Ostefremstilling

Alt om pølsefremstilling, pålæg, saltning m.v.
Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Ostefremstilling

Indlæg#1 » 5. jul 2015, 12:30

Så fik jeg gjort alvor af mit ønske om at fremstille mine egne oste. Jeg købte grejet hos www.hjemmeriet.dk og er startet op med alle ostes moder, nemlig feta (som det jo ikke må hedde mere). Hjemmeriet kaldet den Muta :P . Den første ost blev lavet på en blanding af Irma Gårdmælk og Jerseymælk fra Svanholm og har fået en dejlig gul farve og en god konsistens. Smagen er let salt og ret neutral. Den er lagt til lagring i olie med hvidløg og frisk laurbær og skulle være klar om 14 dage. Det bliver spændende.

Den næste ost bliver lavet på ren jerseymælk fra Svanholm, den er faktisk i gang pt. Derefter sidst i næste uge laves en ost på hvid letmælk, altså en fedtfattig. Så bliver der pause til de er færdiglagrede, måske med en undtagelse af en Ricottaost, som bliver lavet på vallen. Jeg bruger vallen til bagning også.

osteri 1.JPG

osteri 2.JPG

osteri 3.JPG

osteri 4.JPG

Jeg følger op på de kommende oste fremover...
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: Ostefremstilling

Indlæg#2 » 5. jul 2015, 12:50

Spændende, jeg elsker en føljeton.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 6. jul 2015, 23:31

Keep us posted ...

Want to know more...
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 7. jul 2015, 00:50

Tak for link og beskrivelse.
Ser ud som noget der skal prøves :)

Brugeravatar

Nancke
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 7. jul 2015, 09:27

Hvilket kit er det '?
Lille hjemmeosteri eller hjemmeosteri ?
Søren Nancke
Nogle Webere (Gas og Kul/Briketter), Sundwind Gasgrill, En røgovn, Gryder, pander, drivhus og bålsted.

Brugeravatar

Drifter
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 7. jul 2015, 12:35

Hej Skaal-um

Glæd dig... jeg har de sidste 4år haft glæde af ostekittet fra hjemmeriet, og det er altså en fornøjelse at lave sin egen feta og brie ost - og så er det rigtig sjovt at imponere venner og familie også med noget som faktisk er mere simpelt end man lige tror...
Mvh Kim J

Summit 670S - WSJ + 57cm i "Simpsons" design + weber OTG 57cm + weber OTG 67cm

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 7. jul 2015, 17:40

Det er hjemmeosteriet, Nancke...

Det er rart at høre om, Drifter, har du også prøvet at lave gul skæreost?

Her er et par billeder af ost nr. 2, som er lavet af ren Yerseymælk fra Svanholm. Jeg har krydret en lidt anderledes med Herbes de Provence ladet den salte lidt mere end ost nr. 1.

Nr. 3 er på bedding og det bliver en letmælksost, som jeg tror kommer til at ligne den salatost, man køber, mens de andre vel kan kaldes fuldfede feta...

Jeg hygger mig meget med det her... :P

ost nr. 2-1.JPG

ost nr. 2-2.JPG
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 8. jul 2015, 01:31

Det er simpelthen for lækkert

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 8. jul 2015, 07:05

Ja man mangler bare lige duften.
Hvilken olie bruger du til lagen?
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 8. jul 2015, 10:23

Treblach skrev:Ja man mangler bare lige duften.

Solsikkeolie.

Jeg har ledt forgæves efter vindruekerneolie i de lokale discountbutikker.
FINN

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 8. jul 2015, 10:48

skaal-um skrev:

Solsikkeolie.

Skulle vindruekerneolie være bedre end solsikkeolie eller er det billigere?
/Albert

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 8. jul 2015, 12:37

Treblach skrev:
skaal-um skrev:

Solsikkeolie.

Skulle vindruekerneolie være bedre end solsikkeolie eller er det billigere?

Næh,det er nu bare fordi Jan fra hjemmeriet bruger det. Det skal bare være være smagsneutralt.
FINN

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#13 » 8. jul 2015, 14:36

Okay sådan. :-)
/Albert

Brugeravatar

jjn31
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 8. jul 2015, 16:41

hvor længe salter du dem? Har lavet feta en gang, men de blev hvinende salte.
Med Venlig Hilsen

Jesper

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#15 » 8. jul 2015, 16:45

jjn31 skrev:hvor længe salter du dem? Har lavet feta en gang, men de blev hvinende salte.

