Guruens optænding i Kamadoen... (#1 - Høj varme)

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#1 » 15. jan 2012, 23:16

Guruens optænding i Kamadoen... #1 Høj varme (Guide)

Billede

Lad mig starte med at skrive, at 95% af dette også kan bruges til andre opstillinger og til andre retter...

Betragt blot dette som en lille "mini-guide", hvorfra du kan bruge de tips du synes passer dig.

HUSK: DER ER INTET DER ER MERE RIGTIGT END ANDET. ENHVER GRILLER HAR SINE EGNE METODER
- DETTE ER BLOT EN GENNEMGANG AF MINE...

Start med at fylde grillen GODT op med kul.

Til grillning med høj varme (bøffer og pizza) tændes med 6 Burner poser fordelt i 2 rækker i grillens bredde (på en oval)
På en rund bruges også 6 poser lagt i cirkel, med pose nummer 5 i midten.

Billede

Tænd de første 2, og lad resten være utændt.

Billede

Dæk straks poserne til med kulstykker, således at flammen max brænder 10 cm op over kullene

Tænd herefter de næste 2 poser, og dæk dem til, osv...

Hvis man tænder alle poser samtidig, skal man stå midt i et inferno af ild og flammer...

Billede

Når alle poserne er dækket godt til, åbnes bund og top helt.

Billede

Grillen vil stige til omkring 500F/250C.

Hvis optændingen ikke er dækket ordentligt til, vil temperaturen kunne flytte grillens termometer helt i bund. Det er ikke sundt for den fjeder der sidder i termometret, og kan betyde at det går i stykker eller skal kalibreres igen.

Billede

7 minutter senere er temperaturen faldet til 400F/200 grader. Poserne er brændt helt ud, og hvis ikke grillen ryger kan man begynde at grille.

Grillen ryger af flere årsager. De 4 største er:

1. Der er uforbrændt træ mellem trækullet som er naturligt i produktionen af trækul. Fjern disse stykker ved at se hvor røgen kommer fra.
2. Der er dryppet fedtstof ned i kullet under sidste grillning
3. Der er rester af chunks/røgtræ hvis du bruger genbrugskul.
4. Der er kommet meget kulstøv ud af posen. Jeg hælder aldring den sidste 1/3 af en pose direkte ned i grillen, men hælder det istedet i en plastkasse og tager med hænderne derfra.

Du kan afhjælpe eventuel røg ved at tænde grillen op i rigtig god tid. Jeg tænder ofte op 1-2 timer før jeg havde planlagt at kødet skal på. Så er jeg sikker på at min mad ikke kommer til at smage af sod/kraftig røg.

Billede

Hvis man åbner og kigger, så kan man se at trækullet brænder fint mange steder i grillen. Det er rigtig godt, for høj varme kræver at ilden kan sprede sig. Så jo flere steder fra ilden kan brænde, jo bedre.

Nu laver vi et eksperiment og lukker ned for luften (både top og bund stod jo helt åbent...)

Billede

Toppen lukkes til, så den ca. står 1 cm åbent.

Billede

Det samme gør vi med bunden.

Billede

40 minutter senere - altså godt og vel en times tid efter optænding - er temperaturen omkring 325F/175C.

Grillen er nu dejlig gennem-lun hvis man mærker med hænderne omkring hele underdelen af grillen samt låget.

Billede

På den time kan man næsten ikke se at der er brugt noget trækul.

Billede

Se hvad der sker hvis vi åbner toppen helt igen

Billede

Og bunden helt igen...

Billede

På blot 6 minutter stiger temperaturen til 600F/325C. Pas ekstremt meget på i denne fase, for blot 2 minutter kan banke nålen i bund.

Når den ønskede høje temperatur er opnået, så luk top og bund 50%. Så forbliver nålen stabil.

Billede

Men hvis man nu lukker top og bund så der kun er 1/3 åbent, så sker der meget hurtigt dette:

Billede

Lynhurtigt - på bare 120 sekunder/2 minutter - falder temperaturen til 425F/225C. Så justering af luften betyder rigtig meget for at holde en stabil varme.

Billede

Ved at åbne helt igen, kan man på blot 1 minut komme højt op igen

Billede

Og ved at lukke 50% i top og 50% i bund havner man her på 1 minut...

Efter disse fotos var taget, lavede jeg denne video, hvor jeg viser temperaturstyringen i praksis.
For at dette virker, skal grillen være gennemvarm. Grillen på filmen har varmet op i 1 time, og bruger friske Primo kul.

