Alternativ pakning til potten

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Alternativ pakning til potten

Indlæg#1 » 8. jun 2013, 11:31

Hejsa Kamado-guruer :D

Der har efterhånden været mange tråde omkring pakninger, såvel som afbrændte pakninger. :)

I denne tid hvor jeg går og venter på at få min Auplex XL hjem fra kina, har jeg tænkt lidt, ja det kan lade sig gøre :)

Sidst jeg gjorde vores brændeovn ren, kom jeg til at tænke på de glasbånd, tror jeg de hedder, som bruges i brændovne som tætningslister, de kan da holde til relativ meget varme når ovnen buldrer derudaf.

Er der nogen der har forsøgt sig med disse, hvorfor? hvorfor ikke? Er der noget sundhedsmæssigt der gør at man ikke bruger disse, for umiddelbar er de ikke meget tykkere end 2 pakninger (en i top og bund), og er der en lille forskel tænker jeg at man kan justere sig ud af det, for at få den helt tæt.

På dette link kan man købe det, og det kan tåle temp. op til 550 C.

http://www.steffca.dk/knitted-tapes/product-1314.htm

Jeg tænker at jeg ikke er den første er får denne ide, men hvis nu der var nogen der har for og imod vil det dejligt, så jeg ikke laver unødig ravage :D

/Thomas

Tattoomann
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Alternativ pakning til potten

Indlæg#2 » 8. jun 2013, 15:39

Jeg har en siddende i min, men ikke længe endnu. Da jeg har brugt keramisk lim, som efter noget tid smuldre. Men hvis du limer den med varmebestandig Silicon, kan jeg ikke se et problem. Nøjes dog med, at montere den øverste.
Jesper Christensen
6705 Westjylland
KCBS Certified BBQ Judge

http://www.facebook.com/KcbsScandinavia

https://m.facebook.com/BbqTeamWestCoastDk
Primo XL oval

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 8. jun 2013, 17:38

TOK skrev:Hejsa Kamado-guruer :D

Der har efterhånden været mange tråde omkring pakninger, såvel som afbrændte pakninger. :)

I denne tid hvor jeg går og venter på at få min Auplex XL hjem fra kina, har jeg tænkt lidt, ja det kan lade sig gøre :)

Sidst jeg gjorde vores brændeovn ren, kom jeg til at tænke på de glasbånd, tror jeg de hedder, som bruges i brændovne som tætningslister, de kan da holde til relativ meget varme når ovnen buldrer derudaf.

Er der nogen der har forsøgt sig med disse, hvorfor? hvorfor ikke? Er der noget sundhedsmæssigt der gør at man ikke bruger disse, for umiddelbar er de ikke meget tykkere end 2 pakninger (en i top og bund), og er der en lille forskel tænker jeg at man kan justere sig ud af det, for at få den helt tæt.

På dette link kan man købe det, og det kan tåle temp. op til 550 C.

http://www.steffca.dk/knitted-tapes/product-1314.htm

Jeg tænker at jeg ikke er den første er får denne ide, men hvis nu der var nogen der har for og imod vil det dejligt, så jeg ikke laver unødig ravage :D

/Thomas

Jeg har brugt den type glasfiberpakning (eller en som ligner) i over 5 år. Første gang jeg skiftede holdt de over 3 år! Siden er bundpakningen skiftet 2 gange og toppen 1 gang. Det er en selvklæbende pejsepakning som jeg købte i endeløse baner og i "løs vægt" hos den lokale, nu lukkede :cry: , pejseforhandler.
Jeg har suppleret med klatter varmefast lim for en sikkerheds skyld, men er ikke sikker på, at det har været nødvendigt. Og der har ikke været problemer med falsk luft ell. lign. i min XL. Jeg har lige brugt det sidste til BGEen og det fungerer super. Så jeg må på udkig efter en ny pejsebutik og få en ny rulle pakning.
Og jeg kan lige sige, at det er ikke mange dage i ugen at grillen ikke er tændt op. :P
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 8. jun 2013, 20:21

@Tattoomann
Den silicon lim du snakker om, hvor køber man den?? Er det standard vare hos et velassorteret pejsecenter?

