Fugten vælter ud af låget

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
Junior66
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Fugten vælter ud af låget

Indlæg#1 » 24. jun 2019, 17:43

Halløjsa
Jeg har udforsket nogle gamle indlæg, med det her fænomen.
Mit fine hjemmelavet cover er slidt op og derfor har den stået og suget vand i et par måneder siden jeg sidst har haft den igang, det bekymre mig egentlig ikke da jeg jo kunne se den bare tørrede ud, da der kom ild i den.
MEN hvad nu hvis det havde været op til nogle frost dage og man havde "glemt", hvornår der sidst havde været ild i den, ville den så evt. frostsprænge for fugten må jo være i "leret", for der var ikke noget at se på indersiden.
Skal man have fremstillet noget til at overdække den, eller hvad er erfaringen??????
Håber på lidt input på forhånd tak for Jeres tid

Junior
Jimmy :-)

One-Touch® Platinum 57
Genesis E-310
Primo Oval Xl
Traeger Ironwood 8885

ferr31
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Fugten vælter ud af låget

Indlæg#2 » 24. jun 2019, 18:43

Min Primo står ude året rundt uden cover og har gjort det de sidste 5 år, det er der ikke sket noget ved.
Så jeg tror ikke du behøver at være nervøs ;-)

Brugeravatar

Emneforfatter
Junior66
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 25. jun 2019, 06:42

ferr31 skrev:Min Primo står ude året rundt uden cover og har gjort det de sidste 5 år, det er der ikke sket noget ved.

Det undre mig bare hvis den kan holde på så meget fugt at det så ikke er en kæmpe risiko . Og din står ikke under nogen form for halvtag eller lign, det er helt under fri himmel ? :-)

One-Touch® Platinum 57
Genesis E-310
Primo Oval Xl
Traeger Ironwood 8885

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 25. jun 2019, 14:04

Jeg ville nu også være bekymret hvis det var min.
Emaljen skulle jo holde fugten ude og hvis det virkeligt er keramikken der har suget vand tror jeg nu godt den kan afskalle noget i frostvejr, min har i øvrigt tabt en lille skal på bunddelen så det kan da ske.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

ferr31
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 25. jun 2019, 16:25

Junior66 skrev:
ferr31 skrev:Min Primo står ude året rundt uden cover og har gjort det de sidste 5 år, det er der ikke sket noget ved.

Det undre mig bare hvis den kan holde på så meget fugt at det så ikke er en kæmpe risiko . Og din står ikke under nogen form for halvtag eller lign, det er helt under fri himmel ? :-)

Nej den står ikke under noget, den "sveder også" hvis det har regnet og ikke været brugt et stk. tid.
Som jeg har forstået på Michael fra TBS skal den kunne tåle at stå ude i al slags vejr.
Ellers mener jeg der er garanti på keramikken.

Brugeravatar

Emneforfatter
Junior66
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 25. jun 2019, 21:39

ferr31 skrev:
Junior66 skrev:

Nej den står ikke under noget, den "sveder også" hvis det har regnet og ikke været brugt et stk. tid.
Som jeg har forstået på Michael fra TBS skal den kunne tåle at stå ude i al slags vejr.
Ellers mener jeg der er garanti på keramikken.[/

Hmm jeg må håbe den kan holde til at stå ude ellers må jeg jo se hvad garantien er værd .1%¤

One-Touch® Platinum 57
Genesis E-310
Primo Oval Xl
Traeger Ironwood 8885

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#7 » 26. jun 2019, 12:56

Som andre har skrevet, så er det ikke unormalt at en Primo "sveder", når den har stået i længere tid ubrugt og suget fugt til sig. Jeg har aldrig haft problemer med min 7 år gamle Primo mht, at det i frost vejr får emaljen til at skalle af. Det problem har jeg til gengæld haft med en Big Green Egg XL, hvor jeg under garantien fik byttet hele låget pga. kraftig afskalning...
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 26. jun 2019, 13:00

Nu tror jeg ikke at det normalt er et udbredt problem.

Men løsningen kunne jo være at varme den op og dække den til efterfølgende, så er alt fugt væk inden vinteren kommer.

Tilbage til "Kamado keramisk grill"