Første par dage med Auplex Kamado

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
allanped
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Første par dage med Auplex Kamado

Indlæg#1 » 22. jul 2013, 22:51

I fredags blev man så endelig ejer af 2 lerpotter. Havde meldt mig frivilligt til at hjælpe Scharstein med at tømme containeren, så havde godt nok lange arme fredag aften efter vi havde flyttet 6,5 ton lerpotter og 2,5 ton kul. Havde gæster fredag aften, så nået kun lige at få samlet vidunderne

21996_10151732498589344_349472903_n.jpg

Lørdag morgen started jeg med at tænde op i minien. Det lykkes at holde den kørende ved ca. 120 grader i ca. 12 timer på en opfyldning kul. Ville gerne have haft den kørende ved 100 grader, men det er den simpelthen for utæt til. Bundspjældet gabber i samlingen, så jeg skal lige have tætnet det med noget varmefast silikone. Overordnet er jeg meget godt tilfreds med den trods lidt manglende finish hist og her.

Lørdag aften startede jeg så XL'en op på 100 grader. Da det anbefales at køre ved lav temperatur de første 24 timer var det jo en god anledning til at lave pulled pork. Efter den have kørt et par timer smed jeg en nakkefillet på samt tilsatte lidt flis til røg. Det er første gang jeg griller på kamado og bruger trækul, men var meget overrasket over hvor nemt det var. Grillen lå storset mellem 90 og 110 grader gennem hele forløbet. Skulle godt nok justeres nogle gange, men det var nemt at have med at gøre. Pulled Pork'en fik 21 timer og blev super god og er nok den bedste jeg endnu har lavet.

I dag skulle jeg så prøve en flæskesteg. Planen var at stege den ved 150 grader et par timer hvorefter jeg skruede op til 250 grader for at få sprød svær. Om det er måden at gøre det på ved jeg ikke men det virkede perfekt. Tog steget af ved 70 grader, hvilket nok var lidt for meget.

IMG_7396.png

Kommer fra weber kuglegrill, så det med at nemt at kunne kontrollere temperaturen (brugte tidligere heat beats) er fantastisk. Giver helt nye muligheder.

XL'en er i en helt anden finish end minien og det virker som rigtig god kvalitet. Dog er der igen lidt finish, som mangler. F.eks. var jeg nødt til at bore nye huller i beslagende til bordene, da de ikke passede og derudover var fjederen til at holde låget monteret skævt, hvilket jeg dog fik rettet. Låget gabte på bagsiden, hvilket jeg fik justeret på beslaget, men det sidder derudover ikke helt centreret. Låget rager en lille cm ud over højre side, hvilket dog ikke betyder noget. Er der nogen som har et bud på hvordan dette rettes?

Næste projekt bliver 3-2-1 ribs...
Allan
6710 Esbjerg

Weber Genesis 320
Outdoor Chef City
Weber Performer med gastænding
Stenovn

Brugeravatar

elleh@ge
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Første par dage med Auplex Kamado

Indlæg#2 » 22. jul 2013, 22:58

Lækkert at høre lidt førstehåndsindtryk af de nye urtepotter.
+ + + + + + + + +
Kim

SAfire
Weber Q300
Weber One touch platinium
Weber Smokey Joe
Auplex Kamado XL

Sternberg
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#3 » 23. jul 2013, 08:51

godt at høre at de virker
og tillykke med dem
Weber Q100
Weber 57 cm Performer
Primo XL Oval

Brugeravatar

Søren C. Fischer
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#4 » 23. jul 2013, 09:23

allanped skrev:Kommer fra weber kuglegrill, så det med at nemt at kunne kontrollere temperaturen (brugte tidligere heat beats) er fantastisk. Giver helt nye muligheder.

Tillykke med den nye grill :-)
Vi kom også fra Weber 57cm da vi skiftede til kamado, og vi oplevede/oplever fuldstændigt det samme som dig: det er bare nemmere, og sjovere :-)
Søren C. Fischer
Opel Corsa 1.3 CDTI 95
Driftsvagt i Region Hovedstaden.
Og gift med Grill Nurse :-)
-----------------------------
Weber Mokey Joe + Weber Spirit E-310 + Monolith Kamado

84eren
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 23. jul 2013, 12:20

Super indlæg :) oplever det samme som jer andre :) lidt med låget osv..men Super super grill til ikke ret mange penge..
er helt sikker på at der kommer en ny lerpotte på et tidspunkt .1%¤

hvilken varmefast silikone bruger i ?? "jeg har kun kunne finde en i davidsen der kunne gå op til 200 grader...men er det ikke for lidt ??

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 23. jul 2013, 12:32

84eren skrev:Super indlæg :) oplever det samme som jer andre :) lidt med låget osv..men Super super grill til ikke ret mange penge..

hvilken varmefast silikone bruger i ?? "jeg har kun kunne finde en i davidsen der kunne gå op til 200 grader...men er det ikke for lidt ??