Den 1. portion lå i lage af 2 l vand og 250 g salt i 3 timer og blev ikke salt nok efter min smag.

Den 2. portion lå i lage af 2 l vand og 300 g salt i lige godt 3 timer og var meget tilpas.
FINN

Brugeravatar

jjn31
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 8. jul 2015, 16:50

tak for info...

springer lige op på hesten og prøver igen ;-)
Med Venlig Hilsen

Jesper

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#17 » 12. jul 2015, 12:05

Så blev Ricottaen færdig. Den blev rørt med lidt fløde, salt og hvid peber, hakket rød peberfrugt og hvidløg. Brødet blev bagt på restvallen og italiensk mel. Mums... Info: Ricotta er lavet på valle.

ricotta-brød.JPG

Letmælksfetaen er også klar til lagring og smages d. 25. Den blev helt hvid.

letm. 1.JPG

letm. 2.JPG

Portionen på 8 l letmælk fra Thise gav 990 g feta.
Råmælksfetaen på 8 l råmælk gav 1,3 kg feta.
FINN

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#18 » 19. jul 2015, 17:29

Så blev den 1. salatost smagt. Konsistensen er lidt fast, gummiagtig og smagen er lidt fed osteagtig. Kunne godt være lidt mere salt efter min smag. Konen synes den var perfekt og den var super i salaten. Vi ser frem til den næste ost i overmorgen (den er saltet lidt mere :P ).

And m salat feta æble.JPG
FINN

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#19 » 16. aug 2015, 12:41

Så blev 4 brier klar til lagring...
brie 0.JPG
Det går fremad med skimlen...
brie 00.JPG
brie 1.JPG
Klar til lagring, smages om 4-5 uger...
brie 2.JPG
Så i ventetiden en feta på gårdmælk fra Osted...
feta.JPG
Og Ricotta...
ricotta.JPG
Og lidt havartiost under hjemmelavede presser. Steven Raichlins store krydderridåser passer lige ned i de runde forme, en øl ovenpå som vægt og så 3 ds. makrel ovenpå et stykke tilklippet karton i den firkantede form. Det virker...
havarti 1.JPG
De er med kommen...
havarti 2.JPG
De er nu modnet og tørre, så nu er der kommet voks på inden lagringen på 1 måneds tid...
havarti 3.JPG

Der kom også lige et grydeost på valle ud af det...
grydebrød m.v..JPG
Og så en fastost med ramsløg...
fastost 1.JPG
De har nu fået 2. og sidste gang lak og skal modne 5-6 uger og vendes jævnligt...
fastost 2.JPG
Så der er jo lidt ventetid, men det bliver spændende når de skal smages...
FINN

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#20 » 16. aug 2015, 12:50

Her er lige et billede af mit osteskab...
osteskab.JPG
FINN

hansen48
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 16. aug 2015, 13:27

Det ser sku godt ud det du har fået lavet
Saltsyder af guds nåde.

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#22 » 16. aug 2015, 14:29

For sat** hvor ser det godt ud Finn man må jo sige det har du fået taget på :D

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#23 » 16. aug 2015, 14:45

Meget flot arbejde.. Ja.. Jeg fik selv købt osteløbe engang og så kom jeg ikke længere, så man bliver lidt misundelig når du får det til at se så nemt ud..

Det kan ikke vare længe før vi beder om ostekurser hos dig :-)
Med venlig hilsen,
Thomas

BlackCap
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#24 » 16. aug 2015, 15:20

Undskyld, men jeg kan virkelig ikke lide din "post" med ost.. sidst købte jeg mig fattig i oste forme og andet udstyr.. Det smager så godt...
Er spændt på at hører hvor tilfreds du bliver med din brie :)

Henrik

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#25 » 16. aug 2015, 16:22

BlackCap skrev:Undskyld, men jeg kan virkelig ikke lide din "post" med ost.. sidst købte jeg mig fattig i oste forme og andet udstyr.. Det smager så godt...
Er spændt på at hører hvor tilfreds du bliver med din brie :)

Henrik

Ja, jeg glæder mig også til at smage om et par uger. Duften efter modningen var dejlig, så jeg håber, at der ikke er gået skimmel i dem af den forkerte slags... :P
FINN

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#26 » 16. okt 2015, 17:11

Så er der lidt flere ostebilleder.

