Første Kamado, men hvad og hvorfor?

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.

Emneforfatter
Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#1 » 12. nov 2016, 10:11

Hej venner,

Jeg har i en del år grillet på gas og er simpelthen blevet så lun på en Kamado, at 2017 skal være året hvor en sådan sag skal flytte ind på matriklen.
Tidligere har jeg grillet på en gasgrill fra Weber og er rykket videre til en Broil King Baron, som jeg har været meget glad for, men jeg synes ligesom tiden er inde til, at der skal ske noget nyt.

Først og fremmest vil jeg gerne købe en fed en fra start, så ingen billige kopier osv. Vi er 3 i familien, så den skal matche vores behov. Ikke for lille, men absolut heller ikke for stor. Vi griller året rundt!

Vi elsker pizza, low & slow osv. så det skal være en der klare disse opgaver uden man skal irritere sig over, at den har begrænsninger her. Og kan den klare røgning, så er det virkelig også fedt.

Jeg har kigget på BGE, Primo, Broil King Keg og Kamado Joe. Tidligere har jeg været super varm på en Keg, da jeg synes prisen er fin og at den generelt får en masse positiv omtale, men det samme gør de andre jo også. Den ovale Primo tiltaler mig også meget, pga. arealet og de muligheder og plads den giver. En XL virker måske umiddelbart for stor, så vil en L Oval give mening for os?

Hvordan er det med en keramisk kamado og frostvejr? Kan de stå ude året rundt, hvis man passer på med at fyre for højt op i starten?

Jeg vil senere forbi TBS og "sparke" grill i håb om at kunne få noget hands-on på de forskellige. TBS, fordi de både sælger Keg og Primo.

Men bør jeg også kigge andre steder hen? Jeg er bosat i Viborg og Homeshop ligger tæt på, men har dog ikke Primo. Dog Kamado Joe, Keg og Monolith?
Hvad med BGE?

Har jeg glemt noget? Rengøring, tilbehør osv måske?

Jeg håber i kan hjælpe, så de rette Kamado kan blive en del af familien.

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Re: Første Kamado, men hvad og hvorfor?

Indlæg#2 » 12. nov 2016, 10:30

Det lyder da spændende at du vil opgradere til en "rigtig grill" ;-) .
Vi er 4 i familien og jeg er glad for at jeg valgte en XL frem for en L, så hvis I er 3 vil en L formentlig være en god størrelse.
Jeg bruger stort set altid min Primo med fireboxdivider og det er ubetinget det største argument for at købe en oval.
Ja, den kan stå ude hele året. Min står under et halvtag bag en glasrude der er 1 m høj, men bliver ofte våd af regn, slud og sne - det tager den ikke skade af - ud over at der kommer noget rust på skorstenen efter hånden.
Den ses sådan ud efter 2 års brug, hvor den i gennemsnit har været brugt 4-5 gange om ugen og har brændt sig igennem ca, 1 tons kul.
Vedhæftede filer
20161112_102646.jpg
20161112_102635.jpg
20161112_102607.jpg
Where there's smoke... There's laughter.

Emneforfatter
Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 12. nov 2016, 10:38

Mange tak for dit indspark. Det er jeg er glad for, da jeg er stor fan af dine posts. Både når det kommer til det der ryger på grillen og også de ting man benytter før ting ryger på en grill.
Argumentet for at vælge en XL, istedet for en L, bliver jeg nok til at se live hos en biks, før jeg kan danne et billede af, hvilken størrelse der giver bedst mening.

Min nuværende Baron 490 er rigelig og jeg har vidst aldrig udnyttet hele pladsen, men igen. Det er svært at beskrive hvilken størrelse man har behov for, før man ser den reelle størrelse.

Du beskriver en Fireboxdivider? Det bør nok give sig selv i ordet, men kan du forklare hvad fordelen her er?

Dine pizza'er ser lækre ud. Benytter du fredstone, eller den originale sten fra Primo? Primo's youtube video er ca. omkring de 265c og jeg vil gerne højere op i temperatur, så det håber jeg ikke er et problem for en primo? :)

EDJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 12. nov 2016, 12:13

Hej
Jeg bor i Rødkærsbro og har Big Green Egg xl – Primo L

Du er velkommen til at komme og sparke dæk

Har sendt en mail
Erik Dalgaard

BGE XL
Primo Large
TITAN Char-Broil True Infared
Sous Vide

BlackCap
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 12. nov 2016, 12:21

Nogen vil ha moderen andre dattern...

Jeg valgte for et par år siden en primo oval XL, og jeg har på intet tidspunkt fortrudt mit valg.
Min fire box flækkede efter kort tid, og ja som altid var servicen ved tbs i top.
Den nye firebox er også flækkert men kun i den ene side (endnu), tbs har igen sagt at den bliver byttet uden bøvl.. hvor er det lækkert med en god garanti på en så dyr grill..

