Jeg er ikke så meget i tvivl. Jeg ville bruge brændeovnspakningen. Jeg tvivler på at nogen har godkendt noget som helst til grillbrug i denne sammenhæng. På min Primo XL sidder en brændeovnspakning der nu har siddet i siden 2010. Og den holder stadig. Den er pålimet med en silikone der er varmebestandig til 280 grader - det er under et vist tryk, da silikonen er beregnet til at tætne ventildæksler, kølesystemer og indsugninger på biler. Den hedder "Sili-Gasket" og kommer fra et kemifirma "KENT", og er ikke helt billig. Mange autoværksteder bruger den, eller en lignende. Man kan sikkert købe en tube af mekanikeren. Den er garanteret heller ikke godkendt til fødevarer

- men nu skal den jo også fungere mellem keramik og pakning, og ikke som kødklister
Grillen har jævnligt været på 400 grader. Det har ikke betydet noget. Men nu måles den temperatur jo også i toppen, og ikke lige der hvor pakningen sidder, jeg kan bare konstatere det holder.
På min BGE Large derimod, der sidder nu nummer 2 Nomexpakning, og den er i DEN grad tjenlig til udskiftning, se billede. Det er 3. pakning inden for 1½ år der skal på nu. Den sidder i låget og ikke på bunden som den i Primoen. Men sidste gang var den også monteret i bunden. Det gør ikke den store forskel. Nomexpakningen er en hel del bedre end den originale pakning var. Men den er ikke nær så god som brændeovnspakningen. Se mine billeder:
Primo med glaspakning:
BGE med Nomexpakning:
Når det kommer til justering af låg, så må man bare konstatere at i den henseende er en BGE Large noget L.O.R.T.
Man kan justere lige så tosset man vil, og få det hele til bare at sidde perfekt. Men første gang den har været varmet op til Pizzatemperatur er den ude af justering igen. Og det bevirker at pakningen i bag, henne ved hængslet, langsomt men sikkert bliver trukket bagud, og havner uden for keramikken, så man får en åbning dér. Det sker fordi låget synker lidt ned i beslaget, der jo udvider sig ved varme. Så kommer kanterne tæt på hinanden, og man har balladen. Til gengæld er det utrolig let at skifte pakningen på en BGE Large, så det kompenserer da lidt for ulempen ved at skulle skifte.
Det sker ikke på en Primo OVAL, og heller ikke på en BGE XL, der har et helt andet hængselsystem end model Large.