Drengeaften med beef'n beers

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
elleh@ge
Grillguru mester
Grillguru mester

Drengeaften med beef'n beers

Indlæg#1 » 28. sep 2013, 08:56

Iaften har jeg inviteret 3 gode venner til en gang beef'n beers. Startede med at lægge et spidsbryst på grillen iaftes kl ca 23 ved 70 grader. Kl 8 så det således ud:
image.jpg

Herefter følger 4 stk shortribs, så nu er der lidt læs på kamadoen:
image.jpg

Temperaturen er nu blevet hævet til ca 110 grader, så nu kan jeg gå igang med de øvrige tilbehør.
Menuen er iøvrigt:
Starter: pulled pork sandwich med coleslaw og et par hjemmeskårne pommes frites til... Og øl.
Hovedret: shortribs og brisket med bagekartoffel, majskolbe og hjemmelavet whiskeysauce... Og mere øl (og rødvin)
Ved godt at pulled pork ikke er "beef" men vi kan nu ret godt li' det alligevel, og så plejer det at være på menuen til vores sommerfest som ikke blev til noget iår...

Tror sq det blir en go' dag...
Fik jeg iøvrigt nævnt at shortribs'ne vejede 2140 gr tilsammen???

Billeder følger selvfølgelig senere...
+ + + + + + + + +
Kim

SAfire
Weber Q300
Weber One touch platinium
Weber Smokey Joe
Auplex Kamado XL

Brugeravatar

Haubjerg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Drengeaften med beef'n beers

Indlæg#2 » 28. sep 2013, 09:05

:savl2:
//Martin.

Jeg elsker min sixpack så meget, at jeg må beskytte den med et lager af fedt.

Weber OTP m/gastænding
Weber Smokey Joe

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#3 » 28. sep 2013, 10:20

Ikk' så ring' endda!
Spændende at se flere billeder..
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

RuneS
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 28. sep 2013, 13:57

sådan! .1%¤

Kan godt være sommeren er slut, meeeen den menu der er lige i skabet, sommer eller ej :)

Brugeravatar

Emneforfatter
elleh@ge
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 28. sep 2013, 14:45

Lige lidt "midtvejsbilleder"...
Starter:
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Hovedret:
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Tror da nok at vi skal klare os til imorgen...
Glemte iøvrigt lige vinen:
image.jpg

- en reserva 2007... .1%¤ .1%¤ .1%¤
+ + + + + + + + +
Kim

SAfire
Weber Q300
Weber Smokey Joe
Auplex Kamado XL

RuneS
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 28. sep 2013, 15:03

epic :)

bliver nødt til at høre om du sousvide tilbereder de majs? tid/temp?

Brugeravatar

Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 28. sep 2013, 17:55

stik temp probe ind fra siden i stegen, så får su kun huller i en eller to skiver af stegen, i modsætning til det du har gjort, hfor der er hul i 30-40% as skiverne...
I love to eat, I love to cook, I love to eat what i cook
03 - OTG57
28/5-08 Performer - Solgt
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450
05/9-13 100 Cm Artiforno lerovn

Brugeravatar

pølse
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 28. sep 2013, 19:00

Looking good -Kim .1%¤

Go' fest [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Resultat = talent * flid

Lisse
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 1. okt 2013, 17:01

Wauw - der har sikkert været skruet godt op for mandehørmen, har der ikke? Men creds til jer - det ser satme godt ud [smilie=bluecolorz5_pdt_09.gif]

Brugeravatar

Emneforfatter
elleh@ge
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 2. okt 2013, 22:09

Nå, så er det vist på tide med de sidste billeder og opdatering på aftenen.
Pulled pork burgeren var rigtig god, selvom jeg havde "snydt" lidt med kød gemt fra sidste gang vi lavede PP. Blev varmet stille op med lidt æblejuice tilsat.
image.jpg

Spidsbryst (eller brisket) blev rigtig godt, en lille anelse tørt, men meget mørt og lækkert. Rigtig god røgsmag fra primokullene.
image.jpg

Bemærk farven fra røgen i kanten
image.jpg

Shortribs var en succes med begrænsninger. Kødet smagte rigtig godt, men var bestemt til den tørre side, primært på grund af for meget varme/for lidt fedtmarmorering. En af dem var dog lige efter bogen, så nu ved jeg hvordan det skal smage/se ud
image.jpg