Jeg er også på jagt efter silikone. Stark har en fra Sika, men jeg synes 250 kroner er lige rigeligt til den smule jeg skal bruge.
/Martin

Primo Oval XLWeber One Touch 57Weber Smokey JoeOutdoorchef City GrillBjørn Teddy

Brugeravatar

ps2jens
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 23. jul 2013, 15:26

MartinM skrev:
84eren skrev:Super indlæg :) oplever det samme som jer andre :) lidt med låget osv..men Super super grill til ikke ret mange penge..

Jeg er også på jagt efter silikone. Stark har en fra Sika, men jeg synes 250 kroner er lige rigeligt til den smule jeg skal bruge.

Biltema må have det, jeg er også på jagt efter det.
Mvh Jens.
Deaktiveret efter brugerens ønske den 08.11.2015

tegundersen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 23. jul 2013, 15:48

Den lyder dælme til at være en rar ting at have, gid det var mig. :)

Er det ikke ved indsugnings spjældet, hvor den suger kølig luft ind.??
Det kan vel ikke blive så varmt at der skal en særlig varmebestandigt silikone til....
Silikone er jo fra "naturens" side meget tolerant over for store temperaturudsving.

Blot en tanke. :)
Mvh.
Thomas E. Gundersen

Weber 57 Performer

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 23. jul 2013, 16:20

tegundersen skrev:Den lyder dælme til at være en rar ting at have, gid det var mig. :)

Er det ikke ved indsugnings spjældet, hvor den suger kølig luft ind.??
Det kan vel ikke blive så varmt at der skal en særlig varmebestandigt silikone til....
Silikone er jo fra "naturens" side meget tolerant over for store temperaturudsving.

Blot en tanke. :)

150-200 grader tror jeg godt den kan blive, hvis den er gennemvarm og 250 grader indeni. Det tror jeg ikke almindelig silikone vil være med til :-)
/Martin

Primo Oval XLWeber One Touch 57Weber Smokey JoeOutdoorchef City GrillBjørn Teddy

træhatten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#10 » 23. jul 2013, 17:16

84eren skrev:

Man kunne prøve dette link til 'Hedestoker'

http://www.hedestoker.dk/braendeovns_ti ... inger.html
Hans Jørn

Brugeravatar

deafbeeman
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 23. jul 2013, 18:11

Jeg har købt sort silikone fra Jem og fix koster kun 15 kr ingen problem med varme
Mvh Deafbeeman
Deaf BBQ Team

Borniak Røgeovn UW-70
Weber One-Touch Premium grill
Weber performer med gastænding
Weber Joe smokey
Primo oval xl

Fredstone pizzasten

cvr
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 23. jul 2013, 18:25

Jeg har købt denne på nettet ,
den findes også i en lille tube.
Den kan klare op til 350 grader.

Christian

cvr
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#13 » 23. jul 2013, 18:28

Hov der kom ingen billede med,
Den hedder "k2 silikon High temperature.
Vedhæftede filer
$(KGrHqVHJCUE9rPVHmYNBPkJKqi1TQ~~60_35[1].jpg
$(KGrHqVHJCUE9rPVHmYNBPkJKqi1TQ~~60_35[1].jpg (6.43 KiB) Vist 3025 gange

frenzo
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 23. jul 2013, 20:38

Cykel 004.jpg
Cykel 001.jpg
Så kom der også mad i min nye Auplex, efter den har "tørret færdig" som foreskrevet.
Første ret skulle være den sagnomspundenene PP, jeg har med succes lavet det mange gange i Weberén, men det har altid været lidt af et projekt, kullene skulle stavles rigtigt, rørflis placeres, osv. Med andre ord noget der kun var muligt i weekenderne.
I går aftes blev en lille nakkefilet rubbet og lagt på køl. Der blev startet op i Auplexén tidligt i morges og ved 0630 kom filetén på, temperaturen flad til ro omkring 110 grader og der lå den stabilt/fast indtil kl 1930 hvor kødes blev trukket og spændingen udløst. Er det bedre på en kamado ? - JA det er, mere saftigt og med mere grillsmag - tror det skylles at det er kul der bruges, rørtræet er nemlig det samme som altid.
Mens vi nød PP pitabrød blev temperaturen hævet til 250 grader og der blev bage et grydebrød som havde hævet siden i går aftes - herlig dessert med lun brød og koldt smør.
Vedhæftede filer
Cykel.jpg
Thomas

/Så længe benene er lige lange er der ingen grund til at halte :-)

-------------------------------------------------------------------------------
OTG 57 x 2
Q300
Smokey Joe
Go anywhere

Tilbage til "Kamado keramisk grill"