Broil King Keg 5000

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.

Emneforfatter
jfinderup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Broil King Keg 5000

Indlæg#1 » 11. nov 2017, 18:23

Halløj i forum
Er der nogen der har kendskab/erfaringer med denne spændende grill?
Silvan i Helsingør har den til at stå - den er lidt mindre og noget billigere end Weber's lignende grill - dog stadig godt stor nok til et par stege.
Den ser meget gennemført ud.

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Broil King Keg 5000

Indlæg#2 » 11. nov 2017, 21:12

Det er den fedeste broil King efter min mening. Jeg ville meget gerne have sådan en.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 12. nov 2017, 00:29

jeg har KEG 4000, som jeg er super tilfreds med. Gad godt transmogryffe den om til en KEG 5000 :-D

Emneforfatter
jfinderup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 12. nov 2017, 09:00

steenj skrev:Det er den fedeste broil King efter min mening. Jeg ville meget gerne have sådan en.

Hej Steen
Det ser ud til du allerede har en god park med Primo og BGE - hvor ser du at Keg skiller sig ud?

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 12. nov 2017, 10:36

Den er lettere at flytte rundt med, den bruger ingen kul ( næsten ), den revner ikke i keramikken, den har en askeskuffe så den er let at rense, låget går ikke løst ved pizzabagning,pakningen brænder ikke af. ( ikke at det sidste betyder noget for mig da jeg ikke bruger pakning efter at den første brændte).
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Emneforfatter
jfinderup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 12. nov 2017, 11:00

OK - Tak for svar - den kom lige på ønskesedlen :o)

Brugeravatar

skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 12. nov 2017, 18:30

Super nr. 2 grill efter Primo XL. Jeg har haft min 4000 i årevis og er meget glad for den... :P
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

BSP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 13. nov 2017, 14:53

skaal-um skrev:Super nr. 2 grill efter Primo XL. Jeg har haft min 4000 i årevis og er meget glad for den... :P

Hej Skaal-um
Kan du lokkes til at lave en sammen ligning af Primo og KEG?

Hvad er den store forskel på en Primo og en KEG - udover keramik / stål... :lol:
Hvorfor er Primo dit foretrukkende valg?
Er KEG'en bedre til nogen ting?
Hvordan er de i forhold til hinanden: Opstarts tid, stabil temperatur, maks temperaur, andet?

Brugeravatar

skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#9 » 13. nov 2017, 17:41

BSP skrev:
skaal-um skrev:Super nr. 2 grill efter Primo XL. Jeg har haft min 4000 i årevis og er meget glad for den... :P

Hej Skaal-um
Kan du lokkes til at lave en sammen ligning af Primo og KEG?

Hvad er den store forskel på en Primo og en KEG - udover keramik / stål... :lol:
Hvorfor er Primo dit foretrukkende valg?
Er KEG'en bedre til nogen ting?
Hvordan er de i forhold til hinanden: Opstarts tid, stabil temperatur, maks temperaur, andet?

Der er jo en pæn størrelsesforskel og det er nemt kun at tænde op i den ene side i XLen for at langtidsgrille, da den jo som bekendt er oval. En d-sten i den side uden kul gør det nemt at fjerne fondfade under kødet, da man ikke behøver at have grillristen på i den anden, "varme" side. Det gør det også nemt at tilsætte mere kul og røgetræ. På KEGen skal man fjerne grillristen og svingristen for at opnå det samme. Jeg har så fået lavet en "Fredstone", som kan bruges til pizza og hvis den lægges på grillristen også til indirekte grillning. Så kan der stå et fondfad ovenpå. KEGen tændes op til indirekte ved at stable kul op i den ene halvdel af brændkammeret ellers og det begrænser jo så grillarealet en del.
Jeg bruger KEGen mest, primært på grund af at den står lige uden for terrassedøren under tag og XLen står 3 trin nede og bagest i haven :lol: . Og så er vi normalt kun 2 pers. til spisning.
Jeg holder mest af XLen, måske fordi den er så dejlig stor og hyggelig? Og så har jeg haft den i årevis uden problemer. KEGen er også en super grill, økonomisk i brug og en smule hurtigere at tænde op. Den er utrolig godt isoleret, så det kræver lidt tilvænning at tænde op. Før man ved af det er den oppe på over 300 grader og så tager det altså lang tid at få den ned på alm. grilltemp. :lol: . Der har heller ikke været nogle problemer den...
Men begge griller kommer nemt op i temperaturer nær de 400 grader, KEGen hurtigst, men den er jo også mindst, og de holder begge varmen stabilt. KEGen er lidt nemmere i vedligeholdelse, altså tømning af aske, rensning af riste, men igen 2 i stedet for 4, det er dog småting.
Jeg kan vist ikke komme på mere umiddelbart, men svarer gerne på spørgsmål.

Hvis jeg skulle vælge: Det er jo det optimale med grill 1, grill 2, grill 3 osv.. men skal der vælges, så bliver det XLen, primært fordi der også kan være lidt i en stor grill... :lol:
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

BSP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 14. nov 2017, 13:28

Tak for dine input, Finn!
Som jeg forstår din beskrivelse, så er den største forskel at muligheden for indirekte grilning er noget lettere på Primo'en. At det er en XL du har, hjælper selvfølgelig på det grill areal der er tilbage. :lol:

Vi er flyttet i nyt hus, hvor der er en lille terrasse lige udfor køkkenet. Jeg tænker at jeg måske skal have en ny grill til den terrasse på et tidspunkt. Det er dog ikke plads til en Primo XL, så jeg har overvejet en af de mindre modeller, eller måske en KEG.
Nu skal jeg lige se hvor meget plads jeg får i praktis og så kan det være der kommer nogle spørgsmål senere.... [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Emneforfatter
jfinderup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#11 » 15. nov 2017, 06:48

MIn tanke om Primo eller Weber Summit Charcoal er at de var for store - og at Keg passer bedre til mit forbrug - ud over en mindre udskrivning.
Jeg har en Weber Spirit gasrill, så der kan jeg lave den supplerende stegning.
Det var en til langtidsstegning og høj temp jeg søgte.

Hvordan er KEG'en i forhold til slow&low? Hvad er de reele muligheder og erfaringer med den?

BSP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 15. nov 2017, 09:00

Kunne Charbroil Kamander være en mulighed:
https://www.bilka.dk/have/grill-og-gril ... 32&point=8
Den har et par gange været på tilbud til 3000kr. Kvaliteten er nok ikke helt den samme som KEG...

Emneforfatter
jfinderup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#13 » 15. nov 2017, 09:46

BSP skrev:Kunne Charbroil Kamander være en mulighed:
https://www.bilka.dk/have/grill-og-gril ... 32&point=8
Den har et par gange været på tilbud til 3000kr. Kvaliteten er nok ikke helt den samme som KEG...

Den har jeg set, men jeg er nu mere til KEG Kvaliteten og jeg er OK med KEG's pris - Den ligger omkring 10K Vejl. og kan godt forhandles.

Brugeravatar

skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#14 » 15. nov 2017, 12:42

Ang. KEG og lowandslow, så klarer den det fint. Der fåes en bradepande som tilbehør, som kan bruges som varmeskærm og andet.Ellers er en "Fredstone" også super.
Ang. køb, så ringede jeg til Homeshop.dk og bad om et tilbud. Jeg købte ialt for 11.000 og fik det for godt 8.000 kr.
FINN

Tilbage til "Kamado keramisk grill"