D-sten spørgsmål

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.

Emneforfatter
perevers
Rutineret medlem
Rutineret medlem

D-sten spørgsmål

Indlæg#1 » 19. apr 2017, 21:44

Nok et begynder spørgsmål, men er stadig rimelig ny i kamado verdenen.
Hvornår skal D-stenene bruges? Bliver lidt i tvivl fordi at når man feks laver spatchcock kylling så bruger man dem jo ikke.
Er det den eneste ret man ikke bruger dem til eller kan alt laves "indirekte" uden D-sten?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: D-sten spørgsmål

Indlæg#2 » 19. apr 2017, 22:34

D-stenen bruges, når du skal grille indirekte... Du kan (i princippet) grille alt indirekte - jeg bruger f.eks. D-stenen når jeg skal

- stege bacon
- lave reverse sear
- grille pulled pork
- kalkunbryst
- mørbrad
- flæskesteg
- lave simreretter
- langtidsstege
- Riste brød / varme brød og boller
- holde ting varme efter tilberedning

Jeg bruger f.eks. ikke D-stenen, når jeg skal

- grille burgere
- pølser
- bøffer
- Spatchcook kylling,
- grille grøntsager

Ovenstående er blot eksempler - men D-stenen er fantastisk, når du ikke vil have direkte varme... Det er meget sjældent, at jeg ikke har mindst én D-sten i, da det er meget brugbart at kunne flytte ting til en mindre varm zone, hvor emnerne evt. kan laves færdige eller blot holdes varme.

Jeg har i øvrigt ofte en grillbakke (fra Funktionsdesign) til at stå oven på min D-sten, således at der ikke dryppet alt for meget ned på den...

Hvis jeg ved, at det jeg griller afgiver meget væde/fedt - eller jeg ikke bruger en grillbakke - pakker jeg D-stenen ind i staniol for at beskytte den (og for at undgå alt for meget rengøring/røgudvikling næste gang, den bruges).

Emneforfatter
perevers
Rutineret medlem
Rutineret medlem

D-sten spørgsmål

Indlæg#3 » 19. apr 2017, 22:39

Okay. Så har jeg ikke helt misforstået brugen af den.
Har stadig en del fra min Weber tid som ligger og spøger, og der ville en spatchcock kylling ikke kunne lade sig gøre. Er nok det der forvirre mig.

Er det en speciel grillbakke den du nævner?

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 19. apr 2017, 22:43

perevers skrev:Okay. Så har jeg ikke helt misforstået brugen af den.
Har stadig en del fra min Weber tid som ligger og spøger, og der ville en spatchcock kylling ikke kunne lade sig gøre. Er nok det der forvirre mig.

Yes, jeg bruger denne:

http://www.funktiondesign.dk/grill-bakk ... -p-53.html

Emneforfatter
perevers
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 20. apr 2017, 05:57

Christian1986 skrev:[quote="perevers"]Okay. Så har jeg ikke helt misforstået brugen af den.

Yes, jeg bruger denne:

http://www.funktiondesign.dk/grill-bakk ... -p-53.html[/quote]

[THUMBS UP SIGN] tak

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#6 » 20. apr 2017, 07:00

Jeg bruger nærmest aldrig mine d-sten, det hpnger sammen med at jeg normalt har delt grillen op i en side med direkte varme (kul under) og en indirekte side (uden kul under), dermed kommer de kun i brug når jeg har brug for hele grillarealet til indirekte varme eks. ribs eller brisket.
Where there's smoke... There's laughter.

Emneforfatter
perevers
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 20. apr 2017, 07:03

Jeg har desværre kun junior modellen endnu. Så det er lidt svært at lave 50/50 metoden hvis der skal være mad nok til alle gæsterne

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#8 » 20. apr 2017, 07:10

perevers skrev:Jeg har desværre kun junior modellen endnu. Så det er lidt svært at lave 50/50 metoden hvis der skal være mad nok til alle gæsterne

OK, I det tilfælde, så er det direkte varme uden d-sten og indirekte varme med d-sten og så må du bare skifte lidt rundt på dit set up hvis du har brug for begge dele - på med grillvanten...
Where there's smoke... There's laughter.

Tilbage til "Kamado keramisk grill"