Vi er 4 i huset, og griller tit kun til 2 og andre gange til +10 når vi har gæster.
Xl'en er super selv om vi kun griller en smule, jeg bruger meget at at jeg en D sten i, og en forhøjer rist.
Det giver en super mulighed for at lægge kødet til side, og give det det sidste som indirekte varme.
Muligheden for at kunne grille direkte over ilden og indirekte på samme tid, er en rigtig god ting, og noget man hurtigt bliver dus med.
Er sikker på at at en en Primo Oval XL ikke vil være noget du fortryder.

Henrik.

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#6 » 12. nov 2016, 13:00

Gauze skrev:Mange tak for dit indspark. Det er jeg er glad for, da jeg er stor fan af dine posts. Både når det kommer til det der ryger på grillen og også de ting man benytter før ting ryger på en grill.
Argumentet for at vælge en XL, istedet for en L, bliver jeg nok til at se live hos en biks, før jeg kan danne et billede af, hvilken størrelse der giver bedst mening.

Min nuværende Baron 490 er rigelig og jeg har vidst aldrig udnyttet hele pladsen, men igen. Det er svært at beskrive hvilken størrelse man har behov for, før man ser den reelle størrelse.

Du beskriver en Fireboxdivider? Det bør nok give sig selv i ordet, men kan du forklare hvad fordelen her er?

Dine pizza'er ser lækre ud. Benytter du fredstone, eller den originale sten fra Primo? Primo's youtube video er ca. omkring de 265c og jeg vil gerne højere op i temperatur, så det håber jeg ikke er et problem for en primo? :)

Takker mange gange. Fireboxdivider er en støbejernsplade, der står i midten af bundristen (i et spor) og den deler fireboxen op i 2 dele på midten, således at man har en halvdel med direkte varme (hvor der ligger kul) og en anden halvdel hvor der kun er indirekte cirkulationsvarme (hvor der ikke er kul). Det er sådan set bare en plade, der deler grillen op i 2 dele og forhindrer kullet i at forlade den ene halvdel. https://www.amazon.com/Primo-334-Cast-D ... B002NHGK7U
Hos TBS hedder den kuldeler kan jeg se - men linket i søgefunktionen virker ikke.

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#7 » 12. nov 2016, 13:09

prause skrev:
Gauze skrev:Mange tak for dit indspark. Det er jeg er glad for, da jeg er stor fan af dine posts. Både når det kommer til det der ryger på grillen og også de ting man benytter før ting ryger på en grill.

Takker mange gange. Fireboxdivider er en støbejernsplade, der står i midten af bundristen (i et spor) og den deler fireboxen op i 2 dele på midten, således at man har en halvdel med direkte varme (hvor der ligger kul) og en anden halvdel hvor der kun er indirekte cirkulationsvarme (hvor der ikke er kul). Det er sådan set bare en plade, der deler grillen op i 2 dele og forhindrer kullet i at forlade den ene halvdel. https://www.amazon.com/Primo-334-Cast-D ... B002NHGK7U
Hos TBS hedder den kuldeler kan jeg se - men linket i søgefunktionen virker ikke.

Vedrørende pizza, så er dette link nok det nærmeste jeg kan komme på et svar, for jeg har prøvet mange forskellige opsætninger. viewtopic.php?f=43&t=31343&hilit=til+dels+med

Lige nu bruger jeg primært fredstone og du kan sagtens komme op på >400 grader c. Hvis du ikke passer på og lukker ned for luften så løber den også >500 grader. Når/hvis du køber en Primo, så spørg om den nu kommer ab fabrik med nomexpakning og hvis svaret er nej og de stadig installerer de ubrugelige filtpakninger, så købe en nomexpakning med det samme, for filten futter af første gang du laver pizza.

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 12. nov 2016, 13:18

Min Primo Oval XL går mod sin anden vinter nu og jeg har ikke et sekundt fortrudt, at jeg valgte en XL, selv om jeg var stærkt i tvivl til sidste sekundt.

I foråret faldt jeg i snak med genboen netop som jeg havde tændt op og begge spjaeld stod vidt åbne. Det resulterede i at primoen løb løbsk.
I den tro jeg havde justeret begge spjæld, kom jeg tilbage til grillen efter et par timer og termometret stod helt i bund og en blå flamme stod op af skorstenen, -og dvs noget over 400°C. Jeg var blevet advaret mod at åbne for en grill der var så varm, så den blev forsigtigt åbnet lidt og efter et sekund efter noget mer. Alligevel blev hårene svedet af armene og overskaeget blev studset. Så mere forsigtig en anden gang. Inde i grillen var den som ny, det sorte var blevet gullt som paa en ny, men pakningen var brændt halvt igennem. Resten af grillen, var i den skønneste orden. Uden nogen revner eller andet.
Vi er kun to i husstanden til daglig og grillen føles ikke for stor - jo måske når den står på pølser. Når ungerne er hjemme og der er ribs på programmet, føles størrelsen lige til pas. (ja vi grovæder måske lidt;-))
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 12. nov 2016, 13:23

Okay, pause skriver over 500°,jeg kunne ikke lige huske det og gad ikke gå ud for at se efter.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Emneforfatter
Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 12. nov 2016, 14:16

Wauw. I er sgu seje. Tak for al den brugbare info.

