hvad er forskellen på de forskellige eggs

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

hvad er forskellen på de forskellige eggs

Indlæg#1 » 26. feb 2017, 08:39

jeg har bare en alm kulgrill, men har hørt meget godt om eggs, men læser der er problemer med pakninger og sådan

hvordan er f.eks broilkings keg å forhold til kamado og disse har jeg også set en bilig udgave af (her er der stensikkert problemer med pakninger tænker jeg)

Jeg kunne godt tænke mg at høre lidt om:
1 hvordan de fungerer
2 noget man skal være obs på
3 hvor robuste er de, da min vil stå ude året rundt
4 hvad er forskellen på de forskellige og hvilken str modsvarer en alm kulgrill ø 58cm

http://www.tbsgrillshop.dk/Shop/grills/ ... -2000.aspx
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
CHARBROIL CB500 GASGRILL MED 4 BRÆNDERE
Q100

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: hvad er forskellen på de frskellige eggs

Indlæg#2 » 26. feb 2017, 11:24

Som jeg forstår det, så er KEG 5000 et langt bedre køb end KEG 2000. Prisen er i sidste ende ret tæt på hinanden og du får meget mere ved 5000. Jeg har selv den med i min overvejelse, når jeg en dag bestemmer mig for, at min Kamado Joe Jr. er for lille, men pt. har jeg været super glad for min Kamado Joe.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#3 » 26. feb 2017, 14:37

Jeg ser det lidt som at Big Green Eeg er klassikeren

Primo er luksusudgaven med god plads.

Kamado Joe er den innovative

Monolit er billigudgaven.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 26. feb 2017, 14:39

Cyberguyen skrev:Jeg ser det lidt som at Big Green Eeg er klassikeren

Primo er luksusudgaven med god plads.

Kamado Joe er den innovative

Monolit er billigudgaven.

Det er en ganske god opdeling.
Det væsentligste argument for Primo er at den er oval og det gør den oplagt til 2 zone opdeling med direkte/indirekte i hver sin side.
Where there's smoke... There's laughter.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 26. feb 2017, 17:42

Jeg synes at primoen er lækker og det er smart med den ovale form.

Til gengæld er det yderst praktisk med en askeskuffe på Kamado Joe, så man ikke skal rave rundt for at få asken ud.

Jeg ved ikke om jeg ville vælge den store Kamado Joe frem for Primo Oval Large.
Varmen kan nogenlunde styres på samme måde med opdeling i 2 zoner.
Til gengæld har den soft-luk og en ny alu top som ikke ruster. Den kommer også med rustfri stål riste og firebox som ikke kan knække.

Det bedste ville være hvis Kamado Joe, kom med en oval kamado .1%¤

Her er lidt mere info til det, som du spørger omkring.

1. Hvordan de fungerer
    Grillen fungere som et rør, hvor der kan åbnes i top og bund. Der sidder en pakning som slutter tæt til i låget og derfor kan luften styres meget præcist vha. spjæld.
    Man benytter trækul og ikke briketter. Trækul er en mere potent varmekilde og futter af på et øjeblik med høj varmeudledning. Men da man er i stand til at styre luftmængden, så kan man få en portion trækul til at holde i 18 timer ved lav varme eller måske bage 4-5 pizza på 400 grader ved høj varme.
    Optænding kan gøres på omkring 15-20 minutter og kræver ikke grillstarter. Det er en fordel at benytte en LooftLighter.
    Temperaturen holdes meget stabil pga. materialer og opbygning, som gør at grillen kan holde sig omkring de 110-120 grader en hel nat uden indblanding.

2. Noget man skal være obs på
    Man skal være over grillen som en høg under opstart, da den hurtigt når en høj temperatur. Som eksempel oplever man ofte at temperaturen stiger en grad pr. sekund, når den kommer over de 130 grader.
    Grillens keramik er fantastisk til at holde på varmen og derfor kan det være uhyre svært at få den ned i temperatur, hvis man har glemt at holde øje med den.
    Man skal altid åbne grillen langsomt og holde den 2-3 cm åben i 5 sekunder. Dette skyldes risiko for backdraft, hvis man ikke har givet kullene nok luft. Backdraft giver en stor ildkugle som effektivt fjerner kropsbehåring.

3. Hvor rubuste er de, da min vil stå ude året rundt
    Min står også ude året rundt under et udhæng, men med et dækken over.
    Jeg har givet alle ydre metaldele en Pava lys rustbeskyttelse.
    Nogle af de billige kamados har en dårlig "egg nest/stativ", så det kræver et stabilt underlag, hvis den skal flyttes rundt uden risiko for at vælte.
    Kamado Joe og Primos stativer/borde er meget stabile og kan tåle vejret hvis man plejer dem.
    Pakning skal skiftes ca. hver 2-4 år afhængig af hvor meget man bruger grillen til høj varme.

4. Hvad er forskellen på de forskellige og hvilken str modsvarer en alm kulgrill ø 58cm
    Jeg vil mene at 18 tommer = 46 cm passer meget godt med en 58 cm kugle.
    Der er lidt mindre grill areal til direkte varme.
    Men hvis man skal bruge indirekte varme, så vil man på en kuglegrill flytte kullene til den ene side og miste noget areal.
    På en Kamado får man et væsentligt større grill areal med indirekte varme end på en kugle.
    Det hænger sammen med at man benytter en deflektor sten og derfor kan bruge hele risten og evt. også forhøjeriste.
    Så en 18 tommer rund Kamado eller en Primo Oval Large vil ofte klare de flestes behov.
    Jeg har på en 18 tommer uden problemer haft 6 stk nakkefillet på over 2 kg eller eksempelvis 8 rack ribs.

Personlige ekstra bemærkninger:
Efter at jeg har købt en kamado, så benytter jeg mest min Weber Sprit gasgrill til rotisserie eller når der er pladsmangel.
Kamado starter lige så hurtigt op og er næsten lige så nem i drift. Den næste investering er en KickAsh basket, så kullene hurtigere kan klargøres.
Mange pølser eller burgerbøffer kommer stadig på Weber kuglegrillen. Det virker på mig som om Weber kuglen er mere perfekt afstemt i varmen til lige præcis de typer mad. Kamadoen skal man være lidt mere over ved direkte varme, da den kan blive væsentligt varmere.

Gode investeringer til sin kamado er efter min mening:
  • Pizza-sten
  • Forhøjerriste til ekstra kapacitet.
  • LooftLighter for præcis og hurtig optænding.
  • IKEA "VARIERA" grydelågsholder til ribs.
  • KickAsh basket for hurtig klargøring af kul.
  • Thermapen til præcis interval grillning.
  • Maverick dobbelt probe trådløst termometer til low'n'slow, sikrer en god nattesøvn.
  • Alternativt er en grillcomputer en god løsning.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#6 » 26. feb 2017, 19:33

Super godt og omhyggeligt indlæg.

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 27. feb 2017, 07:10

Hvor Primo rigtig nok har et Oval design. Dog laver de også en almindelig rund kamado. Så har Kamado Joe deres divide & conquer system. Hvilket system der er bedst aner jeg ikke. Jeg har ikke prøvet nogle af dem, men spændende ser de i hvert fald ud.

Ang. Monolith, så ligger de prismæssigt tæt på Kamado Joe og der ved jeg altså godt hvilken jeg ville vælge. Jeg synes ikke Monolith er prisen værd. Kamado Joe har en uheldig ting jeg ikke bryder mig om, og det er farven. Hvor BGE brander sig med deres grønne farve, har Kamado Joe så satset på en rød farve. De lavede i en årgang nogle i sort, men dem er de desværre stoppet med. Men jeg håber den kommer tilbage.

Til sidst skal det lige nævnes, at Kamado Joe i deres nye Classic er gået over til en anden pakning, som skulle være state og the art. Tiden vil vise hvor længe den kan holde, men selv virker de meget begejstret.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 27. feb 2017, 14:17

Gauze skrev:Hvor Primo rigtig nok har et Oval design. Dog laver de også en almindelig rund kamado. Så har Kamado Joe deres divide & conquer system. Hvilket system der er bedst aner jeg ikke. Jeg har ikke prøvet nogle af dem, men spændende ser de i hvert fald ud.

Jeg er selvfølgelig biased, da jeg selv har en Kamado Joe. Men divide and conquer systemet på Kamado Joe virker og kan desuden bruges til de andre mærker kamado med samme diameter.
Jeg kan via reflektor sten dele grillen op og både bruge direkte og indirekte varme. Den større Kamado Joe som hedder Big Joe har en kul deler, så man endnu bedre kan udnytte opdelingen.
Men hvis man direkte går efter 2 zoner, så ville det nok være bedre at købe en Primo, som er optimeret til den slags brug og giver et kæmpe grillareal.

Gauze skrev:Kamado Joe har en uheldig ting jeg ikke bryder mig om, og det er farven. Hvor BGE brander sig med deres grønne farve, har Kamado Joe så satset på en rød farve. De lavede i en årgang nogle i sort, men dem er de desværre stoppet med. Men jeg håber den kommer tilbage.

Du kan være sten sikker på at den ikke kommer som standard i andre farver end rød, medmindre de beslutter sig for at lave et marketing stunt med en slags jubilums model.