Majsene blev vakuumpakket med en klat smør, og "kogt" ved ca 84 grader i 40 minutter i min "Jamie Oliver Sous Vide" gryde (alm gryde på komfur med stegetermometer i)
Og whiskeysaucen, tja den er et kapitel helt for sig selv, lavet på en Glenfarclas 105 cask strenght 60% single islay malt... Hold nu kæft hvor smagte den godt... Gad egentlig vide om ikke det var den der var skyld i tømmermandslignende symptomer både søndag og mandag???
+ + + + + + + + +
Kim

SAfire
Weber Q300
Weber Smokey Joe
Auplex Kamado XL

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#11 » 3. okt 2013, 00:13

elleh@ge skrev:Og whiskeysaucen, tja den er et kapitel helt for sig selv, lavet på en Glenfarclas 105 cask strenght 60% single islay malt... Hold nu kæft hvor smagte den godt... Gad egentlig vide om ikke det var den der var skyld i tømmermandslignende symptomer både søndag og mandag???

Hov Kim. Der er noget galt.
En Glenfarclas er IKKE en Islay malt, men en Highland. Den slags oplysninger skal være korrekte min herre! :lol: :lol:

Men ellers passer det godtnok, og en 105 er en heftig sag. Men når den er hældt i en sovs, så er der nok ikke så meget sprit tilbage at det kan give tømmermænd. Så du er herved under mistanke for at have forgrebet dig på den del af flasken der ikke kom i sovsen! :lol: :lol: :lol:

Nå, men ellers ser det jo ud til at have været en ret vellykket aften hvad angår maden. M.h.t. tørheden, så er det vanskelige kødstykker på en grill. Man kan ofte vinde en del ved at pakke det i staniol halvdelen af tiden på grillen. Der er rigtig meget bindevæv i de 2 typer kød, og det giver en voldsom sammentrækning ved opvarmning = kødsaft presses ud. Selv så lav en temperatur som de 110 grader kan derfor være i overkanten.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

pølse
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 3. okt 2013, 08:43

Nå, men ellers ser det jo ud til at have været en ret vellykket aften hvad angår maden. M.h.t. tørheden, så er det vanskelige kødstykker på en grill. Man kan ofte vinde en del ved at pakke det i staniol halvdelen af tiden på grillen. Der er rigtig meget bindevæv i de 2 typer kød, og det giver en voldsom sammentrækning ved opvarmning = kødsaft presses ud. Selv så lav en temperatur som de 110 grader kan derfor være i overkanten.

Carl - super kommentar.
Tak for info - giver en forståelse for processerne .1%¤
I like :lol: :lol:
Resultat = talent * flid

jim
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 3. okt 2013, 09:38

Fedt laget på en brisket, er ikke altid helt ligeligt fordelt. Eller man er måske kommet til at trimme det lidt for meget. Så dækker jeg altid evt mangler med et lag bacon eller to på oversiden. Typisk vil der mangle fedt på HELE oversiden. Så jeg lægger altid 2 lag bacon på min brisket :savl2:
Det bliver desværre noget underligt bacon at tygge på, så selvom det er med tungt hjerte, bliver det smidt ud. Har en gang prøvet at riste det på en pande bagefter, uden held.

Halvvejs pakker jeg den ind i 2 staniol, ligesom Carl skriver. Når kødet er færdig, vil du sikkert blive overrasket over, hvor meget væske, der er i pakken. Der er lidt sous vide over det. Lav temp, kødet pakket ind, så kødsaften ikke bare "forsvinder". :lol:

Brugeravatar

Emneforfatter
elleh@ge
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#14 » 3. okt 2013, 10:12

Tak for input til at lave det endnu bedre, skal helt klart forsøges med et baconflet på brisket næste gang...
Brisket er bestemt IKKE det nemmeste stykke kød at tilberede, men synes bestemt at det blev ok denne gang taget i betragtning af at det var et stykke dansk spidsbryst der blev brugt. Har en gang tidligere lavet af en US udskæring, hvilket var mere saftigt end denne...
+ + + + + + + + +
Kim

SAfire
Weber Q300
Weber Smokey Joe
Auplex Kamado XL

jim
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 3. okt 2013, 10:29

elleh@ge skrev:Tak for input til at lave det endnu bedre, skal helt klart forsøges med et baconflet på brisket næste gang...
Brisket er bestemt IKKE det nemmeste stykke kød at tilberede, men synes bestemt at det blev ok denne gang taget i betragtning af at det var et stykke dansk spidsbryst der blev brugt. Har en gang tidligere lavet af en US udskæring, hvilket var mere saftigt end denne...

Har kun prøvet at lave det af brisket udskæringer.

Vil næste gang prøve, at bruge væsken i pakken, til sovs.