Nu skriver BlackCap, at fireboxen er gået 2 gange. Er det et stadig problem Primo har, eller er det blevet bedre? Dog ved jeg godt, at TBS generelt yder en super service, men jeg mener jo stadig, at tingene er lavet til at skulle kunne holde til det de er lavet til, nemlig grill, dvs til varme.

Ja, det er vanvid med så høje temperature, men det giver en diversitet når det kommer til at grille og det er præcis det jeg søger. Klart jeg kan lave mange ting på min gasgrill, men det er slet ikke så bredt. Dog hurtigt og nemt til pølser osv.

Jeg er stadig meget i tvivl med størrelse. Umiddelbart ser en Large Oval stor ud, men jeg må hellere se den live før jeg bestemmer mig!
Bruger i det indbyggede termometer, opgraderet til den nye type, eller digital?

Er der slet ingen med BGE og Kamado Joe evt? Hvad med Broil King KEG? Jeg kan se, at KEG 5000 ikke sælges i DK. Hvad er grunden til det? TBS? :)

perevers
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 12. nov 2016, 16:35

Er selv helt ny med en primo oval, dog kun junior modellen. Har kun haft den i 14 dage, så har ikke så meget erfaring med den endnu.
Men så vidt jeg har forstået er grunden til at fireboxen revner at kul risten udvider sig under brug og derfor presser på fireboxen, de har lavet nye kul riste som gerne skulle tage højde for dette problem

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 13. nov 2016, 08:22

Hej, og snarligt velkommen i Kamado-verdenen :) - Det vil du helt sikkert ikke fortryde.
Jeg stod i april, i de samme overvejelser som dig - Jeg endte med at vælge en Primo XL, og det har jeg heller ikke fortrudt et sekund . VI bruger den rigtig meget, og den er meget versitil med fireboxdivider og D-stenene.
Vi laver alt fra PP/Ribs (110 grader i laaaaang tid), til Pizza / steaks (350-400 grader i kort tid), og med fireboxdivideren, kan du have et direkte og indirekte grillareal hvilket er super anvendeligt.

Mht. Frost så skal du ikke være bange for det - Michael (TBS) fortalte mig at man ikke skal tage hensyn til det - Hvis man starter den op, kan der komme lidt vand/fugt ud, men den kan holde til det - I modsat fald er der 20 års garanti, men den KAN holde til det.
Det eneste Frost-problem du kan opleve er at fugten i pakningen for den til at fryse sammen fik jeg fortalt - Det er dog et problem jeg ikke har oplevet endnu (da jeg ikke er igennem en vinter endnu). Problemet kan hvis det opstår, løses ved at man tænder et stykke kul iggenem nederste spjæld.

Mht. frost så prøv at tilmelde dig Facebook gruppen "Primo Grill BBQers" - Der er af en eller anden årsag mange nordmænd inde, og de poster i disse dage mange billeder af Primos der står midt i en snedynge, og griller - Et meget godt eksempel på de kan holde til det :)

En ting du skal være opmærksom på som ingen af de andre nævner er at din mad vil komme til at smage (bedre) anderledes end en du er vandt til. Da du fremover skal til at fyre med trækul, vil du få en smag af røg (en meget grim smag hvis du starter forkert op, men så er det jo ikke grillens skyld - Se evt mine posts fra maj 2016) :)
Lidt røget smag kommer du altså ikke udenom - Smagen er MEGET velkommen (synes jeg) når man laver bøffer, bacon, pizza og mange andre ting. Der hvor nogen gerne vil røgen helt til livs er på flæskesteg, and og kylling - Du kan få den meget væk, men der vil altid være et lille hint. - Jeg lavede selv and i grillen forleden, og der var røgsmagen så subtil at jeg kunne bruge stegeskyen til sovs - Hvilket jeg også kan på flæskestegen, men det kræver lidt øvelse. - Jeg nævner det lige da jeg tænker det vil være din største forandring (udover alt det du pludselig kan lave på en "rigtig" grill :) )

Jeg bor i Herning, og du skal være velkommen til at komme forbi og sparke dæk en dag hvis du har lyst?
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 13. nov 2016, 08:27

Du skal da lige have et par stemningsbilleder med divideren i aktion;
IMG_1906.JPG

IMG_1912.JPG
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#14 » 13. nov 2016, 08:39

Hvad angår termometre, så er alle bimetaltermometre i bedste fald vejledende, i værste fald misvisende. Jeg har skiftet mit termometer fra det gamle lille til det nye og større - det er alene af hensyn til udseendet. Jeg synes simpelthen det nye og større termometer passer bedre til den store grill.
Til alle længerevarende projekter bruger jeg digitaltermometer, enten bruger jeg et thermoworks dual probe termometer eller også bruger jeg en PID controller, der også har 2 prober.

