prause skrev:Vi gad ikke vente på ham der Morten, så det blev i går.
Den blev faktisk helt god selvom den på grund af tidspres blev lavet på 2.5 time ved 200 grader.
Der er mange måder at barbere en ged på, og det samme gælder for stegning af and.
Jeg er nået frem til en metode som vist ikke er set før, men som jeg tror mange vil synes om.
Jeg skulle afprøve flere gang for at være sikke på at jeg kunne stå inde for metoden, og sidste afprøvning var i går.
Jeg vil hurtigst muligt lave et fyldigt indlæg som vil hedde " Forstegt juleand SousVide, holdbar 4-5 uger på køl."
Fremgangsmåden er i korte træk at klargøre anden til spiddet med letsaltet skind og det valgte fyld.
Derefter bruner man anden ved indirekte høj varme - 300-325 gC, dette tager ca. 15 min.
Når anden er afkølet vakuumpakkes den i halve og SV koges ved 60 gC i 4-6 timer efter størrelse.
Her viser jeg blot et par billeder fra mine prøver .
Færdigbrunet and
Bemærk at der skal være vand under anden, ligesom ved ovnstegning. For at koncentrere stegeskyen og undgå tørbrænding ligger drypbakken i en større bakke hvor den flyder og stegeskyen fordamper således ikke let.Den kolde and deles og vacuumpakkes. Anden bør ligge på filmet pap for at sikre at de klippede ben ikke punkterer vakuumposen. Ligeledes filmer jeg anden, så den ikke fedter posens svejsekant.
Den vakuumpakkede and klar til SousVide