Placering af ny røgeovn

Alt om pølsefremstilling, pålæg, saltning m.v.
Brugeravatar

Emneforfatter
Drifter
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Placering af ny røgeovn

Indlæg#1 » 9. apr 2014, 07:57

Hej på dette fantastiske forum.

Dette er mit første indlæg (af mange forhåbentligt)

Jeg går med planer om at udvide mit udekøkken med en røgeovn,
men da jeg ingen erfaring har på dette område overhovedet, skal jeg have lidt hjælp.

Min plan var at mure en ovn selv, som både kan bruges til varm og koldrøgning og det tror jeg at jeg har en rimelig ide om hvordan det skal ende, efter at have søgt nettet tyndt om design og funktion.

Jeg havde tænkt mig den skulle stå inde under min overdække terrasse og laves med en skorsten over taget....
MEN... så kommer det store spørgsmål... kommer det til at afgive meget røglugt på mine havemøbler mm. eller søger skorstenen for at det er minimalt...??
ville jo nødigt have fornemmelsen af at sidde i et askebæger :-)

På forhånd tak
Kim J
Mvh Kim J

Summit 670S - WSJ + 57cm i "Simpsons" design + weber OTG 57cm + weber OTG 67cm

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Re: Placering af ny røgeovn

Indlæg#2 » 9. apr 2014, 12:24

Først velkommen på sitet. Jeg glæder mig til at se billeder af dine frembringelser.

Ang. røgduft (lugt), så kan jeg fortælle om min (mest brugte) ovn, som står i sit eget skur med skorsten op gennem taget.

Man er ikke i tvivl om, at det er røghus når man kommer ind. Ovnen er en gammel professionel en til kold, varm og eldrevet røgning. Med røgskuffe og stor låge med gummipakning hele vejen rundt for at undgå røg udenfor ovnen. Der dufter af røg alligevel.

Man skal tænke på, at ovnens indre vil med tiden blive belagt med duftende sod og der vil også være lejligheder, hvor man vil åbne ovnen under røgningen for at lave om i opsætningen eller fjerne nedstyrtede emner osv. Og så kommer der altså røg og duft ud. Så jeg vil tvivle på, at det er muligt at lave en røgovn, som er duftneutral, det være sig inde eller ude...

Jeg formoder, at du har tjekket www.roegeovnensvenner.dk
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

træhatten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#3 » 9. apr 2014, 16:54

Dette link er beklageligvis ikke mere aktivt.
Hans Jørn

Brugeravatar

Emneforfatter
Drifter
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 9. apr 2014, 17:11

Hej Finn

Tak for velkomsten..

Det var nok min frygt, at man altid ville kunne dufte en del røg hvis røgeovnen står mere eller mindre inden for... selvom man er omhyggelig med skorsten og pakninger mm.
jeg må se om jeg kan finde en alternativ placering...

jeg skal selvfølgelig nok opdatere med lidt billeder når jeg kommer i gang med projektet.
vedr. link til røgovnens venner så synes jeg ikke rigtig at jeg kan få det til at virke - jeg tror deres side er nedlagt...

mvh Kim
Mvh Kim J

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#5 » 10. apr 2014, 15:59

Drifter skrev:havde tænkt mig den skulle stå inde under min overdækkede terrasse og laves med en skorsten over taget....
Her skal du nok lige dække dig ind og undersøge mht. brandvedtægter og forsikringsregler.

Efter min erfaring bør røgerummet ikke være under 50 cm. bredde, gerne 60. Højden fra røggiveren og til øverste røgstok bør ikke være under 120 cm.
Der skal være regulerbart luftspjæld foroven og forneden, og bedste røg afgang er gennem sidespjæld.

Hvis taget\loftet er fladt kan dryp af kondens forurene røgvarerne. Derfor er et spids- eller vinkeltag med røgafgang i gavlen at foretrække. Her vil evt. kondens løbe langs væggen.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

torbenjn
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 10. apr 2014, 16:19

Hej Drifter

Røgovnens venners hjemmeside er ganske rigtigt lukket ned, men du skulle kun åbne deres gl. side via dette link: https://web.archive.org/web/20131019133 ... venner.dk/
God fornøjelse.

