BGE tilbud HWL

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

BGE tilbud HWL

Indlæg#1 » 28. mar 2014, 23:51

Mit første post herinde, men næppe det sidste.
Jeg har igennem ca. 10 år grillet på en weber 57 - de sidste par år også low and slow, så vidt sådan noget nu kan lade sig gøre på sådan en...
For ca. 5 år siden så jeg for første gang et BGE og min første tanke, var - må jeg indrømme - hold da kæft, hvor er den grim.
Når nu low and slow er svært på en weber (jeg har primært benyttet mig af en rotisseriindsats og en lavt antal heat beads/luftbegrænsning), så begynder man jo at se sig om efter andre muligheder og så faldet tanken på den der grimme grønne ting jeg så for år tilbage.
Efter nu at have "researchet" igennem en uges tid, hvor jeg først overvejede en auplex - så fandt ud at det måtte blive en primo xl oval - for derefter at finde ud af at den godt nok bliver dyr med "tilbehør". Nu er jeg endt hos H.W. Larsen i kødbyen - der lige nu har tilbud på BGE, large med nest til 10 k.
Spørgsmålene går så på...
Er den stor nok? - jeg er vant til en 57 cm weber, men når man skal bruge indirekte varme på sådan en svend er begge síder af risten jo optaget af kulbakker lige neden under.
Er kvaliteten af BGE i orden eller betaler man for meget for "navnet"?
Hvis man ikke lige har trækul liggende (jeg har altid brugt briketter på weberen) hvor køber man sådan nogle i en ordentlig kvalitet i København?

Og så lige planene for weekenden :- en 3 kg pulled pork, der pt. ligger i køleren med min standard rub og som så får den formentlig sidste tur i weberen i morgen inden den (altså weberen, ikke grisen) går på pension (i hvert fald til low and slow-brug)
Jon
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: BGE tilbud HWL

Indlæg#2 » 29. mar 2014, 07:23

Jeg har en BGE L og en Primo Oval XL. Begge er prima kvalitet, men jeg synes selv at kvaliteten på BGE er lidt højere en Primo. Men igen begge er betydeligt bedre end f.eks. Auplex.

BGE L har mindre grillareal end din nuværende Weber. Ved indirekte er forskellen dog mindre og endda til BGE's fordel hvis du er nede i de helt lave temperaturer hvor du kan undvære platesetteren.

SousVide.dk har overtaget BGE i Danmark og mon ikke de kommer med nogle fornuftige tilbud når de første sendinger lander her i landet.

10.000 kr er samme pris som byggemarkederne tog for samme sæt, da de havde BGE i deres sortiment.

Primo Oval L kunne også være en mulighed. TBS er gode til kampagner/tilbud hvor der er noget at spare.
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Brugeravatar

gundersen
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 29. mar 2014, 08:14

Hvis du kigger på en rund large ville det fjollet ikke at tage primo rund all in one med i betragtningen. Tbsgrillshop har den stadig til 4995 og der er inkl nest!
Så har du da 5000 til noget andet sjov og du har stadig en super kvalitets grill.
Husk 20 års garanti og dansk forhandler.
René - KCBS Certified BBQ Judge

Holdkaptajn på: Team Crazy Danes BBQ
Medejer af: JRgrillcatering.dk

Idashøj Cater Grill 1200 (2013)
Primo Kamado Rund (2011)
Primo Kamado XL Oval (2011)
Weber Genesis E-320 (2010)

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 29. mar 2014, 08:21

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 29. mar 2014, 08:45

gundersen skrev:Hvis du kigger på en rund large ville det fjollet ikke at tage primo rund all in one med i betragtningen. Tbsgrillshop har den stadig til 4995 og der er inkl nest!
Så har du da 5000 til noget andet sjov og du har stadig en super kvalitets grill.

Jeps, det er også den jeg har fået øje på (med hjælp fra en pb) - det ser unægtelig godt ud. Platesetter (eller hvad det nu hedder i primosprog) er det med? er det, det der går under betegnelsen "reversible cooking grates "?

Halv pris af en LBGE - nogen ulemper?

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#6 » 29. mar 2014, 08:50

Jeg synes både BGE og Primo er af rigtig høj kvalitet. Jeg bruger særligt min BGE L rigtig meget i det daglige. Men hvis jeg kun skulle have én kamado, ville det blive en Primo Oval XL, da jeg synes den med sin ovale form, to riste og firebox divider er utrolig alsidig. Weber performer har ikke været i brug i flere år.

