Culotte røg eller ik?

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.

Emneforfatter
Christian N
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Culotte røg eller ik?

Indlæg#1 » 28. dec 2019, 10:51

Halløj

Har bestilt en culotte hjem til nytårsaften, en Greater Omaha fra Mr. Beef, som skal på grillen.
Ville derfor hører om i havde erfaring med at give en culotte røg, eller det bliver for meget? Har også kun eg og hickory træ stykker hjemme til at bruge og ved ikke lige om eg er for kraftig, og tænker ikke hickory passede.

Planen er at have grillen på 110-120 grader indtil en kernetemperatur på 55 grader. Evt med lidt reverse sear.

trespasser
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Culotte røg eller ik?

Indlæg#2 » 28. dec 2019, 18:15

Jeg har giver det næsten altid en gang røg når det er på grillen. Men syntes også meget godt om røg for st sige det pænt.
Temperatur og lign er fornuftigt. Mindes det tager 1-1.5 time.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 28. dec 2019, 20:11

Jeg er enig med trespasser, men det kommer også an på om tilbehøret er kraftigt nok til at klare røgsmag?
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Emneforfatter
Christian N
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 29. dec 2019, 07:41

Planen er at vi skal have salat til også nogle kartofler/pommes for børnene.
Vil eg være fint at bruge, kan jo nøjes med et styk så det ikke bliver for meget. Havde også lidt regnet med at opsamle fedtet fra stegen til sovs, og vil helst ikke den bliver for røget. Har prøvet en gang før hvor sovsen blev meget domineret af røgsmagen.

Cata
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 29. dec 2019, 09:55

Selvfølgelig kan Culotte også røges, jeg gør det dog ikke da jeg elsker den som den er med masser af hvidløg.

Hvis jeg skulle give den lidt røg ville jeg vælge ovre i de milde røgsmage, dvs. frugttræ som æble eller kirsebær eller måske lidt pecan.

Du kan også gå over i nogle gamle egetræsfade der har lagret f.eks. whisky eller cognac. Det giver også en super lækker smag - bare ikke på MIN culotte haha :)

Men det altid sjovt at lege med røg.

/Jacob

trespasser
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 29. dec 2019, 20:33

Hvis du bruger røg, så skal du ikke regne med at kunne bruge indholdet fra drypbakken.
Det bliver godt røget.

/Brian

Brugeravatar

Christian1986
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 31. dec 2019, 13:50

Jeg ville helt sikkert ikke give det røg - slet ikke med så lækkert et stykke kød og så kraftigt røgtræ, som du har. Det er min erfaring at gæsterne ofte godt kan lide grill-smagen - men ikke nødvendigvis røg til et stykke rødt kød. Min dårligste erfaring er med en oksemørbrad, som jo er ganske fin i smagen - den endte med at smage mere som røget skinke end oksekød.

Tilbage til "Kamado keramisk grill"