Når man rammer sit sweetspot og grillen passer sig selv hele natten

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Når man rammer sit sweetspot og grillen passer sig selv hele natten

Indlæg#1 » 23. jul 2016, 08:36

Hej alle.
Jeg synes det er ved af være noget tid siden jeg har delt noget med jer, så her kommer morgenens opdagelse.

I mandags fandt jeg et tilbud på nakkefilet (til pp)som jeg ikke kunne sige nej til. I går kl 19.00 kom fileten i grillen (primo xl 400)
Inden den kom i, havde jeg rengjort grillen helt for aske og fyldt fireboxen først med store stykker kul, herefter hældte jeg fra posen, og toppede af med kul der havde været brugt før (kun lige store nok til de ikke kunne ryge igennem risten). Jeg starter 3 steder med min looftlighter, og lader det stå og brænde i 10 minutter med låget åbent. Herefter lukker jeg låget og lader temperaturen stige til ca 150 grader, lukker låget og sætter bund 1/2" åbent og daisy wheel ca 1/4 åben. Dette får temperaturen til at falde ned mod mit target (som er 107 grader)
I løbet af aftenen justerer jeg meget lidt og da jeg skal i seng ved 24-tiden viser temperaturen 116 hvorfor jeg lukker lidt ned for bundspjæl (et par mm) og daisy wheel så det står ca 2 mm åbent.
Da jeg så vågner efter 8 timer ser jeg til min overraskelse at temperaturen i grillen er 104 grader. Den har altså holdt sig inden for mit sweetspot (jeg har 97-117 kodet ind på termometeret) i 8 (nu snart 9 timer) uden min indgriben!
Jeg åbner kort for at sætte proben i kødet (har kun haft probe på risten) og temperaturen ligger perfekt.
image.jpeg

Fed oplevelse jeg blot ville dele. "set it and forget it" virker altså. Det er kun 2 gang jeg laver pp på min Kamado.

Spørgsmål: nogen der kan fortælle den bedste måde at fryse/optø pp på? Skal den være hel, skal den været "Pulled" hvordan med optøning/pulling og Varme når den er frostfri igen?
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

John Sahl
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Når man rammer sit sweetspot og grillen passer sig selv hele natten

Indlæg#2 » 23. jul 2016, 08:45

Jeg puller, efterkrydrer med rub og fryser. Så kan det varmes i ovnen med lidt æblejuice og ingen smager forskel.
John Sahl
www.Autohenter.dk - Din importkonsulent..!

Brugeravatar

trhdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 23. jul 2016, 08:57

Jeg gør præcis det samme som John.
Mit er pakket i poser af ca. 250 gr. Det passer lige til 2 personer. Kan tages op af fryseren 15 min. Før spisetid og bare i microovnen. Hurtigt og nemt, men KONGE mad .1%¤
Uanset vind og vejr, så er det grill-vejr ;)

Weber Smokey Joe
Weber 57` Performer
Weber 57´ Delux
Weber 57` Gold
Weber Smokey Mountain 37 cm.
Pro Q Smoker 47 cm
Traeger pillegrill Pro 22

Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 23. jul 2016, 09:29

Så det pullede optøede kød oversprinkles med lidt æblejuice og varmes i en bakke i ovnen på xx grader eller hvad? Hvor lang tid ca og ved hvilken temperatur og varmluft eller? (hvis man ikke bruger micro)
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

Michael_Vindfeld
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#5 » 23. jul 2016, 09:37

Vi kunne på et tidspunkt købe færdiglavede pp his slagteren, 500g poser som var Pulled. De blev købt frosset og i vaccum poser, de skulle direkte i kogende vand fra fryseren.. Efterfølgende blandes med juice og Serveres. De var perfekte [OK HAND SIGN]
Kogetid mener jeg var 10-15 min

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk

Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 23. jul 2016, 09:46

Michael_Vindfeld skrev:Vi kunne på et tidspunkt købe færdiglavede pp his slagteren, 500g poser som var Pulled. De blev købt frosset og i vaccum poser, de skulle direkte i kogende vand fra fryseren.. Efterfølgende blandes med juice og Serveres. De var perfekte [OK HAND SIGN]
Kogetid mener jeg var 10-15 min

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk

Henter du kogende vand i fryseren? Hehe. Kunne ikke lade være.

Lyder faktisk fornuftigt. Og så er der jo en undskyldning for at købe mere grej (vacumpakker) hvilket gør at jeg kommer tættere på at skulle have en sous vide! :-)

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 23. jul 2016, 10:01

Nu fryser jeg aldrig selv PP der er trukket, men hele stege, der er proceduren følgende
Den færdige PP pakkes i 3 lag staniol direkte fra grillen, ligges i en pose og direkte i fryseren, det gør at ALT væske/saft som er i kødet fryser hurtigt og forbliver i kødet
Når det så skal bruges, tages pakken ( uden posen ;-) ) og ligges i en forvarmet ovn/grill på 150 grader, 3 timer efter er der saftigt PP dog uden den sprøde bark

Sent from my iPhone using Tapatalk
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 23. jul 2016, 14:21

Så kom den ud. 90 grader kerne og er nu lagt i folie til i aften hvor den vil blive trukket og evt lunet lidt hvis nødvendigt. En lille del af den har fået tbs-michaels behandling og ligger i fryseren.
image.jpeg

Tilbage til "Kamado keramisk grill"