Problemer med at få Auplex op i temp.

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
Frank_N
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Problemer med at få Auplex op i temp.

Indlæg#1 » 9. jan 2021, 12:41

Godt nytår til alle.

Jeg har en Auplex XL, som jeg har store problemer med at få op i temperatur. Da jeg købte den brugt for fem seks år siden, der fungerede den uden nogen problemer. Med de sidste par år, der har jeg ikke kunne drive den op over 250 grader. I dag har jeg givet den et forsøg igen. Denne gang har jeg ladet bundspjæld og topspjæld stå helt åben, og låget var oppe, indtil jeg kunne se at der var gang i al kullet der lå i overfladen. Lige nu, der har grillen været tændt i næsten 1 3/4 time og står som beskrevet ovenfor, dog med låget nede men topspjæld helt åben. Temperaturen er nu på 220 grader C
Jeg bruger kul fra Bauhause, og har også prøvet fra Bilteme. Om det har noget at sige, det ved jeg ikke.

Nogen der har bud på hvad der kan være galt?
Frank

Jeg har nu:

Auplex XL

nicolai.k
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Problemer med at få Auplex op i temp.

Indlæg#2 » 9. jan 2021, 16:08

Er det på det indbyggede termometer ?
Har du prøvet med et andet , for jeg tror det er dit termometer den er gal med .
Nicolai

Brugeravatar

Emneforfatter
Frank_N
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#3 » 10. jan 2021, 11:10

Det er på det indbygget og på mit "Meater", som jeg har vertificeret i en gryde med vand.
Frank

Jeg har nu:

Auplex XL

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 10. jan 2021, 12:59

Nok et dumt spørgsmål men har du hafte det hele ude (alså fireboks osv) af den og gjort den ordentlig ren for aske i bunden for ellers vil asken lukke af for luften i grillen
Hilsen
John
————————-
Old Truckers BBQ Hjemmeside Old Truckers BBQ Facebook Old Truckers BBQ Instagram Old Truckers BBQ Youtube

KCBS Certified BBQ Judge
WBQA Certified BBQ Judge

NeuroBrain
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 11. jan 2021, 07:24

Lyder som manglende rengøring eller fugtig/dårlig brændsel

Brugeravatar

Emneforfatter
Frank_N
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#6 » 11. jan 2021, 23:11

I dag var jeg forbi HC Skov efter grillkul.
Rengjorde grillen og tog alt gammelt kul ud, og fyldte nyt frisk kul i.
Gav den tre burnerposer og tændte op.
lod låget stå helt oppe i omkring 15 min. Derefter lukkede jeg halvt til, i ca. 10 min. Der var rimelig godt gang i den, så jeg valgte at lukke låget helt ned, dog lod jeg topspjæld være helt åben, og det samme med bundspjældet.
Jeg forlod grillen i 10 min. og da jeg var tilbage ved den, var temperaturen oppe på 200 grader C (Kan ikke huske hvornår den sidst var deroppe) og så gik det stærkt. Da temperaturen nåede 300 grader, valgte jeg at lukke for begge spjæld. Resultat at denne lille test.
Det er ikke grillen der er noget galt med, det er nærmere mig, der ikke har ville købe noget ordenligt kul. Jeg skal forbi HC Skov efter flere poser, for de fungerede rigtig godt.
PS: Jeg har ikke noget med HC Skov at gøre.

Tak for kommentar.
Frank

Jeg har nu:

Auplex XL

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 12. jan 2021, 09:19

Hvorfor lader du låget stå åben?
Jeg lukker når der er de første gløder og har fuldt åben for spjæld i bund og top. Efter 15 kan jeg næsten begynde at grille pølser.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 22. jan 2021, 01:01

Treblach skrev:Hvorfor lader du låget stå åben?
Jeg lukker når der er de første gløder og har fuldt åben for spjæld i bund og top. Efter 15 kan jeg næsten begynde at grille pølser.
Lige præcis, låget skal lukkes når der er et par gode gløder. Herefter sørger varmen for at luftcirkulationen øges og indtaget af ilt fra bunden nærer forbrændingen i kullet.
Hvis jeg ikke passer på, så er der i løbet af 30-35 minutter en 350 graders grill. :shock:

Spacebull
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 26. jan 2021, 22:03

Bor hullerne i bund risten op. Evt grill basket. Den har jeg lavet selv. Grillen er hurtigt varm pga. Øget træk. Jeg er hurtigt oppe over 400 grader. Nogle bruger en omvendt bestik kurv fra ikea i mitten af grillen så kullene ikke stopper bund hullerne. ( nok nødvendigt med kullene fra hc det er de mindste kul jeg har købt.) det kan godt betale sig at købe lidt bedre kvalitet.

Tilbage til "Kamado keramisk grill"