Kul, briketter eller træ

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
Jimmy B
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Kul, briketter eller træ

Indlæg#1 » 8. apr 2015, 15:40

Hej allesammen...

Jeg håber i kan hjælpe lidt :-)

Jeg købte forrige år en Primo oval xl og er rigtig glad for den :-D

Indtil da havde jeg kun grillet med briketter og skulle nu ud og finde kul til primoen. Det er lettere sagt end gjort...

Jeg fik en pose af primos egne kul med da jeg fik grillen og de var nemme at starte. Desværre var de meget smagsneutrale og er ret dyre i min lille verden...

Jeg har prøvet Weber steakhouse kul hvilke var super fede og gav maden en god smag men også ret dyre 137 kr for 7 kg

Jeg har prøvet rigtig mange poser fra Harald Nyborg da vi har en 5 min fra hvor jeg bor og der er langt imellem poser med halvstore stykker... De fleste af gangene er det smulder på 1x1 cm med enkelte større stykker men til gengæld er de billige 89 kr for 10 kg (ved godt at det hænger sammen med kvaliteten)

Købte en pose fra Hasims trækul men det var det samme som Harald Nyborgs...

Nu er jeg ved at løbe tør for ideer til hvad jeg skal grille med uden at det skal være alt for dyrt.

Er jeg den eneste der kæmper med at få gang i primoen når det er de små kulstykker?

Er der virkelig ikke andre steder man kan købe rigtig trækul???

Hvordan er det at grille med briketter + røgtræ i en primo?

Kan man grille med træstykker eller bliver det for varmt for lerkrukken?

Håber i kan komme med nogle gode forslag :-D
"if something is hard to do, it´s not worth doing" Homer Simpson...

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Re: Kul, briketter eller træ

Indlæg#2 » 8. apr 2015, 16:11

Jeg plejer at købe kul når der er fragtfri hos TBS, så køber jeg 6 poser af deres egne "kvalitets grillkul" og 4 poser Primo, som jeg dog ikkee r enig i er neutrale - det synes jeg TBS egne er. Primos er efter min mening lidt sødligt krydrede røgede i smagen.
Begge dele har et pænt indhold af store stykker, men jeg har oplevet at en del af poserne indeholder ikke helt udglødede stykker der ryger ved optænding - men ud over dette er jeg tilfreds.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Cata
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 8. apr 2015, 16:56

Der er Best of the West i Bauhaus. Rigtig gode trækul og bruger ikke andet her pt.

/Jacob

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 8. apr 2015, 18:37

prause skrev:Jeg plejer at købe kul når der er fragtfri hos TBS, så køber jeg 6 poser af deres egne "kvalitets grillkul" og 4 poser Primo, som jeg dog ikkee r enig i er neutrale - det synes jeg TBS egne er. Primos er efter min mening lidt sødligt krydrede røgede i smagen.
Begge dele har et pænt indhold af store stykker, men jeg har oplevet at en del af poserne indeholder ikke helt udglødede stykker der ryger ved optænding - men ud over dette er jeg tilfreds.

Jeg gør det samme.

Best of the West er også glimrende kul.
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 8. apr 2015, 19:15

Prøv at kigge på [url]treakul.dk[/url] dem er jeg meget glade for - mener der er gratis levering øst for broen, ved 5 sække :-)
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#6 » 9. apr 2015, 05:51

Jeg må tilslutte mig Best of the West holdet. Store stykker kul, forsvindende lidt smuld, og en fantastisk tone af eg i kødet.
Nemt at tænde, og gentænde. Det overraskede mig, hvor drøjt det er i brug.
Eneste minus er, at nogle af stykkerne er MEGET store :lol:
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Springer
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#7 » 9. apr 2015, 07:52

http://www.homeshop.dk/optaending/weber ... -3-kg.html - 40 kr for 3 kg, hvis man alligevel skal have noget derfra :-)

Edit - kan se de er i restordre :-(

De er gode som reservekul.
Primo LG300 i Primo stålbord
OutdoorChef Ascona
LH forhøjerring
Fredstone
rosiserie
Auplex 13"

Brugeravatar

Emneforfatter
Jimmy B
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 9. apr 2015, 17:17

Hmm Best of the West skal prøves :-)

Scharstein, traekul.dk er det samme som Hasims er det ikke? Jeg har allerede prøvet 1 pose men jeg kan jo selvfølgelig have været uheldig :-?

Springer, jeg har prøvet dem og de var rigtig gode men også ret dyre :-(

Hvad at grille med rigtig træ, kan man det eller bliver grillen for varm???