Brugeravatar

FamJakobsen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 13. nov 2016, 11:31

Jeg har også en primo oval L og vi er en familie på 4 for det meste er det også nok, men engang i mellem kunne jeg godt tænke mig at den var lige den tand større som en xl. Det er mest fordi jeg synes at når man har forhøjer ristene på så er der ikke nok plads under dem til f.eks. min scanpan bradepande.
Jeg bor i Stoholm, der er du også meget velkommen til at kigge ud og "sparke dæk".
/Brian

"Red en Roe, æd en Ko!"

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#16 » 14. nov 2016, 07:57

Jeg pipper lige med.
Jeg har både Primo xl ...købt i 2008 og et par BGE den lille BGE mini (god til 2 bøffer) og BGE medium, jeg bruger sjældent min BGE medium.
Jeg bruger ofte Primo xl også selv om vi kun er 2.
Det hænder jo der kommer gæster og så er primoen uundværlig.

Sendt fra min GT-I9505 med Tapatalk

Brugeravatar

sofus1981
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#17 » 14. nov 2016, 08:35

Prøv http://www.westwoodfieldbbq.dk i havndal han forhandler også Primo grills, der kan du komme til at sparke dæk. Thomas fyrer garanteret også gerne op i en grill for hyggens skyld, og du kommer ikke derfra uden en grundig gennemgang.
Kullager for www.westwoodfieldbbq.dk/ Afhentning 6623 Vorbasse,

Emneforfatter
Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 14. nov 2016, 12:30

Mange tak for al den gode og meget brugbare viden omkring Primo.
Jeg har allerede fået svar på mange af de spørgsmål jeg har haft og som man får fra brugere og ikke altid producenten, så rart at vide, at grillen kan klare det danske klima året rundt.

På Kamado Joe er den en lille askeskuffe, hvordan er det med Primo? Jeg mener også, at Keg 5000 modellen har en lille skuffe. Om det gælder for 4000 ved jeg ikke.

Sandholm: Mange tak for billederne, den viser tydelig den kraftige tykkelse og det ser virkelig lovende ud.

Sofus1981: Fedt. Mange tak, det er nok lidt tættere på en TBS. Jeg kender dog TBS for deres gode service, men kan de matche den i Havndal, så kunne det jo være jeg skulle kigge forbi.

Jeg husker der er en bruger herinde med en Keg. Jeg håber vedkommende vil komme med sit indspark :)

Cyberguyen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 14. nov 2016, 13:33

perevers skrev:Er selv helt ny med en primo oval, dog kun junior modellen. Har kun haft den i 14 dage, så har ikke så meget erfaring med den endnu.
Men så vidt jeg har forstået er grunden til at fireboxen revner at kul risten udvider sig under brug og derfor presser på fireboxen, de har lavet nye kul riste som gerne skulle tage højde for dette problem

Jeg tror ikke du slipper for at fireboksen revner på et tidspunkt. Det er ikke pga. kulristen at de knækker, men fordi der kommer indre spændinger i keramikken under opvarmning og afkøling.

Kamado Joe roder i produktudvikling med en støbejerns firebox, men den har jo så ulempen med at den ruster.

Så efter min mening er det vigtigt at købe igennem en leverandør, der giver lang eller livsvarig garanti. Her er Primo, Kamado Joe og Big Green Egg nogle af de kendte.
Så kan du altid få en ny firebox på garanti, den dag den knækker ;-)

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#20 » 14. nov 2016, 14:28

Grauze
Du skal være velkommen til at give mig et kald, eller stikke næsen ned i butikken i Brørup, så kan vi tage en snak om Primo og kamado griller i det hele taget.

