Hjælp til køb af keramisk grill

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.

Emneforfatter
SørenWestergaard
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Hjælp til køb af keramisk grill

Indlæg#1 » 30. aug 2016, 12:48

Hej
Jeg har i dag en Weber kuglegrill - 57 cm, som jeg bruger 2-4 gange om ugen.

Jeg elsker at grille og griller alt hvad der er muligt. Jeg savner at kunne styre temperaturen og især at langtidsstege.

Jeg var ude hos tbs den anden dag og forelskede mig en en Primo grill.

Da det er en stor invistering, vil jeg høre hvad andrer brugere af keramiske grille vil anbefale - Er det en Primo og bør jeg vælge en XL eller en L.

Mvh
Søren

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Hjælp til køb af keramisk grill

Indlæg#2 » 30. aug 2016, 20:20

Jeg har en Kamado Joe 18'' og det er en fin grill som ligger prismæssigt i midten af segmentet.

Om du køber en Primo, Vision, Big Green Eeg eller Kamado Joe kommer nok ud på ét rent brugsmæssigt.

Der er dog en fordel med Primoen at den er oval, men deres ekstra udstyr synes jeg er for dyrt.
Eksempelvis et bord til 4000 er over mit budget.
Primoen har emaljeret riste og Kamado Joe har i rustfrit stål, jeg foretrækker nok det sidste.
Men Primo er absolut toppen af poppen.

Så du skal nok starte med dit behov for at finde ud af størrelsen og herefter se hvad som pengepungen tillader.

Der er forresten tilbud/demo pris på en enkelt Kamado Joe 18'' hos Webhallen.
Normalprisen er 8.625 kr
Den er sat ned til 7.059 kr
http://www.webhallen.com/dk-da/bolig/201224-kamado_joe_kolgrill_classic_joe_18_red

Du finder ikke nogen bedre pris på denne grill, hvis den passer til dit behov. .1%¤
De har gratis afhentning i deres butik.

Brugeravatar

Orbita
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#3 » 30. aug 2016, 21:58

SørenWestergaard skrev:Hej
Jeg har i dag en Weber kuglegrill - 57 cm, som jeg bruger 2-4 gange om ugen.

Jeg elsker at grille og griller alt hvad der er muligt. Jeg savner at kunne styre temperaturen og især at langtidsstege.

Jeg var ude hos tbs den anden dag og forelskede mig en en Primo grill.

Da det er en stor invistering, vil jeg høre hvad andrer brugere af keramiske grille vil anbefale - Er det en Primo og bør jeg vælge en XL eller en L.

Mvh
Søren

Hvor mange personer griller du typisk til?

Har selv en oval XL til en familie på 4 og er meget tilfreds med den. Firebox divider samt forhøjerristen gør den enormt fleksibel til både små og store opgaver. Synes heller ikke at den bruger meget kul. Men L'en bliver sikkert hurtigere varm.

Sent from my iPhone using Tapatalk

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 30. aug 2016, 22:25

Hej søren
Jeg har en primo rund og en oval Jr
Jeg vil klart anbefale primo
Dels er de emaljeret riste ret tykke i stængerne i forhold til andre grill jeg havde kig på hvilket gør det nemmere at grille hakket kød uden det klæber fast eller falder ned mellem ribberne
De er super nemme at holde rene
Samtidig er der altid duper service hvis man kommer i tvivl om noget
Mvh Kenneth
Har TBS grillkul på lager

Cobb premium
Primo rund
Primo oval jr go camping

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 30. aug 2016, 22:55

Jeg er vild glad for min primo oval xl. Den bliver næsten brugt til det hele. Det lige fra pølserne til Low'n'Slow
Gasgrillen bliver nok slidt op af at tørre støvet af låget. Kuglegrillen blev hurtigt foræret væk.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

StenA
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 31. aug 2016, 00:47

Følger lige dette link lidt, da jeg kender en go kammerat, der også ønsker sig en "kamado" lign. grill og han bliver snart en gammel mand på 40 år, der jo skal ha en gaver fra sine venner, så måske jeg ku spotte det rigtige køb på dette link!
Nogle der har erfarring og råd om "Bedste køb" eller "Mest for pengene"?

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 31. aug 2016, 07:55

Bliver Kamado Joe lavet i USA, eller Kina? Jeg ved BGE og Primo er lavet i USA.

