Kamado Nybgynder

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.

Emneforfatter
Mandrup24
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Kamado Nybgynder

Indlæg#1 » 5. dec 2011, 19:33

Hej alle

Er lidt på herrens mark...

Jeg har få købt mig en kamado grill. og er simpelthen så glad for den, synes den er hammerlækker

Jeg har kigget efter en slags kamadoguide for rookies herinde, men kan ikke rigtig finde noget.

Jeg lavede kyling i søndag med primokul, den blev rigtig god med god smag osv men synes den smagte røget, og det passer fint til kylling, men hva nu hvis man ikke vil ha røgsmagen, har jeg gjort noget forkert? jeg havde fylde bunden op med kul.

Et andet spørgsmål, hvordan tænder i op til kamadoen, på gammeldag maner, som til en almindelige dødelig kulgrill?

Bruger I altid kuldeler, så det kun er den en side, der er fyldt op?

Er der andre tricks, jeg skal vide, vil jeg meget gerne høre om det

På forhånd mange tak
Anders

Brugeravatar

ggf
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Re: Kamado Nybgynder

Indlæg#2 » 5. dec 2011, 19:59

Primokul giver mere røgsmag
så prøv nogle andre kul
Der er meget forskel i hvor kraftig røg der kommer
Kvickly har nogle (kan ikke huske hvad de hedder)
men de er ikke så kraftig i røgsmagen
Med Venlig Hilsen

Jacob

Billede Billede

Vinder af udfordring nr 4. Bedste lam 2008

sofus´far
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#3 » 5. dec 2011, 20:09

kan klart anbefale black ranch kul de er ikke så kraftige i røgsmagen.
desuden er der nogle rigtig flotte stykker kul i poserne og ikke så mange af de små stykker.

jeg tænder op i min med en lille gasbrænder jeg har købt i bauhaus mener den kostede 129kr med 3 dåser gas til og har ikke brugt den første dåse endnu og vi griller 3-7 gange om ugen.

men jeg holder bare brænderen det samme sted ca 30 sek og det gør jeg 2 til 3 steder og i løbet af ca 30 min er min xl oppe på ca 180 grader.
Big Green Egg XL
Rookie Team Barbecue Masters
BEST OF THE WEST TRÆKUL TIL AFHENTNING I SPENTRUP (8 km nord for Randers).
ELLER TIL LEVERING PÅ RUTEN MELLEM RANDERS OG NIMTOFTE

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#4 » 5. dec 2011, 20:16

Mandrup24 skrev:Hej alle

Er lidt på herrens mark...

Jeg har få købt mig en kamado grill. og er simpelthen så glad for den, synes den er hammerlækker

Jeg har kigget efter en slags kamadoguide for rookies herinde, men kan ikke rigtig finde noget.

Jeg lavede kyling i søndag med primokul, den blev rigtig god med god smag osv men synes den smagte røget, og det passer fint til kylling, men hva nu hvis man ikke vil ha røgsmagen, har jeg gjort noget forkert? jeg havde fylde bunden op med kul.

Et andet spørgsmål, hvordan tænder i op til kamadoen, på gammeldag maner, som til en almindelige dødelig kulgrill?

Bruger I altid kuldeler, så det kun er den en side, der er fyldt op?

Er der andre tricks, jeg skal vide, vil jeg meget gerne høre om det

På forhånd mange tak
Anders

først tillykke med købet .1%¤
en guide for keramikgrill er der vel ikke, men kik på de mange indlæg de fleste deler gerne ud af deres viden :-D
kul hvor der ikke er så meget røgsmag, er der vel all natural og black ranch og et par andre i dk.
optænding er lettes med en ukrutsbrænder eller burner optændings poser....
jeg bruger altid kuldeleren i min primo xl , og aldrig i min primo rund og brugte det heller ikke da jeg havde bge l.
triks er der mange af kik rundt på forumet , her vrimler det med dygtige grillere der gerne deler ud af deres kunnen, og heldigvis for det [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
ellers spørg , der kommer næsten altid et par svar .1%¤
Fodbad & Urtepotte
Så er man godt nok langt ude
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

http://www.facebook.com/groups/320356778018449/
med ved
DM 2010-2011-2012

Emneforfatter
Mandrup24
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 5. dec 2011, 20:21

mange tak for hurtige svar, jeg er så heldig at jeg købte 3 poser black ranch kul og 3 poser primo ved TBS i sidste uge. Så skifter jeg over til black ranch, hvis røgsmagen skal mindskes