Brugeravatar

Emneforfatter
elleh@ge
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#16 » 3. okt 2013, 21:46

lractbird skrev:Hov Kim. Der er noget galt.
En Glenfarclas er IKKE en Islay malt, men en Highland. Den slags oplysninger skal være korrekte min herre! :lol: :lol:

Men ellers passer det godtnok, og en 105 er en heftig sag. Men når den er hældt i en sovs, så er der nok ikke så meget sprit tilbage at det kan give tømmermænd. Så du er herved under mistanke for at have forgrebet dig på den del af flasken der ikke kom i sovsen! :lol: :lol: :lol:

ØV ØV ØV...
Carl, du har jo fuldstændig ret angående Glenfarclas., selvfølgelig er det en Highlang whisky. Når det så er sagt, ja så er det som du også skriver, en kradsbørstig herrewhisky, som kan mærkes hvor den kommer frem, og er lidt for heftig til mine smagsløg, men er intet mindre end fantastisk i whiskysauce...
Mht spidsbryst, ja så må jeg op på hesten igen og have fat i et nyt stykke når der er en friweekend igen. Har talt med min slagter, som har noget på vej med mere fedtlag end den i dette indlæg. Tror jeg vil prøve med baconlaget, som jim skriver om, bare for at holde på saften kombineret med indpakning i staniol eller papir efter ca halvdelen af stegetiden.
+ + + + + + + + +
Kim

SAfire
Weber Q300
Weber Smokey Joe
Auplex Kamado XL

danjohannesen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#17 » 7. okt 2013, 08:59

Hejsa jeg har 1 1/2 kg brisket til at ligge i friseren som jeg skal have op i weekenden da vi får besøg af 2 hold venner med børn. Jeg ved godt det ikke er helt nok, så jeg spørger lige 6 voksne og 8 børn jeg har min brisket hvor meget mere tror i jeg skal bruge, jeg har en cuvette på et kilos penge der godt kunne gå med, men hvilken slut temp skal jeg have da der er bl.a. Min kone der overhovedet ikke kan tåle at der er rødt på kødet og hvor lang tid skal jeg regne med at have gang i grillen en performer, og kan man lave noget godt til børnene

Brugeravatar

Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#18 » 7. okt 2013, 20:42

pølse skrev:Nå, men ellers ser det jo ud til at have været en ret vellykket aften hvad angår maden. M.h.t. tørheden, så er det vanskelige kødstykker på en grill. Man kan ofte vinde en del ved at pakke det i staniol halvdelen af tiden på grillen. Der er rigtig meget bindevæv i de 2 typer kød, og det giver en voldsom sammentrækning ved opvarmning = kødsaft presses ud. Selv så lav en temperatur som de 110 grader kan derfor være i overkanten.

Carl - super kommentar.
Tak for info - giver en forståelse for processerne .1%¤
I like :lol: :lol:

min den sidste Brisket blev den bedste jeg har lavet, 3 timer på grill med røg og øbls spray, derevter 4 timer i grill folie til den var lidt over 90gc - den var perfekt, og bagefter er det det bedste roast beef pålæg man kan få. der kan slagterens slet ikke være med.
I love to eat, I love to cook, I love to eat what i cook
03 - OTG57
28/5-08 Performer - Solgt
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450
05/9-13 100 Cm Artiforno lerovn

Brugeravatar

Emneforfatter
elleh@ge
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#19 » 7. okt 2013, 21:54

Xang72 skrev:
min den sidste Brisket blev den bedste jeg har lavet, 3 timer på grill med røg og øbls spray, derevter 4 timer i grill folie til den var lidt over 90gc - den var perfekt, og bagefter er det det bedste roast beef pålæg man kan få. der kan slagterens slet ikke være med.

Temperatur på grillen under de 2 gange stegning efterlyses...
+ + + + + + + + +
Kim

SAfire
Weber Q300
Weber Smokey Joe
Auplex Kamado XL

danjohannesen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#20 » 8. okt 2013, 13:14

danjohannesen skrev:Hejsa jeg har 1 1/2 kg brisket til at ligge i friseren som jeg skal have op i weekenden da vi får besøg af 2 hold venner med børn. Jeg ved godt det ikke er helt nok, så jeg spørger lige 6 voksne og 8 børn jeg har min brisket hvor meget mere tror i jeg skal bruge, jeg har en cuvette på et kilos penge der godt kunne gå med, men hvilken slut temp skal jeg have da der er bl.a. Min kone der overhovedet ikke kan tåle at der er rødt på kødet og hvor lang tid skal jeg regne med at have gang i grillen en performer, og kan man lave noget godt til børnene

Ingen der lige kan hjælpe mig lidt :-(

Tilbage til "Kamado keramisk grill"