Kamado Joe eller Primo ?

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.

Emneforfatter
KJohnsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Kamado Joe eller Primo ?

Indlæg#1 » 12. apr 2017, 16:24

Hej Alle

Når jeg har fået solgt mine grills, skal jeg ud og have nyt !

Var enlig sikker på det skulle være en Primo Oval XL, men efter at have set nærmere på Kamado Big Joe, er jeg kommet i tvivl!

Prisen på Joe'en er en del mindre på et tilbud jeg har fået.

Hvad kan jeg på Primoen som jeg ikke kan på Joe'en og omvendt?

Håber ikke at starte en religions krig ;)

Cyberguyen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Kamado Joe eller Primo ?

Indlæg#2 » 12. apr 2017, 16:40

Det er spørgsmålet imellem klassikeren med mest plads, der kan alt men hvor intet er gjort nemt.

Eller "the new kid on the block" med de innovative ting som askeskuffe, softluk og flexible cooking system.

Emneforfatter
KJohnsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 12. apr 2017, 17:10

På en Big Joe har du et grill areal på 2920cm2 hvor du på primoen har 2580cm2

Selvfølgelig mere med forhøjer riste :)

Brugeravatar

skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 12. apr 2017, 17:15

På xl kan du stege direkte og indirekte på en gang superlet.

Kan Joe også det?

Det er jo noget man bruger (næsten) hver gang man griller... :P
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 12. apr 2017, 17:27

Jeg har stået i samme situation - hos mig faldt valget på Primo Oval, bl.a. på grund af det, som Skaal-um skriver...

Emneforfatter
KJohnsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 12. apr 2017, 17:30

Hvad jeg kan læse og se mig frem til er dette også muligt på Joe'en nemlig ! Derfor den kom i spild !

https://www.youtube.com/watch?v=VqVEh7j_p3U&t=2s

8:20 og 9:20

Brugeravatar

skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 12. apr 2017, 17:44

Jamen hvis den kan det, så er det jo bare at vælge og måske skele lidt til forhandlergaranti...(TBS er jo fantastiske i den retning..!)

Det bliver spændende, hvilken du vælger...

Pøj pøj med det...
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Emneforfatter
KJohnsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 12. apr 2017, 17:50

Var også ved TBS idag og kigge. Og har også hørt rigtig godt om dem.

Er godt splittet hvad det skal ende med :)

Hvad jeg kan se er garanti delen hvis også tæt på ens : https://www.bbqguys.com/bbq-learning-ce ... ills-chart

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 12. apr 2017, 17:57

Kamado Joe har en fantastisk garanti! Men det tror jeg nu også Primo har, jeg har ikke hørt andet i hvert fald. Det samme gælder forresten også BGE, hvis man drømmer om noget grønt...

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#10 » 12. apr 2017, 18:33

Selvfølgelig kan man dele en rund grill op i direkte og indirekte, men det smarte ved primo oval et at man ender med nogle meget brugbare og reelle kogezoner pga formen. Om det så er afgørende for ens valg er svært at svare på. Jeg er også spændt på dit valg. Du må meget gerne komme med en update når du har valgt, samt nogle betragtninger om hvorfor du så valgte som du gjorde.
Where there's smoke... There's laughter.

Emneforfatter
KJohnsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#11 » 12. apr 2017, 18:37

Muligvis, men kan ikke se hvorfor Joe'en ikke har de samme kogezoner? Når du kan opdele grillen på samme måde som i primoen?
Og når alt kommer til alt, kan det snilt være prisen som bliver afgørende. Der er godt 7000kr i forskel med stor set samme setup

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#12 » 12. apr 2017, 18:41

En oval med lige langsider der deles i 2 halvdele giver alt andet lige et mere regulært område end en cirkel, der dels i 2, det et hele pointen med at lave en oval grill.

