Kamado grill = overkill?

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
Mess
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Kamado grill = overkill?

Indlæg#1 » 26. apr 2017, 19:23

Hej

Jeg står og overvejer køb af en Kamado grill, og har læst utallige indlæg her på sitet om for og imod.
Det jeg frygter er jeg måske skyder gråspurv med kanon ved sådan et køb.
Mit grillbehov er nok ikke så voldsomt og griller måske 2 - 4 gange på en måned. Derudover er det jeg griller ret simple ting:
Steaks
Hakkebøffer/burgere
Pølser
Plankebøf
Diverse opskrifter herfra sitet (fx svensk pølseret wannabe)

Det betyder jeg hverken laver helgrillet kylling, stege, PP eller lignende (måske kommer det i fremtiden)

Derfor mit spørgsmål:
Vil en Kamado grill være at skyde over målet når man tænker på at skyde 8000 - 12000kr efter en Primo Oval eller Komado Joe?
Jeg har pt en Weber kulgrill med gastænding på 57cm.

Håber et par kloge hoveder herinde kan bekræfte eller afkræfte mine tanker.

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Kamado grill = overkill?

Indlæg#2 » 26. apr 2017, 21:46

Hej mess
Inden jeg købte min primo var det videste jeg grillede bøffer og pølser
Efter jeg er blevet ejer af primo har det taget en ændring
Jeg har ikke fortrudt købet på noget tidspunkt
Om man så er til det ene eller andet fabrikat så er jeg sikker på du og familien vil nyde godt
Af de nye muligheder
Mvh Kenneth
Har TBS grillkul på lager

Cobb premium
Primo rund
Primo oval jr go camping

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#3 » 26. apr 2017, 21:57

Med det behov du beskriver, så ville jeg ikke overveje en kamado med mindre du da planlægger at begynde at grille væsentligt mere.

I min optik, så er det du har i tankerne lidt som at købe en Ferrari for at kunne hente rundstykker om søndagen, det er sikkert fedt men måske lige i overkanten :lol:
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Brugeravatar

Emneforfatter
Mess
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#4 » 26. apr 2017, 22:02

Wetle skrev:Med det behov du beskriver, så ville jeg ikke overveje en kamado med mindre du da planlægger at begynde at grille væsentligt mere.

I min optik, så er det du har i tankerne lidt som at købe en Ferrari for at kunne hente rundstykker om søndagen, det er sikkert fedt men måske lige i overkanten :lol:

Og det er lidt det jeg også tænker.
Men så kan jeg evt købe en Kamado Joe Jr. til 3500 kr, eller en Idashøj (http://www.idashoj.dk/produkt/kamado-grill-mini-2/) til 1800 kr. og så kunne man evt. teste det af.

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 26. apr 2017, 22:07

Gør det!

Jeg troede at jeg grillede inden jeg fik min første kamado, men nu føles det som om jeg først startede med den. Det er fedt.
Hvis du har råd, så gør det!
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 26. apr 2017, 22:09

Men hvis du er i tvivl, kan du også starte med at bygge en.
Det gjorde jeg og kort efter købte jeg min primo.
Se min spæde start her:
viewtopic.php?f=148&t=14930&hilit=cylinder
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 26. apr 2017, 23:12

Jeg købte min Broil King KEG for ca 4 år siden. Grillede heller ikke ret meget. Egentlig fordi jeg synes det tog lang tid at tænde op osv. Har nu fundet ud af at med kul og en looft lighter at jeg kan tænde op lige så hurtig som en gas grill kan blive varm.
Min Broil har jeg virkelig anvendt meget mere end jeg forventede. Så gør det. Køb den du synes er fed....
Ferrai til bageren om søndagen gir også respekt :)

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#8 » 27. apr 2017, 07:00

Hej Mess,
Jeg tror at det grundlæggende spørgsmål du skal bruge lidt tid på at tænke over, er om DU har et ønske om at bevæge dig ud over pølser og bøffer? Hvis nej, så lad Ferrarien blive hos forhandleren. Hvis du har et ønske om at komme i gang med noget der et lidt mere udfordrende, så finder du efter min mening noget bedre end en lerpotte at gøre det i.
Fedt indlæg Jannik, en meget smuk kamado du fik bygget i sin tid.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 27. apr 2017, 07:49

prause skrev:Hej Mess,
Hvis du har et ønske om at komme i gang med noget der et lidt mere udfordrende, så finder du efter min mening noget bedre end en lerpotte at gøre det i.

Skulle der tilfældigvis mangle et "ikke" et sted i den sætning? :-)
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Weber Q1000, Dancook 1000, Weber Smokey Joe
SOLGT: Char-Broil T47, Monolith Classic

Brugeravatar

Emneforfatter
Mess
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#10 » 27. apr 2017, 08:17

Tak for mange gode inputs. Vil i fraråde at købe en lille billig en (1800kr) som en start, for at se om man overhovedet får det brugt?

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 27. apr 2017, 10:39

Hvis det er en lille en du kunne tænke dig, tor jeg denne ville være et bedre bud:
https://www.vidaxl.dk/e/8718475947356/kamado-barbecue-grill-rogeovn-keramisk-81-cm

Den koster godt nok 400 mere, men så får du også lidt større grillareal, sideborde, højere stativ og fjederhængslet låg. Hvor den du linker til, har en knæk beslag til at holde låget åbent.