Om ostene kan jeg sige, at hvis jeg kan lave lige så god brie som denne fremover, bliver der ikke købt brie mere.
Kommenshavartien er fin og konsistensen skærbar, men jeg skal salte den lidt kortere næste gang.
Fastosten med ramsløg er god til ostebjælker på ostebordet, fast og lidt tør i det.
Der er så 4 blåskimmel på bedding, som er klar til smagning sidst i november.
Den sidste er en Artisan=bondeost, som lige har fået voks og skal lagre til efter nytår.

Næste projekt bliver en 1½ kg Danbotype og 2 små pressede oste, som skal lagre med lidt hø på en røget cedertræsplanke. Det bliver spændende...

ost 2.JPG

0st 1.JPG

ost 4.JPG

ost 3.JPG

ost 3-1.JPG
FINN

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#27 » 16. okt 2015, 18:41

Hold da op det ser godt ud .1%¤

Brugeravatar

henriksr
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#28 » 16. okt 2015, 19:35

Kan se du bruger din "lidl gryde" uden at det sikkert er fra dem... Kan du lokkes til at afsløre om du varmer osten direkte eller om du bruger en indsats og vandbad? Har selv købt ind til oste produktion og overvejer at starte med Mozarella ost.

Det køleskab du bruger, hvilken temperatur har du i skabet? er det ca 12 grader du kører med?

Hvad tørrer du f.eks. køleskabshylderne af med? Er det sprit eller lign du bruger til at sterilisere med?

Har en million spørgsmål, men starter med de 3 :)

-Henrik

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#29 » 17. okt 2015, 17:09

Jeg bruger en 10 l gryde, som passer ned i Lidl gryden. Jeg har også en 17 l gryde, som passer i Lidl gryden.
Men faktisk varmer jeg mælken mest direkte på gaskomfuret ved svag varme. Jeg har en lang rørespade med huller i som jeg bruger. En genvej er at sætte mælken ud på køkkenbordet 10-12 timer før du skal bruge det. Så er det allerede oppe på 21 gr. Man kan også varme mælken op i mikroovnen til 80-90 gr. 1 l ad gangen og hælde ned i gryden. 2-3 l er en god start. Det går ret hurtigt at varme 8-10 mælk op til 32 gr. på den måde. Gem en l kold mælk i tilfælde af, at varmen løber for hurtigt. Så kan du køle lidt med den. Almindeligvis starter du produktionen ved 32 gr., så det brænder ikke på.Jeg har endnu ikke prøvet Mozzarella, jeg startede med Feta.

Jeg har et lille 8 flaskers thermoelektrisk vinkøleskab, som kører 10-18 gr. Det står pt. på 17 gr., som bondeosten modner ved. Og så har jeg købt et 100 l skab, som kan holde 11-12 gr. foroven og 8 gr. forneden til lagring. Helt i bunden under glashylden ligger blåskimmelostene.
Når ostene er færdige og vokset/lakket kan de også ligge øverst i mit store charcuteriskab.

Jeg vasker af med eddike med lidt opvaskemiddel i. Man skal bare tørre det over med en klud. Bakterier kan ikke lide eddike.

Ang. at holde mælken varm i timer, sæt en prop i vasken og sæt gryden der. Så kan du holde massen varm med vand fra den varme hane.

Rigtig god fornøjelse...
FINN

jgjensen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#30 » 19. okt 2015, 10:20

Det er virkelig godt arbejde - det ser lækkert ud :-)
hilsen
Jesper

Brugeravatar

henriksr
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#31 » 19. okt 2015, 15:28

Nu har jeg købt en 14 liter gryde til sætte ned i Lidl gryden eller bruge på komfur. :)

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#32 » 12. nov 2015, 18:02

Lige et par ostebilleder til:

danbo 1.JPG

Danbo 2.8 kg ca.
knapost.JPG

Knapost justeret med skyr
skum.feta.JPG

Skummetmælks salatost

På vej: Camenbert + camenbert podet med gorgonzolaskimmel, høost (hø er indkøbt :P )...
Vedhæftede filer
danbo 2.JPG
FINN

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#33 » 12. nov 2015, 18:23

Dejligt med update Finn, det ser super lækkert ud.

