sprød svær på flæskesteg i Primo XL

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#1 » 1. dec 2016, 08:32

Hej Allesammen.

jeg har brug for lidt hjælp - Emnet er der skrevet om 1.000 gange, og det har aldrig været et problem for mig før jeg fik kamado. - Jeg har læst alle (tror jeg) emner, men ønsker råd fra kamado-folket....

Jeg kan ikke få sprød svær på min flæskesteg længere - Det var aldrig et problem i min weber kuglegrill (hvor jeg lavede den indirekte efter samme pricipper som jeg nævner nedenfor, både som "almindelig indirekte, men til sidst også på rotisserie)

Min fremgangsmåde er at få grillen på ca. 200 grader ved risten - Stegen ligger i en stegholder og på skrå (næsten lodret) for at kunne lade fedtet dryppe af. godt med salt imellem sværene inden den kommer på grillen. Jeg har haft størst succes med at opdele min oval i et direkte og et indirekte område, og jeg ligger stegen på det indirekte areal og lader sværen "pege" mod det direkte areal.

Jeg ridser sværen ned til kødet
Jeg har prøvet at have laurbærblade imellem enkelte af sværene (det var her det var bedst)

Er der andre kamado brugere der kan give et råd - jeg skal holde julefrokost d. 17 og der skal stegen altså spille med den sprøde svær. Jeg har prøvet MANGE forskellige fremgangsmåder siden jeg fik grillen i april i år - Kun en gang har sværen være tilfredsstillende, dog uden den var "boblet op". - Det er især på midten af stegen det er værst.
Til arrangementet d. 17 bliver vi mange, så jeg har ikke plads til at opdele grillarealet, så hele grillen vil blive sat op til indirekte.

Kører jeg for lav varme? - Hvor er sweetspottet mellem at stegen for tilpads lang tid (som følge af lav varme) og stadig sprød svær? - Har det noget at sige hvornår man tager stegen ud af køleskabet / indpakningen og salter den? - Skal den stå i køleskab herefter, eller stuetemp i et stykke tid inden den kommer i - skal den "tørres" på sværene???

jeg er frustreret.
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Brugeravatar

Jimmy B
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: sprød svær på flæskesteg i Primo XL

Indlæg#2 » 1. dec 2016, 09:24

Jeg lytter lige med her :-)
"if something is hard to do, it´s not worth doing" Homer Simpson...

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#3 » 1. dec 2016, 13:11

Jeg laver altid flæskesteg i Primo Oval XL og det giver for mig sikkerhed for perfekte og ensartede svær - Hver gang ! Jeg prøver engang i mellem i ovnen, men fortryder det altid bagefter, da det ikke bliver nær så godt. Fremgangsmåde:

- Fyld fireboxen HELT op i den ene side - I den anden side placeres flæskestegen med D-sten under til drypbakke.
- Primoen varmes GODT igennem og der skrues derefter ned på ca. 200 grader (tager ca. 30 minutter)
- Stegen ridses sirligt og helt præcist uden at skære igennem kødet.
- Er det en vakumpakket steg er det ofte nødvendigt at tørre den godt af mellem sværene
- Der gnides salt ned mellem hver enkelt svær. Vær omhyggeligt, da det er vigtigt,
- Når stegen kommes på grillen vinkles den ca. 30 - 40 grader ud mod "kul-siden" og placeres så tæt herpå som muligt
- Det er vigtigt at stegen og sværene ligger 100% lige i forhold til kullene. Det kan justeres ved at klodse stegen op med sølvpapir. Hvis ikke tilberedes sværene ikke ens og saften kan ikke løbe fra.
- Lad stegen stege ved 200 grader i ca. én time
- Når den er ca. 50 grader i kernetemperatur checkker sværene. Hvis ikke de på det tidspunkt er på vej til at blive sprøde, så åbn for top- og bundspjæld og lad grillen komme op omkring 240 - 250 grader. Så kan du nå at få sværene sprøde, inden stegen er færdig
- Når den er 60 - 62 grader tager du den af og lader den hvile i 15 minutter inden du skærer i den.