Offtopic men måske spændende alligevel.
Jeg arbejder med grafisk produktion til daglig og er derfor lidt skadet omkring branding.
Hvis du kigger på forskellige grill mærkers marketing, så er det ganske få som knytter sit brand til en følelse eller erfaring.

Kig på sådan et mærke som Weber, det er historien om en mand ansat hos Weber brothers som opfandt kuglegrillen og man køber en del af hans erfaringer, når man køber en Weber grill. Det er et gammelt anerkendt amerikansk kvalitetsprodukt igennem et halvt århundrede. Deres brand er så stærkt at de ikke behøver fortælle at det er en grill, når hører ordet Weber.

Andre mærke er nødt til at inkludere en beskrivende tekst for at fortælle at deres brand sælger produkter til madtilberedning. Her er eksempler som Dancook, Charbroil og BroilKing.

Tager man Kamado Joe, så henfører det i USA til "Average Joe" som er deres svar på vores "Hr og Fru Danmark"
De laver rigtigt mange demonstrationsvideoer, hvor de i et hjemme miljø med den samme person viser tilberedning. Det skaber en slags tilhørsforhold til personen, hvor jeg har taget mig selv i at tænke at han måske var "Joe".
Så konceptet "Kamado Joe" er gennemsyret af en hjemmelig følelelse kombineret med sounthern barbeque.

Primo kører meget sin "Made in USA" og god garanti igennem sine leverandører. Den sorte farve er noget som appellerer til mænd der ønsker kvalitet. Men ellers synes jeg ikke Primos marketing stategi er særlig snedig.

Jeg kan heller ikke li' den røde farve på Kamado Joe og ville hellere have en sort. Men rød er alligevel den bedste farve og her kommer forklaringen:
En sort Kamado Joe ville ikke distancere mærket nok fra det ældre Primo, som også laver runde Kamadoer.
I Danmark er vi meget glade for sort, se bare vores vinterpåklædning. Den er mere praktisk end flot. Andre lande er ikke så farveangst og foretrækker ofte lidt mere spræl.
Rød grøn og blå er nogle af de farver som ligger os nærmest. Men Grøn er allerede taget af Big Green Egg og blå er ikke en farve som kan skjules i Naturen. Derfor vil blå altid stikke lidt ud.
Rød er den farve som flest mennesker kan genkende og som er benyttet af flest brands. Der er noget velkendt og hyggeligt over farven rød, se bare på modne frugter, jul og gløder etc.
Bag de fleste mænd står en kvinde som også har noget at sige. Kvinderne har igennem lang tid været påvirket af kendte kvalitetsmærker i rødt. Se eksempelvis Le Cruset, som også har rød som signaturfarve.
Jeg tror ikke der er mange nogle som ønsker en brun, lilla eller gul kamado og derfor er rød det bedste bud, når de andre er taget.
Det er også meget selvforstærkende, når der kommer nok vind i sejlene på et brand. For så er der de kendte mærker med grøn rød og sort og de ukendte mærker som leveres i resten af farverne.

Pyha - nu gider jeg ikke analysere mere... :lol:

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#9 » 27. feb 2017, 14:28

Tak for nogle interessante betragtninger om branding. Måske skulle man starte en anden tråd om det?

Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Re: hvad er forskellen på de forskellige eggs

Indlæg#10 » 4. mar 2017, 07:42

mange tak for super god gennemgang af både de forskellige mærker og også den underholdende anekdote om branded bag
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
CHARBROIL CB500 GASGRILL MED 4 BRÆNDERE
Q100

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 25. apr 2017, 19:03

Lidt sent, men vil alligevel gerne påskønne Cyberguyens både fine og ganske tankevækkende indlæg. En fornøjelse at læse.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 25. apr 2017, 21:43

Spændende tråd at læse...

Faldt over denne for ikke så længe siden...https://www.youtube.com/watch?v=WemFcE_O9AY egentlig en spændende gennemgang af Joe mod BGE
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#13 » 25. apr 2017, 22:00

scharstein skrev:Spændende tråd at læse...

Faldt over denne for ikke så længe siden...[url]https://www.youtube.com/watch?v=WemFcE_O9AY[/url] egentlig en spændende gennemgang af Joe mod BGE

Det er jo let at komme til konklusionen, at Joe er det bedre valg. Men nok så interessant synes jeg, at resultatet af smagstesten var uafgjort. Fine sager begge to.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#14 » 26. apr 2017, 17:37

benzon1960 skrev:Det er jo let at komme til konklusionen, at Joe er det bedre valg. Men nok så interessant synes jeg, at resultatet af smagstesten var uafgjort. Fine sager begge to.

Den del lagde jeg også mærke til :-)
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#15 » 14. maj 2017, 17:16