Emneforfatter
KJohnsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#13 » 12. apr 2017, 18:43

Super så blev jeg klogere :)

Nexø
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 12. apr 2017, 22:46

Hej

Jeg har selv en bge som jeg er super godt tilfreds med. Men stod jeg og skulle købe en ny grill i dag var valget nok faldet på en kamado Joe. Syntes de har mange fede detaljer på de nye 2017 modeller.
Et super fedt alternativ kunne også være weber summit kuglegrillen. Jeg har set flere you tube videoer hvor den gør det virkelig godt.
Griller på følgende:

Big Green Egg Large
Weber Genesis E-330
Weber Smokey Joe
Weber Performer M/Gas
Weber Q 1000

Charbroil Big Easy

Brugeravatar

Dadski
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 13. apr 2017, 07:30

Jeg har tidligere haft Primo og har siden 2014 været den stolte ejer af en Kamado Joe Classic, så jeg tænkte jeg lige ville give mit besyv med, da jeg har praksis erfaring med begge mærker.

Jeg synes Primo er en super god grill, ingen tvivl om dette. Men samtidigt, er Primo'en er alt for dyr, og kvaliteten på Kamado Joe, er i mine øjne bedre end på Primo. Det har i mine øjne også knebet med nyudviklingen på Primoen (jo, de har lavet en gasgrill), hvor Kamado Joe er langt foran på alle områder.

En anden vigtig ting, er tilbehøret til grillen, både det du får med, men også det grill-grej som du kan købe efterfølgende. F.eks joetisserie, kickass basket som bare giver dig en bedre oplevelse foran Kamadoen. Også her er Kamado Joe langt foran Primo. En lille ting som en askeskuffe, gør bare at det tager 1 min at tømme grillen for aske, - på Primoen skal du tømme hele grillen, hvilket både er besværligt og sviner en del. En Kickass Basket gør bare at du hele tiden har optimal lufttilstrømning til dine kul, du oplever ikke, som på Primoen, at asken lukker for lufttilførselen. Det er bare små ting som gør at du bliver mere glad for grillen i hverdagen..Ting du ikke kan få på en Primo.

Så er der garanti spørgsmålet, TBS laver et super arbejde herhjemme. Jeg tror ikke Primo havde været så udbredt i DK, hvis det ikke havde været for TBS. MEN det jeg selv har oplevet med Grakka (Kamado Joe -UK) er bestemt også på niveau med TBS, så jeg ville ikke være urolig for at købe en Kamado Joe. Så har Kamado Joe, som eneste fabrikant, forbedret Kamado'en akillessene, fireboksen. De har lavet en fireboks som ikke "kan" gå i stykker, det er da godt nyt i vores verden.

Brugerforum, på Primo siden sker der intet!...... Selvom du ikke ejer en Kamado Joe, så tilmeld dig Kamado Joe brugergruppe(r) på facebook, der er fyldt med aktive og konstruktive mennesker, som vel og mærke ikke bruger tiden på at nedgøre andre mærker eller mennesker :)

prause skrev:En oval med lige langsider der deles i 2 halvdele giver alt andet lige et mere regulært område end en cirkel, der dels i 2, det et hele pointen med at lave en oval grill.

I praksis har det ingen betydning, da Big Joe har et større grillareal end Primo XL, plus at Big Joe har et langt mere anvendeligt og fleksibel system til opsætning af grillriste, som i sidste ende betyder at du kan få en del mere grillplads med Kamado Joe's Divide & Conquer Flexible Cooking System.

Og i sidste ende, ville vi have denne tråd, hvis Primo kun lavede runde kamado'er, Nej vel :)
Green Mountain Grill, Daniel Boone (Wifi) - Kamado Joe Classic, Black Edition - Weber Q 1200 - Weber Go Anywhere - Weber 57 GBS

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#16 » 13. apr 2017, 08:44

Dadski skrev:Så har Kamado Joe, som eneste fabrikant, forbedret Kamado'en akillessene, fireboksen. De har lavet en fireboks som ikke "kan" gå i stykker, det er da godt nyt i vores verden.

Dadski nu er det jo så ikke kun Kamado Joe der har lavet om på fireboksen det har Primo nemlig også gjort
Hilsen
John
----
WBQA Certified BBQ Judge

Har kul fra Traekul.dk på lager. Afhentning efter aftale.

Westwoodfield BBQ.