Mht. at bruge hele arealet til tilberedning, så kan jeg ikke hjælpe dig, da jeg ikke har erfaring hermed. Mht. til forberedelse er det altid en god idé at klargøre og salte den dagen før. Det hjælper også på sprøde svær.
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

Jimmy B
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 21. dec 2016, 16:56

KennC skrev:Jeg laver altid flæskesteg i Primo Oval XL og det giver for mig sikkerhed for perfekte og ensartede svær - Hver gang ! Jeg prøver engang i mellem i ovnen, men fortryder det altid bagefter, da det ikke bliver nær så godt. Fremgangsmåde:

- Fyld fireboxen HELT op i den ene side - I den anden side placeres flæskestegen med D-sten under til drypbakke.
- Primoen varmes GODT igennem og der skrues derefter ned på ca. 200 grader (tager ca. 30 minutter)
- Stegen ridses sirligt og helt præcist uden at skære igennem kødet.
- Er det en vakumpakket steg er det ofte nødvendigt at tørre den godt af mellem sværene
- Der gnides salt ned mellem hver enkelt svær. Vær omhyggeligt, da det er vigtigt,
- Når stegen kommes på grillen vinkles den ca. 30 - 40 grader ud mod "kul-siden" og placeres så tæt herpå som muligt
- Det er vigtigt at stegen og sværene ligger 100% lige i forhold til kullene. Det kan justeres ved at klodse stegen op med sølvpapir. Hvis ikke tilberedes sværene ikke ens og saften kan ikke løbe fra.
- Lad stegen stege ved 200 grader i ca. én time
- Når den er ca. 50 grader i kernetemperatur checkker sværene. Hvis ikke de på det tidspunkt er på vej til at blive sprøde, så åbn for top- og bundspjæld og lad grillen komme op omkring 240 - 250 grader. Så kan du nå at få sværene sprøde, inden stegen er færdig
- Når den er 60 - 62 grader tager du den af og lader den hvile i 15 minutter inden du skærer i den.

Mht. at bruge hele arealet til tilberedning, så kan jeg ikke hjælpe dig, da jeg ikke har erfaring hermed. Mht. til forberedelse er det altid en god idé at klargøre og salte den dagen før. Det hjælper også på sprøde svær.
Hej kenn, jeg er ikke helt sikker på jeg ved hvad du mener her: Når stegen kommes på grillen vinkles den ca. 30 - 40 grader ud mod "kul-siden" og bagefter Det er vigtigt at stegen og sværene ligger 100% lige i forhold til kullene. Det kan justeres ved at klodse stegen op med sølvpapir. :-?
Skal det tolkes at selve toppen af sværene skal ligge vandret på grillen eller hvordan?

Har du evt mulighed for at sende et billede af dit setup?

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#5 » 22. dec 2016, 10:29

Jeg har ikke lige noget billede. Men det er ret simpelt. Stegen skal ikke ligge vandret, som i ovnen. Den skal "vippes op"/hælde ud mod kullene i en vinkel på 30-40 grader, så sværene modtager mest mulig af strålevarmen fra kul-siden. Det fikses let, ved at klodse den op med sølvpapir langs den ene side.

Håber forklaringen giver mening nu :-)
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#6 » 22. dec 2016, 10:34

hov... kom i tanke om ét af Carls gamle indlæg, der viser princippet: viewtopic.php?f=148&t=23154&p=225158&hilit=fl%C3%A6skesteg+primo#p225158

Jeg bruger ikke forhøjeren som Carl - men bare den alm. rist og så med d-sten og drypbakke under. Jeg tror det ene nok er lige så godt som det andet...
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 22. dec 2016, 14:21

Kan lige supplere med at det lykkedes. Tak for rådet. (Især det med ar kigge til den ved 50 grader). Den kom dog liiiiige tæt nok på kanten.
IMG_1994.JPG
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Timon
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 22. dec 2016, 19:27

Hejsa Sandholm

Det ser da godt kendt ud!!

mvh michael
som godt lige kunne have sådan en skive kød

perevers
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 22. dec 2016, 20:04

Ved godt vi snakker primo xl her, men synes det er dumt at starte en ny tråd hvis i kan svare.
Hvordan ville i gøre på en primo junior? der kan jo ikke være plads til meget steg hvis der skal bruges kuldeler.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar

Jimmy B
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 22. dec 2016, 21:36

KennC skrev:Jeg har ikke lige noget billede. Men det er ret simpelt. Stegen skal ikke ligge vandret, som i ovnen. Den skal "vippes op"/hælde ud mod kullene i en vinkel på 30-40 grader, så sværene modtager mest mulig af strålevarmen fra kul-siden. Det fikses let, ved at klodse den op med sølvpapir langs den ene side.

Håber forklaringen giver mening nu :-)
perfekt, 1000 tak :-D

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 23. dec 2016, 09:50

Sådan lige på falderebet. Hvis det smutter lidt (eller meget) med sprøde og boblende svær, så brug en LooftLighter eller anden elektrisk varmepistol til at efterbehandle sværen med. Så skal I bare se.

God jul til alle.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Tilbage til "Kamado keramisk grill"