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 9. apr 2015, 17:23

Jimmy B skrev: traekul.dk er det samme som Hasims er det ikke? Jeg har allerede prøvet 1 pose men jeg kan jo selvfølgelig have været uheldig :-?

Jo det er.
Jeg har brugt mange af dem. De er generelt ikke smulder.
Men han lavede noget om i sin kvalitet for et stykke tid siden. Ikke til den gode side.
De nye er "sure i røgen" i starten synes jeg. Dvs det er vigtigt at de er ordentligt afgassede.
Når de er det er de fine synes jeg.

Jeg har faktisk ikke prøvet Best of the West. Men har da lyst til at få dem afprøvet.
Jeg vil nemlig gerne have dem med lidt mere smag end de ret neutrale fra Hassim.
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Brugeravatar

Emneforfatter
Jimmy B
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 9. apr 2015, 17:27

jaknil skrev:
Jimmy B skrev: traekul.dk er det samme som Hasims er det ikke? Jeg har allerede prøvet 1 pose men jeg kan jo selvfølgelig have været uheldig :-?

Jo det er.
Jeg har brugt mange af dem. De er generelt ikke smulder.
Men han lavede noget om i sin kvalitet for et stykke tid siden. Ikke til den gode side.
De nye er "sure i røgen" i starten synes jeg. Dvs det er vigtigt at de er ordentligt afgassede.
Når de er det er de fine synes jeg.

Jeg har faktisk ikke prøvet Best of the West. Men har da lyst til at få dem afprøvet.
Jeg vil nemlig gerne have dem med lidt mere smag end de ret neutrale fra Hassim.
det var også mit indtryk at de var en smule sure men har ikke så stor erfaring så jeg kan udtale mig ordentligt...

Hvis du når at teste Best of the West inden mig så må du da meget gerne smide en kort kommentar om oplevelsen og jeg gør det samme :-)

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#11 » 9. apr 2015, 18:14

Hasim har fortalt, at han har købt et "rystebord" til frasortering af for små stumper i poserne, så
leveringer fra årsskiftet 2014 skulle bestå af jævne/store stykker.

Jer bruger Hasims og TBS´Primo kul og er tilfreds med begge.
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
Jimmy B
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 11. apr 2015, 10:38

Jeg købte trækul hos Hasim i sidste sommer og det var bestemt ikke mit indtryk at hans rystebord var særlig effektivt men jeg kan jo selvfølgelig have været uheldig...

Takket være et meget venligt medlem herinde fra, så fik jeg chancen for at prøve TBS kul igår da jeg skulle grille steg... Det var en kanon succes, kulstykkerne var store og uden fnuller i posen. De blev lynhurtigt varme knapt, 400 grader i urtepotten på 40 min hvor at baker kul fra Harald skrald plejer at lægge på ca 180. Smagen var fantastisk og med mindre jeg fik fingre i en meget særlig udvalgt pose, så køber jeg dem fremover når der er fri fragt .1%¤

Men jeg mangler stadig svar på om nogle har prøvet at grille med rigtig træ i en kamado? Kan det lade sig gøre og hvad kunne man lave af mad?

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#13 » 11. apr 2015, 11:26

Jimmy B skrev:Jeg købte trækul hos Hasim i sidste sommer og det var bestemt ikke mit indtryk at hans rystebord var særlig effektivt men jeg kan jo selvfølgelig have været uheldig...

Sidste sommer havde Hasim ikke det rystebord det er slutningen af 2014 han fik det

Brugeravatar

Emneforfatter
Jimmy B
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 11. apr 2015, 19:41

John.R skrev:
Jimmy B skrev:Jeg købte trækul hos Hasim i sidste sommer og det var bestemt ikke mit indtryk at hans rystebord var særlig effektivt men jeg kan jo selvfølgelig have været uheldig...

Sidste sommer havde Hasim ikke det rystebord det er slutningen af 2014 han fik det

Ok, så må jeg jo prøve igen ved lejlighed :-)

Brugeravatar

psoren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#15 » 11. apr 2015, 20:50

Jimmy B skrev:
Men jeg mangler stadig svar på om nogle har prøvet at grille med rigtig træ i en kamado? Kan det lade sig gøre og hvad kunne man lave af mad?

Er det ikke bare at prøve?

Primoen skal nok klare det, men lad være med at bruge nåletræ. Hvis jeg skulle prøve, ville jeg lade træet brænde til der er gløder med låget åbent og så lukke. Så er det jo tæt på kul :-)
Der er mange der lige fyrer op i deres Weber med et par stykker træ når der skal laves pizza ved høj temperatur.

Per
Godt jeg ikke får løn som fortjent...

Tilbage til "Kamado keramisk grill"