Valg af Kamado

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.

Emneforfatter
freakojac
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Valg af Kamado

Indlæg#1 » 14. maj 2014, 13:15

Jeg er ved at tage tilløb til at gå ud og opgradere min OTG57 til en kamado og søger i den forbindelse lidt gode råd.

I snit er min OTG57 i brug 2-3 gange om ugen hele året rundt. Som oftest er det til 2-4 personer, men ønsker også mulighed
at kunne kokkerere til 10-14 personer. Der laves stort set alt. Steak, pølser, PP, ribs, stege....

Når det kommer til valg af mærke, synes jeg det er en jungle og søger derfor lidt erfaringer med de forskellige mærker.

Primo
BGE
Auplex
Monolith

Umiddelbart lyder Primo Oval XL, som det sikre bud, men omvendt er det meget begrænset hvad jeg kan finde om Monolith.
Auplex synes jeg kun at høre dårligt om, men kan det nu også være rigtigt.

Jeg er sikker på der er fordele og ulemper ved dem alle sammen, men ofte kommer man jo langt, hvis bare man er bevidst
om ulemperne på forhånd.

Jeg har været ude og "sparke dæk" på lidt forskellige modeller, men synes det er svært at vurdere. De er jo alle lækre,
når de står som nye i et showroom.

Er der nogen som kan være behjælpelig med positive og negative erfaringer?

Sternberg
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Valg af Kamado

Indlæg#2 » 14. maj 2014, 13:41

jeg har en primo xl som jeg er super glad for, du kan godt lave lidt mad på en stor grill men du kan ikke lave meget mad på en lille,
syntes xl giver mig mange af de fordel, jeg syntes der var med en weber, så som at kunne dele grillen op så man har en kold og en varm side,
jeg ved ikke hvor du er fra men hvis det er på i nærhedden er du velkommen til at komme forbi og sparke dæk
Weber Q100
Weber 57 cm Performer
Primo XL Oval

Springer
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#3 » 14. maj 2014, 13:50

Jeg har selv en Auplex 57 cm og på den kan der med lidt snilde godt være 5 kg ribs på.

Men stod jeg og skulle købe en ny, så ville det blive en oval large eller XL, netop som der nævnes, muligheden for en kold og en varm side.
Primo LG300 i Primo stålbord
OutdoorChef Ascona
LH forhøjerring
Fredstone
rosiserie
Auplex 13"

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 14. maj 2014, 14:16

Jeg har også Primo Xl som jeg er utrolig glad for og den kan man lave virkelig mange opstillinger på

Og tillige med for man en kanon service hos TBS og det er ikke kun ved eller under købet de yder en super service ang rep på garantien vis det skulle ske

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 14. maj 2014, 14:16

Jeg ved ikke du har læst denne tråd, viewtopic.php?f=148&p=300452#p300452 men hvis du skulle finde på at gøre det, så fremgår det vist ret tydeligt hvad jeg mener...
Hvis du er i nærheden af min bopæl kan du jo komme ud at sparke dæk.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#6 » 14. maj 2014, 14:45

Jeg vil anbefale en Primo Oval XL. Den ovale form og muligheden for at grille direkte og indirekte samtidigt, gør den utrolig fleksibel - og den har masser af plads på risten.

Når du så er blevet bidt af en gal kamado og bare er NØDT til at få en kamado mere, så ville jeg supplere med en BGE Large (eller en Monolith eller en Primo rund). De supplerer den store og ovale Primo Oval XL rigtig godt. Alle tre mærker er af god kvalitet - så det er mere et spørgsmål om man er til Audi, BMW eller Mercedes. Auplex ville jeg holde mig fra.

Faktisk bruger jeg i hverdagene mest min BGE Large men vil nødig undvære fleksibiliteten i Primoen, og derfor vil Primoen være mit valg, hvis der kun skulle være én kamado i grillparken.
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 14. maj 2014, 16:06

Jeg har en BGE L og en Primo Oval XL. I mit tilfælde er Primo Oval XL overkill og bliver brugt alt for sjældent (ikke mindst investeringen taget i betragtning). Jeg startede med BGE L og var yderst tilfreds med den, men det skete at jeg manglede lidt grillareal (vi var 5 personer i husstanden på det tidspunkt) når jeg skulle grille tilbehør også. Jeg købte derfor en Primo Oval XL, men siden er vi nede på 4 personer igen i husstanden og derfor er BGE L nu igen stor nok i dagligdagen.

Jeg ville derfor købte en Primo Rund http://www.tbsgrillshop.dk/Shop/kamado- ... -rund.aspx, da jeg synes at det klart er det bedste tilbud på markedet pt. Der er for langt op til prisen på en Primo Oval XL til at jeg ville kunne forsvare anbefalingen.