Eneste anke jeg har over Primo er, at emaljen ikke er helt vand/fugt-tæt. Så når grillen har stået ubrugt i længere tid i fugtigt vejr begynder den at "svede" vand ud igennem emaljen. Det har jeg fået af vide ikke er unormalt, men jeg har aldrig oplevet det på mine BGE.
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

gundersen
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 29. mar 2014, 09:07

prause skrev:
gundersen skrev:Hvis du kigger på en rund large ville det fjollet ikke at tage primo rund all in one med i betragtningen. Tbsgrillshop har den stadig til 4995 og der er inkl nest!

Jeps, det er også den jeg har fået øje på (med hjælp fra en pb) - det ser unægtelig godt ud. Platesetter (eller hvad det nu hedder i primosprog) er det med? er det, det der går under betegnelsen "reversible cooking grates "?

Halv pris af en LBGE - nogen ulemper?

Jeg ser ingen nævneværdig forskel ud over prisen.
Der er ikke platesetter med men du bør købe deres 3 i 1 rist og en bagesten så kan du lave inddirekte med mere.

Primo Kamado Rund (2011)

Brugeravatar

gundersen
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 29. mar 2014, 09:12

KennC skrev:Jeg synes både BGE og Primo er af rigtig høj kvalitet. Jeg bruger særligt min BGE L rigtig meget i det daglige. Men hvis jeg kun skulle have én kamado, ville det blive en Primo Oval XL, da jeg synes den med sin ovale form, to riste og firebox divider er utrolig alsidig. Weber performer har ikke været i brug i flere år.

Eneste anke jeg har over Primo er, at emaljen ikke er helt vand/fugt-tæt. Så når grillen har stået ubrugt i længere tid i fugtigt vejr begynder den at "svede" vand ud igennem emaljen. Det har jeg fået af vide ikke er unormalt, men jeg har aldrig oplevet det på mine BGE.

Det har jeg ikke set på nogen af mine to primoer men til gengæld har jeg set en bge xl svede noget virkelig klamt fedt agtigt ud af hele overdelen så vi måtte vaske den ned. Det lignede en hval der havde kastet op over den :-)

Primo Kamado Rund (2011)

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#9 » 29. mar 2014, 09:16

...En kamado af god kvalitet skal kunne "Svede".

Ellers sprænger/revner den.
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 29. mar 2014, 09:41

Hej Prause
Først velkommen til GG
En Primo All in One har indtil nu brugt det der hedder 2i1 risten og en pizzasten som platesetter, men nu er der kommet en holder og en dedikeret platesetter til den, og den vil være på lager når vi modtager containeren fra Primo om en 14 dage

Og er du i tvivl om en rund Primo er stor nok, så er der jo de Ovale modeller, de giver jo en hel del mere plads med deres forhøjer riste, vil sige at den næste i str efter en rund er den Oval Large, og der vil de fleste ikke komme i plads nød, hvis de har et sæt forhøjer riste med

Men du skal være velkommen til at kontakte mig hvis du villavej mere af vide eller har flere spørgsmål, du kan fange mig på mt@tbs.dk
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#11 » 29. mar 2014, 09:46

Guruen skrev:...En kamado af god kvalitet skal kunne "Svede".

Ellers sprænger/revner den.

Det er bare lidt irriterende synes jeg. Man kan ikke tvinge den over 200c før end den er færdig med at svede og den forbruger også en del kul mens den fortrænger vandet
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 29. mar 2014, 11:15

Michael-TBSGrillshop skrev:Hej Prause
Først velkommen til GG
En Primo All in One har indtil nu brugt det der hedder 2i1 risten og en pizzasten som platesetter, men nu er der kommet en holder og en dedikeret platesetter til den, og den vil være på lager når vi modtager containeren fra Primo om en 14 dage

Og er du i tvivl om en rund Primo er stor nok, så er der jo de Ovale modeller, de giver jo en hel del mere plads med deres forhøjer riste, vil sige at den næste i str efter en rund er den Oval Large, og der vil de fleste ikke komme i plads nød, hvis de har et sæt forhøjer riste med

Men du skal være velkommen til at kontakte mig hvis du villavej mere af vide eller har flere spørgsmål, du kan fange mig på mt@tbs.dk

Tak for velkomsten til jer alle, imponerende hurtigt og kvalificeret hjælp... :-D

Så vidt jeg kan se er forskellen i sqI ikke så stor på round (280) og oval large (305). Forhøjer kan man vel også købe til den runde - evt som 3i1 risten? Jeg går ikke ud fra at du har et lige så godt pakketilbud på en oval large, når den nu er ny?

Jeg har allerede en pizzasten der er 36 cm i diameter - kan den gå i som midlertidig varmedeler i den runde? Mens jeg venter på at i får containeren hjem med den dedikerede platesetter.