Cyberguyen og Perevers
I har begge ret og alligevel ikke ;-)

Den grund vi oftest ser i forbindelse med en flækket firebox er at kulristen er totalt udbrændt, og når det sker revner den eller begynder at vride sig, når det sker så vil den presse ud mod fireboksen og skabe så stort et tryk på et tidspunkt at den revner.
Men fra 2017 og fremefter så kommer Primo med en ny firebox hvor dette skulle være løst, ikke at det ændre på garanti osv.
Og for det ikke skal lyde som om alle firebokse knækker, så er det set i lyset af alle de solgte griller her i DK og Sverige faktisk en ret lille procentdel der oplever det, og en alm revne i den ene side, betyder intet for funktionen af grillen eller garantien, så der er ingen grund til at gå i panik og tro at grillen ikke kan bruges hvis det sker.
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

Cyberguyen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 14. nov 2016, 17:57

Michael-TBSGrillshop skrev:Cyberguyen og Perevers

Den grund vi oftest ser i forbindelse med en flækket firebox er at kulristen er totalt udbrændt, og når det sker revner den eller begynder at vride sig, når det sker så vil den presse ud mod fireboksen og skabe så stort et tryk på et tidspunkt at den revner.
Men fra 2017 og fremefter så kommer Primo med en ny firebox hvor dette skulle være løst, ikke at det ændre på garanti osv.
Og for det ikke skal lyde som om alle firebokse knækker, så er det set i lyset af alle de solgte griller her i DK og Sverige faktisk en ret lille procentdel der oplever det, og en alm revne i den ene side, betyder intet for funktionen af grillen eller garantien, så der er ingen grund til at gå i panik og tro at grillen ikke kan bruges hvis det sker.

På de andre Kamado mærker er det ikke kulristen som er skyld i at fireboksen revner. Der er det et spændingsproblem som for manges vedkommende kommer efter nogle års brug.
Men som du selv skriver, så er det ikke noget som forhindre brug af grillen.

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#22 » 14. nov 2016, 18:30

Cyberguyen skrev:
Michael-TBSGrillshop skrev:Cyberguyen og Perevers

På de andre Kamado mærker er det ikke kulristen som er skyld i at fireboksen revner. Der er det et spændingsproblem som for manges vedkommende kommer efter nogle års brug.
Men som du selv skriver, så er det ikke noget som forhindre brug af grillen.

Når man deler kammeret i 2 er bedst at skifte side fra gang til gang.
Jeg har haft den samme firefox siden jeg købte min primo XL i 2008.

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#23 » 15. nov 2016, 22:31

Jeg bor ved Sjørup ca 20 km vest for Viborg. Jeg har grillet på oval XL i ca 6 år. Du er velkommen til at kigge ud. Bare send en pm. :-D
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Emneforfatter
Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#24 » 16. nov 2016, 07:00

Super fedt med alle de flinke grillere, der gerne vil lade mig kigge forbi! Jeg vil tage jer ved ordet, når vi er inde i 2017 omkring foråret.

Michael TBS: Vil du smide lidt ord på Broil King KEG? Jeg ved du forhandler begge produkter.
Og samtidig har jeg haft dig i tankerne, da jeg i langtid gerne ville forbi butikken.

Emneforfatter
Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#25 » 1. jan 2017, 11:54

Så har jeg studeret og læst en masse.

Jeg tror jeg er kommet frem til, at jeg i første omgang vil investere i en mindre Kamado, for ligesom at se på, om jeg vil få den brugt.
Drømmen er stadig en Primo Oval eller en KEG, men jeg må også erkender, at det er mange penge, hvis det viser sig ikke at blive brugt. Jeg har en god gasgrill som bliver passet og plejet og den fejler jo absolut intet.

Jeg vil i løbet af ugen køre forbi Homeshop, som ligger under en halv times kørsel fra hvor bor. De har en Kamado Joe Jr. til en pris der gør, at jeg kan se hvad det der kamado overhovedet er. Samtidig før den mange gode ord med på vejen. Jeg ved godt, at det ikke er en Primo og heller ikke en BGE, men flere nævner, at Kamado Joe faktisk er en federe Kamado end BGE. Selv BGE brugere på det officielle forum. Jeg ved selv, hvor hårdt det er, som mærke-fanatiker, at give "konkurrenten" ret :)

Jeg elsker steaks og Kamado Joe laver ikke en støbejernsrist til deres Jr. den kommer dog standard med en masse andet fint tilbehør, som jeg alligevel skal betale ekstra for ved bla. en BGE Minimax/small.
Men BGE støbejernsristen til Small passer perfekt i Jr. hvilket jeg så vil ud og købe som eneste tilbehør til at starte med.

Ang. størrelse, så er jeg klar over, at en Jr. ikke er super stor og at jeg ikke skal forvente at kunne den ene og andet på samme tid. Den kan lave nogle steaks, tilberede kylling og mindre stege og det synes jeg godt jeg kan leve med i starten, for at forstå og finde ud af, om Kamado er det jeg gerne vil bruge tiden på. Gas er hurtig og enkelt, men også lidt halv kedeligt.

Hvad tænker i umiddelbart over mine overvejelser? Jeg tror flere af jer har været der på et tidspunkt?