Hilsen Torben

Brugeravatar

Emneforfatter
Drifter
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 10. apr 2014, 17:05

Hej

Super fedt med dette forum og alle de hjælpsomme personer... :-D :-D

Jeg er allerede ved at udtænke en ny placering ude i det fri... men jeg skal lige have min "mening" (konen) med på ideen.. :roll:

Min første skitse af projektet som det var tænkt sammenbygget med en pizzaovn, når nu man svingede mureskeen alligevel... jeg har vedhæftet en pdf som viser lidt af tankerne.
Men det bliver nok ikke aktuelt når nu jeg ændrer placering til udendørs.

jeg har også vedhæftet et billede, som viser mit lille udekøkken, og tanken havde så været at placere røgeovnen inde i den bygning i baggrunden som har fået åbnet siden..
men nu nøjes jeg med at have hyggekrog derinde.
Vedhæftede filer
20120911_091444.jpg
rygeovn.pdf
(360 KiB) Downloadet 145 gange
Mvh Kim J

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 11. apr 2014, 12:16

NØØJ hvor ser det godt ud, det hele. Held med fortsættelsen, glæder mig til at se billederne... :lol:
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 11. apr 2014, 15:09

Virkeligt lækkert udekøkken du har der!

Megafedt!
.1%¤ .1%¤ .1%¤
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

MegaO
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 11. apr 2014, 15:25

Hold kæft jeg er misundelig!!!! :D

Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
BGE XL + Mini
Auplex Mini
Weber Smokey Joe 37 cm. m. 2-delt JBI Støbejernsrist.
Weber OTP 57 cm. x2
Weber Q100

At grille er ikke en hobby, men en livsstil ;)

Timon
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 11. apr 2014, 19:09

Hejsa og Velkommen til ...

Fedt køkken du har dig der. .1%¤
Det bliver du simpelhed nød til at komme med lidt flere foto af !!
Hvad har du som tag ? er det overdækket eller er det åben til det fri??

mvh michael

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#12 » 12. apr 2014, 07:54

Holy shit :shock:

Det er godt nok et skønt køkken.
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Brugeravatar

Emneforfatter
Drifter
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#13 » 14. apr 2014, 18:23

Tak Tak for de fine ord - jeg rødmer jo helt.. :oops:

Jeg skal nok komme med lidt flere billeder af udekøkkenet - men der opretter jeg lige en ny tråd det rigtige sted... men der går lige nogle uger inden, da jeg er i gang med lidt om-/tilbygning.

vedr. min nye røgeovn, så er jeg kommet lidt i tvivl om jeg skal give mig i kast med at bygge den, eller om jeg skal købe en af stål... jeg har bla. kigget på en Tommerup røger.
Grunden til at jeg overvejer at gå bort fra selvbyggerriet er min utålmodighed.... jeg vil gerne i gang med at ryge NUUUUUUUUUUUUU ;-)

Men ellers så er der jo også mange eksempler på en ovn lavet af gasbeton blokke og der ser jo ud til det kan gøres rimeligt hurtigt...

Mvh Kim
Mvh Kim J

Brugeravatar

Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#14 » 14. apr 2014, 21:14

Flere steder kræves at røgudkastet er en meter over tagryggen (på huset). Det bør du tjekke eller - for en sikkerheds skyld - bare lave det med det samme. Så får du ikke vrøvl med naboerne.

Under visse vejrforhold kan røgen slå ned og ligge i hovedhøjde og det kan lugtes. Det lugter langt fra som et askebæger, knap nok som en brændeovn. I min næse dufter det dejligt, men det er jo ikke sikkert at alle hvide lagner på tørresnorene er enige.....

Du vil ikke kunne undgå en vis duft i rummet, men hvad er der galt med det?

Mit bud på en placering er for enden af muren til højre i billedet. Så afslutter den naturligt væggen, men står næsten frit og vil kun afgive minimalt duft.

Jeg er kun meget misundelig over dit udekøkken....

MVH
Jan - der nok klarer mig alligevel

20130306_115127.jpg
Her er en del af mit udekøkken... Noget mindre luxuriøst.....
Hellere en grille i mit hoved end mit hoved i grillen ;-)

Tilbage til "Røgeri og delikatesser"