Porchetta - Tilbud 21.-26. nov. -11

Alt om pølsefremstilling, pålæg, saltning m.v.
Brugeravatar

Emneforfatter
PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Porchetta - Tilbud 21.-26. nov. -11

Indlæg#1 » 21. nov 2011, 20:22

SuperBest har i denne uge tilbud på ribbensteg, og det åbner for adskillige muligheder.
Slagteren i superBest er jo altid imødekommende, og skærer selv kødet som ligger i kødboxen.

Når der købes hjem til ribbensteg, køber slagteren enten brystflæsksider med- eller uden slag, men i hele bredden med koge- og stegesiden.
Brystflæsket uden slaget kalder slagteren for topstykke.

Vil du lave gammeldags rullepølse skal du altså bede om at måtte købe et slag til rullepølse til tilbudsprisen. Jeg har selv aftalt med min favoritslagter at hente et par stk. i morgen.

Vil du derimod lave Porchetta, og samtidig have en portion SpareRibs/Revelsben skal du bede om et topstykke, og spørge pænt om slagteren måske vil skære for, så det er klar til fryseren eller grillen.
Hvis slagteren skal skære dit topstykke ud vil det være en god ide at printe et billede ud herfra, så han ved hvad du ønsker. Det kan være svært for en alm. bruger lige at forklare hvad det går ud på.
IMG_0967.JPG

Benet saves igennem hvor man normalt deler i koge- og stegestykke
IMG_0968.JPG

Derefter skæres revelsbenet/spareribs ovenaf, uden at gennemskære sværen, og med spækket på sværen.
Benet skæres ovenaf kogestykket, så Porchettaen er uden ben og brusk.
IMG_0969.JPG

Revelsbenet kan deles i gammeldags Spareribs, og Porchettaen er lige til at rulle.
IMG_0971.JPG

Porchettaen kan krydres med urter og krydderier, eller pakkes til
IMG_0980.JPG

IMG_0981.JPG

IMG_0985.JPG

Du kan hente billedet ned på din egen PC ved at højreklikke på billedet, og vælge ’gem som’ og derefter vælge den mappe det skal ligge i.
Derefter bruger du dit sædvanlige billedprogram til at printe billedet.

Vil du lave bacon, kan du bede om et kogestykke som ikke er ridset, eller vil du lave lange skiver bacon, bruger du et stykke af topstykket, skåret i hele bredden.
Bacon i fuld bredde hænger man op i to stropper eller to kroge, så det ikke bliver helt skæv-vredet.

God fornøjelse - Hilsen
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

hw-web
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Re: Porchetta - Tilbud 21.-26. nov. -11

Indlæg#2 » 21. nov 2011, 21:45

Hej - rigtig fin gennemgang og billederne synligør virkelig havd der er hvad -
den har jeg manglet i mange år - så tak herfra . . . . .1%¤
i røg & damp
Henrik

Billede

jkofod
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 21. nov 2011, 22:25

Ahh, tilbud på slag, PERFEKT timing Tak Per :-D

Jeg har nettop køb en RØVFULD vaccum poser hos JBI [url]Grillbutikken.dk[/url]
Deriblandet var også et SPYD samt en grillmotor til at snurre sådan en porchetta rundt med 8)

Så der skal laves Porchetta i weekenden.
Og Rullepølse på gammeldags maner ;-)
Så mon ikke min slagter i Superbrugsen kan skaffe sådan 3 slag hjem ?
Åhh jo det kan han nok, han er service minded.

For et par måneder siden da Superbrugsen havde "Flæskesteg" til 25,95/kg, skaffede Slagteren uden problemer 3 hele kamstege a' 7 kg. hjem og lagde i de store sorte plastbakker. Nemt, bekvemt og billigt :-D
Jeg har nu 3 store plast bakker til hjemmeproduktion, de er rare at have, og skal bare i opvaskeren til slut [smilie=bluecolorz5_pdt_06.gif]

Også Tak for gennemgangen herfra til dig Per :-D

/Jan
OBS: Roteret kyllinger er også godt ! :-D

Brugeravatar

Emneforfatter
PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#4 » 22. nov 2011, 01:05

jkofod skrev:..... store plast bakker til hjemmeproduktion, de er rare at have, og skal bare i opvaskeren...
De fleste kødbakker fra kødboksen tåler ikke opvaskerens temperatur.
Herhjemme bliver de også ofte brugt igen, men de bliver rengjort i hånden.

Måske er der anledning til at minde om den gamle tråd om ophængning af røgvarer : viewtopic.php?f=151&t=5144&p=59507&hilit=oph%C3%A6ngning#p59507

En lille tilføjelse til Porchettaen : Sværen bør ikke ridses, efter min bedste viden.
Når sværen er ridset, siver kødsaft meget let ud, ihvertfald gør fedtet. Dels kan stegen derved miste noget af saftigheden, og kødsaften giver netop de brun/sorte striber, som ingen af os er glade for.

Derfor vil jeg hellere have sværen hel, og er den sprød så er udskæringen ikke meget sværere end ellers.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 22. nov 2011, 17:59

Jeg tilslutter mig Jans udtalelse og har lige været nede og bestille 2 stk. Det bliver godt. Med rødvin...
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

belleboskop
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 22. nov 2011, 18:09

Hej Per

Igen et flot og gennemført indlæg med trin for trin. Jeg ved bare ikke hvorfor jeg ikke tør vove mig ud i det.
Der kan jo laves så meget lækkert pålæg af sådan en grissebasse.

Ved hvilken temperatur stegte du porchetta´en ? og jeg giver dig ret med hensyn til den ikke skal ridses.

Jeg har faktisk for flere år siden, lavet porchetta uden og vide at det var det jeg lavede [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]
Jeg har nu

Primo og Black Ranch kul fra TBSgrillshop.dk på Lager klik her for at komme i shoppen

Klas
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 22. nov 2011, 18:25

Det kan også anbefales at smide en mørbrad ind i sådan en porchetta

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 23. nov 2011, 17:45

Klas skrev:Det kan også anbefales at smide en mørbrad ind i sådan en porchetta

Og man kan få den skåret/skære den, så kamfiletten bliver på hvis man ønsker en større kødfylde...
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

jkofod
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 24. nov 2011, 10:57

Jeg kørte forbi Superbrugsens slagter (Skovlunde) i Tirsdags.
Købte et topstykke der var skåret lidt højere oppe end det Per fik.
Slagteren skar benene som anvist af PB Helsinge.
Jeg havde ikke lige fået printet billedet.
Havde min bærbar PC med, så var det jo bare at hive tråden frem og vise hele billedserien :-D

Vægt 6,075 kg.
Så jeg fik 1 Porchetta 2,5 kg, 1 rullepølse 1,4 kg., 1kg. spareribs ( magre ) samt 600 g. småkød/hak. 400g svær /benafpuds.
PRIS 218,36 kr.

Slagteren får kød hjem hver dag, dog ikke mandag, så det er nemt at bestille specialudskæringer.
i hvert fald i Skovlunde :-D

Hvis jeg skal kunne få plads til en svinemørbrad i Porchettaen, skal jeg brude et stykke svær mere.
Og så snørre dette ekstra stykke på. For umidelbart er der ikke nok hud til at rulle mere indeni.
i hvertfald ikke som mit stykke var skåret ;-)

/Jan

Tilbage til "Røgeri og delikatesser"