Så er jeg også gået ost amok - næsten all in - selvfølgelig inspireret af Finn, tak til dig.
Håber det er okay Finn, at jeg forsætter i din tråd, for at holde emnet samlet.
Det var først planen at jeg ville have begyndt efter kørerne var kommet på græs, men lysten brændte for meget.
Det af udstyret jeg manglede er købt hos hjemmeriet.com
Planen er først at lave en feta/salatost da vi fortærer den slags i rå mængder. Har oven i købet gemt en del af beholderne fra Karolines køkken salattern i to år, da de kan tåle at skoldes og har en praktisk si til at løfte osten op i.
Har dog ikke fundet min gård-mælkeleverandør endnu, så jeg har købt de første hos Løvbjerg - helt frisk økologisk uhomogeniseret sødmælk. Sådan.
Jeg har fulgt hjemmeriet.com opskrift næsten slavisk, bortset fra tørret persille i stedet for laurbærblade og lidt længere ventetid efter at osteløbe er hældt i. Min ost er ikke så porøs som det købte. Det skyldes nok, at jeg under vendeprocessen har sat ostebakken en anelse hårdt mod bordet - måske svarende til et fald på 5,10 cm. Det gjorde jeg fordi, at osten ikke selv faldt helt ned efter vending. Måske vil jeg gøre sådan fremover.
Jeg har "Bogen om ost" hvor opskrifterne er lidt forskellige fra hjemmeriets, hvilket jeg opfatter som der er en vis margen at arbejde med.
Af vallen skulle der laves Ricotta dagen efter, men osteklædet smuttede fra mig og det hele endte i vasken.
Næste gang bliver det ret sikkert Brie. I hvilken rækkefølge de øvrige typer oste skal laves, har jeg ikke helt styr på endnu.
Nu har jeg en stor pølse el-gryde (Lidl-typen) der anvendes med indsats til opvarmning af mælken og er nemt at styre. Jeg glemte at tage billeder af proceduren, men det er ligetil og kan i øvrigt ses på hjemmeriet.com side.
Jeg tror (håber) ikke jeg bare var heldig - men det vil næste gang vise. Feta/salatosten blev perfekt - meget bedre end de købte. De første 2 dåser er allerede nydt efter kun 3 dage. Derudover smager jeg en halv blok hver dag, et stykke neutral, et med et lille stykke tomat og et med et lille stykke peberfrugt og jeg er vildt begejstret.
Jeg er gået i gang med brie/hvidskimlet. Måske skulle jeg kalde dem Camembert, fordi, de blev ca 7 mm tykkere end man laver en brie på. Det var ellers af samme mælkemængde og fremgangsmåde.