@Skaal-um
Det lyder godt. Du har ikke problemer med at limen smuldrer?

Er der en ulempe ved at bruge denne type pakning fremfor eks. Nomex. Synes jeg læser at folk jævnlig skifter pakning, selv ved brug af Nomex. Hvis Skaal-um kan få den til at holde 3 år ved dagligt brug vil jeg da mene der er væsentligt nemmere at have med at gøre frem for de traditionelle pakninger, så der må da næsten være en hage ved brug af brændeovnslisterne eller er der bare få der har fået øjnene op for brugen af disse?

Tattoomann
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 8. jun 2013, 20:29

Ja der vil jeg mene
Jesper Christensen
6705 Westjylland
KCBS Certified BBQ Judge

http://www.facebook.com/KcbsScandinavia

https://m.facebook.com/BbqTeamWestCoastDk
Primo XL oval

Brugeravatar

StufMeister
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 8. jun 2013, 20:37

I og med det i bund og grund vel er baseret på en eller anden form for glas, kan der optræde mikroskopiske gladsplinter hvis man rammer pakningen med bøffen eventuelt, og nok ikke derfor det direkte er godkendt til madgrillning.
Er mit gæt, men ved det ikke.
Og blot man lige tænker sig, så går det nok
Weber OTG 57
BGE L plus diverse tilbehør

Frachlitz
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 9. jun 2013, 09:56

Man må ikke bruge disse til en grill. Der er en god grund til at de ikke er godkendte til fødevare.

Jo de holder fint. Men prøv efter et år om aftenen at åbne grillen, sætte en lommelygte ned i den og så kør hånden rundt på pakningen.

Alt det "støv" i nu kan se - det er glas. Som KOMMER i maden.

Jeg ved der har været forespurgt direkte til BGE "modeskibet" om dette, og det er undersøgt men er direkte sundhedsskadeligt og må derfor ikke bruges på grille.
Primo Oval XL400
Borniak Røgovn med koldrygning og ventilator
Weber 57 Gold (henvist til sommerhuset)
Weber Q3200

KCBS Certified Judge
WBQA Judge

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#8 » 9. jun 2013, 10:04

Ok, tak for svarene, så er den ide droppet igen, og jeg holder mig til de pakninger der er lavet til formålet! :)

Thomas

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#9 » 9. jun 2013, 15:16

Jeg ville gå efter en nomex pakning , synes de holder godt

Undre mig dog over at fabriks pakingen på min BGE XL ser ud til at holde meget godt :?: , det er en ny type (for mig) pakning [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

På Primo oval holder nomex over et år til mit-vores brug :-D
Fodbad & Urtepotte
Så er man godt nok langt ude
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

http://www.facebook.com/groups/320356778018449/
med ved
DM 2010-2011-2012

Frachlitz
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 9. jun 2013, 15:52

BGE er kommet med en ny pakning i år. Er dog i tvivl om nogle af dem er kommet til DK.
Primo Oval XL400
Weber Q3200

KCBS Certified Judge
WBQA Judge

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#11 » 9. jun 2013, 15:57

Frachlitz skrev:BGE er kommet med en ny pakning i år. Er dog i tvivl om nogle af dem er kommet til DK.

Det er en for mig ny type på min BGE XL der er et par mdr. gammel ,
og det ser ud til at den holder :-D
IMG_2990.JPG

ved ikke om man kan se det på dette foto , eller må jeg tage et nyt.
Fodbad & Urtepotte
Så er man godt nok langt ude
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

http://www.facebook.com/groups/320356778018449/
med ved
DM 2010-2011-2012

Frachlitz
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 9. jun 2013, 16:15

Det er den nye standard type, som skulle holde lige så godt som nomex.
Primo Oval XL400
Weber Q3200

KCBS Certified Judge
WBQA Judge

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#13 » 10. jun 2013, 10:38

Frachlitz skrev:BGE er kommet med en ny pakning i år. Er dog i tvivl om nogle af dem er kommet til DK.