Emneforfatter
Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#26 » 2. jan 2017, 16:06

Jeg er i dag kommet hjem med en Kamado Joe Jr. og jeg når nok først at teste den i løbet af weekenden. Umiddelbart virker den større end jeg havde forventet og der er i hvert fald plads til både kylling, mindre stege og en 3-4 bøffer afhængig af størrelsen selvfølgelig.

Nu mangler jeg så en støbejernsrist, men jeg har læst mig til, at Big Green Egg risten til deres Small passer perfekt i Joe Jr, så den må jeg nok ud købe

Den er købt hos Home Shop i Kjellerup og jeg fik den fineste service af Thomas. Jeg kan kun anbefale den butik. Helt bestemt ikke sidste gang jeg har handlet der.

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#27 » 2. jan 2017, 17:16

Dejligt at høre, velkommen til kamadoverden...

Brugeravatar

kholmqvist
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#28 » 2. jan 2017, 17:48

Fed tråd har fulgt den siden starten. Vil du ikke smide et par billeder op af den? Og stort tillykke med den [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Weber Summit Charcoal
Weber Genesis E-330 GBS

Emneforfatter
Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#29 » 2. jan 2017, 18:24

Mange tak gutter!

Jo, jeg smider lige lidt billeder i løbet af de næste par dage.

Jeg fik Joe Jr, samt 2 poser trækul og nogle tændingsblokke til under 3k. Så det synes jeg bestemt er en fin deal. De to poser kul er dancook og webers. Og som Thomas rigtig nok sagde, så kan jeg jo se hvad der virker bedst. Igen, der er kun rosende ord herfra og til især Thomas fra homeshop.

Weekenden vil jeg lave en flæskesteg, da jeg åbenbart ikke fik nok i december? Hvordan vil jeg overveje, men umiddelbart low and slow og så ekstra høvl til sidst for at få de så skønne sprøde svær. Lidt røg måske?

Jeg vil prøve at opdatere her i ny og næ, så andre der står i samme situation kan få noget inspiration.

Brugeravatar

Dadski
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#30 » 2. jan 2017, 23:48

Lidt off topic, men faldt over dette billede af Kamado Joe's nye firebox...

firebox.jpg

Cyberguyen skrev:
perevers skrev:Er selv helt ny med en primo oval, dog kun junior modellen. Har kun haft den i 14 dage, så har ikke så meget erfaring med den endnu.

Jeg tror ikke du slipper for at fireboksen revner på et tidspunkt. Det er ikke pga. kulristen at de knækker, men fordi der kommer indre spændinger i keramikken under opvarmning og afkøling.

Kamado Joe roder i produktudvikling med en støbejerns firebox, men den har jo så ulempen med at den ruster.

Så efter min mening er det vigtigt at købe igennem en leverandør, der giver lang eller livsvarig garanti. Her er Primo, Kamado Joe og Big Green Egg nogle af de kendte.
Så kan du altid få en ny firebox på garanti, den dag den knækker ;-)
Green Mountain Grill, Daniel Boone (Wifi) - Kamado Joe Classic, Black Edition - Weber Q 1200 - Weber Go Anywhere - Weber 57 GBS

Emneforfatter
Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#31 » 7. jan 2017, 19:58

Så blev første måltid lavet, og selvom jeg egentlig havde tænkt at det skulle blive en steg, så blev det ændret til en spatchcock chicken.

I formiddags fik jeg den sat op og testede temperatur osv, for ligesom at se, hvad og hvordan. Den fløj lynhurtig op på over 300c. Jeg valgte at sænke temperaturen til de ca. 225c og det lykkedes faktisk ganske hurtigt. Og jeg var nu ret sikker på, at det var den temperatur jeg ville gå med til kyllingen.
Den første halve time fik den ca. 210c og efter små 30mins fik jeg den stabilt på de 225c. De sidste 7-10 mins, fik den 250c og det gjorde intet skidt for kyllingen. Den var både sindsyg saftig, men også med sprød skind.

I morgen vil jeg teste med en Iberico nakkefilet. Jeg har intet sous vide udstyr, så det bliver på gefühl! Jeg har dog bestemt mig for, at den også skal have en fin gang rub. Om det skal blive low and slow, eller lidt højere temperatur, må jeg lige overveje.

Jeg har forresten investeret i en støbejernsrist fra BGE, som jeg fandt til en fair mønt i tyskland. Den passer perfekt!
Trækul var fra Weber og pt. har jeg ikke noget negativt at sige om netop dem. De bliver prøvet af igen i morgen og når der ikke er flere tilbage i firebox, så vil jeg afprøve den pose fra Dancook. Om det bare er noget billigt skrammel, vil tiden så vise :)

Her er lidt billeder af projekt spatchcock!

spatchcock2.jpg

spatchcock1.jpg

Nielsen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#32 » 7. jan 2017, 20:10

Ser rigtig godt ud.