Primo Rund har samme størrelse som en BGE L.
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#8 » 14. maj 2014, 16:22

Jeg vil anbefale dig at se og pille før du køber , der findes flere mærker som har en xl model og i flere pris klasser , der er for og imod den ovale form lige som der er for og imod den runde form .

Personligt har jeg Bge xl , primo xl og en monolith xl på vej så ved da lidt om det, når ja og ud over det er jeg nok den i Danmark der har haft flest kamados af forskellige mærke så jo der er forskel men det er alså ikke det vilde.

Men gør op med dig selv hvad du syntes , er du vild med den ovale form så er det primo er du til rund er der lidt flere mærker at vælge imellem , næste er hvor meget vil du smide af penge efter en osv osv osv , kunne da godt lave en guide og fortæller lidt om alle de mærker der er på det danske market og også et par der ikke er inu men tro mig det ville ikke gå til held da der er flere der ville tag det personligt hvis jeg sag deres model ikke lige var toppen af poppen , og igen det ville bare være min mening .

Nogle er til moren og nogle er til datten folk herinde er normalt ret hjælpsome og viser stolt deres grillpakker frem .

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 14. maj 2014, 16:55

Du er velkommen til at komme og grille med.
Ellers skriv hvor i landet du befinder dig?
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Emneforfatter
freakojac
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 14. maj 2014, 18:23

Mange tak for alle svarene. Jeg ved godt det er som at starte en debat omkring religion.

Jeg holder til mellem Århus og Skanderborg, så hvis der skal sparkes dæk, skal det helst være i det område.

Sendt fra min HTC One med Tapatalk

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#11 » 14. maj 2014, 18:33

Uden at komme ind på hvad du kan eller skal vælge ( er jo nok ikke upartisk vil nogen nok sige :-D )
Men skal du ud og investere i en Kanmado, så kig på garanti dækningen, der er jo som regel en grund til st nogle mærker vælger at give garanti og ikke det de er forpligtet til i forhold til lovgivningen.

Men tag.i mod folks tilbud om at komme ud og sparke dæk, og en køretur på eks 50 km er jo intet hvis du går med tanker om at købe en grill til +5000 kr, de kan være godt givet ud
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 14. maj 2014, 18:46

Jeg slutter mig til koret, som roser Primo XL. Har haft min siden kamadoernes første dage (i DK :lol: ) og den hører til en af mine bedste investeringer igennem livet og jeg er ikke nogen årsunge.

Vi er normalt kun 2 i husstanden, så XLen er jo stor nok til også at grille kartofler i fad og grøntsager ved siden. Selve systemet med en varm og en kold side bliver stærkt vanedannende i brug og så kan man bage på eftervarmen.

Samtidig er der baggrund for en masse gadgets fra TBS i fødselsdagsgaver... :lol: .

Men smag og pengepung er jo forskellig. Bliver man bidt af kamadoerne, er der jo plads til udvidelse.

Jeg selv har også en BGE og en lille Auplex, såeh...!

Håber du bliver rigtig glad for den du vælger og vi andre får set en masse billeder af dine kreationer... .1%¤
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Emneforfatter
freakojac
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#13 » 14. maj 2014, 19:24

Igen tak for de meget konstruktive svar...

Er der nogen, der kender monoliths garantiprogram? Synes kun jeg kan finde en østrigsk forhandler, som giver 10 års garanti på stål og keramik.

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Valg af Kamado

Indlæg#14 » 14. maj 2014, 19:28

Tjaa nogen ka som sagt li moren og andre datteren :)

Da de fleste her er lidt konsevative og oppe i alderen, de holder sig til moren ;).
Jeg har valgt at ta datteren ;-).. En mere sporty model med yngre look. Noget lettere og ka tåle at få et klask i måsen, hvis det skulle blive lidt vildt. Hun går længere på kullene og ka blive hysterisk varm hvis hun tunes. Dog har jeg hørt hun skal trimmes lidt når det skal være længe og kærligt... (Low n slow). Men en lækker, let, smuk, fræk sag. :-)...
Så må vi se om hun bliver skiftet med moren på et tidspunkt ;)
Men hun ser kinky ud..
http://www.homeshop.dk/grill-broil-king ... utm_source

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#15 » 14. maj 2014, 20:28

freakojac skrev:Igen tak for de meget konstruktive svar...

Er der nogen, der kender monoliths garantiprogram? Synes kun jeg kan finde en østrigsk forhandler, som giver 10 års garanti på stål og keramik.