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#34 » 3. jan 2016, 18:12

Så blev de sidste af efterårets oste lagret færdig
Artisan 3 mdr. min favorit. Fed, let cremet smag og skærbar. Går straks igang med 2 nye, den ene med bukkehornsfrø...
artisan 3 mdr..JPG

Danboen blev hård og tør selvom den har fået 3 gange lak? Den får paraffin næste gang.Den kan smuldres/rives og bruges i det varme køkken. Smagen er fyldig med en let syrlighed. En del saltudtræk gennem lakken?
danbo færdig.JPG

Camenbert og camenbert gorgonzola er fruen glad for. Dejlig ammoniakduft og god, stærk smag. Dog synes jeg ikke om skimlens grå farve og synes også, at der er en lille bismag, men...?

Blåskimmelosten har lagret rigtig længe, havde fået en slimet belægning, som dog kunne vaskes af. Smagen er mild, lidt hen ad Blå Castello, så det er i orden...
blåskimmel 2.JPG

oste.JPG

Og så har jeg lært, at skummetmælks-salatost flopper...! Kan til nød bruges i pizza, bruscetta ell.lign.
FINN

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#35 » 4. jan 2016, 17:08

Det ser fantastisk lækkert ud Finn.

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#36 » 5. jan 2016, 09:12

Imponerende flot Finn.
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#37 » 14. feb 2019, 20:00

Finn På "Hvad skal du/i have til aftensmad i dag (2019)" jeg dit lækre bor med ost. Er osten af egen produktion og hvordan går det med?
/Albert

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#38 » 17. feb 2019, 17:40

Osten er købt og min egen produktion er i sin vorden igen. Men sødmælk (øko) er aldrig på tilbud, så jeg tøver altid lidt inden start. Jeg har dog lidt tilbage fra sidste gang...
FINN

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#39 » 17. feb 2019, 22:17

Hmm, jeg tænkte på muligheden for at hente mælk på en øko-gård. Men jeg kan ikke rigtig beslutte mig for, om jeg skal prøve til foråret, når køernes kommer ud.
Synes du, det er det hele værd for dig?
/Albert

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#40 » 18. feb 2019, 14:52

Hej Albert, jeg må sige, at jeg har utrolig megen glæde af mine oste og det er der så også lige en del andre som har. Jeg deler glad ud :lol: . Det har været småt med produktionen af både det ene og det andet det sidste års tid, men energien er ved at vende tilbage nu og jeg har jo alt grejet klar. Altså bortset fra mælken, det er ikke til at opdrive en ko i Rødovre. Jeg må lede efter råmælk i gårdbutikkerne. Hidtil har jeg brugt Naturmælk og økomælk fra en åben gård i Osted, hvor man selv tapper mælken. Ikke fra koen altså. Det er jo så pasteuriseret og koster 15 kr. pr liter. Jeg synes at 10 liter er en passende mængde til en produktion og det giver så ca. 1 kg ost. De lækreste oste jeg har lavet var på ren jerseymælk fra Svanholm Gods...

Der skal jo indkøbes en del grej, jeg har brugt Hjemmeriet.dk og Hjemmeproduktion.dk og de har jo alt...

Jeg kan kun anbefale at komme igang, men undlade at tænke på økonomien i det.
FINN

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#41 » 18. feb 2019, 16:34

Tak for dine råd og anbefalinger. Og jeg lukker øjnene når dankortet hives frem. :-D
Så ved jeg, hvad jeg skal have gang i.
Det er netop de to hjemmesider jeg har kigget på og jeg glæder mig til at komme i gang.
/Albert

Dalle75
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#42 » 7. mar 2019, 20:49

Jeg ved godt at dette er en gammel tråd der fundet frem igen, men jeg tænkte at jeg lige ville dele denne YouTube kanal med jer: https://www.youtube.com/user/greeningofgavin
Det er en australier der selv laver ost, og er god til at vise og forklare i et stille og roligt tempo.

Hvis det skal være på dansk har kvalimad.dk lavet Feta i en video: https://www.youtube.com/watch?v=upoe4X1-6ew Ricotta i denne: https://www.youtube.com/watch?v=4s4sissMAM4 og Mascarpone i denne: https://www.youtube.com/watch?v=T2Iy7S7X-u8
Weber One Touch 57 cm + Rotisserie
Charbroil T36G

Brugeravatar

Benne
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#43 » 8. mar 2019, 10:01

Hmm, jeg tænkte på muligheden for at hente mælk på en øko-gård. Men jeg kan ikke rigtig beslutte mig for, om jeg skal prøve til foråret, når køernes kommer ud.

