HeaterMeter version 4.3.3 (DIY grill computer)

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.

Emneforfatter
Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

HeaterMeter version 4.3.3 (DIY grill computer)

Indlæg#1 » 11. jan 2017, 17:36

Jeg har længe ønsket mig en grill computer og kigget på HeaterMeter DIY projektet.
Men de har kun virket med de første udgaver af Raspberry Pi og derfor har jeg gået og ventet.

Nu er de endelig klar med en version 4.3.3 hardware med tilhørende software, som virker med nyeste Raspberry Pi 3.

HeaterMeter er et printkort som monteres direkte på en Raspberry Pi computer.
Hardwaren har mulighed for 4 stk. temperatur prober, hvor eksempelvis Maverick kan benyttes.
Der fås også som tilkøb et print, som gør det muligt at benytte thermocoupler probe på den ene indgang. Denne slags prober er meget hurtige og præcise og den samme type som benyttes i Thermapen. De kan også tåle meget højere temperaturer end de almindelige temperatur prober.

Softwaren til HeaterMeter er gratis og lægges ind på Rasberry Pi maskinen. Man kan styre alt direkte på display eller man kan vælge at benytte Wifi opkobling til hjemmenetværket. Den vej igennem kan det hele overvåges overalt i verden.

En lidt speciel og unik udvidelse til HeaterMeter er MicroDamper. Det er et spjæld som via en servo meget præcist kan styre lufttilførslen, når blæseren ikke kører. På den måde trækker grillen ikke falsk luft ind.
Dem kan man selv 3D printe eller købe dem løst her: http://microdamper.bigcartel.com/
Hos konkurrenterne som eksempelvis BBQ Guru, har de lavet en plastic dims de kalder for "Kill Plug" som manuelt skal proppes ind i hullet :lol:

Sættet kræver at man kan svinge en loddekolbe og har adgang til en 3D printer. Det sidste har jeg endnu ikke, men det kan efterhånden ikke være så svært når de sælges i Power til alm. mennesker.

Info omkring priser uden forsendelse told og moms.

HeaterMeter Kit 78 USD = 550 kr
Thermocoupler print 24 USD = 169 kr
Blæser til Kit 8 USD = 57 kr
Raspberry Pi 3 + lader + SD kort ca. 400-500 kr
MicroDamper med server og blæser 25 USD = 176 kr.
Jeg har ikke priser på temperatur probes

En samlet løsning med MicroDamper og Thermocoupler vil ca. koste: 1395 kr uden forsendelse told og moms.

Men det er en løsning som har flere muligheder end BBQ Guru's kendte CyberQ WIFI til 2495 kr

Er der flere som ville være interesseret i at lave et samkøb og få dem hjem fra USA? [smilie=bluecolorz5_pdt_12.gif]

Mere info: http://heatermeter.myshopify.com/

Billede
Senest rettet af Cyberguyen 11. jan 2017, 19:53, rettet i alt 5 gange.

Brugeravatar

Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: HeaterMeter version 4.3.3 (DIY grill computer)

Indlæg#2 » 11. jan 2017, 19:32

det var da godt nok te fedeste projekt jeg har set længe ...

så'en vil jeg sq da også ha' (sagt med randers accent)

Jeg har en CNC fræser, så jeg vil tro jeg selv kunne lave kabinettet til den ...
I love to eat, I love to cook, I love to eat what i cook
03 - OTG57
28/5-08 Performer - Solgt
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450
05/9-13 100 Cm Artiforno lerovn

tummes
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#3 » 11. jan 2017, 23:18

Lyder virkelig spændende, hvorfor Raspberry 3? Kan zero ikke klare det, den koster jo kun 5 USD?

Emneforfatter
Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 12. jan 2017, 13:46

tummes skrev:Lyder virkelig spændende, hvorfor Raspberry 3? Kan zero ikke klare det, den koster jo kun 5 USD?

Man kan godt bruge en zero, men der er ikke så meget sparet, når man regner tiden, bøvlet og ekstra udstyret med.

Man skal købe og lodde en GPIO header på zero for at kunne tilslutte HeaterMeter hardwaren.

Så skal man også købe en trådløs USB adapter - Raspberry Pi 3 har den indbygget.

Der er også kun én micro USB connector, så man bør investere i en konverter og USB hub.

De fleste har heller ikke en mini HDMI adapter ved hånden.

Så passer kassen ikke til boardet, så man skal også modificere den.

For at spare 150-250 kroner, så kommer man til bruge en masse tid og få en langsommere maskine med ekstra kabler.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#5 » 12. jan 2017, 17:47

Spændende tråd, ikke at jeg fatter det store af det i skriver, men det er dejligt at blive klogere.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#6 » 12. jan 2017, 17:49

I øvrigt laver thermoworks nogle super gode og hårdføre thermocoupleprobes som jeg nok ville vælge fra en start.

Emneforfatter
Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 28. jun 2018, 00:16

Nu er der en opdatering...

Jeg har fået min kammerat til at tage et HeaterMeter kit og nogle prober med hjem fra USA.