Jeg har også en ukrudts bræner, den prøver jeg næste gang,

tak til jer alle

belnacho
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 5. dec 2011, 20:26

vil lige sige at hvis du skal lave low and slow synes jeg personligt at black racnh giver den veterantogs lugt i kødet. Hvor primokul giver
den røgede finish.
Jeg lavede en pæn portion pp herforleden med black ranch og der smagte noget af kødet af veteran tog :D
Men BR kul er pæn flotte stykker som giver hurtig repsons når du arbejder med temperature skift.
mvh Frederik

Brugeravatar

Wind Diesel
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 5. dec 2011, 20:39

Veterantogs lugt.... ja... jeg tror sgu' vi er ved at ha' ramt det gyldne ord der beskriver lugten :-D
Kind Regards Søren H. Wind
Stolt ejer af en ÆGTE NOMA Grill = Big Green Egg Large... Livet er for kort til briketter
When i'm done Eggin' You'll be beggin'

Brugeravatar

gundersen
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 5. dec 2011, 20:49

Hej Mandrup.

Hvis du satte geografisk lokation på din profil er jeg sikker på der er et grillguru medlem eller 2 i nærheden af dig der vil hjælpe dig og evt vise dig hvordan du får mest ud af din nye kamado.
René - KCBS Certified BBQ Judge

Holdkaptajn på: Team Crazy Danes BBQ
Medejer af: JRgrillcatering.dk

Idashøj Cater Grill 1200 (2013)
Primo Kamado Rund (2011)
Primo Kamado XL Oval (2011)
Weber Genesis E-320 (2010)

GasCan
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#9 » 5. dec 2011, 21:34

Hej,

Jeg læser på Primo's egne boards, når jeg har tygget mig gennem de lærerige tråde på GG.

Fx optænding og temperaturstyting: http://www.primogrillforum.com/forums/s ... .php?t=799

Mine 3 helt personlige erfaringer: 1) For at få ordentlig optænding: Rod grundigt rundt i de kul-rester som du skal starte næste optænding op på, så kulristen er ren og aske og smuld falder ned i bunden af grillen så du kan tage det ud.2) Lad være at brænde standard-pakningen af, det lugter og limen smelter og sviner din grill til. Skal du grille pizza-varmt kan du lissågodt skifte pakningen før den brænder. 3) Lad være at stille ildfaste fade eller pizzasten på de emaljerede riste, brug nogle 'Fred-pinde' eller vend drypbakke-ristene om og læg din bagesten på den.

Jeg vil gerne opfordre til eller selv lægge terrasse til nogen Kamado-sessions, for det er den rigtige måde at lære på.

Jeg bruger AN-kul, elsker duften af Fatwood om morgenen ;-)
//Tim

Brugeravatar

BURNER
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 5. dec 2011, 21:35

Hej Anders,

..og tillykke med din nye grill !

Personligt har jeg næsten altid min kul-deler i - lige med undtagelse af når grillen bruges til pizza bagning....

Det er sådan, jeg får mest ud af min grill - da den giver hele paletten af muligheder for direkte og indirekte grillning - endda i flere lag, hvis du har forhøjerristene på.

De kul som GGF henviser til, er All Natural - og blev kun forhandlet i KVICKLY´s butik i Helsinge, så du kan IKKE finde den i alle Kvickly´er. Men Metro og BBQmasters har dem.....

Ellers, kan du (hvis du angiver geografisk område - og ikke bor for langt væk 8) ) sagtens hente nogle poser hos mig - Jeg købte de sidste 32 i Helsinge....

Mht. optænding, så skal du bare have spjældene åbne - fyldt op med kul - og tænde op i toppen, enten med din ukrudtsbrænder eller optændingsblokke (læg gerne lige et par stykker kul oven på optændingen)
Med venlig hilsen

Nicolai

belnacho
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 5. dec 2011, 21:50

BURNER skrev:Hej Anders,

..og tillykke med din nye grill !

Personligt har jeg næsten altid min kul-deler i - lige med undtagelse af når grillen bruges til pizza bagning....