DanishPelletGrills

Brugeravatar

Dadski
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 13. apr 2017, 08:59

John.R skrev:
Dadski skrev:Så har Kamado Joe, som eneste fabrikant, forbedret Kamado'en akillessene, fireboksen. De har lavet en fireboks som ikke "kan" gå i stykker, det er da godt nyt i vores verden.

Dadski nu er det jo så ikke kun Kamado Joe der har lavet om på fireboksen det har Primo nemlig også gjort

Men som jeg forstår det, så sælger Primo pt. stadigvæk kun den gamle type firebox.

Hvis du idag køber en ny Kamado Joe, så er det altså den nye type firebox, den ny type gasket, den super smarte top vent, en-finger-løft hængsel etc. :)
Green Mountain Grill, Daniel Boone (Wifi) - Kamado Joe Classic, Black Edition - Weber Q 1200 - Weber Go Anywhere - Weber 57 GBS

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#18 » 13. apr 2017, 09:55

Dadski skrev:
John.R skrev:

Men som jeg forstår det, så sælger Primo pt. stadigvæk kun den gamle type firebox.

Hvis du idag køber en ny Kamado Joe, så er det altså den nye type firebox, den ny type gasket, den super smarte top vent, en-finger-løft hængsel etc. :)

De grille vi lige har hentet er med de nye fireboks
Hilsen
John
----
WBQA Certified BBQ Judge

Har kul fra Traekul.dk på lager. Afhentning efter aftale.

Westwoodfield BBQ.

DanishPelletGrills

Emneforfatter
KJohnsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#19 » 13. apr 2017, 09:55

Dadski skrev:Jeg har tidligere haft Primo og har siden 2014 været den stolte ejer af en Kamado Joe Classic, så jeg tænkte jeg lige ville give mit besyv med, da jeg har praksis erfaring med begge mærker.

Jeg synes Primo er en super god grill, ingen tvivl om dette. Men samtidigt, er Primo'en er alt for dyr, og kvaliteten på Kamado Joe, er i mine øjne bedre end på Primo. Det har i mine øjne også knebet med nyudviklingen på Primoen (jo, de har lavet en gasgrill), hvor Kamado Joe er langt foran på alle områder.

En anden vigtig ting, er tilbehøret til grillen, både det du får med, men også det grill-grej som du kan købe efterfølgende. F.eks joetisserie, kickass basket som bare giver dig en bedre oplevelse foran Kamadoen. Også her er Kamado Joe langt foran Primo. En lille ting som en askeskuffe, gør bare at det tager 1 min at tømme grillen for aske, - på Primoen skal du tømme hele grillen, hvilket både er besværligt og sviner en del. En Kickass Basket gør bare at du hele tiden har optimal lufttilstrømning til dine kul, du oplever ikke, som på Primoen, at asken lukker for lufttilførselen. Det er bare små ting som gør at du bliver mere glad for grillen i hverdagen..Ting du ikke kan få på en Primo.

Så er der garanti spørgsmålet, TBS laver et super arbejde herhjemme. Jeg tror ikke Primo havde været så udbredt i DK, hvis det ikke havde været for TBS. MEN det jeg selv har oplevet med Grakka (Kamado Joe -UK) er bestemt også på niveau med TBS, så jeg ville ikke være urolig for at købe en Kamado Joe. Så har Kamado Joe, som eneste fabrikant, forbedret Kamado'en akillessene, fireboksen. De har lavet en fireboks som ikke "kan" gå i stykker, det er da godt nyt i vores verden.

Brugerforum, på Primo siden sker der intet!...... Selvom du ikke ejer en Kamado Joe, så tilmeld dig Kamado Joe brugergruppe(r) på facebook, der er fyldt med aktive og konstruktive mennesker, som vel og mærke ikke bruger tiden på at nedgøre andre mærker eller mennesker :)

prause skrev:En oval med lige langsider der deles i 2 halvdele giver alt andet lige et mere regulært område end en cirkel, der dels i 2, det et hele pointen med at lave en oval grill.