Har i round på lager nu, eller er den også et sted på Atlanten i en container?

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#13 » 29. mar 2014, 11:21

Hej igen
Vi har ikke all in one på lager før containeren lander, der har været et ret stort træk på den, men junior, large og XL kan vi levere :-)
Og smid mig en mail på hvad du kunne tænke dig, så kigger jeg på det i morgen, er væk resten af dagen
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#14 » 29. mar 2014, 17:51

Ang. kul, så kan du købe hos TBS, hvis du alligevel skal have sendt en grill over. De har lidt forskelligt. I betragtning af din bopæl vil det også være nærliggende at købe hos Hasim, www.trækul.dk
Han leverer ved køb over 2 sække i københavnsområdet og prisen er 100 kr. pr. 10 kg. (jeg har dog ikke tjekket det i år :P ).

Hvis du har lyst til at sammenligne kvaliteterne på BGE og Primo, så har jeg en BGE small og en Primo XL og lidt tilbehør.

Der er jo ikke så langt mellem Amager og Rødovre, så bare sig til... :P

Og velkommen på grillguru...
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#15 » 30. mar 2014, 16:30

Med fare for at dette post nu bliver flyttet til "Ny Primo kamado ejer :-)" så lægger jeg en lille update.
I formiddags var mine 2 drenge og jeg på en lille udflugt til Nordsjælland for at besøge Johnny, som enkelte personer her på forum måske kender som Grillguru ;-)
Ufatteligt så meget viden der er samlet i en mand... Efter ca. 45 min. crash-course i kamadogrillning er jeg nu formentlig bedre forberedt når jeg i den kommende uge tager skridtet og bliver "Ny Primo kamado ejer" deraf overskriften.
Via Michael hos TBS har jeg fået skruet en super fed pakke sammen, der omfatter en Oval XL, bord samt diverse tilbehør alt i at til en fornuftig pris.
Tusind tak til alle, der har hjulpet mig i denne første færd ind i kamadoen forunderlige verden og i særdeleshed til Michael og Guruen for uvurderlig hjælp.

Hold da kæft hvor jeg glæder mig som en lille dreng - gad vide hvad man skal finde på at grille som det første :?: når nu dobb. D sten er i udsolgt og først kommer i midten af april.

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#16 » 30. mar 2014, 16:45

skaal-um skrev:Ang. kul, så kan du købe hos TBS, hvis du alligevel skal have sendt en grill over. De har lidt forskelligt. I betragtning af din bopæl vil det også være nærliggende at købe hos Hasim, http://www.trækul.dk
Han leverer ved køb over 2 sække i københavnsområdet og prisen er 100 kr. pr. 10 kg. (jeg har dog ikke tjekket det i år :P ).

Hvis du har lyst til at sammenligne kvaliteterne på BGE og Primo, så har jeg en BGE small og en Primo XL og lidt tilbehør.

Der er jo ikke så langt mellem Amager og Rødovre, så bare sig til... :P

Og velkommen på grillguru...

Hej Finn
Det ser ud til Hasim har lavet lidt om på det med levering

"Der er gratis levering i Stor København og Nord Sjælland ved køb af min. 50 kg.
Der er gratis levering i resten af Sjælland ved køb af min.100 kg.
Der er også gratis levering til Fyn og Jylland fra hovedlager efter aftale.
Selvafhentning KUN muligt fra fjernlager efter telefonisk aftale."

Brugeravatar

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 30. mar 2014, 17:01

prause skrev:Med fare for at dette post nu bliver flyttet til "Ny Primo kamado ejer :-)" så lægger jeg en lille update.
I formiddags var mine 2 drenge og jeg på en lille udflugt til Nordsjælland for at besøge Johnny, som enkelte personer her på forum måske kender som Grillguru ;-)
Ufatteligt så meget viden der er samlet i en mand... Efter ca. 45 min. crash-course i kamadogrillning er jeg nu formentlig bedre forberedt når jeg i den kommende uge tager skridtet og bliver "Ny Primo kamado ejer" deraf overskriften.
Via Michael hos TBS har jeg fået skruet en super fed pakke sammen, der omfatter en Oval XL, bord samt diverse tilbehør alt i at til en fornuftig pris.
Tusind tak til alle, der har hjulpet mig i denne første færd ind i kamadoen forunderlige verden og i særdeleshed til Michael og Guruen for uvurderlig hjælp.

Hold da kæft hvor jeg glæder mig som en lille dreng - gad vide hvad man skal finde på at grille som det første :?: når nu dobb. D sten er i udsolgt og først kommer i midten af april.

