødes. Enten en Haribo eller Havarti.
Røget flødeharvarti?
Flot ser den ud. Det bliver spændende at høre om, men der går nok et par måneder inden du kan fortælle om det.
Men hvor meget røg og hvorlænge og hvilken smuld bruger du Finn?
Dalle75 skrev:Jeg ved godt at dette er en gammel tråd der fundet frem igen, men jeg tænkte at jeg lige ville dele denne YouTube kanal med jer: https://www.youtube.com/user/greeningofgavin
Det er en australier der selv laver ost, og er god til at vise og forklare i et stille og roligt tempo.
Hvis det skal være på dansk har kvalimad.dk lavet Feta i en video: https://www.youtube.com/watch?v=upoe4X1-6ew Ricotta i denne: https://www.youtube.com/watch?v=4s4sissMAM4 og Mascarpone i denne: https://www.youtube.com/watch?v=T2Iy7S7X-u8
skaal-um skrev:Treblach skrev:Godt du er igang igen Finn.
Min brie modner dag for dag og begynder så småt at blive blød mod midten. Jeg har købt en reference brie, der snart skal sammenlignes med. Og næste feta (+) begynder at presse på
Der er heller ikke langt til en fastost skal fødes. Enten en Haribo eller Havarti.
Røget flødeharvarti?
Flot ser den ud. Det bliver spændende at høre om, men der går nok et par måneder inden du kan fortælle om det.
Men hvor meget røg og hvorlænge og hvilken smuld bruger du Finn?
Den røgede havarti er en købt en til ca. 15 kr. Du har nok set dem på FB og det skulle da prøves. Den blev røget sammen med nogle Holsteinerpølser og 2 sider laks i ca. 40 timer i kold (tynd) røg. Det blev den lidt tør af, så derfor får den lige 14 dage i lakfrakke![]()
De hjemmelavede bliver lavet i de små rør fra Hjemmeriet, 2 stk. og 1 lille osteramme. Se evt. billederne på side 1 her i tråden. Jeg putter kommen i osten og det virker fint.
Haribo ost kan jeg ikke hjælpe med, men du kan finde Maribo ost i Hjemmeriets opskriftshefte. Den er jo speciel, da den jo skal håndæltes som den eneste type i DK, jeg har været på kursus men kom på Esrom-holdet. Esrom opskriften kunne jeg godt bruge.
Og fetaen går igang ons/tors. næste uge... Derefter bliver det nok Halloumi. Godt og nemt at lave...
skaal-um skrev:
Haribo ost kan jeg ikke hjælpe med, men du kan finde Maribo ost i Hjemmeriets opskriftshefte. Den er jo speciel, da den jo skal håndæltes som den eneste type i DK, jeg har været på kursus men kom på Esrom-holdet. Esrom opskriften kunne jeg godt bruge.
Og fetaen går igang ons/tors. næste uge... Derefter bliver det nok Halloumi. Godt og nemt at lave...
Treblach skrev:skaal-um skrev:
Har lige læst lidt på Esrom. Har jeg fået rigtig fat i det, at forskellen mellem harvarti og esrom er meget lille i processen. Havarti flyttes i vallen, (opstukket) men esrom fiskes?
skaal-um skrev:Jeg tror du har ret med hensyn til rødkitten. Jeg passer en ostemand op i morgen...
Jeg er oprindeligt fynbo hvor det hedder RYYYYEE OST og kan her give lidt kvalificerede input.skaal-um skrev:Røgeosten blev røget på hø. Næste gang (snart) bliver det på halm. Der er en dyregård i nærheden, så jeg må ned og stjæle noget fra kaninerne...
PB Helsinge skrev:
BEMÆRK at der er to slags kommen nemlig spidskommen og sort kommen.
Spidskommen er ret neutral i smagen, næsten smagløs. Jeg selv bruger den aldrig.
Sort kommen er til gengæld kraftigt smagsgivende og feks. i små doser et must i mine ostegriller, hvor det bliver knust i kværn og tilsat.
steenj skrev:Jeg tænke nøjagtigt det samme som Treblack.
Vi bruger ofte spidskommen i Indonesiske retter og det vi bruger er temmeligt stærkt og skal buges med forsigtighed.
prause skrev:Hvad med at lave en tør råmælksost med trøffel eller sennepskorn eller brændenælde eller chili eller...
mochr skrev:Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg råmælk i osteverdenen betyder, at det ikke er pasteuriseret. Correct me if I’m wrong.
Thrysøe skrev:Har nu gennemlæst denne tråd, og undre mig over en enkelt ting. Da vi havde kvæg på vores egendom, lærte vi at det var meget vigtigt at når koen havde fået/født kalven at den fik den første RÅMÆLK, det er meget tykt, ligner Nutella og er meget vitaminrigt. Der er kun en liters penge af det, kan man købe det, RÅMÆLK..??
Tilbage til "Røgeri og delikatesser"
Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster