Char-Broil Kamander Kamado

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.

Holmer83
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Char-Broil Kamander Kamado

Indlæg#51 » 9. aug 2017, 20:08

Har den også, super grill, bliver varm og kan holde længe på varmen med få kul/briketter. Dog skal det siges at charbroil siger maks 425grader ellers kan der gå noget i stykker..
Med Venlig Hilsen
Torben.

Syncmarster
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#52 » 9. aug 2017, 21:23

Det ser ud til at være en lækker grill.
Fint lille termometer du bruger.
Weber Spirit E-310 Classic, 57cm Weber premium.

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#53 » 9. aug 2017, 22:23

Nu er det ikke så tit mere min vej falder forbi dette forum :-( .

Techie for det første tak for din test , jeg er selv lidt varm på den også selv om jeg har en primo .

Jeg kunne rigtigt godt tænke mig du lavet en low and slow test som pulled pork på den.

Høre alt udstyret med til den eller hvad udstyr fik du med i kassen .

Da du nu har købt den er det vel nærliggende og spørge dig , syntes du at den er pengene værd , føler du at du har fået for 3000kr kvalitet i den.

Soren123
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#54 » 10. aug 2017, 09:55

Kan man så røre ved grillen uden på, uden at brænde sig når den er igang - ved normal drift ~120-250 grader? eller bliver den stadig meget varm/kan brænde uheldige fingre der måske rører ved den (børn) :-) For kunne være godt alternativ til den gamle kuglegril, hvis den var lidt mere sikker :-)

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#55 » 10. aug 2017, 09:58

Tibbil skrev:Nu er det ikke så tit mere min vej falder forbi dette forum :-( .

Techie for det første tak for din test , jeg er selv lidt varm på den også selv om jeg har en primo .

Velbekommen..

Tibbil skrev:Jeg kunne rigtigt godt tænke mig du lavet en low and slow test som pulled pork på den.

Det er helt klart på listen over ting der skal prøves - evnen til at holde en ensartet temperatur i længere tid. Har dog ikke lige en liggende i fryseren, så det må lige vente til jeg falder over et fornuftigt tilbud :)

Tibbil skrev:Høre alt udstyret med til den eller hvad udstyr fik du med i kassen .

Jeg har ikke købt noget ekstra. Fra bunden af er den monteret med en beholder til aske og en rist til at lægge kul på. Så er der et stativ og en "bakke" til vand som muliggør at man kan grille indirekte og low/slow. Til sidst er der en alm. grillrist og så et drejestativ som nok bedst kan fungere som brødrist.

Tibbil skrev:Da du nu har købt den er det vel nærliggende og spørge dig , syntes du at den er pengene værd , føler du at du har fået for 3000kr kvalitet i den.

Jeg føler jeg har fået rigtigt meget grill for pengene. Der er lidt omkring samlingen imellem de 2 lag stål hvor jeg syntes de kunne have lavet bedre og jeg er lidt usikker på om risten holder i længden - Jeg er lidt usikker på hvad det er for et materiale - De virker for let til at være holdbart :)

Mvh,
Thomas
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Emneforfatter
RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#56 » 10. aug 2017, 10:12

Risten er pocelænsemaljeret, og gætter på det er støbejern under, når man ser på udformningen.
Så længe emaljen er hel, bør der ikke kunne komme rust. Dog skal man nok være forsigtig med at "smide" den på fliseterassen, for at skåne emaljen mod at gå i stykker.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Weber Q1000, Dancook 1000, Weber Smokey Joe
SOLGT: Char-Broil T47, Monolith Classic

Sunbao
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#57 » 10. aug 2017, 14:58

Spændende glæder mig også til at høre mere om den, føtex har fine nakkekamme på bud til og med idag :P

Claus1
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#58 » 10. aug 2017, 18:30

techie skrev:
Claus1 skrev:Den ser godt nok lækker ud til prisen, skal da ellers også der kan give noget varme fra sig.
Ved ikke helt hvad jeg skal bruge 500 + grader til, men som med biler, det er jo rart at have kræfterne. :0)

Pizza på en fredstone er lækkert og kræver varme.. meget varme :)

Claus1 skrev:Nu er jeg ikke sikker på at Fru E. vil synes godt om flere grills på matriklen, ( der er rigeligt mener hun..... Jeg mener nu heller ikke hun har brug flere tasker og sko) men jeg glæder mig til fortsætte med at læse om dine tests, plusser og minusser. Så må vi se om der kan klemmes en ny baby ind. :0)

Husk man jo også har flere gryder m.m. Man laver jo ikke suppe i stegepanden, så flere grille er nødvendigt og så er den jo også meget mere børnesikker fordi den er så isoleret. Der er masser af gode argumenter :)

.1%¤ .1%¤ .1%¤
Jeg er fuldstændig med..Min Outdoorchef plejer at klare ærterne mht. varmen, men jeg ved hvor du vil henad. :-D :-D

Jeg har fire grills og hun havde sgu svært med at se formålet med den sidste. :?: :?: Det var lige indtil jeg begyndte at ryge mørbrad etc på den, så var den velkommen. [smilie=pdt_aliboronz_37.gif] [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Du skal vel fyre op under banditten i week-enden?? Jeg er som sagt spændt på at høre mere til ny erhvervelsen [smilie=bluecolorz5_pdt_19.gif] [smilie=bluecolorz5_pdt_19.gif] good or bad. :-D

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#59 » 12. aug 2017, 11:36

Jeg lavede en cuvette på den i går.. Blev rigtig lækker.. Det er fedt at man så nemt kan skrue op og ned for temperaturen. Skal dog lige vænne mig til at jeg ikke har nogen hurtig flytning imellem direkte og indirekte varme som på Weberen, men at man skal hive risten af og ændre konfigurationen.

Overvejer lidt om jeg skal få lavet sådan en fredstone, men i 2 halve, så man kan sætte den ene i og have halvdelen af grillen indirekte. Ved ikke rigtigt om det giver mening når den er rund og ikke oval som nogle af Primo's.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Emneforfatter
RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#60 » 12. aug 2017, 14:35

Det kan også godt lade sig gøre på en rund.
Men ellers kan du måske bare bruge en rund fredstone ovenpå den almindelige rist, og så stege indirekte på forhøjer risten. Det er noget nemmere at fjerne stenen så, da du ikke skal løfte rund varme riste også.

Men lækkert at temperaturreguleringen fungerer .1%¤
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#61 » 13. aug 2017, 21:31

Nu har den kørt et par timer med en lille nakkefilet. Her er grafen over temperatur udviklingen kort efter grillen blev tændt. Jeg har et par gange ændret den en top spjældet en halv milimeter i den ene eller anden retning.

2017-08-13_21-26-42.jpg
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#62 » 14. aug 2017, 21:26

Resultatet.. Det kræver lidt at styre temperaturen i bæstet.. Det kørte ganske fornuftigt med meget få rettelser i lang tid. Omkring kl 5 begyndte temperaturen at stige. Det opdagede jeg først lidt over 7 og det skyldes at der ikke var mere vand i bakken under stegen.

Desværre havde jeg for travlt og i forbindelse med at jeg fyldte vand på må jeg have påvirket den negativt, så grillen slukkede. Så man kan se at temperaturen stille og roligt daler indtil jeg kommer hjem og kan starte den igen.

2017-08-14_20-59-31.jpg

Så hvad lærte jeg:

Fadet med vand kunne godt være lidt dybere. Måske skulle man bruge noget andet med højere kanter.

Der kan sagtens grille i *mange* timer. Der var ca. halvdelen af kullene tilbage om morgenen efter den havde kørt hele aftenen og
natten.

Det er halve millimeter der skal rettes af gangen på luften. Stil kun på en af dem af gangen.

Sørg for at være hjemme indtil du har lært grillen bedre at kende :)
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Emneforfatter
RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#63 » 14. aug 2017, 21:40

Ja når vandet er fordampet, er det klart temperaturen vil stige. Tror dog jeg ville prøve helt uden vand.
Også fedt den kan holdes kørende længe, uden at skulle fylde kul efter, da de anmeldelser man ellers har kunnet finde, har indikeret det modsatte.

Når du først har lært den godt at kende, skal det hele også nok blive nemmere. Men synes da at kunne fornemme at du er glad og begejstret for den :-D
Mvh Rasmus

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#64 » 15. aug 2017, 18:57

Jeg tror den vil være svært at holde på 110 grader uden vand.

Der er ingen tvivl om at jeg er glad for den og den tilfører noget. Men jeg er også opmærksom på et par irriterende detaljer. F.eks. undrer det mig, at dele af bordet er lavet af plastik. F.eks er luft indtaget på bordet i plast og hele højre side for enden af bordet er plast. Den slags smelter hvis skal stille noget varmt fra sig og det er bare dumt design. I weekenden ryger en en gang briketter i - så får vi at se om den kan holde temperaturen nogenlunde og i hvor lang tid.

Er der nogen der har et link med gode tips til temperatur styring med kamado eller bare erfaringer de vil dele.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

El Cerveza
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#65 » 15. aug 2017, 20:03

Måske du kan fylde vand fadet med sølvpapir og sand som nogen gør i ProQ/WSM

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

Brugeravatar

Emneforfatter
RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#66 » 15. aug 2017, 20:23

For at holde temperaturen nede på 110, ville jeg mene du bare skal lukke lidt mere af for lufttilførslen.

Her er et link til en der ved en masse og kamado grillning, link henviser specifikt til temperatur styring, men der er en masse anden god info på siden også.
http://www.nakedwhiz.com/tempcontrol.htm
Mvh Rasmus

KimHP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#67 » 15. aug 2017, 23:20

Hej.

Hvordan var temperaturen udvendig på grillen da den var i gang?

Var det muligt at læggen en hånd på eller var den for varm?

Mvh

Kim

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#68 » 18. aug 2017, 20:39

KimHP skrev:Hej.

Hvordan var temperaturen udvendig på grillen da den var i gang?

Var det muligt at læggen en hånd på eller var den for varm?

Mvh

Kim

Man kan godt lægge en hånd på - men ikke for lang tid af gangen når vi når op på 3-400 grader.

Men et par sekunder giver ikke vabler eller noget..
Med venlig hilsen,
Thomas

Rallen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#69 » 19. aug 2017, 00:28

Jeg købte den i går, og har testet den første gang i dag. Super lækker grill! Men - jeg kan simpelthen ikke slukke igen. Selvom jeg lukker begge spjæld, brænder den lystigt videre. Min grill må næsten være utæt?

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#70 » 19. aug 2017, 14:50

Rallen skrev:Jeg købte den i går, og har testet den første gang i dag. Super lækker grill! Men - jeg kan simpelthen ikke slukke igen. Selvom jeg lukker begge spjæld, brænder den lystigt videre. Min grill må næsten være utæt?

Min slukker fint.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#71 » 19. aug 2017, 17:06

Jeg har lagt 5 kg briketter i grillen og der er 2 liter vand i fadet

IMG_3215.JPG

Med lidt god vilje (og lidt vold) er der plads til 2 standard folie bakker - hvis man ellers bukker kanterne lidt.

Pt. kører den med 3 kyllinger (bare for at bruge varmen til et eller andet). Fik bare sådan lyst til tarteletter, så de er direkte fra frost.

IMG_3226.JPG

Temperatur udviklingen siden kl 14.30.

2017-08-19_17-04-20.jpg

Når jeg tager kyllingerne af vil briketterne få lov til at brænde ud - så vi kan se hvor lang tid den kan klare sig på briketter.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

mochr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#72 » 19. aug 2017, 20:15

Off topic: hvad er det for nogle brikketter?
On topic: Jeg synes det er super fedt, at du laver de her eksperimenter og målinger. Det må være guld værd til de, der overvejer at købe grillen. Thumbs up!

Brugeravatar

Emneforfatter
RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#73 » 19. aug 2017, 22:57

Det er bestemt fantastisk god læsning, og helt perfekt med fine grafer der jo kan sige mere end 1000 ord :-D
Mvh Rasmus

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#74 » 20. aug 2017, 08:04

mochr skrev:Off topic: hvad er det for nogle brikketter?

De hed Kokos briketten og er købt i Homeshop for et godt stykke tid siden. De brænder fint, efterlader en del aske - men man skal kunne lide røgsmag.

mochr skrev:On topic: Jeg synes det er super fedt, at du laver de her eksperimenter og målinger. Det må være guld værd til de, der overvejer at købe grillen. Thumbs up!

Syntes det er det mindste jeg kan gøre når nu jeg har fået så meget fra forum'et igennem årene.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#75 » 20. aug 2017, 08:20

RTCallesen skrev:Det er bestemt fantastisk god læsning, og helt perfekt med fine grafer der jo kan sige mere end 1000 ord :-D

Så får du lige en ekstra om hvordan den kørte i nat. Den kommer en samlet, når den engang er færdig.

2017-08-20_08-15-45.jpg

De pludselige dyk i temperatur er det fordi låget blev åbnet. Hver gang blev der fyldt ekstra vand på, så den ikke løb tør.

Tror godt man kan konkludere at påstanden om, at den ikke egner sig til low/slow med briketter, er noget ævl.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Emneforfatter
RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#76 » 20. aug 2017, 08:34

techie skrev:
RTCallesen skrev:Det er bestemt fantastisk god læsning, og helt perfekt med fine grafer der jo kan sige mere end 1000 ord :-D

Så får du lige en ekstra om hvordan den kørte i nat. Den kommer en samlet, når den engang er færdig.

2017-08-20_08-15-45.jpg

De pludselige dyk i temperatur er det fordi låget blev åbnet. Hver gang blev der fyldt ekstra vand på, så den ikke løb tør.

Tror godt man kan konkludere at påstanden om, at den ikke egner sig til low/slow med briketter, er noget ævl.

Hehe takker mange gange :-D

Og ja, det gjorde den da helt uden problemer!
Mvh Rasmus

CP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#77 » 20. aug 2017, 15:04

techie skrev:

2017-08-20_08-15-45.jpg

Har du målt temperatur i flere timer efter kl 8.00, da ser den jo ud til stadig at holde konstant temperatur ?

Brugeravatar

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#78 » 20. aug 2017, 15:21

Hejsa, hvad er grunden til vandbad, det har jeg ikke oplevet på vores BGE og Primo?

God dag
Optime olere occisum hostem (En død fjende lugter altid godt)
KCBS Certified BBQ Judge
Weber47
WeberQ120
WeberSpiritE320
Primo Rund&OvalJr
BigGreenEgg (Mini/S/M/L)
BradleySmoker
PKgrill

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#79 » 20. aug 2017, 17:47

CP skrev:Har du målt temperatur i flere timer efter kl 8.00, da ser den jo ud til stadig at holde konstant temperatur ?

Der omkring 14.30 tænkte jeg at den var ved at dø, så jeg skruede lidt op for skorstenen og gik ind med min søn og så en film. Til min store overraskelse var der masser af krudt tilbage i den og den kører stadig.

2017-08-20_20-40-25.jpg
Senest rettet af techie 20. aug 2017, 20:45, rettet i alt 2 gange.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#80 » 20. aug 2017, 17:50

prorege skrev:Hejsa, hvad er grunden til vandbad, det har jeg ikke oplevet på vores BGE og Primo?

God dag

Det hjælper med at holde temperaturen lidt nede.
Med venlig hilsen,
Thomas

jim
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#81 » 21. aug 2017, 05:24

Ganske imponerende at den kører over et døgn.

De 5 kg kokos briketter, kan det sammenlignes med 5 kg heatbeads eller Quick glow?

Er der adgang til briketterne under brug? Hvis man vil tilsætte ekstra briketter eller røg træ.

Lidt synd den ikke kan køre low and slow uden vandbad.

Tak for de temperatur grafer. Som en anden bruger skrev. De siger mere end 1000 ord.

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#82 » 21. aug 2017, 05:43

Tænker efter dine tests at dens største problem er at den skal ha vand i for at køre low and slow og vandbadet godt måtte være lidt større .

Det må der jo kunne findes en løsning på , er der mulighed for at sætte et lidt dyber bade i ?? Er der nået frihøjde når den er fyldt .

Og igen fedt du gider bruge tiden på det

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#83 » 21. aug 2017, 07:08

jim skrev:Ganske imponerende at den kører over et døgn.
De 5 kg kokos briketter, kan det sammenlignes med 5 kg heatbeads eller Quick glow?

Jeg har ikke prøvet Quick glow, men ud over formen så er Kokos ikke specielle. Det jeg har lagt mærke til er at de brænder en smule kortere end Heatbeads, lugter mere af røg og efterlader mere aske - tilgengæld var de relativt billige.

jim skrev:Er der adgang til briketterne under brug? Hvis man vil tilsætte ekstra briketter eller røg træ.

Kommer lidt på hvordan man sætter det op. Der kan godt være det.

jim skrev:Lidt synd den ikke kan køre low and slow uden vandbad.

Jeg vil gerne erkende, at det kan ligeså godt være fordi jeg er uerfaren i at lave low and slow. På min weber var det en konstant kamp at holde temperaturen stabil og vand hjalp en del. Er erfaren Kamado ejer er garanteret bedre til at styre den.

jim skrev:Tak for de temperatur grafer. Som en anden bruger skrev. De siger mere end 1000 ord.

Velbekommen..
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#84 » 21. aug 2017, 07:24

Tibbil skrev:Tænker efter dine tests at dens største problem er at den skal ha vand i for at køre low and slow og vandbadet godt måtte være lidt større .

Det må der jo kunne findes en løsning på , er der mulighed for at sætte et lidt dyber bade i ?? Er der nået frihøjde når den er fyldt .

Og igen fedt du gider bruge tiden på det

Som jeg skrev før.. Det kan sagtens være en anden er bedre til det.. Min erfaring er begrænset og når jeg bruger vandbad er det nok mest af vane fordi alt low&slow har været på en ukontrollerbar weber.

Der er rimeligt god plads. Jeg måler når jeg kommer hjem fra arbejde.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#85 » 21. aug 2017, 09:04

Sidste graf for denne omgang. Denne viser hele forløbet med 5 kg briketter.

2017-08-21_09-01-44.jpg
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#86 » 21. aug 2017, 20:23

Kab det der rør til det luftspjæld der sidder i bordet godt holde til de høje grader. Det et vist kun plast
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
CHARBROIL CB500 GASGRILL MED 4 BRÆNDERE
Q100

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#87 » 21. aug 2017, 20:51

michael1980 skrev:Kab det der rør til det luftspjæld der sidder i bordet godt holde til de høje grader. Det et vist kun plast

Der er et par cm. luft imellem røret og overfladen på grillen langs siden + at grillen jo er rimeligt godt isoleret.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#88 » 21. aug 2017, 21:01

Tibbil skrev:Det må der jo kunne findes en løsning på , er der mulighed for at sætte et lidt dyber bade i ?? Er der nået frihøjde når den er fyldt .

Der er omkring 13 cm imellem bunden af fadet og bunden af grillristen og fadet er 31 cm i diameter.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

El Cerveza
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#89 » 21. aug 2017, 23:16

Læste et review om en som havde ladet den varme op for længe, der var den smeltet hvor røret sad fast til grillen.

"I did the seasoning smoke first. I left both vents open fully. It got up to 1000 degrees and melted the plastic intake on the bottom.
Now I can't use it...

Ok , had to buy the duct piece. Now it's working good."Billede

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#90 » 22. aug 2017, 06:31

Jeg går ud fra at de "1000 grader" er fahrenheit eller omkring 540 grader celsius.. Det er også 100 grader celsius mere end manualen siger man bør.

Jeg havde den selv kortvarigt oppe på 500 grader celsius og der skete intet - men det rør er plast.
Med venlig hilsen,
Thomas

KLP
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#91 » 22. aug 2017, 11:11

Kunne man måske skifte der rør, eller er det samme rør som går op i bordpladen?