Det er sådan, jeg får mest ud af min grill - da den giver hele paletten af muligheder for direkte og indirekte grillning - endda i flere lag, hvis du har forhøjerristene på.

De kul som GGF henviser til, er All Natural - og blev kun forhandlet i KVICKLY´s butik i Helsinge, så du kan IKKE finde den i alle Kvickly´er. Men Metro og BBQmasters har dem.....

Ellers, kan du (hvis du angiver geografisk område - og ikke bor for langt væk 8) ) sagtens hente nogle poser hos mig - Jeg købte de sidste 32 i Helsinge....

Mht. optænding, så skal du bare have spjældene åbne - fyldt op med kul - og tænde op i toppen, enten med din ukrudtsbrænder eller optændingsblokke (læg gerne lige et par stykker kul oven på optændingen)

så er det dig din bandit der har taget de sidste kul heroppe af :D
mvh En fra Esbønderup.

Brugeravatar

BURNER
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#12 » 5. dec 2011, 22:08

belnacho skrev:så er det dig din bandit der har taget de sidste kul heroppe af :D
mvh En fra Esbønderup.

[smilie=bluecolorz5_pdt_10.gif] .... man skulle jo nødigt løbe tør.... 8)
...men nu ved du hvor du kan finde kul i en snæver vending....
Med venlig hilsen

Nicolai

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#13 » 6. dec 2011, 00:03

How soon ya'all forget. :roll:

Doktor Kamado, manden som fik danskernes øjne op for kamadoen, har lavet et hav af underholdende "instruks-videoer"

Se f.eks. denne video
Robert

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#14 » 6. dec 2011, 00:30

Robert.A skrev:How soon ya'all forget. :roll:

Doktor Kamado, manden som fik danskernes øjne op for kamadoen, har lavet et hav af underholdende "instruks-videoer"

Se f.eks. denne video

ja det er da flovt :oops:

Thorsten har lavet videoer til mange timers kamado tv .1%¤
Fodbad & Urtepotte
Så er man godt nok langt ude
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

http://www.facebook.com/groups/320356778018449/
med ved
DM 2010-2011-2012

Brugeravatar

havnefogeden
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 6. dec 2011, 00:36

Tillykke med din Nye kamado :-D

En anden ting som vist ikke er nævnt endnu er, at du skal sørge for at grillen er ordenligt tændt op inden du lægger kød på.
Det vil sige, hold øje med at der ikke kommer røg ud af det øverste spjæld, når der ikke gør det mere, så er grillen klar :-D
Give a man a gun and he can rob a bank!
Give a man a bank an he can rob the World !!!

Primo Oval XL......Proud to be the only ceramic grill Made in The USA!!!

Morten[/color]

Emneforfatter
Mandrup24
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#16 » 6. dec 2011, 16:50

Tak til jer alle, det har virekligt været givende!!! .1%¤

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 7. dec 2011, 16:49

Jubiiiiiii, endnu en Kamado-griller! Velkommen i keramikkens verden :-)
/Martin

Primo Oval XLWeber One Touch 57Weber Smokey JoeOutdoorchef City GrillBjørn Teddy

Emneforfatter
Mandrup24
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#18 » 10. dec 2011, 10:06

mange tak!!!

Krivib
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 23. dec 2011, 10:48

Hej Mandrup

Godt nok er tråden lidt gammel, men jeg vil lige vise min looftlighter, den syntes jeg er smart at tænde op med.
Det er en forstørret varmeblæser, 30 sekunder helt ned i kullene, 30 sekunder 10 cm fra og så er der gang i kullene

vh Kristian
Vedhæftede filer
DSC07124.JPG
Venlig hilsen

Kristian
Komfurbanker af guds nåde!

Brugeravatar

9900
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#20 » 23. dec 2011, 11:09

Hvor købe rman den? Den ser smart ud.
Weber 57cm 2000
Weber 57cm 2010
Weber 57cm <2000
Big grenn egg large
Weber spirit e-310
Primo xl oval
Primo oval JR
Auplex mini

Krivib
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 23. dec 2011, 11:27

Jeg købte min da jeg boede i Sverige.

Men jeg kan se man kan købe den online her : http://www.looftlighter.com/products-page/

vh Kristian
Venlig hilsen

Kristian
Komfurbanker af guds nåde!

Tilbage til "Kamado keramisk grill"