Brugeravatar

Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#33 » 7. jan 2017, 20:40

Jeg har haft min oval XL i ca 8 år, firebox er revnet i den ene siden, mn hænger stadig "sammen" og det er uden devider..
Jeg har ikke en sådan devider, men stabler bare kuld op i den ene ende..
Så det med at det er divederen der er årsagen passer ikke.
I love to eat, I love to cook, I love to eat what i cook
03 - OTG57
28/5-08 Performer - Solgt
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450
05/9-13 100 Cm Artiforno lerovn

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#34 » 8. jan 2017, 03:07

Gauze skrev:Så blev første måltid lavet, og selvom jeg egentlig havde tænkt at det skulle blive en steg, så blev det ændret til en spatchcock chicken.

I formiddags fik jeg den sat op og testede temperatur osv, for ligesom at se, hvad og hvordan. Den fløj lynhurtig op på over 300c. Jeg valgte at sænke temperaturen til de ca. 225c og det lykkedes faktisk ganske hurtigt. Og jeg var nu ret sikker på, at det var den temperatur jeg ville gå med til kyllingen.
Den første halve time fik den ca. 210c og efter små 30mins fik jeg den stabilt på de 225c. De sidste 7-10 mins, fik den 250c og det gjorde intet skidt for kyllingen. Den var både sindsyg saftig, men også med sprød skind.

I morgen vil jeg teste med en Iberico nakkefilet. Jeg har intet sous vide udstyr, så det bliver på gefühl! Jeg har dog bestemt mig for, at den også skal have en fin gang rub. Om det skal blive low and slow, eller lidt højere temperatur, må jeg lige overveje.

Jeg har forresten investeret i en støbejernsrist fra BGE, som jeg fandt til en fair mønt i tyskland. Den passer perfekt!
Trækul var fra Weber og pt. har jeg ikke noget negativt at sige om netop dem. De bliver prøvet af igen i morgen og når der ikke er flere tilbage i firebox, så vil jeg afprøve den pose fra Dancook. Om det bare er noget billigt skrammel, vil tiden så vise :)

Her er lidt billeder af projekt spatchcock!

spatchcock1.jpg

spatchcock2.jpg

Ser rigtigt fint ud! - Hvis du (ligesom jeg) har fået "for meget" røgsmag på fuglen, så sig lige til - Det bøvlede jeg nemlig med i starten, og det viste sig at være min opstart af grillen hvor det gik galt - Fjerkræ er meget modtagelig overfor røg - Noget man nemt kan fornemme - Især hvis man kommer fra en gasgrill :)

Fedt første forsøg - Fjerkræ BLIVER bare mere saftigt på en kamado....

Emneforfatter
Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#35 » 8. jan 2017, 07:28

Tak for info. Jeg startede faktisk min grill op uden heat deflector, og da kullene ikke havde kraftige flammer osv, satte jeg heat deflector på, sammen med en spildbakke og risten. Jeg fik grillen op på den temperatur jeg gerne ville ha' og dernæst fuglen på.
Der var ingen røget smag, så jeg er glad for at jeg først smed fuglen på, efter grillen var "klar".

Emneforfatter
Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#36 » 29. jan 2017, 11:35

Jeg har nu haft min grill i en lille måneds tid og jeg har efterhånden grillet 6-7 gange på den. Både lidt low and slow, høj varme til steaks og temperature omkring de 200c til roasting osv.

Personligt har jeg svært ved at se, hvorfor jeg nu skal gå tilbage og bruge min Broil King baron 490. Jo, den har rotisserie, men et spatchcock chicken er jeg generelt mere til. Mere saftig og virkelig sprød skind.
Jeg er klar over, at størrelsen på min Jr. nok gør, at jeg fra tid til anden alligevel må have gang i min gasgrill, men hvor jeg kan nøjes med min Jr. der vil jeg nøjes. Den er fandeme hurtig til at starte op og resultatet er det bedste jeg til dags dato kan præstere.

I fredags var jeg efter arbejde forbi Emborg Catering i Aalborg for at købe lækkert kød. Jeg fandt en Ribeye fra Uruguay til en fin mønt. Kødet er aldeles fint marmoreret og personlig vil jeg helst gerne undgå at købe kød i supermarkederne, da jeg simpelthen ikke får det kød jeg gerne vil have.
Kødet gav ca. 12 pæne steaks. Endestykkerne vil blive brugt til wokretter osv.

Jeg lavede 2 steaks igår og gik efter ca. 350c som den hurtigt ramte. Bøfferne røg på og fik ca 90 sekunder, hvorefter jeg roterede dem 90 grader for at få de skønne grillstriber heh. Min kæreste vil gerne have sit kød gennemstedt og den fik ca. 6 minutter i alt. Måske lidt mindre. Min fik ca. 5minutter og begge bøffer var vildt saftige, smeltede nærmest på tungen. Kødet var sindsygt godt og jeg kan godt anbefale kød fra Uruguay. De havde også Braziliansk, men jeg synes ikke det var lækkert nok. Prisen var også en anden og noget billigere.

