HW Larsen Kamado

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.

Emneforfatter
morra19
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

HW Larsen Kamado

Indlæg#1 » 4. sep 2019, 12:32

Jeg går og lurer på en Kamado i stedet for min gamle Weber. I øjeblikket er der tilbud ved HWL.dk på deres danroast Kamado grill i 46 cm udgaven.

Er der nogen der har erfaringer med den, og er 46 cm stor nok?

Den er jo trods alt noget billigere end Joe udgaverne eller Big Egg

Det er denne jeg kigger på.

https://www.hwl.dk/da/product/grille/gr ... large-sort

JesperH
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: HW Larsen Kamado

Indlæg#2 » 4. sep 2019, 13:41

Jeg synes den minder meget om den udgave som Idashøj sælger. Og sådan købte jeg for en måneds tid siden.

Jeg har kun godt at sige. Jeg synes den er meget lang tid om at komme ned i temperatur når man slukker den. Men jeg har ikke haft kamado før, så det kan være det bare er sådan. Men jeg havde den oppe på 300 grader + til aftensmaden i går, og den er stadig +50 Men det er måske bare keramikken der gør sit job :-D

Christian N
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 4. sep 2019, 14:27

Har også haft den fra Idashøj i godt en måned, og er godt tilfreds med den. Har endnu ikke haft brug for den skulle være større, og vi er 5 i familien. Ville selvfølgelig gerne have en større hvis man skulle have gæster men tænker det nok skal gå.

Fra mit synspunkt er det en udemærket "start" kamado grill. En dag jeg har for mange penge kan det godt være der bliver investeret i en Big Joe.

Christian N
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 4. sep 2019, 14:29

Idashøj har stadig deres tilbud også, husk lige momsen er ikke med den pris.

https://www.idashoj.dk/produkt/kamado-large/

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 4. sep 2019, 21:33

JesperH skrev:Jeg synes den minder meget om den udgave som Idashøj sælger. Og sådan købte jeg for en måneds tid siden.

Jeg har kun godt at sige. Jeg synes den er meget lang tid om at komme ned i temperatur når man slukker den. Men jeg har ikke haft kamado før, så det kan være det bare er sådan. Men jeg havde den oppe på 300 grader + til aftensmaden i går, og den er stadig +50 Men det er måske bare keramikken der gør sit job :-D

Den skulle meget gerne komme ned i temperatur på 5-6 timer efter du "slukket" for den :-o

46 cm er en fin størrelse og giver større indirekte grill-areal end en standard Weber 57 cm.

Jeg har ikke fortrudt at gå fra en Kamado Joe Classic til en Big Joe.
Men den bruger mere kul og 90% af tiden bruger jeg kul-opdeleren og har kun tændt i halvdelen.
Det er klart en fordel, for så kan man eksempelvis have en flæskesteg eller kylling på indirekte og så lige flippe den over og give den direkte varme imens bagekartofler stadig ligger på indirekte.

JesperH
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 5. sep 2019, 22:30

Jeg har en mistanke om at den trækker en lille smule luft ind i toppen selv om den er slukket. Tror det kan ordnes med en pakning hvis det er tilfældet. Bunden virker tæt.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 5. sep 2019, 22:57

JesperH skrev:Jeg har en mistanke om at den trækker en lille smule luft ind i toppen selv om den er slukket. Tror det kan ordnes med en pakning hvis det er tilfældet. Bunden virker tæt.

Du kan jo teste din teori ved at kramme et ark staniol rundt omkring toppen næste gang.

Jeg gætter på at problemet er i bunden. Min plejer at slukke rimeligt hurtigt selvom toppen ikke er helt lukket.
Nogle gange tror jeg faktisk det går hurtigere ved at lade toppen være åben i noget tid, så varmen kan stige hurtigere ud.

Tilbage til "Kamado keramisk grill"