I praksis har det ingen betydning, da Big Joe har et større grillareal end Primo XL, plus at Big Joe har et langt mere anvendeligt og fleksibel system til opsætning af grillriste, som i sidste ende betyder at du kan få en del mere grillplads med Kamado Joe's Divide & Conquer Flexible Cooking System.

Og i sidste ende, ville vi have denne tråd, hvis Primo kun lavede runde kamado'er, Nej vel :)

Lige det jeg manglede, tak for dit indput !

Har også besluttet mig, der skal prøves en Kamado Joe. Og hvad jeg har kunne læse af anmeldelser osv ser det også rigtig lovende ud.

Har ikke haft problemer med min firebox på min monolith, men er jo godt at denne også er forbedret. Samt syntes jeg den nye skorsten, som bliver på samme position når låget bliver løftet, og riste systemet samt askeskuffen virker genialt !

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#20 » 13. apr 2017, 11:20

Dadski
Bare for lige at rette din misforståelse, så er Fireboksen ændret på Primo og hvis der er en der skal ombyttes er det den nye der bliver leveret :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#21 » 14. apr 2017, 08:33

Dadski skrev:

Nej jeg tror ikke at vi særlig tit ville have en tråd om Primo hvis de kun havde runde kamadoer - men det er jo lidt det samme som at sige at vi ikke ville have en tråd om Kamado joe hvis de ikke havde udviklet deres smarte ideer ;-)

Ud over denne sidste kommentar, der formentlig er lidt ironisk ment, synes jeg, at du kommer med en meget overbevisende og velovervejet sag for Kamado Joes - tak for det.

jfinderup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#22 » 11. jun 2017, 11:12

Er der stadig den store prisforskel som angivet tidligere i tråden?
Med en kort Google søgning syntes jeg begge lander på området 14-15.000 kr.

Brugeravatar

Dadski
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#23 » 17. jun 2017, 06:02

Du skal være opmærksom på at KJ og Primo bliver solgt forskelligt.

En KJ bliver sælges som en pakke, dvs. med (i Primosprog) bord/nest, D-sten, D-stens holder, askedrager, kuldeler og ristløfter.

Hvis du skal tilkøbe dette til Primoen, så løber det op i ca. 7.500,- kr for det billigste bord. Så er der nogen som vil mene at Primos bord er bedre, men det er vist smag og behag. Det er 2 fede kamadoer, og jeg er sikker på at du vil kunne lave lige god mad på begge.

Brugeravatar

Mess
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#24 » 20. jun 2017, 10:45

Jeg står selv og overvejer dette, og er næsten 99% sikker på at valget lander på en Primo Oval XL - især fordi den er så stor og giver en bedre mulighed for at grill direkte og indirekte på samme tid, hvilket gør det nemmere at lave flere forskellige ting på grillen (er min egen tanke i hvert fald)
Jeg synes dog at Kamado Joes smarte askeskuffe er ret smart.

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#25 » 20. jun 2017, 13:32

Mess skrev:Jeg står selv og overvejer dette, og er næsten 99% sikker på at valget lander på en Primo Oval XL - især fordi den er så stor og giver en bedre mulighed for at grill direkte og indirekte på samme tid, hvilket gør det nemmere at lave flere forskellige ting på grillen (er min egen tanke i hvert fald)
Jeg synes dog at Kamado Joes smarte askeskuffe er ret smart.

Reelt er Primo Oval XL mindre en Big Joe ;-)

Primo er 64cm x 47cm, hvor Big Joe er 61cm. Altså er Primo kun 3cm bredere, men så også 14cm smallere, så der er mindre grillareal at gøre godt med.

Derfor tror jeg heller ikke det er et problem med 2 zone grillning på Joe, da den jo kun er minimalt "smallere". Primos ovale form giver bare to pænere formede zoner, da de er tættere på at være runde eller kvadratiske end en halvmåne ved Joe. Og så har Joe også halve deflektor sten, lige som Primoen.

Om man så vælger det ene eller det andet, så tror jeg ikke man bliver ked af sin grill .1%¤
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Weber Q1000, Dancook 1000, Weber Smokey Joe
SOLGT: Char-Broil T47, Monolith Classic

Tilbage til "Kamado keramisk grill"