Mortens aften - and

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.

Emneforfatter
Christian N
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Mortens aften - and

Indlæg#1 » 6. nov 2019, 18:10

Nu er det jo Mortens aften på søndag, så nu skal anden en tur på kamadoen.

Nogen gode forslag til hvordan den skal tilberedes der? Har prøvet både langtids stegning og ja normal stegning i ovnen, men aldrig rigtig på en kul grill.

Hvad med røg hvad passer til and? Har dog kun ege og hickory stykker hjemme.

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Re: Mortens aften - and

Indlæg#2 » 6. nov 2019, 18:25

Brug du bare lidt af det. Og ellers tænker jeg ca 110 grader i 4 timer for en på 2.4kg. Og trække 15 til 20 min
Napoleon rodeo pro 22 kulgrill ø 58cm
Charproil professionel 4400 gasgrill 4 brænders
Weber Q1200
dancook kulgrill
weber kulgrill ø 58cm

CP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 6. nov 2019, 22:20

Jeg synes slet ikke røg passer til and og da slet slet ikke de lidt “ skarpe” stykker du nævner.
Smagen af grill er rigelig ( altså ment positivt)

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 7. nov 2019, 07:18

Christian N skrev:Nu er det jo Mortens aften på søndag, så nu skal anden en tur på kamadoen.

Nogen gode forslag til hvordan den skal tilberedes der? Har prøvet både langtids stegning og ja normal stegning i ovnen, men aldrig rigtig på en kul grill.

Hvad med røg hvad passer til and? Har dog kun ege og hickory stykker hjemme.

Jeg ville være påpasselig med at give røg mere end det den for for trækullet, du kan få svært ved at få skindet sprødt hvis det har fået for meget røg, jeg lavede en den anden dag og der kan du se den har fået rimeligt med røg fra trækullet

IMG_2604.JPG

Emneforfatter
Christian N
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 7. nov 2019, 07:32

Okay så bliver det uden røg stykker, og holder mig til det som træ kullet for.

Sendt fra min ONEPLUS A6013 med Tapatalk

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 7. nov 2019, 22:53

Jeg laver ikke anden på grillen mere pga. røgsmagen i sovsen.
Anden smager glimrende når den er grillet men den gode andesovs er halvdelen af måltidet for mig/os.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 8. nov 2019, 07:21

Vi gad ikke vente på ham der Morten, så det blev i går.
Den blev faktisk helt god selvom den på grund af tidspres blev lavet på 2.5 time ved 200 grader.
I øvrigt enig i at den ideelt set skal tilberedes langsommere og ved lavere temperatur.
Også enig i at det ikke skal mere røg end det der kommer fra godt afgassede kul. Jeg bruger normalt kul, det har været tændt 1 gang før til gås og and. Røgen kan stadig smages, men kun som en dejlig krydret undertone.
Lad være med at fylde en and eller gås med æbler og svesker, det forlænger stegetiden helt urimeligt og den bliver mere tør inden den er færdig. Hvis man ikke kan leve uden æble/sveske mos (jeg kan godt) så kan man sgu stege det i drypbakken sammen med medisterpølsen (den bliver nærmest confiteret og uforskammet god).
Vedhæftede filer
00100lPORTRAIT_00100_BURST20191107194225800_COVER.jpg
00100lPORTRAIT_00100_BURST20191107194247652_COVER.jpg
00100lPORTRAIT_00100_BURST20191107194919119_COVER.jpg
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 8. nov 2019, 10:10

prause skrev:Vi gad ikke vente på ham der Morten, så det blev i går.
Den blev faktisk helt god selvom den på grund af tidspres blev lavet på 2.5 time ved 200 grader.
I øvrigt enig i at den ideelt set skal tilberedes langsommere og ved lavere temperatur.
Også enig i at det ikke skal mere røg end det der kommer fra godt afgassede kul. Jeg bruger normalt kul, det har været tændt 1 gang før til gås og and. Røgen kan stadig smages, men kun som en dejlig krydret undertone.
Lad være med at fylde en and eller gås med æbler og svesker, det forlænger stegetiden helt urimeligt og den bliver mere tør inden den er færdig. Hvis man ikke kan leve uden æble/sveske mos (jeg kan godt) så kan man sgu stege det i drypbakken sammen med medisterpølsen (den bliver nærmest confiteret og uforskammet god).

Hej Prause
Jeg havde så både æbler og svesker i min her den anden dag og den blev på ingen måde tør så her kan jeg ikke give dig helt ret den blev lavet på smokeren.

Sidste år lavede jeg den på pillegrillen hvor der var appelsiner i og den havde fået en injektion med appelsinsaft den var på heller ingen måde tør.

men ellers helt enig :-D

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#9 » 8. nov 2019, 16:01

Nej John, du har formentlig ret i at den ikke behøver at blive mere tør. Det forlænger dog utvivlsomt stegetiden fordi der ikke kommer varme til indersiden af skroget og det er 1/2 kg kold frugt, der tager varmen.
Det havde nok været mere korrekt hvis jeg havde skrevet at jeg ikke synes at æbler og svesker gør noget godt, hverken for anden eller i sig selv...