Hej & velkommen i kamado verden!

Primo's runde er faktisk også et godt alternativ til en billig pris, den er lige tændt op til aftenens middag med sin tvilling fra BGE Large som får lov til at hvile i dag. Udstyr fra BGE Large passer fint på Primo rund, så en ren win-win situation.

Jeg bruger kun Primo kul i vores Primo og smagsneutrale kul i BGE, så der er mening med galskaben og frit valg mht røgsmag eller ej.

Mvh
Søren
Vedhæftede filer
IMG_0027.JPG
Optime olere occisum hostem (En død fjende lugter altid godt)
KCBS Certified BBQ Judge
Weber47
WeberQ120
WeberSpiritE320
Primo Rund&OvalJr
BigGreenEgg (Mini/S/M/L)
BradleySmoker
PKgrill

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#18 » 30. mar 2014, 17:24

Tak for velkomst, hvor ser de søde ud sammen, den sorte og den grønne.
Tak for forslag - jeg var også oprindeligt "varm" på den runde, men dels vil jeg gerne have plads nok, dels synes jeg at muligheden for at kunne køre direkte og indirekte samtidigt er super - det er noget jeg har benyttet meget på min weber, der nu skal på pension.

Mht. kul, hvor neutrale er primos egne kul?

Brugeravatar

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#19 » 30. mar 2014, 17:45

prause skrev:Tak for velkomst, hvor ser de søde ud sammen, den sorte og den grønne.
Tak for forslag - jeg var også oprindeligt "varm" på den runde, men dels vil jeg gerne have plads nok, dels synes jeg at muligheden for at kunne køre direkte og indirekte samtidigt er super - det er noget jeg har benyttet meget på min weber, der nu skal på pension.

Mht. kul, hvor neutrale er primos egne kul?

Tillykke med Primo oval, hust at købe Primo kul hos TBS, det er den ypperste her i huset til alt undtagen måske pipfugl. De har en behagelig røget duft og smag, bare det at tænde op får tænderne til at løbe i vand....

Mvh
Optime olere occisum hostem (En død fjende lugter altid godt)
KCBS Certified BBQ Judge
Weber47
WeberQ120
WeberSpiritE320
Primo Rund&OvalJr
BigGreenEgg (Mini/S/M/L)
BradleySmoker
PKgrill

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#20 » 30. mar 2014, 19:33

Du bliver SÅ glad for dit valg!
Bare det at gå om på terassen er fedt når der står en primo oval XL der.

Megafedt at have så meget plads og så nemt at skifte fra direkte til indirekte.
Jeg bruger sjældent mine D-sten, men er selvfølgelig glad for at have dem hvis hele grillen skal køre indirekte.
Ellers benytter jeg mig bare af at tænde op i den ene side, og så har jeg stadig både direkte og indirekte.

Stort tillykke.
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#21 » 30. mar 2014, 19:40

prause skrev:Mht. kul, hvor neutrale er primos egne kul?

De er ikke specielt neutrale. Hos mig benyttes de derfor primært i PP. TBS fører nogle de kalder "TBS kvalitetskul" og de er meget neutrale i smagen og noget billigere.

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#22 » 30. mar 2014, 20:18

Primo kul er lavet af Amerikansk valnød og vil naturligt give en mere dyb røg aroma, hvor i mod at TBS kullet er lavet af løvtræ som bøg osv og har derfor en mere neutral smag, men tror ikke at andre kan svare på hvad smag du ønsker, nogle er mere sarte når det kommer til røgsmagen end andre, men når det er sagt så kan man sagtens her hos os lave æggekage med primo kul, det har også en del at sige hvor godt man får tændt op og lader keramikken blive godt gennemvarm
Men klart Primo har mere smag end TBS kullet
Michael
Jeg har nu:

Brugeravatar

Steen Andreasen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#23 » 18. aug 2016, 21:12

Øv øv øv, blev lige så glad [CONFOUNDED FACE] Tænkte så er det nu, at du skal have keramik grill. Fløj ind på tbs's side. Men kunne slet ikke finde den til den pris. Og opdager først derefter, at det er en gammel tråd.
Nåede ellers lige at få brusen i maven, og tænke "Yes, endelig"[CRYING FACE][FACE WITH TEARS OF JOY][FACE WITH TEARS OF JOY]
Ha' en rigtig god aften allesammen

Sent from my iPhone 6s using Tapatalk
MVH

Steen

Som i øvrigt mener, at grille kan være en oplevelse i sansernes univers.
Og som ønsker sig en Kamado XL

Tilbage til "Kamado keramisk grill"