Røgning af bacon på Primo Oval XL?

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
sgatke
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Røgning af bacon på Primo Oval XL?

Indlæg#1 » 21. apr 2018, 19:36

Jeg vil prøve at lave min egen bacon på min Oval XL.
Jeg tænker at fjerne benene fra en ribbensteg, lægge den i en frysepose med salt og div krydderier og så i køleskab en 2-3 dage. Jeg vender posen et par gange i døgnet.
Efterfølgende på grillen 10-12 timer hver aften/nat i 3 dage, og i dagtimerne opbevaret i køleskabet.

Min tanke er at tømme grillen for kul, lægge sølvpapir på bundristen og drysse ca en liter bøgesmuld ud. Lidt sprit over den ene ende af smuldet, lade det brænde lidt og derefter lukke låget på grillen.
Bundspjæld helt åbent, topspjæld næsten lukket (et par millimeter åbent).

Lyder ovenstående fornuftigt eller har I andre forslag?

Hvis nu den langhårede i huset gerne ser at hele køleskabet ikke lugter af røg, har I et godt forslag til hvordan stegen opbevares i køleskabet i dagtimerne mellem røgningerne?

Hvad er holdbarhed på sådan en krabat? Skal man skære hele stegen med det samme og fryse skiverne, eller opbevares den bare i en frysepose i køleskabet så man kan skære efter behov?

Har I nogle forslag til krydderiblanding?

På forhånd tak for hjælpen.

Broberg-Laursen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Røgning af bacon på Primo Oval XL?

Indlæg#2 » 22. apr 2018, 17:49

Hej.

Jeg har faktisk i den seneste tid røget både bacon (ribbensteg), og mørbrad, som har ligget i salt/sukker lage 150/30 gram de 2-3 dage du nævner, og udvandet i én time efterfølgende. Derefter 3 dage i et kødkøleskab (Meatlocker) som konen er tilhænger af - som du selv nævner så forbliver hovedkøleskabet ikke "inficeret".
Derefter 3 nætter med røg. Købte en "cold smoke generator" fra TBS, og den virker perfekt. Har sat den ned i min Primo XL med begge spjæld minimum åbne. Holder ca. 13 timer så helt perfekt.
I de lyse timer tilbringer kødet i Meatlockeren.

Jeg har noget bacon liggende på 3 uge som kun bliver bedre. Ved ikke om det er fordi Meatlockeren er specielt beregnet til at modne kød.
Så er ikke klar over om et stykke kød vil blive fordærvet ved at ligge i et normalt køleskab.

Pga mit udspring i at røge har der fundet sig et nyt stykke legetøj ind i huset - en pålægsmaskine. Har aldrig haft brug for sådan en svend før, men helt uundværlig når man skal lave tynde stykker kød. Mums.

Og ja, bacon bliver bare bedre når man laver det selv. Når man laver det som jeg uden nitrit, skal man bare se igennem at kødet bliver grå ved stegning. Har dog ingen indflydelse på smagen.

Jeg har også forsøgt mig med øl i stedet for vand i min lage -det gjorde bestemt ikke mørbraden dårligere.

Held og lykke med projektet!!
Primo XL
Performer 57.
JBI forlænger.
Swid - sous vide..

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 24. apr 2018, 19:48

sgatke skrev:Jeg vil prøve at lave min egen bacon på min Oval XL.
Jeg tænker at fjerne benene fra en ribbensteg, lægge den i en frysepose med salt og div krydderier og så i køleskab en 2-3 dage. Jeg vender posen et par gange i døgnet.
Efterfølgende på grillen 10-12 timer hver aften/nat i 3 dage, og i dagtimerne opbevaret i køleskabet.

Min tanke er at tømme grillen for kul, lægge sølvpapir på bundristen og drysse ca en liter bøgesmuld ud. Lidt sprit over den ene ende af smuldet, lade det brænde lidt og derefter lukke låget på grillen.
Bundspjæld helt åbent, topspjæld næsten lukket (et par millimeter åbent).

Lyder ovenstående fornuftigt eller har I andre forslag?

Hvis nu den langhårede i huset gerne ser at hele køleskabet ikke lugter af røg, har I et godt forslag til hvordan stegen opbevares i køleskabet i dagtimerne mellem røgningerne?

Hvad er holdbarhed på sådan en krabat? Skal man skære hele stegen med det samme og fryse skiverne, eller opbevares den bare i en frysepose i køleskabet så man kan skære efter behov?

Har I nogle forslag til krydderiblanding?

På forhånd tak for hjælpen.

Jeg salter noget længere tid med ligevægtssaltning 3% salt.
Jeg lader det salte noget længere tid, mindst en uge.Sidste gang blev nok til 3 uger pga. forskellige forhold med vejret og andre ting.
Hvis ikke temperaturen kommer højere op end den den temperatur der anbefales til koldrøgning behøver det ikke i køleskab. ( tror det er 28 grader man siger men husker det ikke præcist.)
Mine røgvarer holder sig med lethed 3 måneder i køleskab. Jeg har ikke prøvet længere tid da det bliver spist før.
Din tilgang til røgningen lyder fornuftigt undtagen det med at bruge sølvpapir.
Mange har haft problemer med at gløden går ud når de brugte sølvpapir, køb en stålbakke i en genbrug for 15 kr og vælg den så stor som der kan være i grillen, det duer.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

Emneforfatter
sgatke
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 24. apr 2018, 23:27

Tak for jeres tips.
Glæder mig til at komme i gang.

Tilbage til "Kamado keramisk grill"