Første forsøg med pizza på Primo XL

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
Mess
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Første forsøg med pizza på Primo XL

Indlæg#1 » 23. aug 2017, 10:07

Hej

da jeg netop har fået mig en Primo XL, skal der naturligvis forsøges med pizza på denne.
Jeg har dog kun en gammel pizzasten liggende, som jeg vil forsøge at bruge, men har ingen pizzaspade, så hvordan gør i andre med dejen når den skal ud på grillen?
Skal den lægges ud på bagepapir så jeg kan trække den over på en omvendt bageplade, og så trække den over på pizzastenen i grillen, eller er der en anden måde at gøre det på?

Jeg skal have købt mig en pizzaspade, men frygter det er svært at få skovlen ind under pizzaen og lagt på stenen (også selvom der er godt med mel på undersiden) Har i andre haft problemer med dette?

Brugeravatar

F1freakdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Første forsøg med pizza på Primo XL

Indlæg#2 » 23. aug 2017, 10:36

Hejsa

Læs evt her: viewtopic.php?f=53&t=46225

Husk lige at have nogle handsker på når du flytter pizzaen fra det ene til det andet - der er pænt varmt omkring stenen :-D
Mvh
Steen L.

Update sept. 2017:
HotWok 12kW
Charbroil M 500 gasgrill
Weber transportabel grill
ABU røg"ovn"
Og stadig 56cm wannabee kuglegrill :)[/list]

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#3 » 23. aug 2017, 14:06

Hvis du kun har 1 pizzasten i en primo, så risikerer du sort bund meget hurtigt. Enten skal du bruge 2 pizzasten med lidt muft imellem eller også skal du have en fredstone.
Se evt: viewtopic.php?f=43&t=31343&hilit=Pizza+til+dels
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

jv31
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#4 » 23. aug 2017, 15:07

Mess skrev:Hej

da jeg netop har fået mig en Primo XL, skal der naturligvis forsøges med pizza på denne.
Jeg har dog kun en gammel pizzasten liggende, som jeg vil forsøge at bruge, men har ingen pizzaspade, så hvordan gør i andre med dejen når den skal ud på grillen?
Skal den lægges ud på bagepapir så jeg kan trække den over på en omvendt bageplade, og så trække den over på pizzastenen i grillen, eller er der en anden måde at gøre det på?

Jeg skal have købt mig en pizzaspade, men frygter det er svært at få skovlen ind under pizzaen og lagt på stenen (også selvom der er godt med mel på undersiden) Har i andre haft problemer med dette?

Kom op og lån en spade og en fredstone,så finder du hurtig ud af hvad du skal ha :lol:
Mvh Jesper

Nu med BGE Mini,Kamado xl oval,Emperors Grill kamado og hjemmebygget grill til helstegt pattegris....

Lager af trækul fra www.traekul.dk/ send pb eller mail for afhentning.

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 24. aug 2017, 00:24

Og pas på flare-ups! Det kommer sjovt nok ofte når den står på pizza ;-)
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Brugeravatar

Emneforfatter
Mess
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#6 » 24. aug 2017, 08:42

jv31 skrev:Kom op og lån en spade og en fredstone,så finder du hurtig ud af hvad du skal ha :lol:

Tak Jesper, det kan godt være jeg tager dig på ordet - er du hjemme i weekenden - påtænker vi laver en koldhævet dig lørdag, og skal prøve pizza søndag :)

Sandholm skrev:Og pas på flare-ups! Det kommer sjovt nok ofte når den står på pizza ;-)

Tak for det gode fif. Jeg er meget opmærksom på dem, selvom jeg endnu ikke har været oppe over 300 grader, så løfter jeg altid lige et par sekunder, så der kan komme luft ud/ind.

Brugeravatar

henriksr
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 24. aug 2017, 11:20

Man har altid hårfrie underarm på venstre arm når man har lavet pizza... det dufter nu også så dejligt med ristet hår :)

Brugeravatar

jv31
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#8 » 24. aug 2017, 16:16

Mess skrev:
jv31 skrev:Kom op og lån en spade og en fredstone,så finder du hurtig ud af hvad du skal ha :lol:

Tak Jesper, det kan godt være jeg tager dig på ordet - er du hjemme i weekenden - påtænker vi laver en koldhævet dig lørdag, og skal prøve pizza søndag :)

Vi skal grille pattegris lørdag,men kan lægge det ved bagdøren hvis det er.
Mvh Jesper

Nu med BGE Mini,Kamado xl oval,Emperors Grill kamado og hjemmebygget grill til helstegt pattegris....

Brugeravatar

Emneforfatter
Mess
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#9 » 24. aug 2017, 17:37

Det må du gerne :-)
Du kan lige skrive når du har lagt det frem.

Brugeravatar

jv31
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#10 » 24. aug 2017, 21:07

Mess skrev:Det må du gerne :-)
Du kan lige skrive når du har lagt det frem.

Du for lige en pb :-)
Mvh Jesper

Brugeravatar

Emneforfatter
Mess
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#11 » 27. aug 2017, 22:13

Så fik vi testet Primoen til pizza. Og det blev mere eller mindre en succes.

Jeg var så heldig at Jesper stillede sin pizzasten og pizzaspade til rådighed, så jeg kunne teste det af. (Tak Jesper)
Min største bekymring var hvordan man brugte spaden i praksis, men det viste sig at være meget nemmere end jeg troede.

Vi havde i i går morges lavet den koldhævede pizzadej fra fredstone https://fredstone.dk/content/24-koldhaevet-pizzadej da jeg havde læst en masse godt om den. Vi brugte en alm. hvedemel fra Rema med 12% protein indhold.

Dejen blev taget ud et par timer før vi skulle bage pizza, og så sådan her ud:
IMG_7212_1024x768.jpg

Udfordringen var dog med denne dej, at den var svær og arbejde med selvom opskriften blev fulgt. Det var svært at få dejen til at blive i en størrelse som vi gerne ville have, så den skrumpede hurtigt sammen. Her har vi prøvet den første, og umiddelbart er den ikke meget større end dem som ligger på bagepladen der ikke er rullet ud endnu:
IMG_7215_1024x768.jpg

Men vi prøvede alligevel, og lidt mel på spaden og så ud på grillen. Da jeg har original pakning på Primoen, blev det ikke til pizzabagning på mere end 325 grader i perioder, men typisk holdte jeg den på 300 grader i 10 - 12 minutter.
Her er et par stemningsbilleder:
IMG_7216_1024x768.jpg
IMG_7222_1024x768.jpg
IMG_7221_1024x768.jpg
IMG_7219_1024x768.jpg
IMG_7217_1024x768.jpg
IMG_7228_1024x768.jpg
IMG_7227_1024x768.jpg
IMG_7226_1024x768.jpg
IMG_7225_1024x768.jpg

Alt i alt en succes, og helt sikkert noget vi skal prøve igen. Dog var dejen ikke den største succes, og vi prøver nok en anden dej næste gang, eller evt. hente en par klumper hos den lokale pizzamand, for at se hvordan den dej er at arbejde med.
Den koldhævede var umiddelbart svær at arbejde med, og blev ret tyk (heldigvis elsker jeg brød), men havde gerne set pizza'erne var lidt tyndere, men de var umulige at gøre flade (vi prøvede en enkelt med kagerulle uden succes).
Bunden manglede lidt farve, men er sikker på at 325 er bedre end 300 (den som blev bagt ved 325 fik i hvert fald en flottere skorpe end den anden, men jeg frygtede for pakningen) Så når jeg engang får den skiftet, tror jeg at jeg vil ramme omkring 325 i stedet.

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 27. aug 2017, 22:48

Det er sjovt som din dej, NØJAGTIG ligner mit første forsøg på en koldhævet fred-dej. Forskellen er bare, at jeg HAVDE prøvet en "rigtig" dej fordi jeg har været med på et af Freds Kurser. Inden du afskriver dejen helt, har jeg et bud på hvor det gik galt, samt et forslag;

1. Jeg er næsten 100 på du ikke har æltet dejen nok - Foretog du en dejprøve?
2. Da jeg også oplever at dejstykkerne "flød" sammen i bradepanden, er jeg begyndt at klippe et lille stykke bagepapir på ca. 15x15cm. Bagepapiret drysses med mel, og portion dej (jeg bruger 200 gram) lægges ovenpå - Det kan godt være du skal have lidt mere dej, da din sten ser større ud end min. - Jeg kan bare have 2 pizzaer på min ovale fredstone hvis jeg bruger 200 grams dejklumper. - Husk at dejklumpen skal være "Virket op"
Giv herefter hver enkelt dejklump en 4 liters frysepose med en poselukker på - På den måde, vil dejen kun kunne klistre til bagepapiret (Hvilket den ikke gør pga. melet) eller fryseposen (Hvilken den ikke gør på samme måde som med vitavrap - Der er ikke dej på posen når jeg har brugt den - Det forudsætter dog at dejen er æltet nok :)

Freds koldhævede er MEGET god når den er lavet rigtigt.
22.jpg

11.jpg
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 27. aug 2017, 22:50

Du smider i øvrigt din kagerulle ud, når du rammer den :) - Det er vildt så let dejen er at arbejde med.

LaMancha
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#14 » 28. aug 2017, 09:58

Jeg er ikke umiddelbart fan af koldhævet dej til pizza.

Har prøvet Freds og alle mulige andre, herunder også 72 timers koldhævet.
Using Tapatalk

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 29. aug 2017, 13:07

Du bør give den koldhævet en chance til for den er virklig god og utrolig nem at arbejde med

Der kan være flere ting der spiller ind
Ikke æltet nok husk at tage en dejprøve
Har været for våd
Også skal man huske lidt fyld men godt fyld

Også ser det ud til du ikke har strammet kuglerne nok op

Sådan her ser mine ud når de har stået 1-2 døgn på køl
Kan anbefalde et pizza kursus med fred så vil du bagefter kunne lave pizza på højt plan :-D
IMG_5781.JPG
Hilsen
John
----
WBQA Certified BBQ Judge

Har kul fra Traekul.dk på lager. Afhentning efter aftale.

Old Truckers BBQ.

DanishPelletGrills

Brugeravatar

Emneforfatter
Mess
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#16 » 29. aug 2017, 14:12

John.R skrev:Du bør give den koldhævet en chance til for den er virklig god og utrolig nem at arbejde med

Har været for våd

Kan anbefalde et pizza kursus med fred så vil du bagefter kunne lave pizza på højt plan :-D
IMG_5781.JPG

Ja, det er jo noget helt andet det der :)

Hvor længe ælter i jeres dej?
Følger i opskriften 100% i forhold til vand/mel - hvis den nu har været for våd, om 100g mere mel måske havde gjort underværker?
Dejprøve foretog fruen, og det så rigtig fint ud, men åbenbart ikke nok :D

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Første forsøg med pizza på Primo XLd

Indlæg#17 » 29. aug 2017, 15:03

Mess skrev:
John.R skrev:Du bør give den koldhævet en chance til for den er virklig god og utrolig nem at arbejde med

Har været for våd

IMG_5781.JPG

Ja, det er jo noget helt andet det der :)

Hvor længe ælter i jeres dej?
Følger i opskriften 100% i forhold til vand/mel - hvis den nu har været for våd, om 100g mere mel måske havde gjort underværker?
Dejprøve foretog fruen, og det så rigtig fint ud, men åbenbart ikke nok :D

Den bliver vel æltet i 10-15 min i min Bjørn røremaskine indtil den er ok med dejprøven
Du kan aldrig regne 100 % med en opskrift da der er stor forskel på hvor meget melet optager af væsker

Der skal nogle gange mere mel i end der står men det kan også gå den anden vej så der skal mindre i derfor hold altid ca 10% af melet tilbage og tilsæt så mere mel efter behov

Den koldhævet fra Fredstone er ikke en våd dej
Hilsen
John
----
WBQA Certified BBQ Judge

Old Truckers BBQ.

DanishPelletGrills

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 29. aug 2017, 16:51

10-15 min æltning på min Bjørn. Jeg vil sige 20-25 min i hånden hvis du er effektiv

Brugeravatar

Emneforfatter
Mess
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#19 » 29. aug 2017, 17:40

Vi bruger en Kitchen Aid Artisan og vi havde problemer med st dejen blev rørt op af dejkrogen som om der var for meget dej, så den kom lidt op og blev æltet i hånden og derefter til sige i maskinen.
Kuglerne var flotte da de kom på køl, men da vi tog dem ud et par timer før brug, faldt de sammen og blev ret “våde” som det kan ses på billedet.

LaMancha
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#20 » 29. aug 2017, 17:46

Til eksempel: håndæltet 15 minutter her & nu dej med bageenzymer.

Som sagt, det behøver ikke være koldhævet eller avanceret.

Edit: lavet i ovn.

Billede
Using Tapatalk

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#21 » 29. aug 2017, 17:47

Det er min erfaring at man skal bruge lidt mere mel til en pizzadej, end man ellers ville gøre. Jeg synes umiddelbart at din ser lidt "våd" ud.
Men ellers et ganske godkendt resultat. Når du får mere styr på melmængden bliver det nemmere at få dem mere runde og ensartede.
Hvis jeg må komme med et andet forslag, så skru op for varmen og bestil en ny pakning med det samme. Dejen "puffer" meget bedre op hvis den får højere varme og det kan være ulempen ved fredstone - den isolerer MEGET godt.
PS jeg er også til ret tykke og brødrige pizzaer og der synes jeg ikke nødvendigvis at man behøver at gøre som alle andre, men kan lave dem som man selv bedst kan lide...
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#22 » 29. aug 2017, 18:44

LaMancha skrev:Til eksempel: håndæltet 15 minutter her & nu dej med bageenzymer.

Som sagt, det behøver ikke være koldhævet eller avanceret.

Edit: lavet i ovn.

Billede

Selvfølgelig behøver det ikke at være en koldhævet dej men der er meget stor forskeld på smag og hvordan den er at arbejde med
Og der vinder den koldhævet med flere længder
Hilsen
John
----
WBQA Certified BBQ Judge

Old Truckers BBQ.

DanishPelletGrills

Timon
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#23 » 29. aug 2017, 19:47

Hej MESS
Du kunne jo prøve at se denne lille film som er lavet af : Iracbird / Carl ( bruger her på GG) sammen med
Fred the Baker / Frederik ( bruger her på GG Fred) i CARLS COOL KITCHEN.
Der laver de to lige et par dejlige pizzaer i form af et : Pizzakursus

https://www.youtube.com/watch?v=Vg56d0W3fhw

Jeg synes godt man kan få en del ud af den lille film med de to Herrer Fred og Carl .
De laver to forskellig pizza dej, en kold hævet og her og nu dej.

mvh michael

Brugeravatar

Emneforfatter
Mess
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#24 » 30. aug 2017, 08:17

Jeg kan fornemme vi skal give denne dej et par forsøg mere :)
Har godt set den film, og det ser jo legende let ud, men virkeligheden var en anden for os.

Nu prøver vi med lidt mere mel, og lidt længere ælte tid.

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#25 » 30. aug 2017, 10:42

prause skrev:Det er min erfaring at man skal bruge lidt mere mel til en pizzadej, end man ellers ville gøre. Jeg synes umiddelbart at din ser lidt "våd" ud.
Men ellers et ganske godkendt resultat. Når du får mere styr på melmængden bliver det nemmere at få dem mere runde og ensartede.
Hvis jeg må komme med et andet forslag, så skru op for varmen og bestil en ny pakning med det samme. Dejen "puffer" meget bedre op hvis den får højere varme og det kan være ulempen ved fredstone - den isolerer MEGET godt.
PS jeg er også til ret tykke og brødrige pizzaer og der synes jeg ikke nødvendigvis at man behøver at gøre som alle andre, men kan lave dem som man selv bedst kan lide...

Hvad med pizza nettet? :shock:
viewtopic.php?f=81&t=30795&hilit=Sådan+pizzanet
På billerne kan du se at bunden er færdig mens toppen ikke er, jeg tager pizzaen ud og ligger den på nettet og ind igen til toppen er ok.
Med Venlig Hilsen

Autokat.

"DEN NÆSTE PIZZA BLIVER DEN BEDSTE" [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

freakojac
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#26 » 30. aug 2017, 11:52

Jeg plejer at bruge følgende metode/opskrift. Den har altid virket for mig

Ingredienser: (til 5 pizzaer)
500 gr. Tipo 00 mel
350 gr. vand
16 gr. salt
1,5 gr. tørgær

Vejledning:
1) Bland mel og vand i en stor skål (IKKE gær og salt) og lad det hvile i 20 min - Se video Blanding + Autolyse
2) Tilsæt gær og salt - (Se video Pincher method)
3) Dejen skal nu hæve ved stuetemperatur i 2 timer. Fold dejen 3-4 gange med minimum 15 min mellemrum i løbet af de
første to timer. (Se video Folding)
4) Del dejen i 5 lige store portioner - 170 gr.
5) Spænd de 5 dejportioner op i kugler og læg dem på i en let olieret braddepande og sæt dem på køl i 48-72 timer. (Se
video Shaping)
6) Tag dejen ud af køleskabet 1,5 time før de skal bages.
7) Lav pizza og bag :-)

1) Blanding + Autolyse
https://www.youtube.com/watch?v=C4tgEQw4ibs&index=3&list=PLWqTac5vy0cfmXcQgnMAZl6z69kpmUzBI

2) Pintcher method
https://www.youtube.com/watch?v=HoY7CPw0E1s&index=4&list=PLWqTac5vy0cfmXcQgnMAZl6z69kpmUzBI

3) Folding
https://www.youtube.com/watch?v=CQHuWDEo3SA&index=5&list=PLWqTac5vy0cfmXcQgnMAZl6z69kpmUzBI

Brugeravatar

Emneforfatter
Mess
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#27 » 18. sep 2017, 15:16

Så kom næste forsøg. Og denne gang gik det lidt bedre end sidste gang.

Dejen var den samme, men blev æltet 10 minutter i hånden, efter en tur i Kitchen Aiden.
Det hjalp meget på dejen og den var nemmere og arbejde med.

Vi havde en gammel pizzasten som vi prøvede, og bunden blev meget mere sprød med denne, end med den tidligere lånte fredstone, omend den enkelte steder blev liiiige sort nok (kunne dog overhovedet ikke smages)

IMG_8170.jpg

IMG_8171.jpg

IMG_8172.jpg

IMG_8173.jpg

IMG_8174.jpg

IMG_8175.jpg

IMG_8176.jpg

IMG_8177.jpg

Brugeravatar

henriksr
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#28 » 18. sep 2017, 16:18

Jeg laver tit pizza, og jeg bruger Carls opskrift

250 ml vand
0,5 dl olie
10 gram salt
10 gram sukker
500 gram hvedemel
en lille smule gær

Æltes til dejprøven er perfekt, skæres op, stammes op, hæver 1-2 dage i køleskabet og laves til pizza efter at have stået 30 minutter ved rum temperatur.

Billederne kommer lidt hulter til bulter.. nogle er bagt på primo andre på Genesis

DSC_0352.jpg

20170520_184509.jpg

20170520_184930.jpg

20170403_174257.jpg

20170403_182137.jpg

20170403_182810.jpg

20160924_181612.jpg

20160924_181922.jpg

20160527_152423.jpg

20160413_171809.jpg

20160427_215443.jpg

Dennis71
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#29 » 19. sep 2017, 18:09

Dine to første forsøg ligner mine. Jeg har snakket med Frederik fra Fredstone og han mente at vandet fra vandhanen ikke var koldt nok, så gæringen kom for hurtigt i gang. Så nu sætter jeg vand i køleskabet og hvis jeg har travlt er det med isvand. Det har hjulpet for mig.

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#30 » 20. sep 2017, 13:28

HUSK at TBSGrillshop har et stort åbenhus arrangement på fredag, hvor vi bl.a. laver en stak pizzaer og i den forbindelse er ALLE MEGET VELKOMMEN til at aflægge et besøg, da vi vil gennemgå ALT om pizzabagning på grill. .1%¤
Ligeledes vil der være rig mulighed for at stille spørgsmål om alt vedrørende pizzafremstilling derhjemme. .1%¤
Der vil også være mulighed for at lære, at skovle en pizza op på pizzaspaden. :-D
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Brugeravatar

jv31
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#31 » 20. sep 2017, 20:24

Fred skrev: stak pizzaer

Kan vi også lære det det 28/10 her på Fyn,det har vi ikke prøvet før :lol: :lol: :lol:
Mvh Jesper

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#32 » 21. sep 2017, 16:37

Mess skrev:Udfordringen var dog med denne dej, at den var svær og arbejde med selvom opskriften blev fulgt. Det var svært at få dejen til at blive i en størrelse som vi gerne ville have, så den skrumpede hurtigt sammen. Her har vi prøvet den første, og umiddelbart er den ikke meget større end dem som ligger på bagepladen der ikke er rullet ud endnu.

Der er rigtig mange gode forslag i tråden, som alle er med til at give en godt resultat.

Det der ikke er nævnt er, at hvis dejen trækker sig sammen når man laver en pizza bund, så dæk dejen til med plastik og lad den hvile 5-10 min. Det får dejen til at "falde til ro". Derefter er den nemmere at arbejde med.

Dog er min erfaring at det ikke er et problem med en koldhævet dej der er æltet tilstrækkeligt.
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

Tilbage til "Kamado keramisk grill"