Problemet med størrelsen er selvfølgelig hvor store stykker kød der kan laves, eller hvor mange mindre stykker du får plads til. Og så skal der en deflector sten til, så du kan lave indirekte stegning. Men det må kunne løses med en billig pizzasten, og så hæve risten lidt på en eller anden måde.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Weber Q1000, Dancook 1000, Weber Smokey Joe
SOLGT: Char-Broil T47, Monolith Classic

Brugeravatar

Emneforfatter
Mess
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#12 » 27. apr 2017, 11:07

Gode inputs.
Er der nogen forskel i de små, kontra de store, udover pladsen og mulighed for både direkte og inddirekte varme?
Især tænker jeg hvis man fx. laver en pulledpork, om der vil være forskel i smagen om man har brugt en lille eller stor grill?

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#13 » 27. apr 2017, 14:03

Mess skrev:Gode inputs.
Er der nogen forskel i de små, kontra de store, udover pladsen og mulighed for både direkte og inddirekte varme?
Især tænker jeg hvis man fx. laver en pulledpork, om der vil være forskel i smagen om man har brugt en lille eller stor grill?

På dit oprindelige spørgsmål, er det kun dig der kan svare på :-) Men spørg du de fleste herinde der har kamado(er) - så vil meget få af dem sige de kunne undvære deres - mig selv inkl. hvis mine skulle gå i stykker af den ene eller anden årsag, ville jeg være nød til at købe en ny senest i morgen [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif] [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif] [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Der er flere små hvor der ikke lige har som standard til at kunne lave indirekte grilning, men det kan laves og den nemmeste mulighed er nok Fredstone.dk - han kan hjælpe med det og han ved hvad han taler om:-)

De mindste af kamadoerne kan godt lave pp/langtidsstegt, men det bliver bare nemmere hvis man kommer op i min 35-37 cm grill rist og gerne omkring 45 cm hvor der bare er plads til kødet uden man skal tænke over det :-)

Helt grundlæggende vil du gerne mere end det du skriver med tiden og du har pengene til det, så vil jeg helt klart anbefale en kamado - hvor bord du henne af i landet? Bor du i nærheden af Gørding (mellem Esbjerg og Kolding) er du velkommen til at kommer over og se/høre/smage lidt :-)

Køb af de billige frem for de dyrer - der er kvalitetsforskel helt klart, jeg begynde med 2 store Auplex (kinamodeller) og en lille og min oplevelse er generelt at de store billige revner i keramikken, men kan stadig kontrolleres uden problemer, men træls er det - der er mange penge at spare, men efter at jeeg har gået et skridt op er min oplevelse bare blevet bedre :-)

Held og lykke med det
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 27. apr 2017, 18:14

De små "mini" er meget søde, og hyggelige.
De er også gode.
Men du får altså meget mere oplevelse ud af de større. Specielt ifht at grille uden at kødet er så tæt på at strålevarmen er fremherskende.

Her er et eksempel på hvad min egen mini har lavet (men så var den da også pakket).
viewtopic.php?f=148&t=29027&hilit=mini

Min anbefaling er klart at købe en der er større. Måske får du lyst til at suplere med en mini senere, og det er også fint. Men skulle jeg kun have en, ville det være en stor.

Ja, altså ville det være min primo XL.
Jeg elsker den grill.
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#15 » 27. apr 2017, 18:44

RTCallesen skrev:
prause skrev:Hej Mess,
Hvis du har et ønske om at komme i gang med noget der et lidt mere udfordrende, så finder du efter min mening noget bedre end en lerpotte at gøre det i.

Skulle der tilfældigvis mangle et "ikke" et sted i den sætning? :-)

Jo, du har naturligvis ret.
Så finder du efter min mening ikke noget bedre end...
Where there's smoke... There's laughter.

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 28. apr 2017, 07:18

Mess skrev:Tak for mange gode inputs. Vil i fraråde at købe en lille billig en (1800kr) som en start, for at se om man overhovedet får det brugt?

Jeg købte tidligere på året en Kamado Joe Jr. Jeg ville gerne prøve det der Kamado af før jeg ligesom ville købe en stor. Jeg har brugt min gasgrill 2 gange og begge gange var for at lave pølser til hot-dogs.
Alt det jeg tidligere lavede på min gasgrill, laver jeg nu på min Kamado, bare bedre. Den er virkelig nem at styre temperatur på. Nemmere end jeg havde forventet, derudover er den nem at starte. Jeg prøver kul og optændingsblokke, desværre ikke en fancy looflighter eller noget i den dur og det tager ca. 15-20 mins før den er klar til steaks. Den var hurtigere da jeg benyttede nogle andre kul, men lige pt. må jeg nøjes med hvad jeg har.

Kontakt Thomas fra homeshop og hør om han kan lave et godt tilbud på en Kamado Joe Jr. Han kan nok ikke lave den til 1800kr, men han kan måske lave den til under de 3000kr og her får du altså en rigtig god Kamado. Størrelsen er ok til 4 personer, hvis man da kun vil lave f.eks. kød på den, men en masse forskellige ting, så bliver den for lille.
Sidste weekend lavede jeg en god portion ribeye, store steaks og der kunne jeg snildt lave til 4 voksne i hvert fald.

Brugeravatar

MartinJul
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#17 » 28. apr 2017, 14:49

Står i samme situation i øjeblikket. Og overvejer faktisk en Kamado Joe classic. Webhallen har dem faktisk til 6135kr i øjeblikket, hvilket jeg syntes er ret billigt for sådan en. Så tror ikke der går lang tid før sådan en ryger i kurven.. :)
Martin J

Grillpark indtil videre:

/ Weber Q300 /

Tilbage til "Kamado keramisk grill"