Jeg har laver oste i et par år nu, og kan kun sige at sammenligne hjemmelavet feta med købe feta, er det samme som at sammenligne Danish Crown Bacon med en god hjemmelavet Bacon, Så kom du bare i gang :-)
Mange pølsehilsner
Benne

Weber Genesis gasgrill
BGE Large
Tommerup Røgeovn
SousVide Supreme SVS

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#44 » 8. mar 2019, 13:11

Benne skrev:

Jeg har laver oste i et par år nu, og kan kun sige at sammenligne hjemmelavet feta med købe feta, er det samme som at sammenligne Danish Crown Bacon med en god hjemmelavet Bacon, Så kom du bare i gang :-)

Hej Benne.
I weekenden efter indlægget du svarer på, var jeg i gang med min første feta lavet på frisk økologisk sødmælk fra Løvbjerg. Den 27 eller 28 kunne jeg prøvesmage osten - den var lidt flad i det, men efter nogle få dage i krydret olie, havde det ændret sig markant.
Og du har ret. Købe-feta kan slet ikke være med. Men jeg har hørt at det bliver endnu bedre med mælk direkte fra bonden og gerne jerseymælk er endnu bedre.

Køber du mælk ved stalddøren?

I dag, tager jeg min første brie ud af formen.
/Albert

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#45 » 8. mar 2019, 16:04

Så er jeg også gået ost amok - næsten all in - selvfølgelig inspireret af Finn, tak til dig.
Håber det er okay Finn, at jeg forsætter i din tråd, for at holde emnet samlet.

Det var først planen at jeg ville have begyndt efter kørerne var kommet på græs, men lysten brændte for meget.
Det af udstyret jeg manglede er købt hos hjemmeriet.com

Planen er først at lave en feta/salatost da vi fortærer den slags i rå mængder. Har oven i købet gemt en del af beholderne fra Karolines køkken salattern i to år, da de kan tåle at skoldes og har en praktisk si til at løfte osten op i.
Har dog ikke fundet min gård-mælkeleverandør endnu, så jeg har købt de første hos Løvbjerg - helt frisk økologisk uhomogeniseret sødmælk. Sådan.

Jeg har fulgt hjemmeriet.com opskrift næsten slavisk, bortset fra tørret persille i stedet for laurbærblade og lidt længere ventetid efter at osteløbe er hældt i. Min ost er ikke så porøs som det købte. Det skyldes nok, at jeg under vendeprocessen har sat ostebakken en anelse hårdt mod bordet - måske svarende til et fald på 5,10 cm. Det gjorde jeg fordi, at osten ikke selv faldt helt ned efter vending. Måske vil jeg gøre sådan fremover.

Jeg har "Bogen om ost" hvor opskrifterne er lidt forskellige fra hjemmeriets, hvilket jeg opfatter som der er en vis margen at arbejde med.

Af vallen skulle der laves Ricotta dagen efter, men osteklædet smuttede fra mig og det hele endte i vasken.

Næste gang bliver det ret sikkert Brie. I hvilken rækkefølge de øvrige typer oste skal laves, har jeg ikke helt styr på endnu.

Nu har jeg en stor pølse el-gryde (Lidl-typen) der anvendes med indsats til opvarmning af mælken og er nemt at styre. Jeg glemte at tage billeder af proceduren, men det er ligetil og kan i øvrigt ses på hjemmeriet.com side.

Jeg tror (håber) ikke jeg bare var heldig - men det vil næste gang vise. Feta/salatosten blev perfekt - meget bedre end de købte. De første 2 dåser er allerede nydt efter kun 3 dage. Derudover smager jeg en halv blok hver dag, et stykke neutral, et med et lille stykke tomat og et med et lille stykke peberfrugt og jeg er vildt begejstret.

Jeg er gået i gang med brie/hvidskimlet. Måske skulle jeg kalde dem Camembert, fordi, de blev ca 7 mm tykkere end man laver en brie på. Det var ellers af samme mælkemængde og fremgangsmåde.