Findes der Japanske alternativer? Kamado stammer vel egentlig fra Japan i tidernes morgen?

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 31. aug 2016, 07:56

Jeg gik fra 57cm Weber til primo xl. Jeg er helt vild med Lin primo og det plads der er på den. Når vi er få, har jeg delt fireboxen (med den divider man kan købe) og derved har jeg et direkte og et indirekte område på grillen. Perfekt til f.eks reverse searing af en steak! Alt efter hvor i landet du bor, skal du være velkommen til at komme og sparke dæk :-)
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 31. aug 2016, 07:56

Gauze skrev:Bliver Kamado Joe lavet i USA, eller Kina? Jeg ved BGE og Primo er lavet i USA.

Findes der Japanske alternativer? Kamado stammer vel egentlig fra Japan i tidernes morgen?

USA. - du kan på deres hjemme finde er afsnit af "how its made" om primo :-)
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#10 » 31. aug 2016, 08:07

Big Green Egg er lavet i Mexico.
Primo er den eneste keramiske grill der bliver produceret i USA.

Resten kommer fra Indien eller Kina
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#11 » 31. aug 2016, 08:09

SørenWestergaard skrev:Da det er en stor invistering, vil jeg høre hvad andrer brugere af keramiske grille vil anbefale - Er det en Primo og bør jeg vælge en XL eller en L.

Mvh
Søren

Du skal være velkommen i Helsinge til en omgang "Sparke-på-dæk" :-)

Jeg har både XL og JR.

Så kan vi sammen grille lidt forskelligt, så du kan se om det er noget for dig.
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#12 » 31. aug 2016, 08:15

Det absolut afgørende for mig i mit valg af primo er det ovale design. Vi er en familie på 4 og 80% af tiden kører vi med firebox-divider således at der er en varm side med direkte indstrålingsvarme og en koldere side kun med indirekte varme. Dermed er det muligt at lave stort set alt. Jeg har lavet alt fra æblekage, over lasagne til smoked brisket og pizza på min oval XL.
Om du kan nøjes med en L? Hvis du kan få plads og råd, så vil jeg ubetinget anbefale en xl, opdelt har de 2 områder plads nok til 4-6 personer men man svømmer ikke i plads.

Se evt. denne gamle tråd - jeg har stået i nøjagtig den samme situation som du...
viewtopic.php?f=148&t=31117&p=344239&hilit=hwl+tilbud
Where there's smoke... There's laughter.

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 31. aug 2016, 08:31

Der står på nettet, at Kamado Joe er produceret i Kina. Sikkert også derfor prisen er lavere. Men Kamado Joe får dog vildt meget ros og mange skriver de har solgt en BGE, for at købe KJ istedet, som de mener er en bedre Kamado.

En ægte japansk Kamado kunne være fed, men findes de overhovedet mere, med mindre man kan finde en brugt Imperial eller noget? Jeg har aldrig set en Kamado, mens jeg rejste rundt i Japan, så enten har jeg bare ikke set dem og ellers bruger de noget andet i dag.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#14 » 31. aug 2016, 08:58

Bare fordi noget er lavet i Kina gør ikke nødvendigvis at kvaliteten af produktet er dårligere.
Der er livstidsgaranti på de keramiske dele i Kamado Joe.

Så jeg kunne også argumentere i mod ved at fortælle at Primo kun har 20 års garanti.
Men det giver ingen mening da TBS giver så god service at de sikkert også ville hjælpe efter garantiens udløb.

Jeg mener at BGE er lavet i Mexico, hvilket nok har samme ry som Kina.

Mange kan godt li' Kamado Joe, fordi de produktudvikler.
De har askeskuffe, opdeltt ristsystem og arbejder på ny top og et soft åbne/lukke system.
Deres nest er én af de mest stabile og der følger alt tilbehør med for at kunne komme i gang.

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 31. aug 2016, 14:26

Jeg har på intet tidspunkt skrevet, at fordi den er produceret i Kina, så skulle den være af ringere kvalitet.

Som jeg kan læse den, så har KJ deres egen produktion i Kina, hvor der kun bliver lavet KJ kamado'er. Derudover benytter de en tykkere skal end bla. BGE. Samtidig har de mange kraftigere dele, samt rustfri dele end BGE fx. Og prisen er stadig meget fornuftig synes jeg. Prisen er meget lig Broil King KEG 5000 i Tyskland, som egentlig også kunne være fed. Den er stadig så ny, at der ikke er dukket mange reviews op af den endnu.