Jeps de nye bge modeller har den nye type pakning. De holder fint - men bliver dog forbrændt, hvis man kører den op til 500 grader og låget ikke er helt præcist justeret.
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#14 » 10. jun 2013, 11:57

Jeg er ikke så meget i tvivl. Jeg ville bruge brændeovnspakningen. Jeg tvivler på at nogen har godkendt noget som helst til grillbrug i denne sammenhæng. På min Primo XL sidder en brændeovnspakning der nu har siddet i siden 2010. Og den holder stadig. Den er pålimet med en silikone der er varmebestandig til 280 grader - det er under et vist tryk, da silikonen er beregnet til at tætne ventildæksler, kølesystemer og indsugninger på biler. Den hedder "Sili-Gasket" og kommer fra et kemifirma "KENT", og er ikke helt billig. Mange autoværksteder bruger den, eller en lignende. Man kan sikkert købe en tube af mekanikeren. Den er garanteret heller ikke godkendt til fødevarer :lol: :lol: - men nu skal den jo også fungere mellem keramik og pakning, og ikke som kødklister :lol: :lol:

Grillen har jævnligt været på 400 grader. Det har ikke betydet noget. Men nu måles den temperatur jo også i toppen, og ikke lige der hvor pakningen sidder, jeg kan bare konstatere det holder.

På min BGE Large derimod, der sidder nu nummer 2 Nomexpakning, og den er i DEN grad tjenlig til udskiftning, se billede. Det er 3. pakning inden for 1½ år der skal på nu. Den sidder i låget og ikke på bunden som den i Primoen. Men sidste gang var den også monteret i bunden. Det gør ikke den store forskel. Nomexpakningen er en hel del bedre end den originale pakning var. Men den er ikke nær så god som brændeovnspakningen. Se mine billeder:

Primo med glaspakning:
pakDSCN1759.jpg

BGE med Nomexpakning:
pak DSCN1760.jpg

Når det kommer til justering af låg, så må man bare konstatere at i den henseende er en BGE Large noget L.O.R.T.
Man kan justere lige så tosset man vil, og få det hele til bare at sidde perfekt. Men første gang den har været varmet op til Pizzatemperatur er den ude af justering igen. Og det bevirker at pakningen i bag, henne ved hængslet, langsomt men sikkert bliver trukket bagud, og havner uden for keramikken, så man får en åbning dér. Det sker fordi låget synker lidt ned i beslaget, der jo udvider sig ved varme. Så kommer kanterne tæt på hinanden, og man har balladen. Til gengæld er det utrolig let at skifte pakningen på en BGE Large, så det kompenserer da lidt for ulempen ved at skulle skifte.

Det sker ikke på en Primo OVAL, og heller ikke på en BGE XL, der har et helt andet hængselsystem end model Large.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Frachlitz
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 10. jun 2013, 12:30

Carl - vi er skam HELT enige om at en pakning i glas holder.

Men - det er IKKE fødevare godkent, og kan ikke godkendes.

Men det er et spørgsmål om personlig holdning.

NOMEX er fødevaregodkendt - der laves bla. handsker til fødevare håndtering af det.

Jeg siger blot at jeg IKKE skal have glas og evt. kemi fra auto silikone lim i min smoker. Men det er jo udelukkende en personlig holdning, ligesom jeg også hellere vi have et spark i løgene end spise kemi-bearinase fra Knorr :-)
Primo Oval XL400
Weber Q3200

KCBS Certified Judge
WBQA Judge

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#16 » 10. jun 2013, 12:35

Frachlitz skrev: ligesom jeg også hellere vi have et spark i løgene end spise kemi-bearinase fra Knorr :-)

:lol: :lol: :lol: DÉR er vi 100% enige! :lol: :lol: :lol:
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Tilbage til "Kamado keramisk grill"