Feta_tern_i_daase.jpg

Fetatern.jpg
/Albert

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#46 » 8. mar 2019, 18:06

Hej Albert, det ser godt ud og det er da nogle vældig gode beholdere fra Arla (selvfølgelig!) Jersiemælk giver efter min mening den lækreste ost, en smule cremet og gullig i farven. Thise laver en mælk, som hedder Græsmælk, som holder en fedt% på min. 4,5%, så den bliver prøvet næste gang. Den koster jo så lige 16 kr. l. og det bliver så brier. Og det vil jo også give en større mængde ost. Synd med ricottaen, men der bliver jo rig lejlighed til det. Jeg lavede det samme nummer, men ramte bare ikke vasken...!
Og jeg synes det er en rigtig god ide at køre videre i samme tråd. Held med det...
FINN

Brugeravatar

mochr
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#47 » 9. mar 2019, 09:12

Hvor er det fedt med hjemmelavet ost! Hvis der er nogen omkring Odder, så er der en gård, hvor man kan købe mælk.

https://www.visitodder.dk/vejlskovgaard-maelkeri-gdk1097434

Det er ikke økologisk, men jeg tror køerne har det meget godt. Jeg plejer at tage derud med børnene, når der er åbent landbrug.

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#48 » 9. mar 2019, 15:50

skaal-um skrev:Hej Albert, det ser godt ud og det er da nogle vældig gode beholdere fra Arla (selvfølgelig!) Jersiemælk giver efter min mening den lækreste ost, en smule cremet og gullig i farven. Thise laver en mælk, som hedder Græsmælk, som holder en fedt% på min. 4,5%, så den bliver prøvet næste gang. Den koster jo så lige 16 kr. l. og det bliver så brier. Og det vil jo også give en større mængde ost. Synd med ricottaen, men der bliver jo rig lejlighed til det. Jeg lavede det samme nummer, men ramte bare ikke vasken...!
Og jeg synes det er en rigtig god ide at køre videre i samme tråd. Held med det...

Hej Finn, tak for det. Om ikke andet, så må jeg prøve at finde ud af, om jeg kan få fat i noget Thise græsmælk et sted, for det skal selvfølgelig prøves. Men vil forsøge at finde en bonde med jerseykør inden for rækkevidde, men det bliver først aktuelt når de kommer på græs - tror jeg. ;-)

Når du nævner gårdmælk fra Svanholm, går jeg ud fra det er råmæl - ikke?
Pasteuriserer du så det inden inden brug?
Jeg har læst mig til, at pasteurisering på køkkenbordniveau, klares ved opvarmning fra 62 til 65° og holde temperaturen lidt tid. Er det noget du har erfaringer med?

Vedrørende Ricotta'en - ved uheld og fejl lærer man og hvor der handles, spilles der. :-)
/Albert

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#49 » 9. mar 2019, 17:22

Svanholm skriver, at deres mælk er rå mælk, så det regner jeg med at den er. Og nej, jeg pasteuriserer den ikke. Det blev tilladt sidste år at lave visse ostetyper på råmælk i DK til kommercielt salg og man har jo gjort det i 1000 år i resten af verden, så jeg mener ikke at det er vigtigt. Inco forhandlede Svansømælk en periode, så jeg sparede turen op til godset. Det blev dog kun til en gang, da det kostede 19 kr. l.
Irma forhandler Græsmælk.
FINN

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#50 » 9. mar 2019, 17:48

skaal-um skrev:Svanholm skriver, at deres mælk er rå mælk, så det regner jeg med at den er. Og nej, jeg pasteuriserer den ikke. Det blev tilladt sidste år at lave visse ostetyper på råmælk i DK til kommercielt salg og man har jo gjort det i 1000 år i resten af verden, så jeg mener ikke at det er vigtigt. Inco forhandlede Svansømælk en periode, så jeg sparede turen op til godset. Det blev dog kun til en gang, da det kostede 19 kr. l.
Irma forhandler Græsmælk.

Okay, det med tilladelse til at bruge råmælk, er gået min næse forbi. Så spørgsmålet glemmer jeg igen. :-)
Jeg har i øvrigt samme opfattelse af æg, vi har altid brugt naturlige æg. De pasteuriserede smager ikke godt - synes vi.
Desværre har vi ingen Irma her i nærheden. Men det kan være Thise mejeri kan fortælle noget.
/Albert

Tilbage til "Røgeri og delikatesser"