LarsE
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 31. aug 2016, 14:55

Cyberguyen skrev:Bare fordi noget er lavet i Kina gør ikke nødvendigvis at kvaliteten af produktet er dårligere.
Der er livstidsgaranti på de keramiske dele i Kamado Joe.

Så jeg kunne også argumentere i mod ved at fortælle at Primo kun har 20 års garanti.
Men det giver ingen mening da TBS giver så god service at de sikkert også ville hjælpe efter garantiens udløb.

Jeg mener at BGE er lavet i Mexico, hvilket nok har samme ry som Kina.

Mange kan godt li' Kamado Joe, fordi de produktudvikler.
De har askeskuffe, opdeltt ristsystem og arbejder på ny top og et soft åbne/lukke system.
Deres nest er én af de mest stabile og der følger alt tilbehør med for at kunne komme i gang.

Jeg har både en Primo XL og en Kamado Joe Classic. Elsker begge og bruger dem ofte: Joe i hverdagen, for den er hurtigt varm, og med divide & conquer (tåbeligt navn i øvrigt...) kan man opdele grillristen i en kold og varm zone, ligesom en Primo Oval giver mulighed for med rette ekstraudstyr. Primoen bruger jeg til større ting, eller hvis der skal meget på samtidigt, for XL'eren er areal- og volumemæssigt stor, med forhøjerristene meget stor... Jeg tror godt, at jeg kunne 'nøjes' med en L. Kuglegrillen kan jo supplere, hvis det endelig kniber. (Forærede i øvrigt min Weber 57 væk to år efter, at jeg fik min første kamado - Primoen - for den havde ikke været i brug).

Udstyrsmæssigt får man meget for pengene med en Joe - jeg tilføjede kun en pizzasten og et cover, mens resten var inkluderet jf. citatet ovenfor. Forhøjerristen fra Primoen passer i øvrigt til Joe. Nesten er som ovenfor citeret meget stabil. Kvaliteten forekommer ens på begge produkter, TBS yder glimrende service på Primo, homeshop.dk, hvor jeg købte min Joe, ditto service (malingen krakelerede på skorstenen). Keramikken på Joe er tykkere end på Primo, men om det har nogen praktisk betydning, tør jeg ikke udtale mig om. Begge er nemme at stabilisere temperaturmæssigt, men Primoen er en supertanker, som skal bruge længere tid til manøvren end Joe.

Hvis prisen er mindre væsentlig, ville jeg nok tage en Primo L eller måske endda XL. Hvis der skeles til prisen, ville jeg tage et ekstra kig på Joe.
Med venlig hilsen

LarsE

------
Weber Genesis Silver B, Weber Smokey Joe, Primo Oval XL, Auplex Mini og Kamado Joe Classic

Brugeravatar

henriksr
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#17 » 31. aug 2016, 14:57

Jeg har både en rund og oval keramisk grill. Jeg er klart mest tilhænger af den ovale (primo xl) da man kan dele firebox og på den måde få et indirekte og et direkte område. Jeg har den runde model fra Kina i sommerhuset, og selv om det er lidt mere besværligt med varmeskjold, så griller denne også rigtig fint.

Når det kommer til prisen så skal du se dig om efter en brugt grill. Primo XL ses flere gange om året til ca 7000 kr her inde på forum. Grillen er upslidelig (riste kan selvfølgelig trænge til udskiftning) så der er ingen grund til at være betænkelig ved at købe en brugt grill der har haft et godt liv. Min egen Primo Xl er købt af en bruger her inde da han skulle flytte i lejlighed.

Hvis det skal være nyt'ish så tag fat i TBS og fortæl at du er interesseret i en demo pakke. De sælger ofte de grill de har med ud til udstillinger og markeder. De har kun været brugt ganske få timer, og du får ofte en en masse grej med.

Happy grilling.

_Henrik

witzner
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#18 » 31. aug 2016, 16:12

Jeg købte en Primo XL for et par år siden. Jeg ville gerne have en oval på grund af fleksibiliteten (direkte og indirekte), men var noget usikker på om det skulle være en XL eller L. I dag er jeg ikke være i tvivl om at det var det rette jeg fik en XL selv om vi kun er 4 i hjemmet. Vi bruger den meget ofte og hele året (naturligvis) og gerne flere gange om ugen. Vi har lavet alt fra low-slow, pizzaer til både kold og varm røgning af pølser, fisk og andet guf . Den er meget alsidig og den er nu ikke såååå stor som man kunne frygte.

