Forsvinder belægningen på Primo-riste?

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
Tine
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Forsvinder belægningen på Primo-riste?

Indlæg#1 » 7. jan 2016, 15:36

Før Jul ville jeg lige rengøre ristene til min Kamado.

Jeg gjorde fuldstændigt, som jeg plejer; Flydende brun sæbe på, ned i en sort sæk sammen med 1 dl. 3-dobb. salmiakspiritus, stå til næste dag. Næste dag, ud af posen og i et kar med lidt sæbe og lunkent vand. Rensede dem lidt med den alm. 3-kantede grillbørste fra Weber. Ud af karret og skyllede dem godt med haveslangen. Efter lidt afdrypning, kom jeg den i den varme grill og lod dem tørre der.

Nu synes jeg så, det ser ud som om, der er noget, der falder af i flager. Om det så er "slagger" eller rent faktisk den keramiske belægning, har jeg svært ved at afgøre, måske nogen kan hjælpe vha. de vedhæftede billeder? Jeg synes i hvert fald, de ser ret blanke ud nu, hvor de før var sorte?
Hvis det er belægningen, har jeg så gjort noget galt i rengøringen, og er ristene i så fald ødelagte?

Og så lige et tillægsspørgsmål ifb. med pizzabagning.
Min Fredstone plejer at stå på det stativ, der fulgte med, - som så står på kanten af fireboxen.
Jeg kunne godt tænke mig at prøve at hæve Fredstonen lidt, for måske bedre at udnytte topvarmen, men hvordan er det, Fredstonen må ikke ligge direkte på risten, vel? Har læst, at belægningen så kan boble op.....(det kan så være ligegyldigt, hvis min belægning er væk jvf. ovenstående [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif] ), men hvordan kan jeg ellers hæve Fredstonen, hvad må den ellers ligge på?