CP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 8. nov 2019, 17:36

prause skrev:Nej John, du har formentlig ret i at den ikke behøver at blive mere tør. Det forlænger dog utvivlsomt stegetiden fordi der ikke kommer varme til indersiden af skroget og det er 1/2 kg kold frugt, der tager varmen.
Det havde nok været mere korrekt hvis jeg havde skrevet at jeg ikke synes at æbler og svesker gør noget godt, hverken for anden eller i sig selv...

Mener absolut heller ikke det gør anden mere tør, og elsker smagen af æbler/svesker.
Medisterpølse (og nakkesteg) er så forbudt at servere her i huset.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#11 » 9. nov 2019, 14:10

Ok og du har rent faktisk testet begge metoder, altså tilberedt and både med og uden fyld?
:-? ;-)

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 9. nov 2019, 14:33

prause skrev:Ok og du har rent faktisk testet begge metoder, altså tilberedt and både med og uden fyld?

Det har jeg så kun prøvet på pillegrillen alså uden noget i og der syntes vi den var lidt mere tør i det end med fyld i

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#13 » 9. nov 2019, 15:18

Der er mange måder at barbere en ged på, og det samme gælder for stegning af and.

Jeg er nået frem til en metode som vist ikke er set før, men som jeg tror mange vil synes om.
Jeg skulle afprøve flere gang for at være sikke på at jeg kunne stå inde for metoden, og sidste afprøvning var i går.

Jeg vil hurtigst muligt lave et fyldigt indlæg som vil hedde " Forstegt juleand SousVide, holdbar 4-5 uger på køl."
Fremgangsmåden er i korte træk at klargøre anden til spiddet med letsaltet skind og det valgte fyld.
Derefter bruner man anden ved indirekte høj varme - 300-325 gC, dette tager ca. 15 min.
Når anden er afkølet vakuumpakkes den i halve og SV koges ved 60 gC i 4-6 timer efter størrelse.

Her viser jeg blot et par billeder fra mine prøver .

Færdigbrunet and
IMG_3125.JPG

Bemærk at der skal være vand under anden, ligesom ved ovnstegning. For at koncentrere stegeskyen og undgå tørbrænding ligger drypbakken i en større bakke hvor den flyder og stegeskyen fordamper således ikke let.
IMG_3126.JPG

IMG_3127.JPG

Den kolde and deles og vacuumpakkes. Anden bør ligge på filmet pap for at sikre at de klippede ben ikke punkterer vakuumposen. Ligeledes filmer jeg anden, så den ikke fedter posens svejsekant.
IMG_3130.JPG

IMG_3133.JPG

Den vakuumpakkede and klar til SousVide
IMG_3136.JPG
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#14 » 9. nov 2019, 19:25

John.R skrev:
prause skrev:Ok og du har rent faktisk testet begge metoder, altså tilberedt and både med og uden fyld?

Det har jeg så kun prøvet på pillegrillen alså uden noget i og der syntes vi den var lidt mere tør i det end med fyld i

Det var ikke rettet mod dig John. :-D

Stef
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 9. nov 2019, 19:47

PB Helsinge skrev:
Der er mange måder at barbere en ged på, og det samme gælder for stegning af and.

Jeg er nået frem til en metode som vist ikke er set før, men som jeg tror mange vil synes om.
Jeg skulle afprøve flere gang for at være sikke på at jeg kunne stå inde for metoden, og sidste afprøvning var i går.

Jeg vil hurtigst muligt lave et fyldigt indlæg som vil hedde " Forstegt juleand SousVide, holdbar 4-5 uger på køl."
Fremgangsmåden er i korte træk at klargøre anden til spiddet med letsaltet skind og det valgte fyld.
Derefter bruner man anden ved indirekte høj varme - 300-325 gC, dette tager ca. 15 min.
Når anden er afkølet vakuumpakkes den i halve og SV koges ved 60 gC i 4-6 timer efter størrelse.

Her viser jeg blot et par billeder fra mine prøver .

Færdigbrunet and
IMG_3125.JPG

Bemærk at der skal være vand under anden, ligesom ved ovnstegning. For at koncentrere stegeskyen og undgå tørbrænding ligger drypbakken i en større bakke hvor den flyder og stegeskyen fordamper således ikke let.
IMG_3126.JPG

IMG_3127.JPG

Den kolde and deles og vacuumpakkes. Anden bør ligge på filmet pap for at sikre at de klippede ben ikke punkterer vakuumposen. Ligeledes filmer jeg anden, så den ikke fedter posens svejsekant.
IMG_3130.JPG

IMG_3133.JPG

Den vakuumpakkede and klar til SousVide
IMG_3136.JPG

Ser spændende ud PB .1%¤
Stefan

Primo oval xl

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#16 » 9. nov 2019, 21:27

Stef skrev:Ser spændende ud PB
Tak -

Jeg fik ikke med i beskrivelsen at holdbarheden jeg omtaler efter SV kogningen naturligvis er i den uåbnede vacuumpose.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#17 » 10. nov 2019, 09:27

prause skrev:
John.R skrev:

Det var ikke rettet mod dig John. :-D

:lol: :lol: :lol: det er bare helt okay Prause

Tilbage til "Kamado keramisk grill"