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#19 » 1. sep 2016, 12:44

Gauze

Bare for at få tingene helt rigtige
Primo, BGE og Kamado Joe er alle Amerikanske firmaer, men det er kun Primo der producerer i USA, også derfor at det er det eneste mærke der bærer stemplet Made in USA. BGE bliver lavet på terracotta fabrikker i Mexico, Kamado Joe er produceret i kina i byen Yixing, De producerer ikke i USA

Og historien om Kamado griller er lidt tågede, der diskuteres vidt og bredt om systemet stammer fra de sydlige Indien eller Kina, men de fleste hælder til Kina og det skulle være ca 3000 år gammel (+/- et par uger ;-) )
, Japan har så på et tidspunkt i historien taget det til sig, og frem til efter 2. verdenskrig var Kamado grillerne ukendt i vesten, men da de amerikanske tropper begyndt at vende hjem efter krigen, var der en del der fik transporteret Kamado grillerne med sig hjem, og det er så starten på Kamdo grillerne i vesten

Gauze skrev:Bliver Kamado Joe lavet i USA, eller Kina? Jeg ved BGE og Primo er lavet i USA.

Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

Emneforfatter
SørenWestergaard
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#20 » 1. sep 2016, 15:56

Hej
Mange tak for alle jeres kommentarer - tror helt sikkert jeg vil gå efter en Primo XL.

Nu er det jo nærmest umuligt at grille på min weber uden at tænke på hvad der er i vente. Før synes jeg Weberen var god og nu finder jeg alle fejlene ved den. Nok naturligt så man kan overbevise sig selv om en grill er ca. 15.000 vær :-)

Vi er 6 i familien, så skal vist helt sikkert være XL.

Timon
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 1. sep 2016, 17:07

Hejsa
Mit indspark, hvis du er i tvivl, så skriv hvor du bor henne i landet, så kunne det meget vel være at der var en GGer der ville vise dig hvordan sådan et bæst fungerer i hverdagen.
Altså Ud og spark 'dæk' / grill
For jeg har haft stor glæde af at se og høre om dem inden jeg købte mig min første Primo Xl.

Mvh Michael

Emneforfatter
SørenWestergaard
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#22 » 2. sep 2016, 13:14

Jeg bor i Horsens - Vil da være fedt at se og høre om fordelene ved Primoen.

Mvh
Søren

trespasser
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#23 » 2. sep 2016, 20:17

Jeg bor i Fredericia og vi kan godt finde ud af noget. Ca 500 meter fra Lillebælt.

Timon
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#24 » 2. sep 2016, 21:21

Bor nær 6640 Lunderskov
Med Xl og en Jr primo.
( arbejde på skæve tider) men velkommen
Mvh Michael

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#25 » 4. sep 2016, 01:28

Var i samme situation som dig for ca 4år siden. Mit valg blev en KEG. Ikke keramik, men "kamado" ;). Jeg har aldrig fortrudt og er bare meget gladere for at grille...
Ved allerede nu at min næste grill bliver en oval. Mest pga plads og de flere og andre muligheder det giver...

hct
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#26 » 4. sep 2016, 08:03

Hej SørenWestergaard du skal helt sikkert vælge dig en primo xl grill ingen tvivl der.Du kan bare ikke få for meget grill plads kun for lidt ?? fordelen ved xl grillen er at du kan dele kulkammeret(firebox) op så du kun bruger den ene halvdel at grille på hvis i ikke er så mange den dag til at grille eller du kan fylde hele grillen op med kul og grille for hele familien uden problemer hvis det skal være. Du kan desværre bare ikke gå den anden vej rundt hvis du vælger dig en primo L. bare min mening.

Emneforfatter
SørenWestergaard
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#27 » 7. sep 2016, 15:48

Der er ingen tvivl - Det skal være en Primo XL. Fylder 40 til januar, så der skal det være.
Timon - tak for tilbuddet - når jeg har fået den, vil jeg sikkert have brug for en masse råd - håber jeg må kontakte dig der :-)

Timon
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#28 » 7. sep 2016, 20:40

Du skal være velkommen
men der er rigtig mange indlæg med ting og gode sager lavet på primo xl.

Tillykke med dagen

mvh michael

Tilbage til "Kamado keramisk grill"