En lidt længere beretning og min Kamado indtil videre. Jeg ked af, at der ikke er billeder, men jeg glemmer simpelthen at tage nogle, når jeg står ved grillen :/

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#37 » 31. jan 2017, 01:24

Har holdt en mindre pause ellers hvde du også fået min mening om KEG, som jeg stadig har og stadig griller i på 5.år eller er det 6...
Havde KEG haft en oval var det blevet min næste ;). Er vild med den måde man kan fyre den helt af på uden der sker noget og man ikke skal tænke box pakninger eller andet...
Men min næste grill bliver nok en Oval XL. Udelukkende pga pladsen. For mener ikke der er den helt store forskel om det er det ene eller andet.... ( kunne jo også købe en BGE mere.... hmmm )

Glemte lige at nævne.... Købte den faktisk også af Thomas og homeshop dengang og super service...

Emneforfatter
Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#38 » 31. jan 2017, 07:08

Hej Morras,

Mange tak for dit indspark. Jeg dog købt en Kamado Joe Jr. Men jeg kan godt fornemme, at jeg nok på et senere tidspunkt kommer til at købe en større Kamado.

Pt. har jeg kun været tilfreds med Kamado Joe's service. Jeg var så uheldig, at der opstod en mindre fedtbrand i min Jr. og håndtaget, som det eneste, smeltede en smule. Ikke det store problem, men jeg skrev alligevel til dem. Ugen efter havde jeg et nyt håndtag, samt en personlig mail fra chefen Bobby Brennan, hvor han undskyldte. Samtidig fortalte han lidt om deres kommende 2017 program. Både for deres Classic, men også Jr. hvor tilbehør desværre halter, men det skulle gerne komme, når den nye Classic var klar. Den kommer med en ny firebox, som kan skilles ad. De siger selv de har testet den i over 10 måneder dagligt og der har ingen problemer været med den, så det lyder alt sammen meget spændende. Jeg er klar over, at den er lavet i østen, men helt ærlig, så er jeg ret ligeglad, så længe service er god og produkterne det samme. Så hvis man som jeg, står i den situation, at man gerne vil have en god kamado for at prøve det af, så kan jeg kun anbefale Kamado Joe.

Kamado Joe nævner faktisk selv KEG som en rigtig god kamado, så de er helt ikke bange for at fremhæve andre mærker.

Homeshop er klar en god biks. Thomas er vildt hjælpsom og giver en kanon service. Det er helt bestemt noget jeg vil huske, når jeg atter en dag skal have noget andet.

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#39 » 31. jan 2017, 12:45

Gauze skrev:Wauw. I er sgu seje. Tak for al den brugbare info.

Nu skriver BlackCap, at fireboxen er gået 2 gange. Er det et stadig problem Primo har, eller er det blevet bedre? Dog ved jeg godt, at TBS generelt yder en super service, men jeg mener jo stadig, at tingene er lavet til at skulle kunne holde til det de er lavet til, nemlig grill, dvs til varme.

Ja, det er vanvid med så høje temperature, men det giver en diversitet når det kommer til at grille og det er præcis det jeg søger. Klart jeg kan lave mange ting på min gasgrill, men det er slet ikke så bredt. Dog hurtigt og nemt til pølser osv.

Jeg er stadig meget i tvivl med størrelse. Umiddelbart ser en Large Oval stor ud, men jeg må hellere se den live før jeg bestemmer mig!
Bruger i det indbyggede termometer, opgraderet til den nye type, eller digital?

Er der slet ingen med BGE og Kamado Joe evt? Hvad med Broil King KEG? Jeg kan se, at KEG 5000 ikke sælges i DK. Hvad er grunden til det? TBS? :)

Hej Gauze
det med fireboxen er desværre set, men det er jo igen dækket 100% af din garanti, dog skal det lige indskydes at der fra marts vil blive leveret nye fireboxe i alle grills, og de der skå bliver skiftet på garanti vil i fremtiden også være af den nye model, her har primo valgt at støbe fireboxen med en slidse i den ene side for at optage det stress der kommer ved opvarmning og nedkøling.

Nu er det ikke sådan at det er et kæmpe problem, men det sker at de revner, mange gange er synderen at kulristen er revnet, og når den så bliver varm udvider den sig kraftigt og trykker mod fireboxen som så flækker af den grund, også her har Primo siden forår/sommeren 2016 leveret alle nye grill med en forstærket kulrist som igen afhælper dette
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

Tilbage til "Kamado keramisk grill"