Tror der er mange der er blevet afhængig af hjemmelavet bacon, efter at ha´ prøvet det en enkelt gang - det er så meget bedre end alm. købebacon.
Der er flere metoder til at frembringe bacon på, både med hensyn til saltning, og røgning - her er den metode jeg anvender.
Pr. 1 kg brystflæsk / ribbensteg uden ben, men med svær, anvender jeg nedenstående blanding
25 gr. salt - (nitritsalt kan anvendes og modregnes med alm. salt - afhængigt af temperament
20 gr. farin (kan erstattes af andre sødestoffer eller kombineres med f.eks. honning/dextrose/æblemost...) - sukkermængden kan reduceres hvis man syntes baconen "brænder sort" ved stegning
Yderligere krydring efter temperament og erfaring - peber/sellerisalt/hvidløgspulver... andre tørrede krydderurter - det er kun fantasien der sætter grænser.
Ovenstående blandes og påføres/gnubbes jævnt på alle flader af kødstykket, som herefter vaccumeres, eller ligges i en anden pose der er til at lukke tæt om kødet (zip-poser)
Posen med kød ligges i køleskab hvor det vendes min. en gang i døgnet - alt afhængigt af hvor tykt kødstykket er, ligger kødet mellem 6-8 dage - hvis man mærker på kødet, skal det virke "fast" i det.
Når kødet er færdigsaltet tages det ud af posen og skylles under den kolde hane.
Lægges til tørring på køl igen i 1 til 3 dage
Herefter kan det røges (jeg plejer at røge halvarm ca. 35 - 45 grader i 3-5 timer) - på første billede er baconen ude mens et par nye klodser lige får flammet færdig, og temperaturen passer igen.
Efter røgningen, skærer jeg sværen af (det er lettest mens baconen er lun) - sværen fryses og bruges i retter hvor det kun er røgsmagen der ønskes (kan med fordel bindes når den anvendes, eller kommes i krydderipose, da den så er nemmere at fiske op når retten har fået røg nok)
Og selvfølgelig skulle der lige prøvesmages et par skiver stegt bacon - det er sku´ hele arbejdet vær
Baconen pakkes ind i bagepapir og kommer igen på køl i et par dage for at sætte sig.
Efter endt "lagring" på køl, skærer jeg baconen i skiver og vaccumpakker det, hvor efter de smides i fryseren.