Nytårshilsen
Tine
Vedhæftede filer
Riste3.jpg
Riste1.jpg
Riste2.jpg
~~~~~~~~~~
Smokey Joe
Performer u./gastænding
Q120
Primo Oval Large

*Trækul på lager fra http://www.traekul.dk*
PM for afhentning.

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Forsvinder belægningen på Primo-riste?

Indlæg#2 » 7. jan 2016, 17:16

Jeg synes det ser ud som en belægning der ligger oven på keramiken. Har du prøvet at pudse lidt efter med en grydesvamp eller lignende?
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#3 » 7. jan 2016, 17:28

Måske du kan indsætte nogle varmefaste sten mellem firebox og stativet til Fredstone ?

Synes i øvrigt også, at dine riste udfra billederne ligner noget, som bare skal have noget mere knofedt. Eneste usikkerhed er længst til højre på billede tre, hvor der umiddelbart synes at være nogle lidt andre farvenuancer - men det kan jo være lyset.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

styrmand
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 7. jan 2016, 17:39

Jeg har været ude for det samme og var sikker på mine riste var ødelagte. Fik at vide fra TBS at det var skidt på ristene
Henrik

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#5 » 7. jan 2016, 18:13

Det gamle trick med brun sæbe og salmiakspiritus virker ret dårligt når temperaturen er lav som nu, min erfaring siger at temperaturen helst ikke skal under 10° mens processen står på, så jeg har opgivet at lave det trick på denne årstid.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Brugeravatar

Toom
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 7. jan 2016, 19:54

Dine riste har det perfekt. De fejler ikke noget.

Smokey Pedersen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#7 » 7. jan 2016, 20:05

Sorry Tine - Mit spørgsmål er ikke direkte relateret til dine riste, men dog til rengøring af porcelænsbelagte riste.

Som alternative til brun sæbe og salmiakspiritus, er det muligt at rengøre ristene ved at give dem en tur I en pyrolyseovn uden at ødelægge dem?

Nogen der har erfaring eller viden om dette?
Med venlig hilsen
Kim
Smokey Pedersen

Primo Oval XL

Brugeravatar

Jimmy B
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 7. jan 2016, 21:03

Jeg har samme problem med min rist.. Jeg troede jeg havde ramt min rist med metalpaletten som jeg bruger en gang imellem men da det sidder på siden af en af stængerne kan det nok ikke være det... På min rist ser det ud som om at belægningen er boblet op og det er IKKE noget der skal skrubbes væk da jeg allerede har prøvet med skarpe og hårde genstande...

Måske en fejl på risten?
"if something is hard to do, it´s not worth doing" Homer Simpson...

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#9 » 8. jan 2016, 19:41

Hej Trine
Ud fra billederne ( set på min mobil ) så ligner det klart ikke at det er belægningen der skaller af, men nok mere et lag af 'stegefedt' osv, er ret sikker på at hvis du smøre dem med brunsæde så vil det kunne vaskes af efter 24 timer, eller alm overens kan sikkert også tage det, ellers skal du endelig bare kontakte os, det er jo det vi er her for og dem som kan hjælpe

Sent from my iPhone using Tapatalk
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

Brugeravatar

Emneforfatter
Tine
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 8. jan 2016, 21:15

Michael-TBSGrillshop skrev:Hej Trine
Ud fra billederne ( set på min mobil ) så ligner det klart ikke at det er belægningen der skaller af, men nok mere et lag af 'stegefedt' osv, er ret sikker på at hvis du smøre dem med brunsæde så vil det kunne vaskes af efter 24 timer, eller alm overens kan sikkert også tage det, ellers skal du endelig bare kontakte os, det er jo det vi er her for og dem som kan hjælpe

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hej Michael.

Billederne er taget, lige efter de har fået en store tur med brun sæbe og 3-dobb.salmiak, men du mener, at det er mere rengøring, der skal til? Det skal da prøves.

Jeg er helt klar over, at I er der og gerne vil hjælpe, men indlægget er også mest skrevet for at dele egne erfaringer og høre andres. Og for at finde ud af, om man skal regne med, at den sorte farve forsvinder med tiden, og bliver erstattet af en mere stålgrå, i så fald er det jo bare tidens tand og ikke noget, I kan hjælpe med. :-D

Hilsen
Tine
~~~~~~~~~~
Smokey Joe
Performer u./gastænding
Q120
Primo Oval Large

*Trækul på lager fra http://www.traekul.dk*
PM for afhentning.

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 8. jan 2016, 21:20

Mine store riste har ingen keramisk belægning tilbage men de er også fra Dr Kamodos tid.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

Snedker-Lund
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#12 » 13. jan 2016, 07:39

Hej Trine
Mine kamadoer 3 bliver brugt mere end gennemsnitte og jeg skifter riste hver 2 andet år ca , det er en slid del og jeg kan godt lide rene rist, så køddet ikke hænger fast

Mikkel
Wsm 57 , som skralde stativ
3 stk Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Backwood smoker Competitor G2
http://facebook.com/theburningcoyotes
http://facebook.com/bbqteamsmokeitall

Brugeravatar

psoren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#13 » 13. jan 2016, 09:39

Tine skrev:
Og så lige et tillægsspørgsmål ifb. med pizzabagning.
Min Fredstone plejer at stå på det stativ, der fulgte med, - som så står på kanten af fireboxen.
Jeg kunne godt tænke mig at prøve at hæve Fredstonen lidt, for måske bedre at udnytte topvarmen, men hvordan er det, Fredstonen må ikke ligge direkte på risten, vel? Har læst, at belægningen så kan boble op.....(det kan så være ligegyldigt, hvis min belægning er væk jvf. ovenstående [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif] ), men hvordan kan jeg ellers hæve Fredstonen, hvad må den ellers ligge på?

Nytårshilsen
Tine

Hej.

Hvis du har D-stensholdere/drypbakkeholdere eller hvad de hedder, så læg dem omvendt på fireboksen, læg fredstone på dem. Det giver en udmærket højde på stenen syntes jeg. Og gode pizzaer :-)

Per
Godt jeg ikke får løn som fortjent...

Tilbage til "Kamado keramisk grill"