Husk:
Der er intet rigtig eller forkert.

Jeg har bare gjort mig rigtig mange erfaringer siden jeg modtog min første Kamado 20.09.2007. Det er efterhånden nogle år siden...

Håber denne lille guide har besvaret flere spørgsmål end den har skabt... [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Ps. Pizzaerne der blev bagt efter kameraet var slukket kan ses i dette indlæg:
viewtopic.php?f=42&t=18508
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

havnefogeden
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Guruens optænding i Kamadoen... (#1 - Høj varme)

Indlæg#2 » 16. jan 2012, 06:14

Super gennemgang. Mere af den slags tak..... Måske med lidt bedre kameraføring :-D
Give a man a gun and he can rob a bank!
Give a man a bank an he can rob the World !!!

Primo Oval XL......Proud to be the only ceramic grill Made in The USA!!!

Morten[/color]

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 16. jan 2012, 10:54

Super at du har overskuddet til denne guide.
Det illustrerer virkeligt fordelene ved at tillade keramikken at blive ordentlig varm.

Jeg glæder mig personligt meget til #2 som jeg håber omhandler optænding til "Low & Slow".
Jeg har nemlig gået og tænkt på om en konkurrence-griller som dig er meget omhyggelig med at stable alle kul meget omhyggeligt stykke for stykke. Samt, i givet fald, hvor meget luft du har imellem disse kul.
Jeg har set en gammel video fra "Doktor Kamado" hvor han har dem stablet meget tæt, men det forekommer mig at der måske skal laves bedre plads for at luften kan komme gennem de mange lag!?

Personligt er jeg aldrig kommet mig over dovenskaben, hvor jeg, efter at have smidt et par store stykker i bunden bare hælder i fra posen. Men jeg har nu også haft lidt temperatur-styrings-problemer under pp. Så nu er jeg helt modtagelig for gode råd.
Som sagt, jeg glæder mig til fortsættelsen. :-D :-D
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

GasCan
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#4 » 16. jan 2012, 12:30

Fornemt som altid, ingen detaljer udeladt - kan ikke vente med at komme hjem og efterprøve teknikken. Selvfølgelig skal der ligge en 'temperaturstyrings-workout' på dette site, rigtig godt.
//Tim

jose
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 16. jan 2012, 13:11

Hej Johnny

Tak for et super gennemgang...jeg har dog nogle spørgsmål:

- Jeg har svært at se hvor meget kul der er, er fireboxen i 1 styk eller 2 styk lige som i BGE? Måske kan du indikere hvor langt over lufthuller er kullen ca? :)
- Kan man opnå samme resultat med genbrugskul, eller vil du anbefale at man fylder op med frisk kul?

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#6 » 16. jan 2012, 14:15

Primos firebox er i 1 stykke. Nogle vil joke og sige at firebox'en hurtigt deler sig i 2 stykker :-) Men spøg til side.
Firebox'en er dækket af grillens lange garanti.

Omkring opfyldning af kul, så vil jeg sige generelt for alle Kamado-typer at man ikke kan hælde for meget kul i grillen. Meget kul er ikke det samme som høj varme. Men varmen bliver mere stabil og chancen for at grillen går ud bliver mindre (kinasyndromet fra Low/slow opsætning dog undtaget)

Dog holder jeg altid 10-15 cm afstand fra kul til undersiden af grillristen når der "fyldes godt op".

Bruger jeg genbrugskul (og det gør jeg tit), så rodes der godt rundt i kullet hvorefter firebox'en efterfyldes med friske kul.

Det er ene og alene lufttilførslen der bestemmer hvor meget kul der forbrændes.

Lufthullernes placering i BGE og Primo er lidt forskellige, hvorfor disse ikke kan bruges som en rettesnor.

Næste guide - rigtig nok gættet Low/slow - vil jeg lave på BGE. Principperne er fuldstændig de samme uanset mærket.

Til konkurrencer flækker jeg en pose grillkul på langs, og bruger udelukkende de største stykker til low/slow. Det kan nogle gange godt ske at jeg åbner 2-3 poser for at finde nok kul af klasse A.