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#92 » 22. aug 2017, 20:03

Hvordan laver man mad på såfan en kontra alm kul grill og hvordan med pizza
Er det blot med lykket låg og åbne når man tager ud eller vil det være oplagt med en skrå forhøjerring
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
CHARBROIL CB500 GASGRILL MED 4 BRÆNDERE
Q100

Brugeravatar

Emneforfatter
RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#93 » 22. aug 2017, 20:52

Vil formegebtligt være som på en almindelig kamado, så hold låget lukket så meget som muligt :-)
Mvh Rasmus

Rallen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#94 » 2. sep 2017, 19:44

techie skrev:
Rallen skrev:Jeg købte den i går, og har testet den første gang i dag. Super lækker grill! Men - jeg kan simpelthen ikke slukke igen. Selvom jeg lukker begge spjæld, brænder den lystigt videre. Min grill må næsten være utæt?

Min slukker fint.

Har du et bud på, hvor længe der går fra du lukker begge spjæld og til kullene går ud?

Første gang jeg brugte den, lavede jeg en kylling ved 225 grader til aftensmad. Da jeg gik i seng kl 0.30 var den stadig 150 grader varm. Har haft gang i den igen i dag, og indtil videre lader resultatet til at være det samme. Åbnede lige låget efter den har stået med lukkede spjæld i en halv time, og straks blusser kullene op igen.

Går ud fra, at din slukker markant hurtigere end det? Ville være fint at have et sammenligningsgrundlag, inden jeg brokker mig.

Brugeravatar

Emneforfatter
RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#95 » 3. sep 2017, 20:37

Min Big Green Egg kan man også åbne efter en halv time, hvorefter kullene blusser op igen. Det gør de, selvom de har været helt slukket. Der må bare være varme nok, til at tilførslen af ilt er nok til at genantænde.
Mvh Rasmus

Rallen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#96 » 4. sep 2017, 13:56

RTCallesen skrev:Min Big Green Egg kan man også åbne efter en halv time, hvorefter kullene blusser op igen. Det gør de, selvom de har været helt slukket. Der må bare være varme nok, til at tilførslen af ilt er nok til at genantænde.

Åbnede den igen 2 timer efter - altså efter at have stået 2 timer med helt lukkede spjæld. Da var kullene stadig glødende. Er det også normalt?

Brugeravatar

Emneforfatter
RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#97 » 4. sep 2017, 15:12

Rallen skrev:
RTCallesen skrev:Min Big Green Egg kan man også åbne efter en halv time, hvorefter kullene blusser op igen. Det gør de, selvom de har været helt slukket. Der må bare være varme nok, til at tilførslen af ilt er nok til at genantænde.

Åbnede den igen 2 timer efter - altså efter at have stået 2 timer med helt lukkede spjæld. Da var kullene stadig glødende. Er det også normalt?

Sådan opfører min BGE sig ikke.. Er låget lukket et par min, er gløderne helt væk, men blusser op med det samme igen.
Mvh Rasmus

Rallen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#98 » 4. sep 2017, 17:54

Tak for det. Spændt på at høre, hvad techie siger om hans :-)

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#99 » 5. sep 2017, 07:17

Det lyder som om din suger falsk luft ind. Tjek alle samlinger og om låget lukker helt tæt.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#100 » 10. sep 2017, 10:36

Der går relativt få minutter før gløder er væk, men som RTCallesen skriver om sin BGE, så blusser den hurtigt op når man åbner for spjæld eller låg igen hurtigt efter. Lidt afhængig af hvor høj temperatur den har i forvejen kan det godt tage over en time for den at slukke helt.

Men det er jo en nem test. Fyld nogle briketter eller andet brændbart i og tænd det. Luk nu for spjæld og låg og vent med at åbn til dagen efter. Er det hele brændt væk, så suger den luft ind et eller andet sted.
Med venlig hilsen,
Thomas

Tilbage til "Kamado keramisk grill"