Første ret på kamadoen

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Første ret på kamadoen

Indlæg#1 » 18. jan 2017, 21:15

Hej alle

Så fik jeg også min kamado (afhentet fredag men havde desværre først tid til at prøve den "rigtigt" i dag). Super service fra TBS-grillshop i forbindelse med købet.

Fruen og jeg var gået galt af hinanden, da jeg havde bedt hende købe kylling (læs: en hel kylling), men hvor hun havde købt kyllingebryster... Øv, men så måtte vi jo få det bedste ud af situationen.

Menuen kom derfor til at stå på kæmpe kyllingebryster fyldt med flødeost, pakket i bacon og smurt med BBQ-sauce. Hertil ovnkartofler og Carls hjemmelavede bearnaise.

Grillen blev tændt, og jeg forsøgte at ramme ca. 200 - 225 C.

Kyllingen blev klargjort og smurt ind i BBQ-sauce

IMG_0217 (1).jpg
IMG_0217 (1).jpg (426.6 KiB) Vist 2233 gange

Kyllingen kom først på direkte varme

IMG_0218 (1).jpg
IMG_0218 (1).jpg (345.27 KiB) Vist 2233 gange

og derefter på indirekte varme over D-stenen.

Kyllingen fik ca. 25 minutter, hvorefter den ramte 73 C.

Mens kyllingen lå i grillen, blev der lavet bearnaise.

IMG_0219.jpg
IMG_0219.jpg (360.91 KiB) Vist 2227 gange

Den samlede ret var på ingen måde et gastronomisk mesterværk, men en meget fin ret til at lære grillen at kende.

Jeg var noget spændt på mængden af røgsmag fra de rigtige trækul, da jeg har hørt folk sige alt fra: "ingen røgsmag på kamado, hvis du bruger de rigtige kul" til folk, der siger: "det smager som at spise et lejerbål"...

Jeg synes faktisk, at røgsmagen var rimelig moderat - det var bestemt smag af røg, men ikke noget der overvældede. Det blev dog en smule i overkanten med både bacon, BBQ-sauce og røgsmag...

På lørdag skal grillen for alvor på prøve, hvor vi får to vennepar over til mad.

Vi starter med appetizers bestående af helt sprøde mikrotoasts (købt) med laksetatar (fra Kjærs grillerier), ribs og Atomic Turds. Hertil en god champagne.

Til hovedret bliver det Pulled Pork (efter Guruens opskrift), Freds bløddejs-burgerboller, "Sharwarma House" chilli-sauce, og Glæsels Coleslaw... Puhaa, det bliver spændende... særligt skal jeg finde ud af at lave både Ribs og Pulled Pork samtidig (med forskellige temperaturer)....

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Første ret på kamadoen

Indlæg#2 » 19. jan 2017, 15:27

Jeg har haft mine issues med røgsmagen. Prøv til næste ret at starte grillen op, lade temperaturen ramme dit target og justere spjæld. Lad den herefter stå uden kød i, i ca 15-20 minutter. Jeg bruger selv tbs' kul og fandt ud af at dette fjernede en stor del af røgsmagen (der hjemme ved os ikke altid er velkommen). Derudover et fjerkræ især meget modtagelig for røgsmag. Du er ikke tvivl når du rammer den "rigtigt" :-)
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#3 » 19. jan 2017, 19:25

Røgsmag kan være dejligt, men sur Røgsmag på en kylling et næsten ikke til at holde ud. Jeg er meget enig i Sandholms betragtninger. Dejligt at se at du et kommet i gang og at du deler med os andre. Keep em comin...
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 19. jan 2017, 19:58

Tak for input :-)

Kim S
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 21. jan 2017, 09:17

Det ser lækkert ud, tillykke med grillen :-D

Jeg har selv kun haft min XL i kort tid, og bliver bare mere og mere glad for den.

Angående røgsmagen så er min erfaring også at nye kul lige skal gasse af, og det tager lidt tid. Men så næste gang du tænder op i kullet går det noget hurtigere.

Samtidig vil jeg godt slå et slag for Gastro BBQ kul fra Tbs, de holder længere og brænder bedre synes jeg.
Nu mangler vi bare et godt tilbud på dem, ligesom der er på de almindelige, "hint hint, wink wink" :lol:
/Kim

Primo Oval XL, Weber Spirit Original E-310, Chargriller AKORN Kamado, Bradley original smoker.

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 21. jan 2017, 12:18

Kim S skrev:Det ser lækkert ud, tillykke med grillen :-D

Jeg har selv kun haft min XL i kort tid, og bliver bare mere og mere glad for den.

Angående røgsmagen så er min erfaring også at nye kul lige skal gasse af, og det tager lidt tid. Men så næste gang du tænder op i kullet går det noget hurtigere.

Samtidig vil jeg godt slå et slag for Gastro BBQ kul fra Tbs, de holder længere og brænder bedre synes jeg.
Nu mangler vi bare et godt tilbud på dem, ligesom der er på de almindelige, "hint hint, wink wink" :lol:

Ta med til Pizzakursus. Michael skriver der er 20% rabat på kul bagefter. Så sparer du fragten og hvis du køber kul nok ka det også betale broen :-)

https://www.facebook.com/events/1628032 ... 51/?ti=icl
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 21. jan 2017, 23:32

Kim S skrev:Det ser lækkert ud, tillykke med grillen :-D

Tak - jeg tror jeg vil teste dem. :-)

jordsmeden
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 23. jan 2017, 18:45

De mest smagsneutrale jeg til dato har prøvet er stadig fra grillbutikken, og jeg har en meget kritisk familie hvad angår røgsmag, har prøvet flere gange med andre trækul incl tbs kul som kommer på en klar anden plads, men vender altid tilbage til dem fra Århus, der skal du ikke tænke på at "gasse" kul af, bare tænd op og grill.. .1%¤ .1%¤

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 23. jan 2017, 19:26

Christian1986 skrev:På lørdag skal grillen for alvor på prøve... Puhaa, det bliver spændende... særligt skal jeg finde ud af at lave både Ribs og Pulled Pork samtidig (med forskellige temperaturer)....

Du kryber da bestemt ikke til det.
Men der er nu ikke nogen grund til at lave disse retter ved forskellige temperaturer.
De kan da sagtens laves sammen.

Og tillykke med grillen. Den bliver du super-glad for.
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 25. jan 2017, 13:57

Det ser sgu mega godt ud. Jeg er også selv ny i Kamado-verdenen og jeg tror næppe min gasgrill får mange optændinger i år :)

Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 25. jan 2017, 16:46

Tak - den næste grillning gik i øvrigt endnu bedre :-)

viewtopic.php?f=148&t=43933

Tilbage til "Kamado keramisk grill"