Monolith forhandles af barbecue masters så smid ham en email så kan han henvise dig til sælger og forklare om garanti på dem , hvis du kommer til dm vil du kunne se mit hold bruge alle 3 modeller .
Senest rettet af Tibbil 14. maj 2014, 20:32, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#16 » 14. maj 2014, 20:30

Morras skrev:Tjaa nogen ka som sagt li moren og andre datteren :)

Da de fleste her er lidt konsevative og oppe i alderen, de holder sig til moren ;).
Jeg har valgt at ta datteren ;-).. En mere sporty model med yngre look. Noget lettere og ka tåle at få et klask i måsen, hvis det skulle blive lidt vildt. Hun går længere på kullene og ka blive hysterisk varm hvis hun tunes. Dog har jeg hørt hun skal trimmes lidt når det skal være længe og kærligt... (Low n slow). Men en lækker, let, smuk, fræk sag. :-)...
Men hun ser kinky ud..

Jeg har selv haft den glæde at ha en i kort tid og du kan godt glæde dig , vil du vide mere om dem og deres muligheder kan jeg henvise dig til Eddy the mad chef , du kan om ikke andet finde ham på min venneliste på fb

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#17 » 14. maj 2014, 20:33

Tibbil skrev:
Morras skrev:Tjaa nogen ka som sagt li moren og andre datteren :)

Men hun ser kinky ud..

Jeg har selv haft den glæde at ha en i kort tid og du kan godt glæde dig , vil du vide mere om dem og deres muligheder kan jeg henvise dig til Eddy the mad chef , du kan om ikke andet finde ham på min venneliste på fb

Ps når den er i hus Morten skal den næsten ha en over nakken med nået pulled pork ;)

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#18 » 14. maj 2014, 22:47

Jeg har 2 Auplex XL'er og er rigtig glade for dem, jeg købte dem i et fælles køb der var sidste år, hvor de vist nok kostede knap kr 4500/stykket (jeg kan ikke huske det selv om det var mig der stod for det... Hvis jeg havde vist det jeg gør i dag, ville jeg IKKE have valgt dem og jeg kunne ALDRIG finde på at give kr 6500 som de sælges til.... Når det er sagt, så kan jeg slet ikke undvære dem...

De fejl der er ved dem er at de er for svage i keramikken, der er mange der er flækket (også begge mine, men de fungere stadig fint) se skal rettes til i låget jævnligt, fireboksen og ring er for lille (det er vist løst) - jeg ville sige skulle jeg vælge at købe dem i dag så ville jeg maks have givet kr 3500 fra ny(uden garanti som vores var) og aldrig over kr 5000 med garanti også ville jeg hellere vælge en primo rund, oval L og var pengene til det ville det være en primo oval XL...

Jeg har haft ca. 14-15 kg PP på min eller knap 10 kg ribs på - men så er de også pakket og der er rigeligt mad til 10-14 personer :-)

Der er en der henviser til en primo rund - super tilbud og til hverdag, vil jeg mene den er rigelig stor - men tá rundt og kigge hos nogle af alle dem der tilbyder der, så kan du se nogle der er brugt og høre mere om deres erfaringer + lære lidt fif :-)

Du er velkommen i Gørding (ved Esbjerg og se mine Auplexer :-)

/Michael
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 15. maj 2014, 22:31

Husk at kigge godt på grill risten
Ved.et arrangement hos HWL blev der fremvisning div big green egg
En rutineret grill kok spurgte efter en kraftigere rist da han havde erfaring med de tynde riste kødet brænder fast på de tynde riste
Til min runde prime er der en kraftig emaljeret rist
Som flere gange har grillet hakket kød uden problemer
Ellers er det bare at besøge så mange brugere som du orker og så bruge din sunde fornuft
Og glæd dig over dit valg uanset fabrikat
God jagt
Mvh Kenneth
Har TBS grillkul på lager

Cobb premium
Primo rund
Primo oval jr go camping

Chefi
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#20 » 15. maj 2014, 23:43

Jeg har også netop anskaffet mig en oval xl. Og jeg slutter mig til de fleste andre kommentarer. Den er fantastisk.

Så ordrerne her fra lyder.
"OVAL XL IS THE WAY TO GO" .1%¤

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#21 » 15. maj 2014, 23:46

Chefi skrev:Jeg har også netop anskaffet mig en oval xl. Og jeg slutter mig til de fleste andre kommentarer. Den er fantastisk.

Så ordrerne her fra lyder.
"OVAL XL IS THE WAY TO GO" .1%¤

Og så i så ung en alder :-)

Tilbage til "Kamado keramisk grill"