Pizza Hjælp BGE XL

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.

Emneforfatter
jose
Grillguru mester
Grillguru mester

Pizza Hjælp BGE XL

Indlæg#1 » 19. aug 2011, 17:26

Ja, det her er ikke kun relateret min BGE XL, men generelt...
Jeg har et stort problem når jeg skal bage pizza på min bagesten...

HVORDAN POKKERS BRUGER JEG EN PIZZASPADE UDEN AT DET HELE KLISTRER :(

I dag har lavet 4 pizzaer, den første var ok, nr 2 og nr 3 var waw... nr 4... tja, den er stadigvæk i BGE...i bagestenen....i stykker...smeltet over hele stenen :( Den klistret sammen til spaden og så skete ulykke...

Jeg vil derfor høre jer andre som bruger det uden problemer om ikke i kunne forklare mig hvad jeg gør forkert. Har brugt mel under pizzaen, og pollenta (majs mel groft) for at det var lidt løs, men det hjalp ikke altid fandt jeg ude af :(

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: Pizza Hjælp BGE XL

Indlæg#2 » 19. aug 2011, 17:38

Jeg forstå ikke rigtigt det du spørg om.

Har du problemer med fyldet flyder ud ?? , vil dejen ikke blive fast ?? .

Nå pizza er bagt skulle den jo ikke klister til din pizzaspade og hvis det nå du skal ha den fra køkken bordet og ud på grillen så er det fordi du lægger fyldet på for lang tid for dan skal bages, fyldet skal først på ca 1 2 min før du bager den af

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#3 » 19. aug 2011, 17:42

Hej jose :-)

Lige umiddelbart ser det ud til, at din dej ikke har den helt rigtige konsistens, dejen må på ingen måde føles klistret, men skal føles lidt som en hestemule. :-) - eller hvis vi skal være IKKE politisk korrekt - som et par ungpige bryster. 8)

Selvom dejen har den rette konsistens, skal der altid lidt mel under pizzaen for at lette friktionen, når den skovles op. :-)

Straks du har skovlet den op på pizzaspaden skal den forholdsvis hurtig på din bagesten, da der ret hurtig opstår "kondens" mellem dej og spade.

Det er også MEGET VIGTIG, at der IKKE er nogen form for fugt på spaden, den SKAL være helt tør, et lille stykke revet ost kan ødelægge hele operation pizza. :-)

Bruger man eks. pizzaspaden til at tage pizzaen af grillen med, så kan det IKKE undgås at der kommer fugt på spaden og denne fugt gør, at næste pizza - stort set er umulig at skovle op - om ikke andet så er den næsten umulig at læsse af. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Emneforfatter
jose
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 19. aug 2011, 17:54

Hej Frederik

Tak for din svar...det forklarer en del :)
Jeg må så tørre den ordentlig efter jeg skovler den første pizza fra stenen så, og så ved jeg ikke hvad jeg har gjort forkert med min dej, det føles meget let, klistret, og luftigt når jeg tager den ude af køleskab, men måske giver jeg den ikke mel nok mens jeg arbejder med den? :(

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#5 » 19. aug 2011, 18:08

jose skrev:Hej Frederik

Tak for din svar...det forklarer en del :)
Jeg må så tørre den ordentlig efter jeg skovler den første pizza fra stenen så, og så ved jeg ikke hvad jeg har gjort forkert med min dej, det føles meget let, klistret, og luftigt når jeg tager den ude af køleskab, men måske giver jeg den ikke mel nok mens jeg arbejder med den? :(

Nej, det kunne godt tyde på, at din dej godt kunne have haft lidt mere mel i æltningen. :-)

Du kan evt. gøre det, at du bruger en stor tallerken eller andet til at rutche pizzaen over på når den er bagt, det gør jeg tit, da jeg på den måde undgår kondens/fugt på spaden. :-)

Du skal også regne med, at dejen vil klister lidt (danne kondens), når den tages fra køleskabet og ud i stuetemperatur i den situation må du gerne drysse godt med mel på - den må IKKE føles klisteret. :-)

Vi skal hele tiden tænke på, at dejen/deje skal føles behagelig og dejlig at arbejde med - det SKAL være SJOV og DEJLIG. :-D

NB. Ærgelig, at du ikke er tilmeldt Guruens havefest, for SÅ skulle du få det lært, men måske vi kan finde en anden lejlighed. :-D
Senest rettet af Fred 19. aug 2011, 18:12, rettet i alt 2 gange.
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Emneforfatter
jose
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 19. aug 2011, 18:10

Jeg overvejer om ikke jeg skal bruge en metal bage plade til at forme pizzaen og så smide det oven på stenen og lade det nogle minutter, indtil bunden er mere fast hvor jeg kan så flytte pizzaen direkte over stenen , men vil det give et godt resultat?

Chrissen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 19. aug 2011, 18:12

jose skrev:Jeg må så tørre den ordentlig efter jeg skovler den første pizza fra stenen så, og så ved jeg ikke hvad jeg har gjort forkert med min dej, det føles meget let, klistret, og luftigt når jeg tager den ude af køleskab, men måske giver jeg den ikke mel nok mens jeg arbejder med den? :(

Hej Jose.

Nu ved jeg ikke hvilken opskrift du bruger, kunne tyde på for lidt mel, men jeg kan anbefale dig Frederik´s opskrift, den har jeg efterhånden brugt en del gange og de bliver super gode, klister ikke.
Jeg synes endda den bliver bedre og bedre for hver gang jeg laver den. Jeg lader den hvile meget imellem jeg former dem, så bliver de helt perfekte :-D Starter på pizza 1, lader den ligge og begynder på nr. 2 o.s.v.
Mvh Christina

Den dag man ikke længere kan finde barnet i sig selv, den dag er man gammel !

Weber OTG 57cm
Outdoorchef Montreux

Brugeravatar

TrineHG
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#8 » 19. aug 2011, 18:17

jose skrev:Ja, det her er ikke kun relateret min BGE XL, men generelt...
Jeg har et stort problem når jeg skal bage pizza på min bagesten...

HVORDAN POKKERS BRUGER JEG EN PIZZASPADE UDEN AT DET HELE KLISTRER :(

I dag har lavet 4 pizzaer, den første var ok, nr 2 og nr 3 var waw... nr 4... tja, den er stadigvæk i BGE...i bagestenen....i stykker...smeltet over hele stenen :( Den klistret sammen til spaden og så skete ulykke...

Jeg vil derfor høre jer andre som bruger det uden problemer om ikke i kunne forklare mig hvad jeg gør forkert. Har brugt mel under pizzaen, og pollenta (majs mel groft) for at det var lidt løs, men det hjalp ikke altid fandt jeg ude af :(

Håndelag og øvelse, tror jeg - jeg blev jo selv helt euforisk, da jeg lærte teknikken, efter at have nedvasket adskillige køkkenvægge:

viewtopic.php?f=43&t=14075&hilit=jeg+skovlede
Trine :-)
Bruger deaktiveret efter eget ønske den 20.09.2011

Brugeravatar

gundersen
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#9 » 19. aug 2011, 18:20

Fred skrev:Hej jose :-)

Lige umiddelbart ser det ud til, at din dej ikke har den helt rigtige konsistens, dejen må på ingen måde føles klistret, men skal føles lidt som en hestemule. :-) - eller hvis vi skal være IKKE politisk korrekt - som et par ungpige bryster. 8)

Selvom dejen har den rette konsistens, skal der altid lidt mel under pizzaen for at lette friktionen, når den skovles op. :-)

Straks du har skovlet den op på pizzaspaden skal den forholdsvis hurtig på din bagesten, da der ret hurtig opstår "kondens" mellem dej og spade.

Det er også MEGET VIGTIG, at der IKKE er nogen form for fugt på spaden, den SKAL være helt tør, et lille stykke revet ost kan ødelægge hele operation pizza. :-)

Bruger man eks. pizzaspaden til at tage pizzaen af grillen med, så kan det IKKE undgås at der kommer fugt på spaden og denne fugt gør, at næste pizza - stort set er umulig at skovle op - om ikke andet så er den næsten umulig at læsse af. :-)

NU bliver jeg rigtig glad Frederik, vil det sige at du ud over pizza til guru festen sørger for vi kan sammeligne konsistensen med ungpige bryster, det er faneme god stil [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]
René - KCBS Certified BBQ Judge

Holdkaptajn på: Team Crazy Danes BBQ
Medejer af: JRgrillcatering.dk

Idashøj Cater Grill 1200 (2013)
Primo Kamado Rund (2011)
Primo Kamado XL Oval (2011)
Weber Genesis E-320 (2010)

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#10 » 19. aug 2011, 18:28

gundersen skrev:

NU bliver jeg rigtig glad Frederik, vil det sige at du ud over pizza til guru festen sørger for vi kan sammeligne konsistensen med ungpige bryster, det er faneme god stil [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

ALT for medlemmerne. .1%¤

Sådan en busfuld kan vel ikk' koste alverden. ;-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#11 » 19. aug 2011, 18:43

Selv om jeg ikke er den store pizza fan må jeg tilstå jeg glæder mig helt vildt til vores pizza weekend oppe hos jesper.

Fred skal vi lave dejen deroppe eller kommer du med nået færdigt ??

belnacho
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 19. aug 2011, 18:50

Tror hvis vi skal teste dej konsistens på ungpige bryster, er der nok flere af de tilmeldte der lige skal vende den på hjemmefronten [smilie=bluecolorz5_pdt_05.gif]

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#13 » 19. aug 2011, 19:04

Tibbil skrev:Selv om jeg ikke er den store pizza fan må jeg tilstå jeg glæder mig helt vildt til vores pizza weekend oppe hos jesper.

Fred skal vi lave dejen deroppe eller kommer du med nået færdigt ??

Vi laver en dej hos Jesper, men samtidig har jeg en koldhævet med, for at deltagerne kan prøve begge dele. :-)

Det er ret vigtig, at ALLE prøver at få "fingeren" i dejen for at mærke og føle konsistensen og hvor elastisk en dej kan blive. :-)

ALLE deltager SKAL også prøve - hvad det vil sige at foretage en dejprøve. :-)
Senest rettet af Fred 19. aug 2011, 19:09, rettet i alt 1 gang.
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#14 » 19. aug 2011, 19:06

belnacho skrev:Tror hvis vi skal teste dej konsistens på ungpige bryster, er der nok flere af de tilmeldte der lige skal vende den på hjemmefronten [smilie=bluecolorz5_pdt_05.gif]

Ja OK, det ku' måske godt være, at vi bare ska' holde snitterne i lommen. ;-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Emneforfatter
jose
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#15 » 19. aug 2011, 19:12

Hvordan kan jeg lave Freds dej? :)

belnacho
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 19. aug 2011, 19:14

Fred skrev:
belnacho skrev:Tror hvis vi skal teste dej konsistens på ungpige bryster, er der nok flere af de tilmeldte der lige skal vende den på hjemmefronten [smilie=bluecolorz5_pdt_05.gif]

Jeg så engang en film hvor de sagde at hvis man gjorde sådanne ting udenfor ens postnummer, gælder det ikke.

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#17 » 19. aug 2011, 19:26

jose skrev:Hvordan kan jeg lave Freds dej? :)

Hvis det er pizzadejen du tænker på, så er den her. :-)

Pizzadej (til samme dag, denne opskrift giver ca. 7 stk. dej)

900 g. Hvedemel, eks. Tippo 00 eller en anden mel med et højt proteinindhold.
100 g. Durummel (kan undlades, tilsæt mere alm. mel i stedet for)
30 g. Gær
20 g. groft salt
20 g. rørsukker
4 spsk. oliven olie
6 dl. vand

Fremgangsmåde.:

Rør gæren ud i vandet.
Tilsæt salt, sukker og olie.
Tilsæt ca. 90% af melet, straks melet er optaget i dejen, tilsættes resten.
Juster evt. dejen med mere mel, så dejen har en behagelig konsistens, dejen skal føles dejlig at arbejde med, den må ikke føles klistret.
Ælt dejen godt til den er glat, smidig og føles elastisk. (foretag en dejprøve)
Lad dejen hæve i ca. ½ time, tildækket med et stykke plastik og/eller et viskestykke.
Del derefter dejen i 6-7 ca. lige store stykker.
Form dejstykkerne runde og lad dem hvile tildækket i ca. 15 min.
Dejen er derefter klar til at blive forarbejdet til pizzaer.
Rul, tryk eller træk dejen ud i den ønskede størrelse, ca. Ø 28 cm.
Føles dejen lidt stram under forarbejdningen, er det altid en god ide, at lade dejen hvile, tildækket i 4-5 min. begynd evt. på pizza nr. 2 og 3
Hvis pizzaen bages på alupladen, smøres den evt. ganske let med et tyndt lag margarine, skal pizzaen ”skovles” op på pizzaspaden, så husk, at drysse lidt mel på bordet, inden der kommes fyld på, da det letter friktionen væsentlig.
Senest rettet af Fred 19. aug 2011, 19:29, rettet i alt 1 gang.
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#18 » 19. aug 2011, 19:28

belnacho skrev:
Fred skrev:

Jeg så engang en film hvor de sagde at hvis man gjorde sådanne ting udenfor ens postnummer, gælder det ikke.

YES .1%¤ det er hermed vedtaget. :-D
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#19 » 19. aug 2011, 19:31

Fred skrev:

Det vil sige de stripper du sag jeg skulle bestille kan jeg godt afbestille igen ??

bear
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#20 » 19. aug 2011, 19:49

Hej Fred
Gælder det samme (pizzadejen) også i Ringsted
Hilsen Bear

belleboskop
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#21 » 19. aug 2011, 20:02

gundersen skrev:

hmmmm.... sidder lige og overvejer og droppe Tivoli [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]
hvor gammel skal man være for og regnes for og have ungpige bryster ? :-D :-D :-D :-D :-D :-D
Jeg har nu

Primo og Black Ranch kul fra TBSgrillshop.dk på Lager klik her for at komme i shoppen

belnacho
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#22 » 19. aug 2011, 20:12

Blyanttesten [smilie=bluecolorz5_pdt_08.gif]

Brugeravatar

Bjørn Nielsen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#23 » 19. aug 2011, 20:32

belleboskop skrev:hvor gammel skal man være for og regnes for og have ungpige bryster ?

Se det er et af de spørgsmål, der er umuligt at svare på, for uanset hvad man svare får man ørene i maskinen :-(

Som her den anden dag da fruen spurgte, "Syntes du jeg er tyk" ? åhh aah, svarede jeg, hvis du nu var en badebold ville jeg nok stoppe med at pumpe luft i nu... Altså kvinder har da heller ikke nogen humor :-?
Stol aldrig på en mager kok !!!!!!!!

belleboskop
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#24 » 19. aug 2011, 20:34

Bjørn Nielsen skrev:
belleboskop skrev:hvor gammel skal man være for og regnes for og have ungpige bryster ?

Se det er et af de spørgsmål, der er umuligt at svare på, for uanset hvad man svare får man ørene i maskinen :-(

Som her den anden dag da fruen spurgte, "Syntes du jeg er tyk" ? åhh aah, svarede jeg, hvis du nu var en badebold ville jeg nok stoppe med at pumpe luft i nu... Altså kvinder har da heller ikke nogen humor :-?

Det er ikke nemt og være mand :-D :-D
Jeg har nu

Primo og Black Ranch kul fra TBSgrillshop.dk på Lager klik her for at komme i shoppen

Emneforfatter
jose
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#25 » 19. aug 2011, 20:36

Hej Fred

Bliver dejen bedre hvis den deles i stykker og sættes i køleskab natten over?

belleboskop
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#26 » 19. aug 2011, 20:41

jose skrev:Hej Fred

@jose

Jeg har ikke snakket med de andre.
MEN jeg afholder Pizzatræf hos mig (ringsted) med Fred som underviser.
Jeg tilbyder dig hermed en plads enten den 24 sep. eller den 1. okt.

Håber der er forståelse herfor.
Jeg har nu

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#27 » 19. aug 2011, 23:16

bear skrev:Hej Fred
Gælder det samme (pizzadejen) også i Ringsted

Hej Bear :-)

Yes, det gør det. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#28 » 19. aug 2011, 23:30

jose skrev:Hej Fred

Både ja og nej. :-)

Hvis opskriften og den måde man laver den på er derefter, kan du lave ligeså gode pizzaer med en "her og nu dej" som med en koldhævet/langtidshævet :-)

Mange har lavet rigtig gode og lækre pizza med en dej der er lavet samme dag, andre har ikke haft succes med det og omvendt er der mange der har succes med en koldhævet og har ikke kunnet få en "her og nu dej" til at lykkes. :-)

Der er mange ting der spiller ind, så det bedste råd er at forsøge sig frem. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Tilbage til "Kamado keramisk grill"