Resten er udemærket til alt andet end low/slow.
KCBS certified BBQ judge

jose
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 16. jan 2012, 14:30

Tak Johnny

Jeg har desvæære aldrig grillet i en Oval XL, og har kun set den hos dig...en ting jeg kunne dog hurtig bemærke via nogle videos på nettet er at risten i bunden er meget mere åbent end min BGE XL, som jeg er rigtig irriteret over da den hurtig fyldes med aske og bittesmå kul stykker :( Ser frem til din næste guide :)

jose
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 16. jan 2012, 14:38

En anden ting, bemærker at i dit billede efter en times tid er der ikke meget kul forbrug, og man kan se at de er kun en lille smule grå i toppen, men man kan ane de rød/grå farve længere ned i bunden...Jeg synes IKKE jeg oplever det samme i min kamado-kan det skyldes at den tændes/bruges forkert, eller er det selve konstruktionen eller?

Brugeravatar

Emneforfatter
Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#9 » 16. jan 2012, 15:37

Helt klart brugen...

Begge modeller brænder ens hos mig...
KCBS certified BBQ judge

Twiddr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#10 » 16. jan 2012, 18:33

Super. Glæder mig allerede til næste afsnit i denne serie...
/ Kenneth

Brugeravatar

Nikodk
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 19. jun 2012, 23:24

Det skal jeg da bestemt ha prøvet på min nyanskaffede kamado - glæder mig til at opleve denne nye fantastiske verden.

jeg sidder og leder og leder, men synes ikke jeg kan se at afsnit #2 er kommet i denne serie?
Nikolaj

Monolith Kamado
WSM57, Q300,

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#12 » 19. jun 2012, 23:39

det er en tidløs ABC i optænding .1%¤ .1%¤ .1%¤ .1%¤ [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Fodbad & Urtepotte
Så er man godt nok langt ude
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

http://www.facebook.com/groups/320356778018449/
med ved
DM 2010-2011-2012

Brugeravatar

Toom
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 21. jun 2012, 22:34

Guruen skrev:Primos firebox er i 1 stykke. Nogle vil joke og sige at firebox'en hurtigt deler sig i 2 stykker :-) Men spøg til side.
Firebox'en er dækket af grillens lange garanti.

Omkring opfyldning af kul, så vil jeg sige generelt for alle Kamado-typer at man ikke kan hælde for meget kul i grillen. Meget kul er ikke det samme som høj varme. Men varmen bliver mere stabil og chancen for at grillen går ud bliver mindre (kinasyndromet fra Low/slow opsætning dog undtaget)

Dog holder jeg altid 10-15 cm afstand fra kul til undersiden af grillristen når der "fyldes godt op".

Bruger jeg genbrugskul (og det gør jeg tit), så rodes der godt rundt i kullet hvorefter firebox'en efterfyldes med friske kul.

Det er ene og alene lufttilførslen der bestemmer hvor meget kul der forbrændes.

Lufthullernes placering i BGE og Primo er lidt forskellige, hvorfor disse ikke kan bruges som en rettesnor.

Næste guide - rigtig nok gættet Low/slow - vil jeg lave på BGE. Principperne er fuldstændig de samme uanset mærket.

Til konkurrencer flækker jeg en pose grillkul på langs, og bruger udelukkende de største stykker til low/slow. Det kan nogle gange godt ske at jeg åbner 2-3 poser for at finde nok kul af klasse A.

Resten er udemærket til alt andet end low/slow.

Hvad er ideen/teorien bag at det kun er de store stykker som er velegnet til low/slow?

--
Tom

Brugeravatar

El Cerveza
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Sv: Guruens optænding i Kamadoen... (#1 - Høj varme)

Indlæg#14 » 21. jun 2012, 22:44

Vil tro at det er bedre luft Gennemstrømning, der gør det nemmere at kontrollere temperaturen.

Sendt fra Samsung Galaxy S3 med Tapatalk 2

Brugeravatar

Benne
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 22. jun 2012, 08:46

Supert indlæg tak for det :-)
Glæder mig til #2
Mange pølsehilsner
Benne

Weber Genesis gasgrill
BGE Large
Tommerup Røgeovn
SousVide Supreme SVS

tvartou
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Sv: Guruens optænding i Kamadoen... (#1 - Høj varme)

Indlæg#16 » 23. jun 2012, 05:30

Jeg glæder mig til hvad der skal ske i forbindelse med 5 års jubilæum har til september.. Har du nogle planer for det Johnny??

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Brugeravatar

Mess
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#17 » 20. jun 2017, 11:34

Rigtig fin gennemgang :)

Kom der nogensinde en #2 udgave til low/slow?

Og for at forstå det helt korrekt, hvis man fx. ønsker en temperatur på omkring 250 grader, skal begge spjæld så stå 50% åben? Eller vil det bevirke at temperaturen falder yderligere?

Tilbage til "Kamado keramisk grill"