Herunder ses delene (kunne ikke dy mig og kom til at samle hovedprintet i går, inden jeg tog billedet) [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Fra venstre ses Raspberry Pi 3 computeren som skal parres med Heater Meter printet. Herefter ses display og display print uden komponenter. Hovedprintet med alle komponenter påsat og ovenover klips til probe.
I bunden af billedet er der 3 ThermoWorks high heat prober og en ThermoWorks Thermocouple probe til risten.

Inden_samling.jpg
Inden_samling.jpg (89.94 KiB) Vist 1716 gange

Det tog mig ca. 3 timer at pålodde alt elektronikken, som ses herunder. Alle proberne reagerer lynhurtigt og er meget præcise.
Jeg har som test sat en ønsket temperatur på 30°C i grillen og kan se at den har skruet op på 57% blæser for at få hævet temperaturen fra de 24°C, som den måler.

Test_med_probes.jpg
Test_med_probes.jpg (80.55 KiB) Vist 1716 gange

Det er så vidt jeg ved eneste grill computer på markedet, som kan styre luftspjæld med en servo og ikke kun starter en blæser.

Nu mangler jeg kasse og hus til blæser og servo. Jeg har en plan om at tage på mit lokale bibliotek og 3D printe tingene, da tegningerne ligger tilgængelige på nettet. ;-)

Brugeravatar

Swopper
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 28. jun 2018, 07:07

Jeg er MEGET interesseret i at være med på Samkøb! :)

Måske Xang72 vil kunne fræse kabinetter til os andre, selvfølgelig imod betaling! :)
En Sulten Mand,
Er En GAL MAND...

Primo Oval XL
Ø57 OTG
Hot-Wok

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#9 » 28. jun 2018, 21:21

Og så er thermoworks proberne i super god kvalitet.

renepape
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#10 » 30. jun 2018, 10:00

Jeg er også med på et samkøb - inkl. nogle prober.

Emneforfatter
Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 22. sep 2018, 19:20

Så er jeg endelig færdig med min grillcomputer. Det blev lidt dyrere end forventet, da jeg også endte med at købe en 3D Printer :lol:

Kassen og MicroDamper er printet i sort ASA plastic, som er rimeligt varmebestandig og UV resistent (man laver bildele af det)

MicroDamper er et servostyret luft-spjæld med blæser, som sikrer at grillen ikke selv kan vælge at trække ekstra luft ind.

Har også bygget en plade til Kamadoen med en 1 tomme nippel i messing som tilslutning for blæser. MicroDamperen har gevind til at skrue den direkte på.

HeaterMeter1.jpg
HeaterMeter1.jpg (93.27 KiB) Vist 870 gange

Desværre er det et forfærdeligt regnvej i denne weekend. Derfor måtte jeg lige fabrikere en "regnjakke" af en dåse Bülows Lakrids, så MicroDamperen ikke bliver våd - lakridsen var naturligvis spist ;-)

MicroDamper1.jpg
MicroDamper1.jpg (117.39 KiB) Vist 870 gange

Har kørt med den i et 4-5 timer, for at se om kodningen var korrekt og temperaturen stabiliserer sig. Det ser ud til at ligge rigtigt pænt.

Nu kommer der 2 stk. nakkefiletter på, så må vi se om den kan holde hele natten.

PulledPork1.jpg
PulledPork1.jpg (149.16 KiB) Vist 870 gange

Grafen herunder fra webadgangen viser at den har stabiliseret temperaturen omkring de 110 ºC, som jeg har sat den til (orange graf).
Man kan se omkring klokken 18:30 at jeg åbnede låget (lid detect - gullig graf) og at blæseren har kørt 100% (blå graf) for at få temperaturen op. Der er jo kommet en rist og 2 stykker kød ind, som stjæler varmen.
Kødet er de 2 grønne grafer som lige nu ligger helt ens i bunden.
Den røde graf viser hvad man har sat reference temperaturen til.

HeaterMeter_BBQ_Control.jpg
HeaterMeter_BBQ_Control.jpg (69.32 KiB) Vist 868 gange

Der findes også en Android App med alarm funktionalitet, så må vi se om jeg får en rolig nattesøvn. Nu når jeg ikke har mit betroede Maverick termometer på :shock:

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#12 » 23. sep 2018, 08:51

Super fedt at se at du blev færdig. Hvor er det synd for dig at "du blev nødt til" at købe en 3D printer ;-)
Meget professionelt resultat.

Emneforfatter
Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#13 » 26. sep 2018, 21:49

Swopper skrev:Måske Xang72 vil kunne fræse kabinetter til os andre, selvfølgelig imod betaling! :)

Tegningerne er ikke velegnet til at fræse ud fra og det vil nok også blive en dyrere løsning med materialer :-?

Jeg vil godt kunne printe nogle kasser og blæserhuse til dem, som er interesseret. Det mest besværlige vil nok være at få dem distribueret til folk på tværs af Danmark. Jeg tror prisen vil ligge på omkring 50 kr. for et sæt ;-)

Så er det næste bare at HeaterMeter kit'et hjem, resten kan købes i Danske butikker.

Tilbage til "Kamado keramisk grill"